Poslanecká sněmovna N. S. R. Č. 1925.

I. volební období.

11. zasedání.


 

5132.

ZÁVĚREČNÝ ÚČET

státních výdajů a příjmů republiky Československé za rok 1922

spolu s účty státního melioračního fondu,

státního bytového fondu

a dávky z majetku.

 

Nejvyšší účetní kontrolní úřad.

   
 

V Praze, dne 10. března 1925.

   
 

Předseda:

 

Dr. KOERNER.


 

Obsah:

Úvod

Část 1. Rozvaha příjmů a výdajů v hotovosti a cenných papírech

Část 2. Úhrnný účet porovnávající náležitosti příjmové a výdajové se státním rozpočtem, jakož i ryzí výsledek rozpočtového hospodaření

Rozvržení ryzího výsledku rozpočtového hospodaření podle kapitol

Část 3. Státní výdaje a příjmy na rozpočet a státní investice (úhrnem)

Část 4. Státní výdaje na rozpočet a jejich pasivní nedoplatky (v podrobnostech)

President republiky

Kancelář presidenta republiky

Národní shromáždění

Nejvyšší správní soud

Nejvyšší účetní kontrolní úřad

Příděly zemím

Státní dluh republiky Československé

Pensijní a zaopatřovací platy

Předsednictvo ministerské rady

Ministerstvo zahraničních věcí

Ministerstvo národní obrany

Ministerstvo vnitra

Ministerstvo školství a národní osvěty

Ministerstvo financí

Ministerstvo průmyslu, obchodu a živností

Ministerstvo pošt a telegrafů

Ministerstvo železnic

Ministerstvo zemědělství

Ministerstvo spravedlnosti

Ministerstvo veřejných prací

Ministerstvo sociální péče

Ministerstvo pro zásobování lidu

Ministerstvo veřejného zdravotnictví a tělesné výchovy

Opatření přechodné doby poválečné

Ministerstva pro sjednocení zákonodárství a organisaci správní

Úřad pro zahraniční obchod

Část 5. Státní příjmy na rozpočet a jejich aktivní nedoplatky (v podrobnostech)

President republiky

Kancelář presidenta republiky

Národní shromáždění

Nejvyšší správní soud

Nejvyšší účetní kontrolní úřad

Příděly zemím

Státní dluh republiky Československé

Pensijní a zaopatřovací platy

Předsednictvo ministerské rady

Ministerstvo zahraničních věcí

Ministerstvo Národní obrany

Ministerstvo vnitra

Ministerstvo školství a národní osvěty

Ministerstvo financí

Ministerstvo průmyslu, obchodu a živností

Ministerstvo pošt a telegrafů

Ministerstvo železnic

Ministerstvo zemědělství

Ministerstvo spravedlnosti

Ministerstvo veřejných prací

Ministerstvo sociální péče

Ministerstvo pro zásobování lidu

Ministerstvo veřejného zdravotnictví a tělesné výchovy

Opatření přechodné doby poválečné

Ministerstvo pro sjednocení zákonodárství a organisaci správní

Úřad pro zahraniční obchod

Část. 6. Výdaje státních investic a jejich pasivní nedoplatky (v podrobnostech)

A. Předsednictvo ministerské rady

B. Ministerstvo financí

C. Ministerstvo pošt a telegrafů

D. Ministerstvo železnic

E. Ministerstvo zemědělství

F. Ministerstvo veřejných prac

Část 7. Příjmy státních investic a jejich aktivní nedoplatky (v podrobnostech)

C. Ministerstvo pošt a telegrafů

E. Ministerstvo zemědělství

F. Ministerstvo veřejných prací

G. Úhrada vlastními příjmy nekryté potřeby státních investic

Část 8. Pasiva z hospodaření na rozpočet (vyjma státní dluh)

Část 9. Stav státního dluhu koncem roku 1922

Část 10. Aktiva z hospodaření na rozpočet

Část 11. Účiny mimo rozpočet

A. Úvěrní operace

B. Zálohy

Účiny kmenového jmění náboženských matic a studijních fondů

Účiny státem spravovaných zemských pensijních a zaopatřovacích ústavů (fondů) na Slovensku a v Podkarpatské Rusi

Výdajové a příjmové nedoplatky účinů mimo rozpočet

Dluhy a pohledávky účinů mimo rozpočet

Část 12. Úhrnný účet účinů v cenných papírech

Část 13. Vyrovnávací účet (saldo) veškerých státních příjmů a výdajů, sestavený podle pokladen a úřadů

Část 14. Nedoúčtované položky

Část 15. Pokladní hotovosti a zásoby cenných papírů

Část 16. Výkaz hospodářského výsledku státních báňských závodů

Státní meliorační fond

Popis jmění státního melioračního fondu

Státní bytový fond odd. A - pro záruky

Popis jmění státního bytového fondu, odd. A - pro záruky

Státní bytový fond odd. B - pro přímé půjčky

Popis jmění státního bytového fondu, odd. B - pro přímé půjčky

Účet dávky z majetku a přírůstku na majetku

Účet z výtěžku dávky z majetku a přírůstku na majetku

Pokladní účet

Rozvaha příjmů a výdajů v hotovosti

Celkový přehled splatných částek na dávce z majetku a přírůstku na majetku

Pasiva

Celkový účet dávky z majetku a přírůstku na majetku do konce roku 1922

 

Úvod.

Státní závěrečný účet za rok 1922 měl býti předložen Národnímu shromáždění podle ustanovení § 10. zákona ze dne 20. března 1919 čís. 175 Sb. z. a n. nejpozději do 18ti měsíců po uplynutí roku 1922 tj. do konce června 1924. Příčinou průtahu jest - podobně jako v letech předešlých - opožděné sestavení a předložení dílčích účetních závěrek jednotlivými poukazovacími úřady. Přes to, že nejvyšší účetní kontrolní úřad naléhal na předložení dílčích účetních závěrek využívaje všech prostředků, které jsou mu dány zákonnými ustanoveními, byly poslední dílčí účetní závěrky, jež předloženy býti měly do 1. dubna 1923, nejvyššímu účetnímu kontrolnímu úřadu předloženy teprve v prosinci 1924, takže skončení závěrečných prací mohlo se státi teprve v prvých dvou měsících roku 1925. Nicméně se časový interval mezi zákonným termínem a předkládáním státních závěrečných účtu zřejmě krátí.

Po formální stránce jest sestaven tento účet podle zásad, kterými se řídil nejvyšší účetní kontrolní úřad při sestavování účtu za rok 1921 a za léta předchozí.

Finančním zákonem ze dne 19. prosince 1921 čís. 470 Sb. z. a n. stanovený a jako v roce 1921 rozčleněný rozpočet státních výdajů a příjmů pro rok 1922 určuje v první

části veškeré státní výdaje částkou

19.812,960.479 Kč - h

a státní příjmy částkou

18.884,209.544 Kč - h

a v druhé části schvaluje potřebu státních investic částkou

3.263,444.750 Kč - h

k jejíž úhradě jakož i k úhradě rozpočtového schodku z běžného státního hospodářství

928,750.935 Kč - h

byl zmocněn ministr financí sjednati úvěrní operace až do obnosu

3.264,000.000 Kč - h

pokus se týče

929,000.000 Kč - h


 

Mimo běžné výdaje státní a výdaje investiční finančním zákonem stanovené byly však povoleny pro rok 1922 zvláštními zákonnými ustanoveními ještě další úvěry nad rozpočet a to:

I. Náklad na přídavky zaměstnancům z důvodu mimořádných poměrů (nouzové výpomoci) podle zákona ze dne 21. prosince 1921 čís. 49.Sb. z. a n.

II. Zvýšené náklady spojené s rozšířením pracovního programu státního pozemkového úřadu v roce 1922 do výše 100,000.000 Kč podle zákona ze dne 31. ledna 1922 čís. 36 Sb. z. a n.

III. Na podporu stavebního ruchu podle zákona ze dne 27. ledna 1922 čís. 45 Sb. z. a n.

a) (§ 24.) na stavbu obytných budov pro státní zaměstnance do výše 150,000.000 Kč,

b) (§ 27.) k udílení podpor poskytováním přímých zápůjček až do výše 100,000.000 Kč, povolených zákonem z 11. března 1921 čís. 100 Sb. z. a n.,

c) (§ 59.) na úhradu osobního a věcného nákladu spojeného s prováděním zákona o stavebním ruchu.

IV. Náklad spojený s mimořádnými opatřeními vojenskými v podzimu 1921 do výše 500,000.000 Kč podle zákona ze dne 16. února 1922 čís. 74 Sb. z. a n.

V. Na podporu stavebního ruchu do výše 30,000.000 Kč podle § 32. zákona ze dne 27. dubna 1922 čís. 130 Sb. z. a n.

VI. Poskytnutí úvěru republice Rakouské do výše 500,000.000 Kč podle zákona ze dne 30. června 1922 čís. 228 Sb. z. a n.

VII. Státní vklady filiálkám zemských úvěrních ústavů na Slovensku a v Podkarpatské Rusi do výše 40,000.000 Kč podle § 5. zákona ze dne 11. července 1922 čís. 238 Sb. z. a n.

VIII. Poskytnutí bezúročné státní zápůjčky městu Čes. Těšínu na nejnutnější investice nejvýše 10,000.000 Kč podle zákona ze dne 13. července 1922 čís. 240 Sb. z. a n.

IX. Dodatečný úvěr k podpoře nezaměstnaných a k čelení nezaměstnanosti vůbec ve výši 100,000.000 Kč podle zákona ze dne 1. prosince 1922 čís. 364 Sb. z. a n.

X. Státní vklady spořitelnám na Slovensku a v Podkarpatské Rusi do výše 15,000.000 Kč podle zákona ze dne 20. prosince 1922 čís. 390 Sb. z. a n.

Tato zákonná ustanovení spolu s finančním zákonem vyznačují hranici, do které mohly správní orgány republiky poukazovati státní a investiční výdaje pro rok 1922.

Účet pokladní.

Výsledek pokladní jeví se takto:

I. Účiny na rozpočet:

Příjmy (po odečtení úhrady schodku)

19.081,594.699 Kč 49 h

 

výdaje

20.640,655.774 Kč 73 h

 

Schodek

 

1,559,061.075 Kč 24 h.


 

II. Státní investice:

Příjmy (po odečtení úhrady na potřebu vlastními příjmy nekrytou)

439.438 Kč 81 h

 

výdaje

1.539,497.295 Kč 11 h

 

Schodek

 

1.539,057.856 Kč 60 h.


 

III. Účiny mimo rozpočet:

A. Úvěrní operace:

   

Příjmy

 

4.650,325.250 Kč 03 h,

     

B. Fondy a zálohy:

   

Příjmy (úhrn I. - II.)

311,304.962 Kč 90 h

 

Výdaje (úhrn I. - II.)

1.113,254.335 Kč 80 h

 

Schodek

 

801,949.372 Kč 90 h.

     

Reelní příjmy takto převyšují výdaje o

750,256.9.15 Kč 29 h.

     

Připočte-li se počáteční pokladní hotovost reelního hospodaření

2.147,230.292 Kč 13 h

vyplývá konečná pokladní hotovost reelního hospodaření podle rozvahy příjmů a výdajů

2.897,487.237 Kč 42 h.


 

Účet správní.

V části 2. "Úhrnný účet porovnávající atd." se vykazuje:

Náležitost státních výdajů

20.495,802.4811 Kč 13 h

proti povolenému rozpočtu

19.812,960.479 Kč - h

jest vyšší o

682,842.007 Kč 13 h.


 

V této náležitosti výdajové jsou však započteny nepreliminované výdaje v částce

1.485,119.374 Kč 24 h,

o jejichž úhradu bylo postaráno příslušnými zákony zvláštními,

 

takže výdaje na rozpočet jsou ve skutečnosti oproti rozpočtu nižší o

802,277.367 Kč 11 h.


 

Porovnáním náležitosti státních příjmů

20.269,773.978 Kč 81 h

s příjmy stanovenými rozpočtem

18.884,209.544 Kč - h

jeví se náležitost příjmová vyšší o

1.385,564.434 Kč 81 h.


 

V této náležitosti příjmové jest však započtena úhrada nepreliminovaných výdajů z výtěžku úvěrních operací, pokud se

týče z pokladních hotovostí podle zvláštních ustanovení v částce

1.559,061.075 Kč 24 h,

takže příjmy na rozpočet jsou ve skutečnosti oproti rozpočtu nižší o

173,496.640 Kč 13 h.


 

Celkový výsledek hospodaření na rozpočet jest proti schodku předvídanému finančním zákonem příznivější o

628,780.726 Kč 68 h.


 

Oproti rozpočtu vznikly v roce 1922 vyšší výdaje u všech správních odvětví výplatou nouzových výpomocí podle zákona z 21. prosince 1921 čís. 495 Sb. z. a n.

Tento nepreliminovaný výdaj vyžadoval celkem náklad

1.566,331.809 Kč 57 h,


 

jehož úhrada podle § 10. uvedeného zákona měla býti opatřena úvěrovými operacemi, pokud nestačily řádné příjmy státní.

Z dosažených příjmů na rozpočet a úsporami ve výdajích se uhradilo

730,027.877 Kč 59 h;

zbytek potřeby (viz pol. 5)

836,303.931 Kč 98 h,

byl opatřen z výtěžku 6% pokladničních poukázek, jichž bylo vydáno k zmíněnému účelu celkem za

902,265.000 Kč -- h,

(I., pol. 5, 6 a 8), tedy oproti skutečné potřebě, jejíž výši během roku nebylo možno předem přesně zjistiti, více o

65,961.068 Kč 02 h.


 

Mimo nouzové výpomoci nastaly ještě další vyšší výdaje při:

kap. 13. Min. školství a nár. osvěty. (Zálohy na zvýšené učitelské platy),

kap. 14. Min. financí. (Vyšší potřeba u pokladniční správy a to: Bankovní úřad min. financí, kursovní ztráta, úprava valuty a nákup cenných papírů),

kap. 19. Ministerstvo spravedlnosti. (Zvýšený náklad na justiční správu v zemích a na trestnice),

kap. 24. Opatření přechodné doby poválečné. (Péče o nezaměstnané a o válečné uprchlíky.)

Podstatnějších úspor oproti rozpočtu bylo dosaženo u:

lap. 6. Příděly zemím. (Menší příděly z daně z obrati: v důsledku nižšího výnosu této daně),

kap. 8. Pense. (Úprava pensí nebyla úplně provedena),

kap. 9. Předsednictvo ministerské rady. (Provádění pozemkové reformy nedosáhlo rozměrů, jaké rozpočtu byly předvídány),

kap. 10. Ministerstvo zahraničních věcí. (Menší náklad na zastupitelské úřady v cizině; kursovní diference v částce 33,646.324 Kč 87 h vzniklá výplatami v cizí měně jest súčtována při kap. 14., tit. 6., § 4. Pokladniční správa),

X kap. 11. Ministerstvo národní obrany. (Menší náklad na výzbroj a úspory při opatřování běžných potřeb v důsledku zlevnění cen),

kap. 18. Ministerstvo zemědělství. (Menší náklad na provoz státních lesů a statků v důsledku poklesu cen),

kap. 20. Ministerstvo veřejných prací. (Menší náklad na provoz státních báňských podniků v důsledku poklesu cen a úbytek výdajů po předání provozu paroplavby na Dunaji soukromé společnosti),

kap. 23. Ministerstvo veřejného zdravotnictví. (Postátnění nemocnic nebylo provedeno.)

Vyšších příjmů rozpočtových se docílilo při

kap. 8. Pense. (Vyšší příspěvky zaměstnanců),

kap. 10. Ministerstvo zahraničních věcí. (Vyšší příjem na konsulárních poplatcích),

kap. 11. Ministerstvo národní obrany. (Hlavně příjem z prodeje vyřazeného materiálu),

kap. 16. Ministerstvo pošt a telegrafů. (Větší příjem z provozu poštovního úřadu šekového),

kap. 21. Ministerstvo sociální péče. (K náhradě předepsané stavební příspěvky),

kap. 24. Opatření přechodné doby poválečné. (Hlavně příjmy z věcné demobilisace, z přeplatkového fondu cukerního a ze státního ústavu pro tuky, oleje a mléko),

kap. 26. Úřad pro zahraniční obchod. (Větší příjem na dovozních a vývozních poplatcích.)

Nižší příjmy proti rozpočtovým vykazují:

kap. 9. Předsednictvo ministerské rady. (Státní úřad statistický, státní tiskárny a pozemková reforma),

kap. 17. Ministerstvo železnic. (V důsledku slabšího provozu),

kap. 18. Ministerstvo zemědělství. (Státní lesy a statky),

kap. 20. Ministerstvo veřejných prací. (Státní báňské závody, paroplavba, kterou stát předal soukromé společnosti a manipulační dávka z uhlí),

kap. 23. Ministerstvo veřejného zdravotnictví a tělesné výchovy. (Nebylo provedeno postátnění nemocnic.)

Také v oboru ministerstva financí (kap. 14.) nebylo dosaženo rozpočtových příjmů, neboť, odečte-li se od celkového výsledku příznivého

7.286,054.471 Kč 39 h

částka v náležitosti tit. 5., § 12.

1.559,061.075 Kč 24 h

které bylo použito z úvěrních operací a pokladních hotovostí k úhradě nepreliminovaných výdajů a schodku, objevuje se, že

 

skutečná příjmová náležitost jest nižší o

273,006.603 Kč 85 h,


 

nežli rozpočet, a to v důsledku menšího výnosu přímých i spotřebních daní a daně z obratu, jakož i nedosažení příjmu preliminovaného při pokladniční správě tit. 5., §§ 10. a 11.

Oproti výsledkům roku 1921 jest náležitost státních výdajů vyšší o

1.938,275.338 Kč 66 h,

tj. o 10,4% a náležitost státních příjmů nižší o

1.624,049.918 Kč 51 h,

tj. o 7,4%.

 

 

Státní výdaje v roce 1922 se zvýšily v značnější míře proti výdajům roku předešlého při

kap. 6.

Příděly zemím

ze 317 mil. na

916 mil.

 

(Příděly z výnosu daně z obratu),

   
       

kap. 7.

Státní dluh

ze 577 mil. na

2.105 mil.

 

(Splátky dluhů, zvýšená služba úroková a vyšší správní výdaje.)

   
       

kap. 13.

Ministerstvo školství a národní osvěty

ze 710 mil. na

1.149 mil.

 

(Zálohy na učitelské platy podle zákona ze dne 23. května 1919 čís. 274 Sb. z. a n.),

   
       

kap. 14.

Ministerstvo financí

ze 2.308 mil. na

2.496 mil.

 

(Vyšší potřeba u pokladniční správy, Bankovní úřad, kursovní ztráta, úprava valuty, nákup cenných papírů, naproti tomu menší potřeba při tabákovém monopolu),

   
       

kap. 18.

Ministerstvo zemědělství

ze 285 mil. na

553 mil.

 

(Provoz statků převzatých podle mírových smluv),

   
       

kap. 21.

Ministerstvo sociální péče

ze 389 mil. na

653 mil.

 

(Péče o válečné poškozence),

   
       

kap. 24.

Opatření přechodné doby poválečné

ze 677 mil. na

902 mil.

 

(Nezaměstnaní a srážky převzaté státem.)

   

 

Snížení výdajů nastalo zejména při

kap. 11.

Ministerstvo národní obrany

se 3.545 mil. na

2.831 mil.

 

(Snížení mimořádných potřeb na výzbroj a výstroj),

   
       

kap. 16.

Ministerstvo pošt a telegrafů

s 1.022 mil. na

976 mil.

 

(Poštovní šekový úřad - odpadlo dotování reservního fondu),

   
       

kap. 17.

Ministerstvo železnic

s 5.634 mil. na

5.043 mil.

 

(Zmenšení provozních výdajů),

   
       

kap. 20.

Ministerstvo veřejných prací

s 1.178 mil. na

875 mil.

 

(Snížení provozních výdajů u báňských závodů a úbytek výdajů po předání provozu Dunajské paroplavby akciové společnosti),

   
       

kap. 26.

Úřad pro zahraniční obchod

s 56 mil. na

24 mil.

 

(Snížení podpor na zvelebování zahraničního obchodu).

   

 

Vyšších příjmů proti roku předešlému se docílilo zejména u:

kap. 8.

Pense

ze 47 mil. na

74 mil.

 

(Zvýšení pensijních příspěvků),

   
       

kap. 16.

Ministerstvo pošt a telegrafů

z 832 mil. na

993 mil.

 

(Zvýšené příjmy z provozu poštovního šekového úřadu),

   
       

kap. 18.

Ministerstvo zemědělství

ze 137 mil. na

413 mil.

 

(Statky převzaté podle mírových smluv),

   
       

kap. 23.

Ministerstvo veřejného zdravotnictví a těl. výchovy

ze 13 mil. na

36 mil.

 

(Příjmy ze státních ústavů na léčebném.)

   

 

Pokles příjmů proti roku 1921 nastal zejména u:

kap. 9.

Předsednictvo ministerské rady

se 67 mil. na

53 mil.

 

(Státní úřad statistický, státní tiskárny a pozemkový úřad),

   
       

kap. 10.

Ministerstvo zahraničních věcí

s 51 mil. na

37 mil.

 

(Konsulární poplatky),

   
       

kap. 14.

Ministerstvo financí

se 12.401 mil. na

11.797 mil.

 

(Snížení výnosu přímých i spotřebních daní a monopolů, naproti tomu zvýšení výnosu cel a poplatků a vyšší příjmy Bankovního úřadu),

   
       

kap. 17.

Ministerstvo železnic

s 1.072 mil. na

4.405 mil.

 

(Menší příjmy z provozu),

   
       

kap. 20.

Ministerstvo veřejných prací

s 803 mil. na

505 mil.

 

(Snížený příjem na manipulačním příspěvku uhelném, menší výnos báňských závodů, předání provozu Dunajské paroplavby akciové spol.),

   
       

kap. 24.

Opatření přechodné doby poválečné

s 1.861 mil. na

1.510 mil.

 

(Hlavně nižší příjem z přeplatkového fondu cukerní komise),

   
       

kap. 26.

Úřad pro zahraniční obchod

s 269 mil. na

95 mil.

 

(Uvolnění zahraničního obchodu).

   

 

Související odkazy



Přihlásit/registrovat se do ISP