Poslanecká sněmovna N. S. R. Č. 1924. |
|
I. volební období. |
9. zasedání. |
4634.
Vládní návrh.
Zákon
ze dne ......................,
jímž se povoluje dodatečný úvěr k podpoře nezaměstnaných.
Národní shromáždění republiky Československé usneslo se na tomto zákoně:
Čl. I.
Ku provádění zákona o podpoře nezaměstnaných ze dne 12. srpna 1921, č. 322 Sb. z. a n., s pozdějšími změnami a doplňky, pokud se týče zákona o státním příspěvku k podpoře nezaměstnaných ze dne 19. července 1921, č. 267 Sb. z. a n., povoluje se na rok 1924 nad peníz, ve státním rozpočtu pro rok 1924 uvedený, částka 80,000.000.- Kč. Úvěru toho nesmí býti použito k jiným účelům.
Čl. II.
Ministr financí se zmocňuje, aby částku v čl. I. uvedenou opatřil úvěrními operacemi, pokud by se nenalezla úhrada ve státním rozpočtu pro rok 1924.
Čl. III.
Zákon tento nabude účinnosti dnem vyhlášení.
Ministru sociální péče se ukládá, aby jej provedl v dohodě se zúčastněnými ministry.
Důvodová zpráva.
ěje státním rozpočtu pro rok 1924, kap. XXI., tit. 5., 4 na péči o nezaměstnané zařaděna jest částka 70,000.000.- Kč, z níž na provádění zákona o podporách nezaměstnaných jako mimořádný úvěr připadá
v pol. 5. (osobní náklady) |
1,850.000 Kč |
v pol. 6. (věcné náklady) |
300.000 Kč |
v pol. 7. (výplata podpor) |
57,700.000 Kč |
Celkem |
59,850.000 Kč |
Částka tato stanovena byla jako úvěr provisorní, který po případě bude nutno dodatečně zvýšiti, neboť nebylo určitě známo, jakého nákladu nezaměstnanost v roce 1924 bude vyžadovati, jak nezaměstnanost v tomto roce bude se vyvíjeti, jak vysoké podpory se v něm budou vypláceti a jak zavedení gentského systému, pokud se týče státního příspěvku na podpory v nezaměstnanosti, bude se státního rozpočtu dotýkati.
Podle statistických zpráv bylo v jednotlivých zemích Československé republiky do konce března 1924 vyplaceno:
v Čechách |
39,813.583.44 Kč |
na Moravě |
11,310.475.85 Kč |
ve Slezsku |
2,540.609.07 Kč |
na Slovensku |
5,819.132.80 Kč |
Celkem |
59,483.801.16 Kč |
Z uvedených dat jest patrno, že během měsíce dubna 1924 nastalo překročení úvěru pokud se týče mimořádných položek na provádění zákona o podpoře nezaměstnaných, a že jest tedy třeba učiniti opatření, aby tento úvěr dodatečně zákonem byl zvýšen a zabezpečeno tím bylo další nerušené provádění zákona z 12. srpna 1921, č. 322 Sb. z. a n., o podpoře nezaměstnaných.Této potřebě vyhovuje předmětná osnova zákona, kterou má býti povolen dodatečný úvěr na podpory nezaměstnaných v roce 1924 částkou 80,000.000 Kč, při čemž počítá se tu se snížením nákladů na podpory v nezaměstnanosti v měsících letních, a to dosti značným, aby případné zvýšení nákladu, jež projeví se pravděpodobně na podzim, bylo úsporami z letních měsíců nahrazeno.
Dodatečného úvěru na podpory v nezaměstnanosti použito bude jako dosud na provádění zákona o podpoře v nezaměstnanosti, tedy na osobní i věcné náklady, mezi něž počíhati jest zvláštní náklady spojené s výlohami na bezplatnou jízdu nezaměstnaných po železnici (§ 12. odst. 4. zákona z 12. srpna 1921, č. 322 Sb. z. a n.), které jest hraditi ministerstvu železnic z prostředků ministerstva sociální péče, a náklady spojené s placením výpomocných sil zjednaných k provádění zákona, a pak hlavně na výplatu zákonných podpor. Připadne tedy z navrženého dodatečného úvěru 80,000.000.- Kč v kap. XXI., tit. 5, § 4 státního rozpočtu pro rok 1924
na pol. 5 |
1,000.000 Kč |
na pol. 6 |
250.000 Kč |
na pol. 7 |
78,500.000 Kč |
Celkem |
79,750.000 Kč |
Zbývajících 250.000 Kč použito bude k rozmnožení kap. XXI. A, tit. 5, § 4 na péči o nezaměstnané v Podkarpatské Rusi a to na pol. 5. obnosem 75.000 Kč, na pol. 6. rovněž 75.000 Kč a na pol. 7. obnosem 100.000 Kč, vzhledem k tomu, že úhrnem povolený obnos 3,000.000 Kč v řádném rozpočtu na rok 1924 v kap. XXl. A, tit. 5, § 4 na toto období nestačí.
Předmětná osnova počítá s případným použitím řádného úvěru kap. XXI., tit. 5, § 4, položky 1 - 4, který určen jest na provádění zákona ze dne 19. července 1921, č. 267 Sb. z. a n. o státním příspěvku k podporám nezaměstnaných pro případ, že tento způsob podpory v roce 1924 nebude moci býti ještě zaveden. Zákon, kterým zavádí se gentský způsob podpory nezaměstnaných, měl vejíti v účinnost ode dne 1. července 1924 vzhledem k tomu, že účinnost zákona o podpoře nezaměstnaných podle zákona ze dne 21. prosince 1923, č. 263 Sb. z. a n., dnem 30. června 1924 končí. Hospodářské poměry v našem státě však dosud nejsou tank stabilisovány a část odborových organisací jest předcházející hospodářskou krisí tak vyčerpána, že nezdálo se možným, aby nový způsob vyplácení podpor s bezpečností zachování čistého gentského systému již od 1. července 1924 mohl býti zaveden. Proto předložen byl vládou návrh zákona, kterým se prodlužuje účinnost dosud platných zákonů o podpoře nezaměstnaných ode dne 1. července 1924 do 31. března 1925, aby ve vyplácení podpor nenastalo přerušení. Vzhledem k tomu pak bylo nutno učiniti úvěrové opatření pro celý nok 1924, což děje se předmětnou osnovou zákona.
Vláda navrhuje, aby osnova byla projednána jednáním zkráceným podle §§ jednacích řádů sněmovních, a zároveň doporučuje, aby osnova byla přikázána v poslanecké sněmovně a po jejím schválení touho sněmovnou v senátě výboru sociálně-politickému a rozpočtovému k podání zprávy vždy ve lhůtě co nejkratší.
K odůvodnění návrhu na zkrácené jednání se uvádí, že úvěr ve státním rozpočtu pro rok 1924 na provádění zákona o podporách nezaměstnaných jest již vyčerpán a jest proto v zájmu řádného hospodaření státu a v zájmu nerušeného provádění zákona o podpoře nezaměstnaných nutno opatřiti úvěr nový.
V Praze dne 22, května 1924.
Předseda vlády:
Ant. Švehla, v. r.
Za ministra sociální péče |
|
ministr veřejných prací: |
|
Srba, v. r. |