Poslanecká sněmovna N. S. R. Č. 1923

I. volební období

8. zasedání


4373.

Návrh

poslance Frant. Svobody a soudr.

na zřízení železničních dílen pro opravu strojů a voze v Brně.

Železniční odborníci již před mnoha lety za rakouské správy shodovali se v názoru, že je nutno v Brně zříditi hlavní železniční dílny pro opravy strojů i vozů. V roce 1912 vyjednávali dokonce již zástupci min. železnic o zakoupení první brněnské továrny (Vaňkovka) na Zvonařce a jen vzhledem k nemožnému rozšíření stávajících objektů této továrny nedošlo k uskutečnění tohoto z hospodářského stanoviska jak pro státní správu, tak i pro města Brno důležitého a nutného projektu.

Bylo-li zřízeni hlavních železničních dílen nutným v době předpřevratové, tím nutnější jest z celé řady příčin nyní. Brno leží ve středu republiky a jest tedy nejblíže ze všech stran našeho státu. Jest největší staniol, kde deponováno jest na delší dobu as 50 souprav osobních vlaků, a kde tedy možno jedině vykonati v této době různé opravy, vyměniti opravené vozy za jiné, které mají býti přiděleny do dílen a pod.

Jest ostatně v zájmu hospodárnosti, aby každé ředitelství bylo vyzbrojeno vlastními dílnami a nebylo odvislé od sousedních ředitelstev, jež přirozeně nejprve opravují vozidla vlastní a pak teprve, dle možnosti, vozidla přidělená ku úpravě z jiných ředitelstev. Proto na př. v oblasti ředitelství brněnského jest nedostatek osobních vozů, poněvadž 130 až 150 osobních vozů patřících ředitelství brněnskému stojí stále v dílnách v Nymburce, Moravské Ostravě a jinde a do souprav vlaků osobních zařazovány jsou místo nich staré vozy z vlaků dělnických a tyto opět nahrazeny urytými vozy nákladními.

Že není současně nedostatek lokomotiv, dlužno přičítati jen slabé dopravě nákladní a tomu, že v topírenských dílnách v Brně, Jihlavě a Břeclavě opravují se stroje, - třeba jen stále provisorně které by měly býti opraveny v hlavních dílnách řádně vyzbrojených, kde nejen, že opravu tuto možno provésti důkladněji, ale i laciněji.

V Brně, kde do převratu pracovalo as 50 dělníků a v Hor. Heršpicích rovněž tolik, pracuje za poměrů neobyčejně stísněných celkem 410 dělníků. Přirozeně, že nelze s tímto počtem lidi vykonati práce tolik a tak přesnou, jak by se dalo vykonati v dílnách řádné vyzbrojených.

V létě sice pracuje se na všech kolejích v obvodu výtopen, ale v zimě hromadí se dělníci kolem několika strojů v uzavřené dílně, jeden druhému v práci překážejíce.

Po převratu postavena v Brně celá řada dřevěných budov, tak zvaná provisoria, do kterých prší, v zimě tam mrzne a v létě trpí dělnictvo úpalem. O hygieně nelze v těchto boudách vůbec mluviti.

Že tyto provisorní budovy jsou den ode dne horší a práce v nich nesnadnější a obtížnější, jest přirozeno, poněvadž s ohledem na příští novostavby se opravy těchto budov z ohledů úsporných neprovádějí téže příčiny ovšem se zamítají i všechny žádosti a návrhy za rozšíření vybudování, upravení atd. těchto provisorií tím ovšem nutno souhlasiti, kdyby se skutečně s novostavbou začalo a obnos k opravy a vybudování nutný po volil jako splátka na stavbu nových dílen.

Již před dvěma roky konaly s pochozí komise, určilo se místo pro příští dílny a topírny, ale projekt zůstal jen projektem.

Důvody pro zřízení dílen v Brně jsou velmi vážné.

1. Výtopna Brno posílá do hlavních dílen v České Třebové, Plzni, Velenicích aj. průměrně ročně asi 60 lokomotiv. Výtopna Veselí n./M. posílá tamtéž as 16 lokomotiv a Břeclav asi 20 lokomotiv. Vydání s odesláním strojů do těchto dílen a jich zasílání zpět obnáší ročně značnou sumu.

2. Následkem nedostatečných provozních dílen v Brně nutno denně posílati různé součástky strojové a vozové ku opravě do dílen v Moravské Třebové, Plzni, Moravské Ostravy aj. K tomu určeni jsou 4 dělníci, kteří obstarávají tyto zásilky jich přenášení z dílen do staničních skladu, aby odtud byly odesílány do jmenovaných dílen. Netřeba připomínati, že se tímto postupem opravy součástek značně zdražují, nehledě ani na dobu, kterou musejí stroje na opravu součástek z hlavních dílen - mnohdy několik týdnů - čekati.

3. Ze Slovenska posílá se část strojů určených do opravy do dílen v Plzni, Velenicích a pod. přes horské tratě Brno - Okříšky -Tábor. Přidělením těchto strojů daném v Brně získá se dalších značných obnosů vydávaných zbytečně za posílání do opravy určených stroje do dílen tak vzdálených.

4. Pro zřízení dílen v Brně mhaví zajisté i ohled strategický, neméně důležitý, poněvadž Brno leží ve středu republiky.

Těmito několika důvody nejsou ještě ovšem vyčerpány důvody všechny, hlavně hospodářské pro město Brno, které si zaslouží, aby také na ně byl vládou vzat patřičný zřetel. Dosavadní dílny v České Třebové, jediné v okrsku ředitelství brněnského, jak známa, nevyhovují a jich eventuelní rozšíření by nebylo ani účelné, ani hospodárné. Dílny tyto mohou sloužiti jedině jako provozní dílny tamní nové výtopny a měly by se přiděliti i s výtopnou ředitelství pražskému.

Ředitelství v Brně potřebuje bezpodmínečně řádně vybudované dílny v Brně a sice jak pro opravu strojů, tak i pro opravu vozů.

Vzhledem k uvedenému podepsaní navrhují:

Poslanecká sněmovna se usnáší:

Ministerstvo železnic se zplnomocňuje, aby v rámci rozpočtu podniklo přípravné práce pro vybudování železničních dílen v Brně pro opravu strojů a opravu vozů.

Návrh tento budiž přikázán výboru dopravnímu.

Z Praze dne 22. listopadu 1923.

Svoboda,

Brožík, Skotek, Kubál, A. Chalupa, Karpíšková, Stivín, Benda, dr. Winter, Prokeš, Pik, Biňovec, dr. Meissner, Němec, Mark, Aster, Hampl, Oktavec, Jaša, J. Černý, Barták.

 

 

Související odkazy



Přihlásit/registrovat se do ISP