POSLANECKÁ SNĚMOVNA N. S. R. Č. 1923.

I. volební období.

8. zasedání.


 

4329.

Naléhavá interpelace

poslance Josefa Kříže a soudruhů

ministru železnic

o přesazování železničních zaměstnanců z důvodů národnostních.

V poslední slabě vzmáhají se zase případy, že němečtí železničáři bývají přeloženi do české oblasti a naopak zase čeští do oblasti německé. Tak v posledních měsících bylo přeloženo asi 30 železničářů z libereckého nádraží do oblasti české.

Dne 19. t. m. vyrozuměno bylo v Liberci 14 železničářů o 1/29. hodině dopolední, že již příští den v 6 hod. 18 minut ráno mají odejeti do Nymburka. Byli to výhradně Němci. Neměli ani 24 hodin valného času, aby si mohli obstarati své záležitosti. Šlo v tomto případě o svobodné dělníky.

Intervencí u ředitelství v Hradci Král. podařilo se personálnímu výboru v posledním okamžiku aspoň dva železničáře zachrániti, že nebyli přeloženi. Jeden z nich živí 79 roků starou matku a druhý nemohl se jako modelář v Nymburce uplatniti. Stejně pobouřeni jsou čeští železničáři, kteří byli přeloženi do Liberce, poněvadž žijí zde mnohem dráže, než v dosavadní stanici. Tak z 30 českých železničářů přeložených z Brna do Liberce zůstali pouze 3 v Liberci, ostatní buď službu opustili aneb své přeložení oddálili.

Ale to není ještě nejhroznější, bývají-li přeloženi svobodní lidé. V poslední době staly se 3 případy, které ukazují jak neslýchaně tvrdě správa dráhy postupuje.

35letý strojní zámečník Antonín Fischer, otec tří malých dítek, byl přeložen do Německého Brodu. Svůj byt v Liberci měl dáti státu k disposici a nastěhovati se do Německého Brodu do bytu v ceně Kč 2.300.-. To bylo přirozeně pro něho nemožno. Nezpěčoval se jíti do Německého Brodu, ale nevzdal se svého bytu v Liberci, ve kterém měl ke všemu ještě podnájemníky, kteří mu částečně přispívali na živobytí. Na to byl Fischer ihned propuštěn. Byl tedy zbaven chleba, protože nechtěl přijmouti byt v Německém Brodě, který prostě nemohl platiti. - Důvěrnický výbor intervenoval u osobního referenta Čermáka v Hradci Král. a dostalo se mu rozhodnutí v tom smyslu, že když Fischer vydá svůj byt, bude znovu přijat. Pak prý může usilovati o to, aby byl zase přeložen zpět z Německého Brodu do Liberce. Fischer se tedy měl v Liberci vzdáti svého bytu a jíti do drahého bytu v Německém Brodě a pak žádati, aby byl zase přeložen zpět do Liberce, kde by již pak žádného bytu neměl.

Výhybkář Jan Hartig a jízdní dělník Stumpe byli rovněž propuštěni, poněvadž v Hradci Král., kamž byli přeloženi, zdráhali se převzíti byty, kterých nemohli pro drahotu zaplatiti.

Jest nutno ještě poznamenati, že každé toto přeložení stojí stát asi Kč 800.-, jest tedy možno si nyní vypočítati, jak veliké výdaje státu vznikají častým překládáním.

Z nádraží v Liberci, České Lípě, Ústí n. L. děje se malé stěhovaní národů do české oblasti a zase naopak. Při tom vyhazuje stát desetitisíce, ničí sta existencí a vyvolává uměle nacionální rozpory. Ještě jednou nutno připomenouti, že také čeští železniční zaměstnanci s tímto překládáním nesouhlasí. Původci toho všeho jsou někteří nacionálně zaujatí úředníci v centrálních úřadech, zejména na ředitelství drah v Hradci Král. Poněvadž mohou býti dělníci každou chvíli přeloženi, vyvolává tato prakse u nich příšernou nejistotu. Dělnicí skutečně nevědí, když jdou do práce, kde budou zítra v práci pokračovati.

Podepsaní se proto táží:

Jest pan ministr železnic ochoten sděliti důvody, které vedou železniční správu k těmto opatřením?

Jest pan ministr železnic ochoten toto bezdůvodné a státní pokladnu značně zatěžující a neúčelné přesazování a propouštění zaměstnanců železničních zastaviti?

V Praze dne 28. listopadu 1923.

J. Kříž,

Mikulíček, Rouček, Nagy, Darula, Malá, Kreibich, Krejčí, Kunst, Houser, Haken, Teska, Toužil, Tausik, Blažek, Warmbrunn, dr. Šmeral, Skalák, Kučera, Merta, Svetlik, Bubník.


Související odkazy



Přihlásit/registrovat se do ISP