Poslanecká sněmovna N. S. R. Č. 1925

I. volební období

11. zasedání


5189.

Zpráva

rozpočtového výboru

o závěrečném účtu státních výdajů a příjmů republiky Československé za rok 1922 spolu s účty státního melioračního fondu, státního bytového fondu a dávky z majetku (tisk 5132).

Státní závěrečný účet za rok 1922 měl býti předložen Národnímu shromáždění podle ustanovení § 10. zákona ze dne 20. března 1919 čís. 175 Sb. z. a n. nejpozději do 18ti měsíců po uplynutí roku 1922 tj. do konce června 1924. Příčinou průtahu jest - podobně jako v letech předešlých - opožděné sestavení a předložení dílčích účetních závěrek jednotlivými poukazovacími úřady. Přes to, že nejvyšší účetní kontrolní úřad naléhal na předložení dílčích účetních závěrek využívaje všech prostředků, které jsou mu dány zákonnými ustanoveními, byly poslední dílčí účetní závěrky, jež předloženy býti měly do 1. dubna 1923, nejvyššímu účetnímu kontrolnímu úřadu předloženy teprve v prosinci 1924, takže skončení závěrečných prací mohlo se státi teprve v prvých dvou měsících roku 1925. Nicméně se časový interval mezi zákonný m termínem a předkládáním státních závěrečných účtu zřejmě krátí. Ba možno konstatovati, že dnešního dno je zákonnému předpisu o předkládání státních závěrečných účtů nejvyšším účetním kontrolním úřadem Národnímu shromáždění plně vyhověno, neboť této doby termín předložení dalšího státního závěrečného účtu za r. 1923 dosud neuplynul a zákonitá povinnost tedy dosud nenastala. Jest si jen psáti, aby sestavení posléze uvedeného účtu se stalo co nejdříve.

Po formální stránce jest sestaven tento účet podle zásad, kterými se řídil nejvyšší účetní kontrolní úřad při sestavování účtů za rok 1921 a za léta předchozí.

Finančním zákonem ze dne 19. prosince 1921 čís. 470 Sb. z. a n. stanovený a jako v roce 1921 rozčleněný rozpočet státních výdajů a příjmů pro rok 1922 určuje v první části veškeré státní výdaje částkou .............................................................................. 19.812,960.479 Kč - h

a státní příjmy částkou............................................................................ 18.884,209.544 Kč - h

a v druhé části schvaluje potřebu státních investic částkou ..................... 3.263,444.750 Kč - h

k jejíž úhradě jakož i k úhradě rozpočtového schodku z běžného státního hospodářství ..................................................................................................................... 928,750.935 Kč - h

byl zmocněn ministr financí sjednati úvěrní operace až do obnosu ........ 3.264,000.000 Kč - h

pokud se týče .............................................................................................. 929,000.000 Kč - h

Mimo běžné výdaje státní a výdaje investiční finančním zákonem stanovené byly však povoleny pro rok 1922 zvláštními zákonnými ustanoveními ještě další úvěry nad rozpočet a to:

I. Náklad na přídavky zaměstnancům z důvodu mimořádných poměrů (nouzové výpomoci) podle zákona ze dne 21. prosince 1921 čís. 495 Sb. z. a n.

II. Zvýšené náklady spojené s rozšířením pracovního programu státního pozemkového úřadu v roce 1922 do výše 100,000.000 Kč podle zákona ze dne 31. ledna 1922 čís. 36 Sb. z. a n.

III. Na podporu stavebního ruchu podle zákona ze dne 27. ledna 1922 čís. 45 Sb. z. a n.

a) (§ 24.) na stavbu obytných budov pro státní zaměstnance do výše 150,000.000 Kč,

b) (§ 27.) k udílení podpor poskytováním přímých zápůjček až do výše 100,000.000 Kč, povolených zákonem z 11. března 1921 čís. 100 Sb. z. a n.,

c) (§ 59.) na úhradu osobního a věcného nákladu spojeného s prováděním zákona o stavebním ruchu.

IV. Náklad spojený s mimořádnými opatřeními vojenskými v podzimu 1921 do výše 500,000.000 Kč podle zákona ze dne 16. února 1922 čís. 74 Sb. z. a n.

V. Na podporu stavebního ruchu do výše 30,000.000 Kč podle § 32. zákona že dne 27. dubna 1922 čís. 130 Sb. z. a n.

VI. Poskytnutí úvěru republice Rakouské do výše 500,000.000 Kč podle zákona ze dne 30. června 1922 čís. 228 Sb. z. a n.

VII. Státní vklady filiálkám zemských úvěrních ústavů na Slovensku a v Podkarpatské Rusi do výše 40,000.000 Kč podle § 5. zákona ze dne 11. července 1922 čís. 238 Sb. z. a n.

VIII. Poskytnutí bezúročné státní zápůjčky městu Čes. Těšínu na nejnutnější investice nejvýše 15,000.000 Kč podle zákona ze dne 13. července 1922 čís. 240 Sb. z. a n.

IX. Dodatečný úvěr k podpoře nezaměstnaných a k čelení nezaměstnanosti vůbec ve výši 100,000.000 Kč podle zákona ze dne 1. prosince 1922 čís. 364 Sb. z. a n.

X. Státní vklady spořitelnám na Slovensku a v Podkarpatské Rusi do výše 15,000.000 Kč podle zákona ze dne 20. prosince 1922 čís. 390 Sb. z. a n.

Tato zákonná ustanovení spolu s finančním zákonem vyznačují hranici, do které mohly správní orgány republiky poukazovati státní a investiční výdaje pro rok 1922.

Účet pokladní

Výsledek pokladní (str. 2. a 3.) jeví se takto:

I. Účiny na rozpočet:

Příjmy (po odečtení úhrady schodku viz str. 326.)

19.081,594.699 Kč 49 h

výdaje

20.640,655.774 Kč 73 h

Schodek

1.559,061.075 Kč 24 h.


II. Státní investice:

Příjmy (po odečtení úhrady na potřebu vlastními příjmy nekrytou, viz str. 446.)

439.438 Kč 81 h

výdaje

1.539,497.295 Kč 41 h

Schodek

1.539,057.856 Kč 60 h


III. Účiny mimo rozpočet:

A. úvěrní operace (str. 480.)

Příjmy

4.650,325.250 Kč 03 h,


B. Fondy a zálohy (str. 482.)

Příjmy (úhrn I-II)

311,304.962 Kč 90 h.

Výdaje (úhrn I-II)

1.113,254.335 Kč 80 h

Schodek

801,919.32 Kč 90 h


Reelní příjmy takto převyšují výdaje o

750,256.945 Kč 29 h.

Připočte-li se počáteční pokladní hotovost reelního hospodaření

2.147,230.292 Kč 13 h

vyplývá konečná pokladní hotovost reelního hospodaření podle rozvahy příjmů a výdajů (str. 3.)

2.897,487.237 Kč 42 h.


 

Účet správní.

V části 2. "Úhrnný účet porovnávající atd." (str. 6. a 7.) se vykazuje:

Náležitost státních výdajů

20.495,802.486 Kč 13 h

proti povolenému rozpočtu

19.812,960.479 Kč - h

jest vyšší o

682,842.007 Kč Kč h.

V této náležitosti výdajové jsou však započteny nepreliminované výdaje v částce

1.485,119.374 Kč 24 h,

o jejichž úhradu bylo postaráno příslušnými zákony zvláštními, takže výdaje na rozpočet jsou ve skutečnosti oproti rozpočtu nižší o

802,277.367 Kč 11 h.

Porovnáním náležitosti státních příjmů

20.269,773.978 Kč 81 h

s příjmy stanovenými rozpočtem

18.884,209.544 Kč - h

jeví se náležitost příjmová vyšší o

1.385,564.434 Kč 81 h.

V této náležitosti příjmové jest však započtena úhrada nepreliminovaných výdajů z výtěžku úvěrních operací, pokud se týče z pokladních hotovostí podle zvláštních ustanovení v částce

1.559,061.075 Kč 24 h,

takže příjmy na rozpočet jsou ve skutečnosti oproti rozpočtu nižší o

173,196.640 Kč 43 h.

Celkový výsledek hospodaření na rozpočet jest proti schodku předvídanému finančním zákonem příznivější o

628,780.726 Kč 68 h.


Oproti rozpočtu vznikly v roce 1922 vyšší výdaje u všech správních odvětví výplatou nouzových výpomocí podle zákona z 21. prosince 1921 čís. 495 Sb. z. a n.

Tento nepreliminovaný výdaj vyžadoval celkem náklad jehož úhrada podle § 10. uvedeného zákona měla býti opatřena úvěrovými operacemi, pokud nestačily řádné příjmy státní.

1.566,331.809 Kč 57 h.

Z dosažených příjmů na rozpočet a úsporami ve výdajích se uhradilo

730,027.877 Kč 59 h,

zbytek potřeby (viz str. 481, I, pol. 5)

836,303.931 Kč 98 h

byl opatřen z výtěžku 6% pokladničních poukázek, jichž bylo vydáno k zmíněnému účelu celkem za

902,265.000 Kč - h

(str. 480, I, pol. 5, 6 a 8), tedy oproti skutečné potřebě, jejíž výši během roku nebylo možno předem přesně zjistiti, více o

65,961.068 Kč 02 h.


Mimo nouzové výpomoci nastaly ještě další vyšší výdaje při:

kap. 13. Min. školství a nár. osvěty. (Zálohy na zvýšené učitelské platy),

kap. 14. Min. financí. (Vyšší potřeba u pokladniční správy a to: Bankovní úřad min. financí, kursovní ztráta, úprava valuty a nákup cenných papírů),

kap. 19. Ministerstvo spravedlnosti. (Zvýšený náklad na justiční správu v zemích a na trestnice),

kap. 24. Opatření přechodné doby poválečné. (Péče o nezaměstnané a o válečné uprchlíky.) Podstatnějších úspor oproti rozpočtu bylo dosaženo u:

kap. 6. Příděly zemím. (Menší příděly z daně z obratu v důsledku nižšího výnosu této daně),

kap. 8. Pense. (Úprava pensí nebyla úplně provedena),

kap. 9. Předsednictvo ministerské rady. (Provádění pozemkové reformy nedosáhlo rozměrů, jaké v rozpočtu byly předvídány),

kap. 10. Ministerstvo zahraničních věcí. (Menší náklad na zastupitelské úřady v cizině; kursovní diference v částce 33,646.324 Kč 87 h vzniklá výplatami v cizí měně jest súčtována při kop. 14., tit. 6., § 4. Pokladniční správa),

kap. 11. Ministerstvo národní obrany. (Menší náklad na výzbroj a úspory při opatřování běžných potřeb v důsledku zlevnění cen),

kap. 18. Ministerstvo zemědělství. (Menší náklad na provoz státních lesů a statků v důsledku poklesu cen),

kap. 20. Ministerstvo veřejných prací. (Menší náklad na provoz státních báňských podniků v důsledku poklesu cen a úbytek výdajů po předání provozu paroplavby na Dunaji soukromé společnosti),

kap. 23. Ministerstvo veřejného zdravotnictví. (Postátnění nemocnic nebylo provedeno.)

Vyšších příjmů rozpočtových se docílilo při:

kap. 8. Pense. (Vyšší příspěvky zaměstnanců),

kop. 10. Ministerstvo zahraničních věcí. (Vyšší příjem na konsulárních poplatcích),

kap. 11. Ministerstvo národní obrany. (Hlavně příjem z prodeje vyřazeného materiálu),

kop. 16. Ministerstvo pošt a telegrafů. (Větší příjem z provozu poštovního úřadu šekového),

kop. 21. Ministerstvo sociální péče. (K náhradě předepsané stavební příspěvky);

kop. 24. Opatření přechodné doby poválečné. (hlavně příjmy z věcné demobilisace, z přeplatkového fondu cukerního a ze státního ústavu pro tuky, oleje a mléko),

kap. 26. Úřad pro zahraniční obchod. (Větší příjem na dovozních a vývozních poplatcích.)

Nižší příjmy proti rozpočtovým vykazují:

kap. 9. Předsednictvo ministerské rady. (Státní úřad statistický, státní tiskárny a pozemková reforma),

kap. 17. Ministerstvo železnic. (V důsledku slabšího provozu),

kap. 18. Ministerstvo zemědělství. (Státní lesy a statky),

kap. 20. Ministerstvo veřejných prací. (Státní báňské závady, paroplavba, kterou stát předal soukromé společnosti a manipulační dávka z uhlí),

kap. 23. Ministerstvo veřejného zdravotnictví a tělesné výchovy. (Nebylo provedeno postátnění nemocnic.)

Také v oboru ministerstva financí (kop. 14.) nebylo dosaženo rozpočtových příjmů, neboť, odečte-li se od celkového výsledku příznivého

1.286,054.471 Kč 39 h

částka v náležitosti tit. 5., § 12. (str. 326)

1.559,061.075 Kč 24 h,

které bylo použita z úvěrních operací a pokladních hotovostí k úhradě nepreliminovaných výdajů a schodku, objevuje se, že skutečná příjmová náležitost jest nižší o

273,006.603 Kč 85 h

nežli rozpočet; a to v důsledku menšího výnosu přímých i spotřebních daní a daně z obratu, jakož i nedosažení příjmu preliminovaného při pokladniční správě tit. 5., §§ 10. a 11. (str. 310 a 312).

 

Oproti výsledkům roku 1921 jest náležitost státních výdajů vyšší o

1.938,275.338 Kč 66 h,

tj. o 10,4% a náležitost státních příjmů nižší o

1.624,049.918 Kč 51 h,

tj. o 74%

 

Státní výdaje v roce 1922 se zvýšily v značnější míře proti výdajům roku předešlého při:

kap. 6. Příděly zemím

(Příděly z výnosu daně z obratu),

ze 317 mil, na 916 mil.

kap. 7. Státní dluh

(Splátky dluhů, zvýšená služba úroková a vyšší správní výdaje),

ze 577 mil. na 2.105 mil.

kap. 13. Ministerstvo školství a národní osvěty

(Zálohy na učitelské platy podle zákona ze dne 23. května 1919 čís. 274 Sb. z. a n.),

ze 710 mil. na 1.149 mil.

kap. 14. Ministerstvo financí

(Vyšší potřeba u pokladniční správy. Bankovní úřad, kursovní ztráta, úprava valuty, nákup cenných papírů, naproti tomu menší potřeba při tabákovém monopolu),

ze 2.308 mil, na 2.496 mil.

kap. 18. Ministerstvo zemědělství

(Provoz statků převzatých podle mírových smluv),

ze 285 mil. na 553 mil.

kap. 21. Ministerstvo sociální péče

(Péče o válečné poškozence),

ze 389 mil. na 653 mil.

kap. 24. Opatření přechodné doby poválečné

(Nezaměstnaní a srážky převzaté státem.)

ze 677 mil. na 902 mil.


Snížení výdajů nastalo zejména při:

kap. 11. Ministerstvo národní obrany

(Snížení mimořádných potřeb na výzbroj a výstroj),

se 3.545 mil. na 2.831 mil.

kap. 16. Ministerstvo pošt a telegrafů

(Poštovní šekový úřad - odpadlo dotování reservního fondu),

s 1.022 mil. na 976 mil.

kap. 17. Ministerstvo železnic

(Zmenšení provozních výdajů),

s 5.634 mil. na 6.048 mil.

kap. 20. Ministerstvo veřejných prací

(Snížení provozních výdajů u báňských závodů úbytek výdajů po předání provozu Dunajské paroplavby akciové společnosti),

s 1.178 mil. na 875 mil.

kap. 26. úřad pro zahraniční obchod

(Snížení podpor na zvelebování zahraničního obchodu).

s 56 mil. na 24 mil.


Vyšších příjmů proti roku předešlému se docílilo zejména u:

kap. 8. Pense

(Zvýšení pensijních příspěvků),

ze 47 mil. na 74 mil.

kap. 16. Ministerstvo pošt a telegrafů

(Zvýšené příjmy z provozu poštovního šekového úřadu),

z 832 mil. na 998 mil:

kap. 18. Ministerstvo zemědělství

(Statky převzaté podle mírových smluv),

ze 137 mil. na 413 mil.

kap. 23. Ministerstvo veřejného zdravotnictví a těl. výchovy

(Příjmy ze státních ústavů na léčebném.)

ze 13 mil. na 36 mil.


Pokles příjmů proti roku 1921 nastal zejména u:

kap. 9. Předsednictvo ministerské rady

(Státní úřad statistický, státní tiskárny a pozemkový úřad),

se 67 mil. na 53 mil.

kap. 10. Ministerstvo zahraničních věcí

(Státní úřad statistický, státní tiskárny a pozemkový úřad),

s 51 mil. na 37 mil.

kap. 14. Ministerstvo financí

(Snížení výnosu přímých i spotřebních daní a monopolů, naproti tomu zvýšení výnosu cela poplatků a vyšší příjmy Bankovního úřadu),

se 12.401 mil. na 11.797 mil.

kap. 17. Ministerstvo železnic

(Menší příjmy z provozu),

s 5.072 mil. na 4.405 mil.

kap. 20. Ministerstvo veřejných prací

(Snížený příjem na manipulačním příspěvku uhelném, menší výnos báňských závodů, předání provozu Dunajské paroplavby akciové spol.),

s 803 mil. na 505 mil.

kap. 24. Opatření přechodné doby poválečné

(Hlavně nižší příjem z přeplatkového fondu cukerní komise),

s 1.861 mil. na 1.510 mil.

kap. 26. úřad pro zahraniční obchod

(Uvolnění zahraničního obchodu).

s 269 mil, na 95 mil.


Státní investice.

Investiční výdaje a příjmy jsou dle ustanovení čl. XII. finančního zákona ve státní účetní závěrce vykázány odděleně od hospodářství dle státního rozpočtu (část 6 a 7, str. 375 a 449). Výdaje investiční příjmy nekryté měly podle čl. XI. a XV. finančního zákona býti uhrazeny z výtěžku úvěrních operací.

Vzhledem k nepříznivému stavu peněžního trhu v roce 1922 nebylo však zmocnění ve výše citovaných článcích finančního zákona vládě daného plně využito a hlavně proto stavby investiční v tomto roce mohly býti prováděny - obdobně jako v roce 1921 - jen v míře omezené. Bylo použito investičních úvěrů především ke krytí stavebních nákladů rozestavených budov a na vyrovnání likvidních pohledávek stavitelů, resp. podnikatelů staveb, na nové stavby pak, na koupě nemovitostí a jiné investice v případech zvláštní administrativní nutnosti. Zejména byly získávány nové budovy a prováděny novostavby pro státní potřeby jen v případech, kde dosavadní umístění bylo neudržitelné; mimo to byla zabezpečována staveniště pro příští stavby. Ostatně také stavební akce nemohla býti pro nedostatek technických sil provedena v těch rozměrech, jak by to stavební program byl vyžadoval. Nepoužité či nevyčerpané rozpočtové úvěry nelze ovšem považovati za úspory v hospodářském slova smyslu, ježto k upotřebení úvěrů nedošlo hlavně pro nedostatek prostředků peněžních a neprovedené investice byly tudíž z velké části vlastně pouze odsunuty na dobu pozdější.

Naproti tomu arci vykazuje závěrečný účet investiční výdaje nepreliminované, na něž v době sestavování rozpočtu nemohl být vzat zřetel, poněvadž nebylo tehdy konkrétního podkladu pro rozpočtové opatření. Tyto výdaje, uhrazované pravidelně z úvěrových položek k původním účelům nepoužitých (přesunem), jsou uvedeny v závěrečném účtu (část 6. Výdaje státních investic a jejich pasivní nedoplatky) pod zvláštními položkami, jichž znění samo již označuje účel výdaje spolu s vyznačením úvěrové položky, z níž byla čerpána úhrada. Značnější položky tohoto druhu jsou: Odškodné za lodi převzaté na základě mírových smluv od Německa, Rakouska a Maďarska a výlohy spojené s převzetím těchto lodí (str. 440, pel. 399 b); koupě Radium-Palace hotelu v Jáchymově (str. 414, pol. 200a); koupě dolů od firmy Lana u Chomutova (str. 388, pel. 18a) a od A. SylvaTaroucy v Jáchymové (str. 388, pel. 22a). Z koupí budov a stavenišť pro umístění úřadů dlužno zejména uvésti koupi domu "na Košíku" v Praze pro státní úřad pozemkový (str. 396, pel. 56a), dále koupi pozemku pro stavbu úřední budovy tabákové režie (str. 418, pel. 226a) a domu pro finanční ředitelství v Báňské Bystřici (sty. 424 pel. 276a).

U položek, na nichž tyto nepreliminované výdaje jsou súčtovány, jest poznamenána úhradová položka, pokud řízení podle § 7. zákona ze dne 20. března 1919 čís. 175 Sb. z. a n., (čl. III. a XIII. fin. zákona) bylo provedeno. Kde předpisu citovaného § 7. nebylo vůbec anebo jen z části dbáno, jest to ve sloupci "Odůvodnění" vyznačeno.

Úchylky od rozpočtu při úvěrových položkách, jichž bylo použito k preliminovanému účelu a které buď nebyly vyčerpány nebo byly překročeny, byly odůvodněny jednak snížením stavebního nákladu při nabídkovém zadání staveb, jednak zvýšením stavebních výloh, ježto v mnohých případech byl náklad preliminován na základě projektů detailně nepropracovaných.

V roce 1922 bylo vydáno na státní investice celkem

1.539,497.295 Kč 41 h,

vlastních příjmů se docílilo

439.438 Kč 81 h,

takže zůstala nekryta potřeba

1.539,057.856 Kč,60 h.


K úhradě této potřeby použilo se zbytku výtěžku anglické půjčky podle zákona ze dne 31. března 1922 čís. 110 Sb. z. a n. v částce

127,404.156.Kč 62 h

(str. 481, II, pod. 1); tento zbytek zůstal k disposici, když byla provedena refundace záloh per 1.005,0500212 Kč 73 h z pokladních hotovostí v roku 1921 na investice poskytnutých. Z výtěžku anglické půjčky na tuto refundaci súčtován obnos 906,241.112 Kč 73 h (viz str. 481 III, pol. 4), mimo to pak výtěžky investiční půjčky dopravní a elektrizační částkou 98,809.100 Kč - h (viz str. 481, III, pol. 2 a 3).

 

Zbylou potřebu per

1.411,653.699 Kč 98 h


a to na investice:

"A" Předsednictvo ministerské rady

5,440.054 Kč

53 h

"B" Min. financí

7,923.808 Kč

29 h

"C" Min. pošt a telegr.

147,985.091 Kč

50 h

"D" Min. železnic

920,680.395 Kč

30 h

"E" Min. zemědělství

35,027.103 Kč

86 h

"F" Min. veřej. prací

294,597.246 Kč

50 h


bylo opět nutno uhraditi zálohou z pokladních hotovostí ministerstvem financí na nutné investice uvolněných.,

Účiny mino rozpočet.

V tomto oddílu státního závěrečného účtu (str. 479-486) vykazují se příjmy a výdaje, které trvale zvyšují či snižují konečný pokladní zbytek, které však do státního rozpočtu nebyly pojaty a tudíž i v závěrečném účtu účinů na rozpočet se nevyskytují anebo tímto účtem jen probíhají. Výsledky tohoto hospodaření jsou v tomto účtu vykázány ve dvou skupinách a to:

A. Úvěrní operace,

kde se vykazují výtěžky ze státních půjček a upotřebení jejich a

B. Zálohy,

kde se uvádějí ve výdajích výplaty provedené přímo z pokladních hotovosti a ve příjmech částky těmto hotovostem refundované (str. 482).

Ad A. Příjmy z úvěrních operací byly tyto:

Výtěžky vnitřních státních půjček na rozpočtové potřeby činily celkem (str. 480, I)

 

3.517,870.880 Kč 68 h,

na investiční potřeby se opatřilo:

   

a) vnitřními půjčkami (str. 480, II a)

98,809.100 Kč - h

 

b) zahraniční půjčkou (str. 480, II b)

1.033,645.269 Kč 35 h

 
   

1.132,454.369 Kč 35 h.


Z těchto docílených výtěžků

 

4.650,325.250 Kč 03 h

se použilo na úhradu potřeb vykázaných ve výdajích na rozpočet (str. 481, I, pol. 1-5)

1.101,523.937 Kč 39 h,

 

na investiční výdaje (str. 481, II.)

127,404.156 Kč 62 h,

 

na refundaci záloh vyplacených v roce 1921 z volných pokladních hotovostí

1.017,070.543 Kč 72 h

 

(a to záloh daných na úhradu vlastními příjmy nekryté potřeby státních investic - viz účet 1921, str. 455, D 2 - 1.005,050.212 Kč 73 h a na náhradu výdajů kop. 21, tit. 1, par. 3, pro rok 1921 - viz účet 1921, str. 455, C 4b - 12,020.330 Kč 99 h, str. 481, III.)

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

2.245,998.637 Kč 73 h.

Zbytek výtěžku

 

2.404,326.612 Kč 30 h


Ad B. Příjmy pokladních hotovostí byly:

přebytky kmenového jmění náboženských matic a studijního fondu

2.366 Kč 49 h,

náhrada z dávky z majetku za vyplacené vkladní listy

299,727.536 Kč 55 h,

náhrada z přeplatkového fondu cukerní komise

2,553.134 Kč 28 h,

splátka na zálohy na učitelské platy

9,021.925 Kč 58 h,

a refundace z výtěžku úvěrních operací

1.017,070.543 Kč 72 h,

Dohromady (str. 482, I-III)

1.328,375.506 Kč 62 h.


Vydáno bylo přímo z pokladních hotovostí:

na účet zemských fondů pensijních a zaopatřovacích na Slovensku a v Podkarpatské Rusi

2,541.833 Kč 93 h,

na výplatu 1% vkladních listů na zadržené bankovky

7,336.263 Kč 72 h,

další záloha státnímu obilnímu ústavu

684,376.238 Kč 15 h,

půjčka republice Rakouské

419,000.000 Kč - h,

k úhradě příjmy nekrytých výdajů na rozpočet

457,537.137 Kč 85 h,

a k úhradě investičních výdajů

1.411,653.699 Kč 98 h.

Dohromady (str. 483, I-III)

2.982,445.173 Kč 63 h,


Rozdíl mezi příjmy a výdaji tohoto zálohového účtování mimo rozpočet obnáší

1.654,069.667 Kč 01 h,

Odpočte-li se tento rozdíl od zbytku výtěžku úvěrních operací

2.404,326.612 Kč 30 h,

objeví se zase (viz úvod str. VIII) přebytek reelního hospodaření

750,256.945 Kč 29 h,

který rozmnožuje počáteční pokladní hotovost

2.147,230.292 Kč 13 h

na konečnou

2.897,487.237 Kč 42 h.


Účiny průběžné.

(kontokorentní).

Podstata účinů těchto jest vylíčena ve státních závěrečných účtech za rok 1919 a(str. VI.) a za rok 1921 (str. XIL). Výsledky průběžných účinů v roce 1922 vykazují:

počáteční stav: pasivní saldo nedoúčtovaných položek

koncem roku 1921

3.162,722.636 Kč 97 h,

příjmy v roce 1922 (str. 499)

477.913,772:622 Kč 44 h.

Úhrnem

481.076,495.259 Kč 41 h.


Výdaje v roce 1922 (str. 507)

482.774,667.488 Kč 11 h,

konečný stav: aktivní saldo

1.698,172.228 Kč 70 h.

   

Odečteme-li toto saldo od pokladní hotovosti z reelního hospodaření

2.897,487.237 Kč 42 h,

vyplývá skutečná pokladní hotovost

1.199,315.008 Kč 72 h.

   

Vykázané aktivní saldo jest rozdíl do konce roku 1922 nenahrazených průběžných výdajů

26.294,277.434 Kč 83 h

a nevrácených průběžných příjmů

(viz část 14., str. 511)

24.596,105.206 Kč 13 h


Aktivní saldo konečných nedoúčtovaných položek roku 1922 proti pasivnímu saldu koncem roku 1921 vzniklo zejména tím, že z pasiv Bankovního úřadu (oběh státovek) a z pokladních hotovostí byla vypuštěna zásoba státovek nalézajících se 31. prosince 1922 u pokladen tohoto úřadu v úhrnném obnosu 4.305,002.803 Kč 95 h, ježto nelze tuto zásobu považovati za hotové státní prostředky.

Aktivní nedoúčtované položky jsou:

u Bankovního úřadu ministerstva financí

13.966,480.164 Kč 77 h,

u poštovního šekového úřadu

5.851,215.593 Kč 34 h,

aktiva železničního provozu

2.906,820.468 Kč 89 h

a jiné zálohy do konce roku 1922 nevrácené.

 

V pasivních nedoúčtovaných položkách jsou obsaženy takovéto položky:

u Bankovního úřadu ministerstva financí v částce

13.988,641.281 Kč 31 h,

u poštovního úřadu šekového

5.860,110.496 Kč 09 h,

pasiva železničního provozu

1.383,149.818 Kč 89 h,

pak úložky (deposita) a různé splátky a odvody peněz, jichž vyúčtování nemohlo býti provedeno do kance roku 1922.

 

Pasiva a aktiva.

Ohledně pojmu státních pasiv a aktiv poukazuje se na úvod k státnímu závěrečnému účtu za rok 1919 (str. XI.).

Celkové závazky státu mimo státní dluh se vykazují v podrobném výkaze (sty. 449) koncem roku 1922 částkou 28,695.936 Kč 51 h a týkají se hlavně anuitních splátek za státní novostavby, pak úmoru i zúrokování závazků vzniklých z postátnění místních drah a Vinohradské nemocnice.

Konečná aktiva na rozpočet, která činila roku 1921 celkem 443,607.691 Kč 31 h, stoupla v roce 1922 (str. 477) na 902,812.922 Kč 72 h; z toho připadá na pohledávku za zálohově vyplacené zvýšené učitelské platy v roce 1922 částka 416,208.081 Kč 40 h, zbytek týká se, jako v předešlých letech, náhrad přeplatků na požitcích, splácených ve lhůtách, dále nesplatných právních poplatků, příspěvků zájemníků na veřejné stavby a náhrad záloh poskytnutých zejména veřejným korporacím z důvodů hospodářských a sociálních.

Podstatnější zvýšení státních pohledávek vykazují:

kap. 13. Min. školství z 8,002.807 Kč 61 h na 425,794.388 Kč 75 h. (Výše zmíněné zálohy na zvýšené učitelské platy),

kap. 17. Min. železnic z 1,230.071 Kč 72 h na 68,258.459 Kč 89 h. (Pohledávky z provozu a zálohy na provoz místních drah),

kap. 21. Min. sociální péče ze 23,614.887 Kč 59 h na 42,495.394 Kč 46 h. (Pohledávky za zápůjčky na podporu stavebního ruchu a za půjčky invalidním družstvům), kop. 24. Žpatření přechodné doby poválečné ze 69,749.593 Kč 36 h na 93,071.243 Kč 08 h.

(Další záloha na vydržování cizích vojenských příslušníků Ukrajinské národnosti).

Úbytek aktiv se objevuje u kop. 14. ministerstva financí se 243,010.623 Kč 99 h na 158,112.308 Kč 46 h. (Snížení u spotřebních daní v důsledku vykazování uvěřených dávek jako nedoplatky, kteréžto snížení převyšuje zvýšení pohledávek z povolených půjček.) Aktiva z hospodaření mimo rozpočet vykázána jsou na str. 486.

Státní dluh.

Koncem roku 1921 (str. 458) byl stav státního dluhu celkem 13.391,926.149 Kč 09 h.

Z toho ubylo v roce 1922:

1. I: emise půjčky "Národní Svobody". (str. 187., pol. 1, státního účtu za rok 1919):

a) splátkou 381,284.500 Kč,

b) splatností 98,343.600 Kč,

c) výměnou titrů

nom. 20,371.900 Kč,

za dluhopisy 41/2% prémiové státní půjčky podle par. 10., odst. 2. vládního nařízení z 20., února 1920 čís. 99 Sb. z. a n.

500,000.000 Kč - h


2. Losová výpůjčka republiky Čsl. (str. 430, oddíl A. pol. 14. státního účtu za rok 1921). Úmor podle par. 3. vládního nařízení ze dne 7. dubna 1921 čís. 165 Sb. z. a n.

a) splátkou 1,583.200 Kč

b) splatností 681.500 Kč

 

 

 

2,264.700 Kč - h


3. Anglický úvěr Ł 1,901.081-11-10 na nákup mouky (str. 432, oddíl B, pol. 4. státního účtu za rok 1921) splátkou částky Ł 1,000.000

 

 

2,264.700 Kč - h


4. Markový úvěr 100,000.000 M (str. 432., oddíl C., pol. 3. státního účtu za rok 1921)

 

121,124.996 Kč - h


5. Markový úvěr 125,000.000 M (str. 432., oddíl C., pol. 4. státního účtu za rok 1921)

 

156,560.004 Kč 36 h.


6. Markovy úvěr 200,000.000 M na nákup mouky (str. 432., oddíl B., pol. 9. státního účtu za rok 1921)

 

197,500.000 Kč - h

 

1.204,949.700 Kč 36 h


Z dluhů vykázaných koncem roku 1921 zbylo

12.186,976.448 Kč 73 h.


Naproti tomu přibylo státního dluhu v roce 1922:

A. Dosavadní vnitřní půjčky:

1. 41/2%ní premiová státní půjčka podle zmocnění zákona ze dne 6. února 1920 čís. 85 Sb. z. a n., o

v důsledku výměny za dluhopisy půjčky "Národní Svobody" podle § 10., odst. 2. vládního nařízení ze dne 20. února 1920 čís. 99 Sb. z. a n.

2. IV. státní půjčka republiky Čsl. podle zmocnění zákona ze dne 24. června 1920 čís. 417 Sb. z. a n. dalšími úpisy

titry za hotovosti 303,444.235 Kč 71 h, titry za válečné půjčky 303,444.235 Kč 71 h o

3. Úvěr k částečné úhradě nekryté potřeby vojenské správy, způsobené válečnými poměry na Slovensku v roce 1919 podle zmocnění zákona ze dne 18. března 1921 čís. 127 Sb. z. a n., umístěním dluhopisů o

4. Losová výpůjčka republiky čsl. podle zmocnění zákona ze dne 11. března 1921 čís. 100 Sb. z. a n., prodejem losů o

5. Státní výpůjčka na úhradu schodku z moučného hospodaření podle zmocnění zákona ze dne 12. srpna 1921 čís. 308 Sb. z. a n., a sice za úpisy v hotovosti 1.275,486.318 Kč 97 h s výměnou za předválečné renty 1.786,678.660 Kč - h, (v tom též dodatečně vyúčtované dluhopisy výměnou za renty při úpisech roku 1921)

20,371.900 Kč - h

 

 

 

 

 

 

 

606,888.471 Kč 42 h.

 

 

75,340.000 Kč - h.

 

32,088.100 Kč - h.

 

 

 

 

3.062,164.978 3.796,853.450 Kč 39 h.


B. Dosavadní investiční půjčky:

1. Státní investiční půjčka dopravní na úhradu investičních potřeb ministerstva pošt a telegrafů a ministerstva železnic podle rozpočtu státních Investic za rok 1921 (finanční zákon republiky Čsl. na rok 1921 ze dne 17. prosince 1920 čís. 682 Sb. z. a n.) podle zmocnění zákona ze dne 18. března 1921 čís. 126 Sb. z. a n., umístěním dluhopisů o

2. Státní investiční půjčka pro elektrisaci, vodní dopravu a podniky zemědělské a průmyslové podle rozpočtu státních investic na rok 1921 podle zmocnění čl. IX. finančního zákona na rok 1921 ze dne 17. prosince 1920 čís. 682 Sb. z. a n., umístěním dluhopisů o

 

 

 

92,194.600 Kč - h

 

 

 

6,614.500 Kč - h 98,809.100 Kč - h

sneseno 3.895,662.550 Kč 39 h.

přeneseno 3.895,662.550 Kč 39 h.


 

Na zvýšení státního dluhu v roce 1922 působily dále:

A. Nové vnitřní půjčky:

1. 6%ní státní pokladniční poukázky se splatností 1, července 1923 per 500,000.000 Kč a se splatností 1. prosince 1923 per 400,000.000 Kč, vydané podle zmocnění zákona ze dne 21. prosince 1921 čís. 495 Sb. z. a n. (§ 10.), za účelem opatření prostředků na úhradu nákladu vzešlého z provádění tohoto zákona v částce

2. 6%ní státní pokladniční poukázky se splatností 31. prosince 1923 vydané podle zmocnění zákona ze dne 21. prosince 1921 čís. 495 Sb. z. a n. (§ 10.), za účelem opatření prostředků na úhradu nákladu vzešlého z provádění tohoto zákona per

a podle zmocnění zákona ze dne 19. prosince 1921 čís. 470 Sb. z. a n. (čl. VI., odst. 1. a 2.), na úhradu veškerých státními příjmy nehrazených státních výdajů v částce

 

 

 

900,000.000 Kč - h

 

 

 

2,265.00 Kč - h

 

 

928,675.000 Kč - h 1.830,940.000 Kč - h  


 

B. Nové investiční půjčky.

1. Čsl. státní půjčka z roku 1922 (anglická) podle zmocnění zákona ze dne 31. března 1922 čís. 110 Sb. z. a n., na úhradu investičních potřeb podle finančního zákona pro rok 1922, pokud se týče na úhradu záloh, poskytnutých z běžných příjmů roku 1921 a 1922 pro účely investičního programu roku 1921 a 1922

Činilo tedy zvýšení resp. přírůstek státního dluhu v roce 1922 takže stav státního dluhu koncem roku 1922 jest

 

 

 

1.136,711.580 Kč - h.

 

6.863,314.130 Kč 39 h


Částky, které ze zvýšení státního dluhu v roce 1922 plynuly do státní pokladny (str. 480), byly:

A. Dosavadní vnitřní půjčky.

1. Ze IV. státní půjčky republiky Čsl.

2. z úvěru podle zmocnění zákona čís. 127/21 Sb. z. a n.

3. z losové výpůjčky republiky Čsl.

4. ze státní výpůjčky na úhradu schodku z moučného hospodářství

303,444.235 Kč 75 h

75,340.000 Kč - h

32,660.328 Kč - h

19.050,290.579 Kč 12 h

 

 

 

 

 

19.050,290.579 Kč 12 h


B. Dosavadní investiční půjčky.

1. Ze státní investiční půjčky dopravní

2. ze státní investiční půjčky pro elektrisaci, vodní dopravu a podniky zemědělské a průmyslové

92,194.600 Kč - h

 

6,614.500 Kč - h

sneseno

přeneseno ...................

 

 

98,808.100 Kč - h

1.785,739.980 Kč 68 h

1.785,739.980 Kč 68 h


A. Nové vnitřní půjčky.

1. Ze 6% státních pokladničních poukázek se splatností 1. července a 1. prosince 1923

2. ze 6% státních pokladničních poukázek se splatností 31. prosince 1923 (2,265.000 Kč a 928,675.000 Kč)

900,000.000 Kč - h

 

930,940.000 Kč - h

 

 

 

1.830,940.000 Kč - h.


B. Nové investiční půjčky.

1. Z československé státní půjčky z roku 1922 (anglické; přejímací kurs a vyúčtováni cizích platidel)

Byly tudíž v roce 1922 pokladní hotovosti rozmnoženy prostředky z úvěrních operaci v částce

 

1.033,645.269 Kč 35 h.

 

4.650,325.250 Kč 03 h.


 

Úchylky od rozpočtu.

Předem se poznamenává, že jako v letech minulých bylo zpravidla upuštěno od odůvodnění úchylek, které nedosahují 100.000 Kč, leč by rozdíl přesahoval třetinu úvěru.

O překročení rozpočtů, které způsobil zákon ze dne 21. prosince 1921 čís. 495 Sb. z. a n., byla již učiněna zmínka v oddílu tohoto úvodu "účet správní".

Také finanční zákon na rok 1922, jako zákon na rok předešlý, obsahoval podrobné předpisy o používání povolených úvěrů výdajových. Článek III. tohoto finančního zákona stanovil postup pro případy, nestačil-li úvěr k určitému účelu povolený, anebo nebylo-li na určitý nutný výdaj rozpočtem pamatováno. Byla-li ve smyslu tohoto čl. III. možnost úhrady úsporami jiných úvěrů, bylo k příslušnému poukazu zapotřebí souhlasu ministerstva financí a nejvyššího účetního kontrolního úřadu ve smyslu § 7. zákona ze dne 20. března 1919 čís. 175 Sb. z. a n. V každém takovém případě musila však býti úspora k úhradě povolená zaznamenána jako trvalé zkrácení úvěru dotčené položky (§ 9. vládního nařízení republiky Čsl. ze dne 13. ledna 1922 čís. 7 Sb. z. a n.).

Podle těchto směrnic bylo v roce 1922 projednáno u nejvyššího účetního kontrolního úřadu 23 spisů, jimiž bylo žádáno o souhlas k přesunům úvěru v úhrnné částce 259,580.272 Kč 89 h.

V účtu výdajovém ve sloupci "Odůvodnění", jsou vyznačeny ony položky rozpočtové, ze kterých bylo přesunem čerpáno. Tam, kde nebylo dbáno předpisu § 7. zákona čís. 175 z roku 1919 Sb. z. a n., vůbec anebo jen z části, jest to vyjádřeno poznámkou.

Také v hospodaření podle rozpočtu investičního vyskytují se, jak již shora v oddílu "Státní investice" uvedeno, přesuny úvěrů, na něž se dle čl. XIII. fin. zákona předpis čl. III. též vztahuje. O tom bylo u nejvyššího účetního kontrolního úřadu projednáno 177 spisů, v nichž šlo o přesuny v úhrnné částce 189,457.617 Kč 66 h.

K rozhodování o nevyřízených výtkách podle § 8. zákona z 20. března 1919 čís. 175 Sb. z. a n. není ani v tomto účtě podkladu.

Mimo části státního závěrečného účtu, o nichž tento úvod dosud pojednával, obsahuje závěrečný účet tyto další části:

Úhrnný účet účinů v cenných papírech, který obsahuje příjem a výdaj cenných papírů, rozčleněný jednak podle účinů na rozpočet a účinů mimo rozpočet, jednak podle jednotlivých ministerstev (Část 12., str. 487).

Vyrovnávací účet (saldo) veškerých státních příjmů a výdajů, který vykazuje podle jednotlivých druhů pokladen veškerý peněžní obrat v hotovosti, a to jak ohledně účinů na výši státního jmění působivých (reelních), tak i ohledně účinů průběžných. Tento účet, v němž úhrn příjmů po připočtení počáteční pokladní hotovosti se rovná úhrnu výdajů po připočtení konečné pokladní hotovosti, jest zkouškou číselné správnosti celého státního závěrečného účtu (Část 13., str. 491).

Nedoúčtované položky: číselný výkaz rozčleněný podle druhů pokladen a obsahující částky hotovostí a cenných papírů z průběžného účtování, které počátkem a koncern správního roku nebyly vzájemně vyrovnány (Část 14., str. 509).

Pokladní hotovosti a zásoby cenných papírů - seznam, vykazující zůstatky hotovostí a cenných papírů ve státních pokladnách ke dni 1. ledna a 31. prosince 1922. Celkový výsledek těchto skutečných pokladních zůstatků jest připočtením aktivních a odečtením pasivních nedoúčtovaných položek upraven na pokladní hotovost vyplývající z působivého hospodaření státního na rozpočet a mimo rozpočet (Část 15., str. 513) a

Výkaz hospodářského výsledku jednotlivých státních báňských závodů; zde jest podán přehled peněžních příjmů a výdajů a změn na jmění hmotném (zásoby surovin a hotových tovarů, nářadí, nemovitosti atd.) nastalých, jakož i pohledávek a dluhů. Dále obsahuje tento výkaz výsledek hospodaření, tj. zisk nebo ztrátu při jednotlivých podnicích a srovnání s příslušnými výsledky zařaděnými do rozpočtu (Část 16., str. 517).

Jako samostatné účty, o kterých se má podle níže citovaných zákonů předkládati každého roku zpráva Národnímu shromáždění, jsou tomuto státnímu závěrečnému účtu připojeny: Účet státního melioračního fondu (zákon ze dne 19. prosince 1919 čís. 21 Sb. z. a n. 1920), Účty státního bytového fondu (zákony ze dne 22. prosince 1910 čís. 242 ř. z. a ze dne 20. února 1919 čís. 98 Sb. z. a n.) a Účty dávky z majetku a přírůstku na majetku podle zákona ze dne 8. dubna 1920 čís. 309 Sb. z. a n.

Rozpočtový výbor poslanecké sněmovny N. S. navrhuje:

Slavná poslanecká sněmovno, račiž schváliti:

1. Závěrečný účet státních výdajů a příjmů republiky Československé za r. 1922;

2. účet státního melioračního fondu za r. 1922;

3. účet státního bytového fondu za r. 1922;

4. účet dávky z majetku a přírůstku na majetku do konce r. 1922.

V Praze dne 4. června 1925.

Místopředseda:

Zpravodaj:

Frant. Buříval, v. r.

Dr. O. Srdínko, v. r.


 

Související odkazy



Přihlásit/registrovat se do ISP