Poslanecká sněmovna N. S. R. Č. 1924

I. volební období.

9. zasedání.


4828.

Zpráva

výboru rozpočtového

o vládním návrhu zákona (tisk 4816)

o mimořádných úlevách při placení přímých daní.

Rozpočtový výbor poslanecké sněmovny Národního shromáždění projednal ve schůzi dne 5. září 1924 o vládní předloze č. 4816, jednající o mimořádných úlevách při placení přímých daní.

Rozpočtový výbor vyslovil jednomyslně vládě uznání za podporu poskytnutou občanstvu v mimořádných těchto úlevách při placení přímých daní a schválil předlohu zákona vládního návrhu s těmito změnami.

V § 1, odst. 2., za slova: "a jinakými následky poválečných poměrů" se přidávají slova: "na př. snížení mezd a platů a podobně".

Místo znění § 3 vládní předlohy vsunuje se § 3, odst. 1. a 2., tohoto znění:

§ 3.

"(1) Při šetření o snížení nebo prominutí daní, podrobených přirážkám obecním, bude, pokud to naléhavosti případu (hrozící konkurs a podobně) není vyloučeno a pokud se nejedná o odpis obecních přirážek pravděpodobně vyšší než 1000 Kč v příslušné obci, slyšena s hlasem poradním také finanční komise, a kde takové není, obecná (městská) rada příslušné obce o tom, zda podle její znalosti poměrů jest tu vážné nebezpečí hospodářských důsledků, naznačených v §u 1, odst. 1.

(2) Vyjádření jmenovaných činitelů musí býti dotazujícímu se úřadu dodáno do 14 dnů ode dne doručení dotazu."

Následkem toho mění se číslování dalších paragrafů vládního návrhu, jehož další znění rozpočtový výbor schválil beze změny.

K § 2 se podotýká, že vláda zamýšlí určiti nařízením, že o žádostech o mimořádné úlevy při placení přímých daní budou rozhodovati dle výše nedoplatků, resp. dle výše odpisů, jež mají býti povoleny I., II. a III. instance finanční správy, tj. berní správa, zem. finanční ředitelství a ministerstvo financí bez možnosti rekursů, ježto by rekursní záplava mohla se státi nezdolatelnou a výjimečnost zákona toho nepřipouští.

Povaha věci dále nepřipouští, aby se o žádostech rozhodovalo s jakýmikoliv daňovými komisemi, a byl by také tento postup technicky neproveditelný.

Rozpočtový výbor očekává, že vláda dá podřízeným finančním úřadům pokyny, by v provádění tohoto zákona, jež má poskytnouti opravdovou úlevu občanstvu, postupovaly blahovolně, nestranně a objektivně a dle nejzazší možnosti spravedlivě, by na daňových úlevách měly podíl všechny vrstvy občanstva.

K §§ 3 a 4 se podotýká, že, nedodá-li obec svého dobrozdání do 14 dní ode dne doručení dotazu, nebude vůbec dále vyžadován a také nebude naň dále čekáno. Než dále se upozorňuje, že odpisem daní přímých, jako podkladu pro vyměření obecních přirážek, bude hospodářství obcí těžce postiženo. Jest proto nutno, aby finanční správa věnovala této věci pozornost a zvýšením přídělů na př. vyšším procentem dávky z obratu pomohla obcím kritický stav ulehčiti.

V Praze dne 5. září 1924.

Předseda:

Zpravodaj:

Bradáč, v. r.

Jan Rýpar, v. r.


Zákon

ze dne...................................................................................1924

o mimořádných úlevách při placení přmých daní:

Národní shromáždění republiky Československé usneslo se na tomto zákoně:

§ 1.

(1) Nedoplatky přímých daní, dlužných za minulá léta až včetně 1923, mohou býti na žádost strany ve výjimečných případech přiměřeně sníženy nebo prominuty, jestliže je vážné nebezpečí, že by zapravení těchto nedoplatků mohlo ohroziti poplatníka v jeho hospodářském podnikání nebo ve výživě nebo ve výživě jeho rodiny, nebo je-li vymáhání nedoplatků spojeno se zvláštními a nepoměrnými obtížemi.

(2) Zejména jest přihlížeti k případům, kde ohrožení poplatníka (odst. 1.) bylo způsobeno ztrátami vzniklými poklesem cen zboží a hodnoty investic nebo ztrátami z pohledávek a jinakými následky poválečných poměrů na př. snížení mezd a platů a podobně.

(3) Nečiní rozdílu, jde-li o daně pravoplatně předepsané čili nic.

(4) Za okolností uvedených v odstavci 1. lze také upustiti od předepsání daní dosud neuložených.

§ 2.

(1) Příslušnost úřadů k povolování úlev dle ustanovení § 1 určuje nařízení.

(2) Příslušný úřad rozhoduje s platností konečnou.

§ 3.

Při šetření o snížení nebo prominutí daní, podrobených přirážkám obecním, bude, pokud to naléhavosti případu (hrozící konkurs a podobně) není vyloučeno a pokud se nejedná o odpis obecních přirážek pravděpodobně vyšší než 1000 Kč v příslušné obci, slyšena s hlasem poradním také finanční komise, a kde takové není, obecní (městská) rada příslušné obce o tom, zda podle její znalosti poměrů jest tu vážné nebezpečí hospodářských důsledků, naznačených v §u 1, odst. 1.

(2) Vyjádření jmenovaných činitelů musí býti dotazujícímu se úřadu dodáno do 14 dnů ode dne doručení dotazu.

§ 4.

Jakákoliv změna ve výši nedoplatků přímých daní má v zápětí také změnu všech přirážek k nim vybíraných.

§ 5.

Tento zákon nabývá účinnosti dnem vyhlášení a provedením jeho pověřuje se ministr financí.

 

Související odkazy



Přihlásit/registrovat se do ISP