Poslanecká sněmovna N. S. R. Č. 1924.

I. volební období.

10. zasedání.


5012.

Vládní návrh.

Zákon

ze dne...............

o odměnách státním a některým jiným veřejným zaměstnancům na rok 1924 a 1925.

Národní shromáždění republiky československé usneslo se na tomto zákoně:

§ 1.

Vláda se zmocňuje, aby udělila za rok 1924 odměny v úhrnné částce až do 170,000.000 Kč těmto osobám v činné službě:

1. Zaměstnancům uvedeným v §u 1. zákona ze dne 20. prosince 1922, č. 394 Sb. z. a n., 2. zaměstnancům ve státních úřadech, v podnicích, ústavech a fondech státních a státem spravovaných, jakož i učitelům placeným podle norem platných pro státní učitele a jiným veřejným zaměstnancům, jichž požitky jsou zcela nebo z části hrazeny ze státní pokladny nebo z fondů státem spravovaných.

§ 2.

Vláda se zmocňuje, aby osobám uvedeným v §t 1. vyplatila na rok 1925 odměny v úhrnné částce 215,000.000 Kč.

§ 3.

(1) Zaměstnanci veřejných korporací a ústavů, na něž se vztahuje § 19. zákona č. 394/22 Sb. z. a n., nemohou z platných předpisů nebe služebních řádů neb usnesení příslušných orgánů anebo smluv, zaručujících jim požitky a výhody státních zaměstnanců, odvozovati nárok na odměny podle obdoby §u 1. a §u 2. tohoto zákona.

(2) Korporace a ústavy uvedené v předchozím odstavci mohou uděliti obdobné odměny svým zaměstnancům a zaměstnancům fondů a ústavů jimi spravovaných jen se souhlasem nadřízeného dohlédacího úřadu, který může býti udělen pouze po dohodě s finančním státním úřadem, jejž určí vládní nařízeni.

§ 4.

(1) Náklad, který vzejde provedením ustanovení §u 1., budiž kryt z úspor, jichž bude docíleno v roce 1925 prováděním zákona ze dne 192, č. Sb. z. a n., o úsporných opatřeních ve veřejné správě.

(2) Náklad, který vzejde provedením ustanovení §u 2., budiž kryt jednak z výnosů kolkových poplatků a dávek za úřední úkony, dále dávek z automobilů, hracích karet, kulečníků a pod., které budou zavedeny zvláštními zákony, jednak jinými vhodnými opatřeními, která k tomu konci budou učiněna.

§ 5.

(1) Zákon tento nabývá účinnosti, pokud jde o ustanovení §u 1., zároveň s dnem účinnosti zákona č. /2. Sb. z. a n., o úsporných opatřeních ve veřejné správě, pokud pak jde o ustanovení §u 2., dnem, jejž stanoví zákon, kterým bude opatřena v souvislosti s ostatními zákonnými a jinými opatřeními úhrada nákladu s tím spojeného.

(2) Tento zákon provedou všichni členové vlády.

Důvodová zpráva.

Předložený zákon je částí t. zv. malého plánu úprav poměrů státních zaměstnanců, jenž pozůstává - pokud jde o zákonná opatření - ještě ze zákonů o úpravě platových poměrů t. zv. staropensistů a zákona o nemocenském pojištění státních zaměstnanců.

Současně vydává se zákon o úsporných opatřeních ve veřejné správě, jehož provedení je podmínkou konečné úpravy požitkové a s tím související služební pragmatiky (t. zv. velký plán). Úsporná opatření, sočívající v zjednodušení správy a restrikci personálu (způsobené nepřijímáním nových sil po delší dobu a účelnějším jich rozdělením, dále dobrovolným i nuceným odchodem), mají přivoditi v osobních nákladech tak značné ulehčení, že umožni lepší honorování zbylých zaměstnanců, jichž počet má býti udržován ve zmenšeném stavu dle normalisované potřeby, vždy na dobu tří let stanovené.

Z úhradové klausule předloženého zákona je zřejmo, s jakými obtížemi za daných poměrů bojuje státní správa; finanční prostředky, jež pro úhradu nákladů zmíněného malého plánu bude možno získati, jsou hranicí pro rozsah úprav, jež nutno držeti v nejnutnějších mezích. Finanční obtíže tyto, jež podmiňují, aby úhrada pro úpravy byla bezpečně zajištěna, jsou zároveň nejpádnějším důkazem, jak nutným je přikročiti k úsporným opatřením ve veřejné správě.

Vzhledem k nastávajícím reformám a od nich závisejícím novým úpravám požitkovým je pak přirozeno, že úpravy nyní prováděné mají ráz prozatímní a že nemohou praejudikovati úpravám příštím. Při tom nelze přehlížeti, že jsou tu ještě některé mimořádné výhody, namnoze naturální, neb výhody vyjádřené v přídavcích (na Slovensku, v Podkarpatské Rusi a pod.), neb jiného rázu (na př. slevy na jízdném hod.).

Zmocnění k výplatě odměn za rok 1924 bude použito tím způsobem, že budou vyplaceny odměny zaměstnancům s vysokoškolským vzděláním v rozsahu a podle zásad, jak se to stalo v roce 1923.

Kromě toho budou vyplaceny odměny za rok 1924 vojenským gážistům a příslušníkům československého četnictva ve stejné výši, jak byly vyplaceny vojenským gážistům v roce 1923.

Ostatním zaměstnancům budou poskytnuty odměny stejným procentem, vypočítaným z místního přídavku, při čemž u zaměstnanců, kteří nemají místního přídavku, bude postupováno podle obdoby jiných k tomu se vztahujících zákonných neb administrativních ustanovení.

Podotýká se výslovně, že do souhrnu osob uvedených v §u 1. náležejí také duchovní náboženských společností státem uznaných, pokud jejich požitky zcela neb z části jsou hrazeny ze státní pokladny nebo z fondů státem spravovaných.

Nejmenší odměna bude obnášeti 200 Kč.

Podobný postup bude zachován ohledně odměn na rok 1925.

Vláda projevuje přání, aby osnova byla projednána jednáním zkráceným dle §u 55. jedn. řádu sněm., zároveň doporučuje, aby osnova byla v poslanecké sněmovně i v senátě přikázána výboru rozpočtovému k podání zprávy vždy ve lhůtě nejkratší. Návrh na zkrácení řízení odůvodněn jest neobyčejnou naléhavostí alespoň prozatímní úpravy otázek státních zaměstnanců.

V Praze dne 15. prosince 1924.

Předseda vlády:

Švehla, v. r.

Ministr financí:

Inž. Boh. Bečka, v. r.

 

Související odkazy



Přihlásit/registrovat se do ISP