Poslanecká sněmovna N. S. R. Č. 1924.

I. volební období.

9. zasedání.


4779.

Vládní návrh.

Zákon

ze dne..............,

kterým se zmocňuje vláda republiky Československé převzíti státní záruku za úvěr poskytnutý Československé plavební akciové společnosti Labské v Praze.

Národní shromáždění republiky Československé usneslo se na tomto zákoně:

§ 1.

Vláda se zmocňuje, aby převzala státní záruku za rukojmí a plátce za výpůjčku ve výši Kč 30,000.000, t. j. slovy třicet milionů korun československých, s případným příslušenstvím, která má býti poskytnuta Československé plavební akciové společnosti Labské v Praze Zemskou bankou (dříve Zemskou bankou království Českého) v Praze.

§ 2.

Zákon tento nabývá platnosti dnem vyhlášení a provésti jej ukládá se ministru průmyslu, obchodu a živností v dohodě s ministrem financí.

Důvodová zpráva.

Čsl. plavební podniky říční a zvl. Čsl. plavební akciová společnost Labská zakládány byly za okolností velmi nepříznivých. Bylo třeba podnik při vysokých cenách poválečných (zvl. r. 1921 a 1922) zařizovati, při čemž nedostatek vlastni plavební tradice naši posici s hlediska výdajového ještě více ztížil. Lodní park v Německu převzatý nebyl následkem nedostatků udržovacích v době válečné ve stavu zrovna nejlepším a bylo tudíž nutno mnoho investovati do oprav, aby výkonný stav loďstva byl co nejpříznivější. Valutní politikou říše německé trpěl podnik dále veliké finanční ztráty, protože, ač vydaní jeho byla placena z velké části čsl. státním příslušníkům v Kč, příjmy jeho byly převážné většiny v krkolomně znehodnocovaných německých markách. Mimo to stanoven byl akciový kapitál společnosti částkou s ohledem na hospodářské důsledky deflační politiky státní, co možno nejnižší, a to 70,000.000 Kč, tedy částkou, jež byla fakticky vydána za přínosy do společnosti, takže nezbylo ničeho z akciového kapitálu na výlohy zařizovací ani potřeby provozní, jež při podniku tito velikosti přirozeně vyžadují značného nákladu, který sice v podniku zůstane, ale musí-li býti obstarán cestou obyčejného bankovního úvěru soukromého, zatěžuje svým zúročením podnik velmi citelně.

V tom leží důvody, proč vyhazuje Čsl. akc. plavební společnost Labská počátkem května t. r. dluh u bank okrouhle asi v částce 22 milionů, z čehož asi polovice jest startovní ztrátou v důsledku těžkých poměrů valutních v Německu a následkem obtíží zařazovacích, kdežto druhá polovice připadni na výlohy investiční (opravy lodí, inventáře, zařízení služebnu atd. celkem asi 85% této polovice) a výlohy provozní lest přirozeno, že bez ohledu a tuto pasivitu, společnost, ačli nechce ohroziti svoji soutěživou schopnost, musí dále investovati potřebné obnosy, aby lodní park udržela ve stavu opravdu dobrém, a aby jej doplnila jednotkami (rychloparníky, lodice přístavní), jel, jednak zvýší její význam jako dopravního činitele mezi nejdůležitějším pro nás přístavem Hamburkem a zlepší její soukromohospodářskou úspěšnost dující potřebnou neodvislost proVozní. Nutná investiční potřeba pro dobu nejbližší činí asi 8 milionů Kč, takže společnosti nutno počítati s celkovou bezprostřední kapitálovou potřebou asi 30 milionů Kč.

Výše zmíněné dluhové zatížení společnosti u bank vyžaduje ročního úrokového nákladu asi 2,000.000 Kč a v důsledku ztížených poměrů peněžních bude ještě těžší, aspoň v nejbližší budoucnosti, a nebylo by jistě hospodářsky rozumné úvěr tohoto druhu dále udržovati nebo snad jej ještě i zvyšovati novými výpůjčkami k účelům investičním obvykle financovány bývají dopravní podniky v Evropě i v zámoří jednak výpůjčkami hypotekárními; pro což u nás bude potřebná právní základna zjednána teprve po projednání zákon a v soukromoprávních poměrech plavby vnitrozemské, který se připravuje jednali hlavně výpůjčkami obligačními, což se zřetelem na zvl. situaci našeho trhu peněžního a na nároky, jež na něj činí zvl. finanční správa státní, jeví se sotva proveditelným za aspoň trochu výhodných podmínek.

Sjednala tedy společnost za podpory stárni správy se Zemskou bankou úmluvu, podle niž tato banka spolu se svým finančním spojením jest ochotna zapůjčiti společnosti výše udanou částku Kč 30 milionů, splatnou v deseti ročních lhůtách a zúročitelnou a nad oficielní bankovní sazbu (pokud se týče velké části této půjčky) spolu s jinými důležitými výhodami, za podmínky, že erár čsl. převezme za tuto půjčku záruka co rukojmí a plátce.

Jelikož půjčka tato má konvenovati dnešní úrokově těžké zadlužení podniku, jelikož 72% kapitálu jest v rukou státních a obstarati výhodně potřebné finanční prostředky pro krytí bezprostředně nutných vydání investičních, takže tato výpůjčka podniku, jehož veřejná užitečnost a státní poslání jsou všeobecně uznány, jeví se hospodářsky účelnou, doporučuje státní správa, aby garancie požadovaná byla převzata a žádá, aby jí za tím účelem bylo uděleno potřebné ústavní zmocnění.

Za normálních okolností není pravděpodobno, že by státní správa byla nucena na základě této záruky za společnost cokoliv platiti. Obchodní situace společnosti jest dobrá, provoz značný a po odstranění valutního nebezpečí německého možno za, to míti, že již v roce příštím podnik bude aktivní, zvláště podaří-li se mu zbaviti se kontokorentního zadlužení bankovního s jeho velikými úrokovými nároky.

Aby byla dána záruka, že penz vypůjčených bude použito jen ku vnitřnímu hospodářskému zesílení podniku, hodlá stát ní správa vázati převzetí záruky na tyto podmínky:

1. Jakékoliv platby, které by snad stát musil v důsledku této záruky za Společnost vykonati, budou považovány za statní zápůjčku společnosti, již bude splatiti, jakmile po uznání státní správy finanční poměry společnosti to dovolí. Zápůjčky taková budou zúročitelny 5% a státní správě se vyhrožuje právo požadovati jejich zajištění formálními dluhopisy, jejichž veškeré útraty zaplatí společnost.

2. Společnost neuzavře po dobu této garancie žádné obligační nebo hypotekární zápůjčky na své lodi a nemovitosti bez svolení státní správy, naopak vyhrazuje si státní správa právo požadovati, aby obě půjčky touto garancií kryté, proměněny byly v negarantované výpůjčky obligační nebo hypotekární, ukáže-li se kdykoliv později možnost umístiti takové zápůjčky za podmínek výhodnějších, nežli jsou podmínky těchto garantovaných výpůjček.

3. Společnost nebude vypláceti nijaké dividendy, dokud nebude obstarána amortisační a úroková služba těchto garantovaných výpůjček, po př. pokud nebudou státu nahrazeny částky, jež snad musil v letech předcházejících v důsledku této záruby za společnost zaplatiti spolů s úroky z nich.

4. Společnost nepoužije těchto půjček leč k účelům, li nimž dle uzávěrkových listu byly povoleny a vyhrazuje se státní správě právo vhodnými kontrolními opatřeními o tomto použití se přesvědčiti.

Vláda navrhuje, aby osnova byla projednána jednáním zkráceným podle 55 jednacího rádu sněmovny; zároveň doporučuje, aby osnova byla přikázána v poslanecké sněmovně i v senátě výboru rozpočtovému ku podání zprávy ve lhůtě co nejkratší.

K odůvodnění návrhu na zkrácené jednám; se uvádí, že teprve v posledním okamžiku trkala se nepoužitelnou možnost, s niž původně počítáno, t. j. poskytnouti připravované půjčce státní záruku dle zákona finančního na rok 1924, ježto statní finanční správa zmocnění své v čl. III. ad 3. zákona finančního ze dne 14. prosince 1923, č. 215 Sb. z. a n. vzhledem k obtížným hospodářským poměrům jinak angažovala a znamenalo by přísnou úrokovou ztrátu pro tento národohospodářsky veledůležitý čsl. podnik plavební, kdyby měla půjčka teprve býti uskutečněna po projednání tohoto zákona uzením nezkráceným.

V Praze dne 27. června 1924.

Předseda vlády:

Švehla, v. r.

Ministr průmyslu, obchodu a živností:

lnž. L. Novák, v. r.

 

 

Související odkazy



Přihlásit/registrovat se do ISP