Poslanecká sněmovna N. S. R. Č. 1924.

I. volební období.

9. zasedání.


4718.

Zpráva

výboru pro dopravu a veřejné práce k usnesení senátu (tisk 4665)

o vládním návrhu zákona (tisk sen. 1878 a 1895) o zrušení částí okresních silnic I. třídy Prostějov-Boskovice-Svitávka a Sloup-Valcov.

Okresní silnice I. třídy Prostějov-Boskovice-Svitávka v části mezi obcemi Žďárnou a Valchovem (km 30.264-32.880) v několika místech po většině zalesněných velmi značně stoupá místy až 16. Silniční výbor okresu boskovického provedl v letech 1919-1921 jako náhradu za velmi nesjízdnou část této silnice nové spojení v délce 3.036 m za předpokladu, že část okresní silnice Prostějov-Boskovice-Svitávka mezi obcemi Žďárnou a Valchovem v délce 2.616 m, jakož i část silnice Sloup-Valchov mezi obcemi Ludikovem a Valchovem v délce 950 m budou jako okresní silnice zrušeny a ponechány v udržování obcí a velkostatku jako cesty soukromé.

Nově vystavěná silnice Žďárná-Valchov v délce 3.036 m vřazena byla do druhu okresních silnic vynesením moravského zemského výboru ze dne 6. května 1922 čís. 19.037. Příslušné jednání se zájemníky o zrušení jmenovaných částí okresních silná byla provedeno moravským zemským stavebním úřadem dne 23. června 1922 s tím výsledkem, že části těchto zrušených okresních silnic jsou jako obecní cesty, polní a soukromé cesty převzaty ve správu a udržování účastněnými obcemi a velkostatkem.

Zemská správa politická prohlásila, že proti zrušení zmíněných částí silnic není z důvodů veřejných a vojenských námitek a rovněž ministerstvo národní obrany prohlásilo, že s vojenského hlediska rovněž žádných námitek nemá. Moravský zemský výbor vznesl pak vzhledem k ustanovení zákona ze dne 9. dubna 1920, čís. 280 Sb. z. a n. žádost, aby vláda povolila zrušení částí dotčených okresních silnic.

Dle 5 moravského silničního zákona ze dne 30. září 1877, č. 38 z. z. jest k tomu účelu, aby se zrušila okresní silnice, zapotřebí zemského zákona. Takovýto zemský zákon nemůže býti nahrazen usnesením vlády, nýbrž jest k zrušení okresní silnice zapotřebí stále ještě zákona, na němž usnésti se přísluší nyní po rozumu § 6 a 7 ústavní listiny Národnímu shromáždění.

Provedení navrhovaného zákona nebude vyžadovati finančních obětí od státu a znamená do určité míry zmenšení výdajů okresního silničního výboru boskovického. Senát N. S. R. Č. přijal tudíž ve 210. schůzi dne 4. června 1924 příslušnou osnovu zákona.

Výbor pro dopravu a veřejné práce pojednal o tomto usnesení senátu dnešního dne a usnesl se, doporučiti poslanecké sněmovně, aby přijala připojenou osnovu zákona ve znění shodném s usnesením senátu.

V Praze dne 17. června 1924.

Jaroslav Marek, v. r.,

V. Votruba, v. r.,

místopředseda.

zpravodaj.


Zákon

ze dne..............

o zrušení částí okresních silme I. třídy Prostějov-Boskovice-Svitávka a Sloup-Valchov.

Národní shromáždění republiky Československé usneslo se na tomto zákoně:

§ 1.

Část okresní silnice I. třídy Prostějov-Boskovice-Svitávka ad km 30.264 až po km 32.880 v délce 2.616 m a část okresní silnice I. třídy Sloup-Valchov od km 6.730 až po km 7.680 v délce 950 m jako okresní silnice se ruší.

§ 2.

Zákon tento nabývá účinnosti dnem vyhlášení; provede jej ministr veřejných prací.

 

Související odkazy



Přihlásit/registrovat se do ISP