Poslanecká sněmovna N. S. R. Č. 1924.
I. volební období. |
10. zasedání. |
4927.
Vládní návrh
Zákon
ze dne...............
o prodloužení činnosti a doplnění zákona o mimořádných opatřeních bytové péče.
Národní shromáždění republiky československé usnesla se na tomto zákoně:
Čl. I.
§ 1.
Účinnost zákona ze dne 11. července 1922, čís. 225 Sb. z. a n., o mimořádných opatřeních bytové péče, ve znění zákona ze dne 26. dubna 1923, čís. 87 Sb. z. a n., prodlužuje se do 31. prosince 1926.
§ 2.
Ustanovení § 13 zák. čís. 225/1922 Sb. z. a n. ve znění zák. čís. 87/1923 Sb. z. a n. o státních zaměstnancích platí obdobně o učitelstvu veřejných škol obecných a občanských.
Čl. II.
Tento zákon nabývá účinnosti dnem vyhlášení; provede jej ministr sociální péče v dohodě s ministrem spravedlnosti a ministrem vnitra.
Důvodová zpráva.
Zákon ze dne 11. července 1922, čís. 225 Sb. z. a n., o mimořádných opatřeních bytové péče vzešel z iniciativního návrhu čís. 3308, podaného ve sněmovně poslanecké. Účelem tohoto zákona byli především, aby zabezpečil hospodárné využití místností, které se hodí k obývání, všude tam,:kde bytová nouze toho vyžaduje, a nahradil tak do jisté míry zákon o zabírání bytů obcemi ze dne 30. října 1919, čís. 592 Sb. z. a n., podle něhož obce byly zmocněny zabírati byty do 30. června 1921. Mimo to měl zákon poskytnouti obcím možnost, aby zabránily pronajímání bytů osobám, které bytu v obci nutně nepotřebují. Po této stránce zákon nahrazoval omezení práva stěhovacího, které posledně bylo stanoveno zákonem ze dne 25. ledna 1922, čís. 31 Sb. z. a n., do 31. prosince 1922. Řečený zákon zavedl také zajišťování bytů po státních nebo železničních zaměstnancích, přeložených na jiné místo služební, a upravil právní poměry bytů zabraných podle zákona o zabírání bytů obcemi. Doba účinnosti zákona byla původně stanovena do 31. prosince 1923.
Zákonem ze dne 26. dubna 1923, čís. 87 Sb. z. a n., byly provedeny některé změny, zejména bylo zostřeno ustanovení § 2 o donucení vlastníka domu k pronájmu nepronajatých a neobydlených místností, a účinnost zákona byla prodloužena do konce roku 1924.
Důvody, které vedly k vydání řečeného zákona, trvají dosud přes to, že bytová nouze v celku účinkem zákonů o stavebním ruchu patrně polevila. Provádění zákona o mimořádných opatřeních bytové péče, který neomezuje vlastníky domů v jich disposičním právu v míře přílišné, se celkem osvědčuje, takže se doporučuje, aby zákon byl obnoven v dosavadním svém znění. Proto navrhuje vláda prodloužení účinnosti zákona na další dva roky.
Změna navrhuje se pouze v § 2 osnovy, ve kterém ustanovení zákona o zajišťování bytů státních a železničních zaměstnanců se rozšiřuje také na učitelstvo veřejných škol obecných a občanských. Ačkoliv nelze neuznati, že obce pečují celkem řádně o ubytování učitelstva, vyskytují se často případy, že jest fysicky nemožno nalézti vhodný byt pro učitele, čímž nesporně trpí vyučování na školách. Ustanovení osnovy o zajišťování bytů pro učitelstvo jest tedy v zájmu v veřejném a lze je navrhnouti tím spíše, že ukládá vlastníkům domů omezení jen nepatrné.
Vláda projevuje přání, aby tento její návrh zákona byl v obou sněmovnách Národního shromáždění přikázán výboru sociálně-politickému k podání zprávy ve lhůtě co možno nejkratší.
V Praze dne 13. listopadu 1924.
Předseda vlády:
Švehla, v. r.
Ministr sociální péče:
Habrman, v. r.