POSLANECKÁ SNĚMOVNA N. S. R. Č. 1922.

I. volební období.

6. zasedání.


4013.

Návrh

poslanců Kučery, Tesky, Warmbrunna a soudruhů

na změnu a doplnění zákona ze dne 12. srpna 1921, čís. 322 Sb. z. a n., ve znění zákona ze dne 21. prosince 1921, čís. 482 Sb. z, a n., a zákona z 21. prosince 1922, č(s. 400 Sb. z. a n., o podpoře nezaměstnaných.

Poslanecká sněmovno, račiž se usnésti:

Zákon

ze dne............ 1923,

jímž se mění a doplňují některá ustanoveni zákona ze dne 12. srpna 1921, čís. 322 Sb. z. a n., ve zněni zákona ze dne 21. prosince 1921, čís, 482 Sb. z. a n., a zákona z 21. prosince 1922, čís. 400 Sb. z. a n., o podpoře nezaměstnaných.

Národní shromáždění republiky Československé usneslo se na tomto zákoně:

Článek I.

Některá ustanovení zákona ze dne 12. srpna 1921, čís. 322 Sb. z. a n., ve znění zákona ze dne 21. prosince 1921, čís. 482 Sb. z. a n., a zákona z 21. prosince 1922, čís. 400 Sb. z. a n., o podpoře nezaměstnaných se mění, případně doplňují a budou napříště zníti takto:

§ 1, odst. 1.

Příslušníci Československé republiky, kteří podléhají povinnému nemocenskému pojištění, nebo jsou oprávněni dobrovolně se za členy okresní nemocenské poklady přihlásiti, mají, pokud jsou úplně neb částečně nezaměstnaní, nárok na podporu v nezaměstnanosti za podmínek, uvedených v tomto zákoně.

 

 

§ 2.

Číslo 8 pozbývá platnosti.

§ 3.

Číslo 1 pozbývá platnosti. Jako nový odst. 2. jest zařaditi nezaměstnaný není povinen přijmouti práci v podniku, v němž je stávka nebo výluka.

§ 4.

(1) Podpora osob uvedených v §u 1, pokud jsou úplně nezaměstnané, obnáší 12.-- Kč denně v obcích do 7.000 obyvatel, v obcích nad tento počet 15.- Kč; podpora částečně nezaměstnaných obnáší týdně kvotu sedminásobných (týdenních) těchto obnosů, připadajících na onu část 48hodinového pracovního týdne, po kterou zaměstnáni nejsou.

(2) Mimo osobní podporu v nezaměstnanosti obdrží podporovaný rodinný příspěvek pro osoby žijící s ním ve společné domácnosti a výživou na něho odkázané, a to:

1. pro manželku nebo družku 4.- Kč;

2. pro děti vlastní i nevlastní do dokonaného 14. roku.- Kč.

(3) Příspěvky rodinné odpadnou za ty osoby, které dostávají samy dli následujícího odstavce podporu v nezaměstnanosti.

(4) Je-li v jedné a téže domácnosti více členů rodiny nezaměstnáno, má každý z nich nárok na podporu ve výši v odst. 1. uvedené.

§ 7.

(1) O žádosti o podporu v nezaměstnanosti rozhoduje v rámci ustanovení tohoto zákona politický úřad (administrativní vrchnost) I. stolice, jenž k žádosti nezaměstnaného a na potvrzení zprostředkovatelny práce (§ 5) a na základě dokladů (§ b) vyměří podporu, vyslechna předem výbor nezaměstnaných, a poukáže ji ve lhůtě 14 dnů ode dne podání žádosti.

(2) Do zamítavého rozhodnutí lze se odvolati během 8 dnů k politickému úřadu II. stolice (na Slovensku a Podkarpatshé Rusi k županovi), který rozhodne nejdéle do tří týdnů s konečnou platností.

(3) Potřebná šetření majetkových a rodinných poměrů provádějí státní orgány za účasti výborů nezaměstnaných.

 

 

§ 8.

(1) Podpora v nezaměstnanosti poukazuje se zásadně předem na celou dobu nezaměstnanosti a to ode dne uplatnění nároku na podporu až do zastavení neb změny poukazu, jež provádí povolující úřad (§ 7). Podpora v nezaměstnanosti se vyplácí vždy za 7 uplynulých dní a to i za neděle a svátky.

(2) Byla-li podpora v nezaměstnanosti neprávem odmítnuta neb zastavena, jest ji dodatečně za uplynulou dobu, po kterou nárok trval, doplatiti.

§ 12, odst. 2.

Doba trvání práce stanoví se v poměru výše denní mzdy v místě obvyklé k celkové výší obdržené podpory. Osobám takto zaměstnaným náleží mimo podpory vyměřené podle § 4 ještě mimořádný příspěvek 2.- Kč za hodinu pracovní, který platí zaměstnavatel, pokud celková podpora v nezaměstnanosti nedosahuje výše průměrné denní mzdy v místě obvyklé.

§ 18.

pozbývá platnosti.

§ 19.

pozbývá platnosti.

Článek II.

Zákon tento nabude účinnosti dnem vyhlášení. Provésti tento zákon se ukládá ministru sociální péče v dohodě se zúčastněnými ministry.

Důvodová zpráva.

Dosavadní zákonné předpisy o podpoře nezaměstnaných nevyhovují, jak ukázala zkušenost posledního půl roku, skutečným poměrům. Hospodářská krise déle než rok trvající nabývá čím dál větších rozměrů rozmnožuje řady nezaměstnaných. Veškeré předpoklady, které počítaly s tím, že vlna nezaměstnanosti po jistém přechodném vzestupu opět opadne, ukázaly se lichými. Proto také zákon, který sám o sobě hned s počátku byl nedostatečný, stačí dnes tím méně na to, aby aspoň poněkud účinně mírnil bídu nezaměstnaných.

Největší nedostatek zákona záleží právě v tom, že pohlíží na nezaměstnanost jako na zjev rychle pomíjející a dle toho také upravil okruh osob, jimž nárok na podporu v nezaměstnanosti byl přikázán. Při ohromném a rychlém vzrůstu nezaměstnanosti nelze však vystačiti s dosavadními zákonnými předpisy, které připouštějí povolování podpor v nezaměstnanosti pro určité okresy, pro určité obory zaměstnání i pro určitá období, nýbrž jest nutno dnes, kdy nezaměstnanost lavinovitě vzrůstá, vytknouti jako všeobecnou zásadu, že podpora v nezaměstnanosti patři každému, kdo svého zaměstnání pozbyl, bez ohledu na správní okres, na obor zaměstnání i na dobu, po kterou nezaměstnanost trvá. Jedině toto jest správný a přímý důsledek, plynoucí z poznání, že nezaměstnanost není vinou jednotlivců, nýbrž následkem trvající hospodářské krise. Všechno ostatní ať jakékoliv omezování nároku podpory v nezaměstnanosti na určité územní obvody, obory zaměstnání, neb na určitou dobu dá se snad nějak odůvodniti ohledy fiskálními, avšak oproti nezaměstnaným jest nedůsledné, krajně nespravedlivé a nelidské.

Z těchto důvodů snaží se navrhovaná osnova zákona odstraniti dosavadní omezující předpisy, zejména předpisy o dělnicích sezónních, o časovém omezení podpor v nezaměstnanosti, o jejich úplném neb částečném zastavení, o jejich omezení na určité okresy a pod., vycházejíc z předpokladu, že důvod nezaměstnanosti je v podstatě jeden a že tudíž nemůže býti při posuzování nároku na podporu v nezaměstnanosti pojímán v různých případech různě.

Osnova zákona zvyšuje podporu v nezaměstnanosti o 50%, příspěvky rodinné, jakož i mimořádný příspěvek za přikázané práce o 100%. Zvýšení toto snaží se aspoň poněkud vyhověti skutečné potřebě, třebas ne úplně. Dosavadní sazby podpor hned od samého počátku nevyhovovaly, což přiznala také důvodová zpráva vládního návrhu zákona o podpoře nezaměstnaných, která dosavadní výši odůvodňovala ohledem na stav státních financí. Naproti tomu nutno dnes uvážiti, že déle jak rok trvající a neustále vzrůstající nezaměstnanost úplně hospodářsky vyčerpala nejširší kruhy dělnické, jichž rodiny za tu dobu spotřebovaly všechny úspory, pokud si vůbec jaké v době poválečné opatřily. Mimo to také třeba vzíti v úvahu, že naděje o trvalém zlevňování zklamaly, jak ukazují statistické zprávy za poslední dobu.

Poněvadž dosavadní prakse ukázala, že mnohé státní orgány jednají při povolování podpor v nezaměstnanosti i při vyšetřování rodinných a majetkových poměrů příliš příkře a nemají dostatečného porozumění pro bídu a potřeby nezaměstnaných, zavádí předložená osnova do řízení o podporách v nezaměstnanosti účast laického živlu tím, že přibírá k vyšetřování poměrů i k rozhodování o podporách výbory nezaměstnaných. Účast laického živlu není ostatně novinkou, neboť dle původně platných předpisů byl tento živel zastoupen v tak zv. výborech demobilisačních.

Je přivozeno, že navrhovanou úpravou podpor v nezaměstnanosti vzrostou státní náklady. Tomu ovšem nelze se vyhnouti ve společnosti, které jde opravdově o to, aby sociální poměry třídy, jež tvoří její základ a představuje její většinu, byly uspokojivě upraveny.

Celková úhrada nákladu, jenž bude s prováděním tohoto zákona spojen, ve výši Kč 500 000.000 budiž opatřena povinnou půjčkou vnitrozemskou, kterou budou nuceny upsati všechny podniky veřejně účtující ze svých zisků dosažených v r. 1922 a přesahujících 6%.

Po stránce formální se navrhuje, aby osnova byla přikázána výboru sociálně-politickému a pak rozpočtovému.

V Praze dne 19. února 1923.

Kučera, Teska, Warmbrunn,

Bubník, dr. Šmeral, Krejčí, Mikulíček, Blažek, Malá, Kreibich, Burian, Tausik, Merta, Skalák, Kunst, Darula, Houser, Toužil, Koutný, Haken, J. Kříž, Rouček.

 

Související odkazy



Přihlásit/registrovat se do ISP