Poslanecká sněmovna N. S. R. Č. 1924.

I. volební období.

9. zasedání.


4670.

Vládní návrh.

Zákon

ze dne................

o výkupu místní dráhy Holič-Hodonín.

Národní shromáždění republiky Československé usneslo se na tomto zákoně:

§ 1.

Stát československý vykupuje podle koncesní listiny ze dne 19. dubna 1890, vydané podle uh. zák. čl. XV z r. 1890 místní dráhu Holič-Hodonín a to s účinkem od 1. ledna 1924.

§ 2.

(1) Cena výkupní určena jest ročním důchodem vypočteným podle § 2 lit. c) uh. zák. čl. IV z r. 1888 o modifikaci a doplnění trh. zák. čl. XXXI z r. 1880 o drahách místních.

(2) Státní správa má právo kdykoli vyplatiti společnosti na místě ještě nedospělých výkupních platů důchodových jistinu vypočtenou tím způsobem, že tyto výkupní důchody budou diskontovány ročními 5%ními úroky.

§ 3.

Cena výkupní, pokud bude placena ročním důchodem podle odst. 1. § 2, bude hrazena z rozpočtu ministerstva železnic.

§ 4.

Výkupem místní dráhy a dnem tohoto výkupu nabude stát za cenu výkupní uvedenou v § 2 a bez jakékoli další náhrady hypotekárními pohledávkami nezatíženého vlastnictví a užívání železničního podniku se všemi k němu příslušejícími věcmi movitými i nemovitými, jakož i s veškerými právy, s výjimkou oněch předmětů, jež padle ustanovení koncesní listiny zůstávají vlastnictvím společnosti.

§ 5.

Vklad práva vlastnického pro stát československý a jiných práv vkladních, která na stát přecházejí, do knih, bude proveden podle tohoto zákona. Jestliže společnost ve lhůtě, uložené jí státní správou železniční, nevydá této správě listin, potřebných k provedení výkupu; nebo listin těchto, státní správou železniční sepsaných, neopatří svým podpisem, nahrazuje tyto listiny prohlášení ministra železnic.

§ 6.

(1) Společnost jest povinna podati státní správě účty a bilance a vykázati výsledky příslušných provozních let do lhůty, jež jí bude ministerstvem železnic určena.

(2) Státní správa má právo zkoumati správnost dokladů těch na základě knih a jiných záznamů a spisů společenských.

(3) Nevyhoví-li společnost ve lhůtě, uložené jí státní správou, povinnosti, stanovené v odst. tohoto paragrafu, vykoná státní správa železniční příslušná šetření na účet a nebezpečí společnosti a zjistí padle těchto šetření výkupní cenu.

§ 7.

Státní správa může učiniti výplatu výkupní ceny závislou na podmínce, že společnost vydá státní správě veškeré doklady, spisy a pomůcky, týkající se správy a provozu vykoupeného železničního podniku, nebo že jí poskytne možnost nahlédnouti do oněch spisů, jež týkají se pouze správy společenské, a že státní správě, požádá-li o to, vydá opisy těchto spisů.

§ 8.

Veškeré, s výkupem této železnice související právní úkony, majetkové převody, padání, zápisy a jiné listiny jsou osvobozeny od kolků a poplatků.

§ 9.

Zákon tento nabývá účinnosti dnem vyhlášení a provedou jej ministr železnic a financí.

Důvodová zpráva.

Železniční trať spojující stanici Hodonín na trati Břeclava-Přerov se stanicí Holíč na trati Kúty-Veselí n. Mor. v celkové délce 6 km skládá se ze tří úseků, z nichž každý byl koncesován jinou koncesní listinou.

Úsek Hodonín-tabáková továrna byl koncesován koncesní listinou ze dne 19. března 1888, č. 47 ř. z. a jeho prodloužení od tabákové továrny až k zemské hranici směrem k Holiči koncesní listinou ze dne 20. září 1890, č. 184 ř. z., jako místní dráha bývalé severní dráhy cís. Ferdinanda. Oba tyto úseky přešly zestátněním této dráhy v r. 1906 do vlastnictví státu.

Úsek od zemské hranice moravskoslovenské do stanice Holič v délce 3.5 km byl koncesován bývalým uh. ministerstvem obchodu koncesní listinou ze dne 19. dubna 1890 na základě zmocnění uděleného uh. zák. čl. XV z r. 1890. Tento úsek jest dosud majetkem akciové společnosti místní dráhy Holič-Hodonín se sídlem v Bratislavě.

Efektivní zařizovací kapitál této místní dráhy byl v koncesní listině stanoven částkou 340.000 zl. neboli 680.000.- K, z nichž byli koncesionáři povinni věnovati pro opatření vozidel 34.000 zl. a na rozšíření stanice Holič 55.000 zl. Ježto místní dráha nemá vlastních vozidel, zůstala částka určená pro jejich opatření nepoužita a jest v bilanci společnosti účtována jako zvláštní reservní fond. Podobně úspory, docílené z částky 55.000.- zl., určené na rozšíření stanice Holič, jsou též vykázány jako zvláštní reservní fond.

Akciový kapitál společnosti této místní dráhy činí 852.000 Kč, jež jsou rozvrženy na 595 kmenových a 1535 prioritních akcií. Společnost nemá žádných založených dluhů, za něž by byly vydány železniční dlužní úpisy, a místní dráha není též zatížena hypotekárními zápůjčkami.

Tato místní dráha nepožívala žádné podpory ani garancie státní mimo úlevy, příslušející všeobecné místním drahám dle příslušných zákonů.

Tato místní dráha nebyla v provozu státním dle všeobecně platných předpisů. Na základě úmluvy uzavřené s bývalou severní dráhou císaře Ferdinanda opatřovaly československé státní dráhy službu jízdní a provozní též na tomto úseku, a ta svými provozními prostředky a svým personálem. Dle této úmluvy měla udržování brati a dozor na dráhu opatřovati místní dráha sama. Ve skutečnosti však i tato služba byla opatřována československými státními drahami na základě zvláštní úmluvy. Místní dráha měla přes to v Budapešti provozní ředitelství, které bylo zrušeno, když byla vzata do státního provazu za úhradu vlastních provozních výdajů a za podmínek, které byly povoleny ostatním místním drahám na Slovensku. Zaměstnanci zrušeného provozního ředitelství byli propuštěni a společnost poskytla jim na místě výslužného z vlastních prostředků odbytné.

Po stránce tarifní je celá trať z Holiče do Hodonína pokládána za celek a příjmy z přepravy po ní děli se mezi státní dráhy a společnost dle zvláště sjednaného klíče.

Místní doprava nákladová na celé trati jest celkem nepatrná, ježto se omezuje takřka výhradně na dopravu řepy a řízků z atrakčních obvodů obou konečných stanic do cukrovarů, jež jsou v obou těchto stanicích.

Naproti tomu má trať tato veliký význam pro průchodní dopravu mezi Slovenskem a Moravou, ježto proti jiným spojením, vedoucím přes moravsko-slovenské hranice, jest dopravně výhodněji, hlavně proto, že přechod vlaků v přípojných stanicích jest možný bez výměny resp. přestavování strojů.

Zátěž pro jižní Slovensko, sestávající hlavně z uhlí, jak hornoslezského, ták českého, jest dosud dopravována po nejkratší cestě, t. j. přes Uherské Hradiště, Kunovice, Veselí n. Mor., aby bylo odlehčeno stanici Břeclava, jež nemůže býti průchodními vlaky více zatěžována, třeba, že tato cesta by byla výhodnější, ježto by se používalo výhradně dvoukolejných hlavních tratí.

Doprava po svrchu zmíněné cestě jest však nehospodárná, ježto nepřipouští náležitého využitkování strojů a vlakového personálu, a to jednak pro nevýhodné zaústění trati Uh. Hradiště-Kunovice, jednak pro nepříznivé poměry sklonové.

Byla by tudíž v zájmu hospodárnosti provozu státních drah, aby zátěž dopravovaná dosud po dopravně nevýhodné trati Uh. Hradiště-Veselí n. Mor. byla svedena na trať Holič-Hodonín. Aby však bylo možno zátěž, činící denně asi 7.200 t, účelně po této tratí dopravovati přímými vlaky, byla by nutno ji vybudovati jako dráhu hlavní.

Kdyby společnost místní dráhy sama rekonstrukci provedla, znamenalo by svedení zátěže na tuto trať zvyšování provozních příjmů jejich a tím i čistých zisků, které mají v případě výkupu dráhy vliv na výši výkupní renty.

Proto rozhodla se státní správa, majíc na zřeteli význam této trati pro hospodárnost provozu státních drah, místní dráhu Holič-Hodonín vykoupiti.

Dle § 22 koncesní listiny jsou pro výkup místní dráhy směrodatna ustanovení § 2 uh. zák. čl. XXXI z r. 1880 a § 2 uh. zák. čl. IV z roku 1888. Ježto od vydání koncese uplynulo více než 30 let, určena jest výkupní cena ve smyslu citovaného § 2 zák. čl. IV z r. 1888 ročním důchodem, vypočteným na základě průměru ryzího výtěžku posledních 7 let resp. 5 let, kterýžto roční důchod nemůže býti menší nežli 5% skutečného stavebního kapitálu. Tento roční důchod jest platiti po zbývající dobu koncesní, t. j. do r. 1980. Bilance za léta 1917 až 1922 nevykazují v žádném roce čistého výtěžku vyššího než činí 5%ní zúročení skutečného stavebního kapitálu. Provozní výsledek r. 1923 není ještě znám, ale nebude podstatně vyšší. Proto přichází v úvahu jako roční výkupní renta částka, které jest zapotřebí k 5%nímu zúročení svrchu označené částky 680.000 Kč.

Výkupem tohoto úseku, který dosud přerušuje veliké souvislé sítě státních drah, bude docíleno zjednodušení v provozu státních drah a nastane žádoucí zlepšení spojení mezi státními drahami na Slovensku a v bývalých korunních zemích.

Úbytek na příjmech státních drah, jenž se dostaví následkem propočteni tarifů po zestátnění místní dráhy, bude daleko vyvážen úsporami na provozních výdajích státních drah, když zestátněné trati bude možno náležitě využíti.

K jednotlivým paragrafům navržené osnovy se poznamenává:

1. Působnost od 1. ledna t. r. nutno stanoviti vzhledem k tomu, že podkladem výpočtu výkupní ceny jsou provozní výsledky posledních 7 resp. 5 let.

§ 2 stanoví výkupní cenu a dává zároveň možnost vládě, aby místo roční výkupní renty zaplatila, kdykoliv to uzná za vhodné, výkupní rentu kapitalisovanou. Kdyby měla býti vyplácena roční renta až do vplynutí doby koncesní, musila by společnost dále trvati a udržování společnosti strávilo by velkou část poměrně nízké výkupní renty.

§ 3 stanoví úhradu výkupní ceny, pokud by byla placena roční renta. V případě, že by se státní správa později rozhodla vyplatiti kapitalisovanou rentu, musila by býti úhrada opatřena v rámci státního rozpočtu.

§ 4 vymezuje blíže předmět výkupu.

§ 5-7 obsahují bližší ustanovení, jichž je potřebí k formálnímu provedení výkupu.

§ 8 stanoví obvyklé osvobození od veřejných dávek.

Vláda projevuje přání, aby tento její návrh byl přikázán v poslanecké sněmovně výborům pro dopravu a veřejné práce a rozpočtovému a v senátě výborům technicko-dopravnímu a rozpočtovému k podání zprávy ve lhůtě co nejkratší.

V Praze dne 5. června 1924.

Předseda vlády:

Ant. Švehla, v. r.

Ministr železnic:

Stříbrný, v. r.

 

Související odkazy



Přihlásit/registrovat se do ISP