Poslanecká sněmovna N. S. R. Č. 1924.

I. volební období.

9. zasedání.


4717.

Zpráva

výboru pro dopravu a veřejné práce a výboru rozpočtového

k vládnímu návrhu zákona (tisk 4670)

o výkupu místní dráhy holič-Hodonín.

I.

Železniční trať spojující stanici Hodonín na trati Břeclava-Přerov se stanicí Holič na trati Kůty-Veselí n. Mor. v celkové délce 6 km skládá se ze tří úseků, z nichž každý by 1 koncesován jinou koncesní listinou.

Efektivní zařizovací kapitál úseku této místní dráhy v délce 35 km byl v koncesní listině stanoven částkou 340.000 zl. neboli 680.000 K, z nichž byli koncesionáři povinni věnovati pro opatření vozidel 34.000 zl. a na rozšíření stanice Holič 55.000 zl. Ježto místní dráha nemá vlastních vozidel, zůstala částka určená pro jejich opatření nepoužita a jest v bilanci společnosti účtována jako zvláštní reservní farad. Podobně úspory, docílené z částky 55.000 zl., určené na rozšíření stanice Holič, jsou též vykázány jako zvláštní reservní fond.

Akciový kapitál společnosti této místní dráhy činí 852.000 Kč, jež jsou rozvrženy na 595 kmenových a 1.535 prioritních akcií. Společnost nemá žádných založených dluhů, za něž by byly vydány železniční dlužní úpisy, a místní dráha není též zatížena hypotekárními zápůjčkami. Tato místní dráha nepožívala žádné podpory ani garancie státní, nebyla v provozu státním.

Na základě úmluvy, uzavřené s bývalou severní dráhou císaře Ferdinanda opatřovaly československé státní dráhy Tužbu jízdní a provozní též na tomto úseku, a to svými provozními prostředky a svým personálem a stejně tak udržováni trati a dozor děl se na základě zvláštní úmluvy. Místní dráha měla přes t o v Budapešti provozní ředitelství, které byla zrušena, když byla vzata do státního provozu za úhradu vlastních provozních výdajů a za podmínek, které byly povoleny ostatním místním drahám na Slovensku. Zaměstnanci zrušeného provozního ředitelství byli propuštěni a společnost poskytla jim na místě výslužného z vlastních prostředků odbytné.

Místní doprava nákladová na celé trati jest celkem nepatrná, omezuje se takřka výhradně na dopravu řepy a řízků.

Naproti tomu má trať tato veliký význam pro průchodní dopravu mezi Slovenskem a Moravou.

Zátěž pro jižní Slovensko sestávající hlavně z uhlí, jak hornoslezského, tak českého, jest dosud dopravována pro nejkratší cestě, t. j. přes Uherské Hradiště, Kunovice, Veselí n. Mor., aby bylo odlehčeno stanici Břeclava.

Doprava po svrchu zmíněné cestě jest však nehospodárná, ježto nepřipouští náležitého využitkování strojů a vlakového personálu.

Bylo by tudíž v zájmu hospodárnosti provozu státních drah, aby zátěž tato byla svedena na trať Holič-Hodonín, kterou bylo by nutno vybudovati jako dráhu hlavní.

Kdyby společnost místní dráhy sama rekonstrukci provedla, znamenala by svedení z zátěže na tuto trať zvyšování provozních příjmů jejich a tím i čistých zisků, které mají v případě výkupu dráhy vliv na výši výkupní renty.

Výkupem tohoto úseku, který dosud přerušuje veliké souvislé sítě státních drah, bude docíleno zjednodušení v provazu státních drah a nastane žádoucí zlepšení spojení mezi státními drahami na Slovensku a v bývalých korunních zemích. Proto rozhodla se státní správa, majíc na zřeteli význam této trati pro hospodárnost provozu státních drah, místní dráhu Holič-Hodonín vykoupiti.

Výbor pro dopravu a veřejné práce projednav o návrhu vládním na výkup této místní dráhy, uznal odůvodněnost a výhody postátnění této dráhy se stanoviska zájmů dopravních a usnesl se doporučiti poslanecké sněmovně, aby přijala osnovu zákona o výkupu místní dráhy Holič-Hodonín ve znění navrženém vládou.

V Praze dne 17. června 1924.

Vilém Votruba, v. r.

J. Marek, v. r.,

předseda.

zpravodaj.


II.

Rozpočtový výbor zabýval se vládním návrhem tisk 4670 ve schůzi dne 17. června 1924 a prozkoumal jej zejména po stránce finančních důsledků.

Ježto od vydání koncese uplynulo více než 30 let, určena jest výkupní cena ve smyslu § 2 zák. čl. IV. z r. 1888 ročním důchodem, vypočteným na základě průměru ryzího výtěžku posledních 7 let, resp. 5 let, kterýžto roční důchod nemůže býti menši nežli 5% skutečného stavebního kapitálu. Tento roční důchod jest platiti po zbývající dobu koncesní, t. j. do r. 1980. Bilanci za léta 1917 až 1922 nevykazují v žádném roce čistého výtěžku vyššího než činí 5 zúročení skutečného stavebního kapitálu. Provozní výsledek r. 1923 není ještě znám, ale nebude podstatně vyšší. Proto přichází v úvahu jako roční výkupní renta částka, které jest zapotřebí k 5 zúročeni částky 680.000 Kč, tvořící efektivní zař inovaci kapitál této dráhy.

Po stránce tarifní je nedá trať z Holiče do Hodonína pokládána za celek a příjmy z přepravy po ní dělí se mezi státní dráhy a společnost dle zvláště sjednaného klíče.

Úbytek na příjmech státních drah jenž se dostaví následkem propočtení tarifů po zestátnění místní dráhy, bude daleko vyvážen úsporami na provozních výdajích státních drah, když zestátněné trati bude možno náležitě využíti.

Rozpočtový výbor uznávaje, že výhody dopravní, kterých postátněním této dráhy se docílí, jsou úměrny finančním obětem, jichž si postátnění vyžádá, usnesl se připojiti se k návrhu výboru pro dopravu a veřejné práce, aby totiž poslanecká sněmovna přijela osnovu zákona ve znění návrhu vládního:

V Praze dne 18. června 1924.

Bradáč, v. r.,

Buříval, v. r.,

předseda.

zpravodaj.


 

Zákon

ze dne...............

o výkupu místní dráhy Holič-Hodonín.

Národní shromážděni republiky Československé usneslo se na tomto zákoně:

§ 1.

Stát československý vykupuje podle koncesní listiny z dne 19. dubna 1890, vydané podle uh. zák. čl. XV z r. 1890 místní dráhu Holič-Hodonín a o s účinkem od 1. ledna 1924.

§ 2.

(1) Cena výkupní určena jest ročním důchodem vypočteným -podle § 2 lit. c) uh. zák. čl. IV z r. 1888 o modifikaci a doplnění uh. zák. čl. XXXI z r. 1880 o drahách místních.

(2) Státní správa má správo kdykoli vyplatiti společnosti na místě ještě nedospělých výkupních platů důchodových jistinu vypočtenou tím způsobem, že tyto výkupní důchody budou diskontovány ročními 5%ními úroky.

§ 3.

Cena výkupní, pokud bude placena ročním důchodem podle odst. 1. § 2, bude hrazena z rozpočtu ministerstva železnic.

§ 4.

Výkupem místní dráhy a dnem tohoto výkupu nabude stát za cenu výkupní uvedenou v § 2 a bez jakékoli další náhrady hypotekárními pohledávkami nezatíženého vlastnictví a užívání železničního podniku se všemi k němu příslušejícími věcmi movitými i nemovitými, jakož i s veškerými právy, s výjimkou oněch předmětů, jež podle ustanovení koncesní listiny zůstávají vlastnictvím společnosti.

§ 5.

Vklad práva vlastnického pro stát československý a jiných práv vkladních, která rva stát přecházejí, do knih, bude proveden podle tohoto zákona. Jestliže společnost ve lhůtě, uložené jí státní správou železniční, nevydá této správě listin, potřebných k provedení výkupu, nebo listin těchto, státní správu železniční sepsaných, nepatří svým podpisem, nahrazuje tyto listiny prohlášení ministra železnic.

§ 6.

(1) Společnost jest povinna podati státní správě účty a bilance a vykázati výsledky příslušných provozních let do lhůty, jež jí bude ministerstvem železnic určena.

(2) Státní správa má právo zkoumati správnosti dokladů těch na základě knih a jiných záznamů a prsů společenských.

(3) Nevyhoví-li společnost ve lhůtě, uložené jí státní správou, povinnosti, stanovené v odst. 1. tohoto paragrafu, vykaná státní správa železniční příslušná šetření na účet a nebezpečí společnosti a zjistí podle těchto šetření výkupní cenu.

§ 7.

Státní správa může učiniti výplatu výkupní ceny závislou na podmínce, že společnost vydá státní správě veškeré doklady, spisy a pomůcky, týkající se správy a provazu vykoupeného železničního podniku, nebo že jí poskytne možnost nahlédnouti do oněch spisů, jež týkají se pauze správy společenské, a že státní správě, požádá-li o to, vydá opisy těchto spisů.

§ 8.

Veškeré, s výkupem této železnice související právní úkony, majetkové převody, padání, zápisy a jiné listiny jsou osvobozeny ad kolků a poplatků.

§ 9.

Zákon tento nabývá účinnosti dnem vyhlášení a provedou jej ministr železnic a financí.

 

Související odkazy



Přihlásit/registrovat se do ISP