POSLANECKÁ SNĚMOVNA N. S. R. Č. 1922.

I. volební období.

6. zasedání.


3956.

Vládní návrh.

Zákon

ze dne................,

kterým se vláda zmocňuje, aby při opatřeních hospodářského nátlaku podle článku 16 úmluvy o Společnosti národů použila cesty nařizovací.

Národní shromáždění republiky Československé usneslo se na tomto zákoně:

§ 1.

Vláda se zmocňuje, aby při opatřeních hospodářského nátlaku podle článku 16 úmluvy o Společnosti národů použila cesty nařizovací i tam, kde by jinak bylo třeba zákona, když by průtah, spojený s předložením věci Národnímu shromáždění nebo Stálému výboru podle §u 54 ústavní listiny, byl věci na újmu.

§ 2.

Nařízení vydané podle tohoto zákona musí býti předloženo Národnímu shromáždění nebo, nezasedá-li, Stálému výboru podle §u 54 ústavní listiny se žádostí za dodatečné schválení, a to do čtrnácti dnů ode dne vyhlášení, jinak pozbývá platnosti od té doby, do kdy, nejpozději mělo býti předloženo. Rovněž pozbývá platnosti, když některá sněmovna nebo:stálý výbor podle §u 54 ústavní listiny výslovně odepře je schváliti, a to od té doby, kdy usnesení se stalo. Vláda je povinna uveřejniti bez odkladu ve Sbírce zákonů a nařízení vyhlášku o tom, že nařízení pozbylo platnosti.

Vláda je povinna bez průtahu zrušiti opatření hospodářského nátlaku, jakmile pomine důvod k dalšímu provádění hospodářského nátlaku nebo ku prováděni jeho tímto opatřením.

§ 3.

Všem ministrům se ukládá, aby provedli tento zákon.

Důvodová zpráva.

O článku 16 úmluvy o Společnosti národů pojednává vládní návrh, kterým se předkládají Národnímu shromáždění ke schválení Protokoly o změnách úmluvy (tisk 3779, str. 15).

Opatřením hospodářského nátlaku, jež má tento článek na zřeteli, bylo by provésti ťihnedŤ (srov. článek 16. odst. 1) t. j. v okamžiku, který doporučí Rada (srov. článek 16. v novém znění odst. 3). Některá z těchto opatření již podle platného právního řádu bylo by lze učiniti nařízením, naproti tomu jiná by předpokládala vydání zvláštního zákona. Průtah spojený s předložením věci zákonodárnému sboru mohl by však způsobiti, že opatření, o něž jde, nemohla by býti učiněna ťihnedŤ, jak žádá článek 16.Proto je vláda nucena žádati za zmocnění, aby i taková opatření hospodářského nátlaku, k nimž by jinak bylo třeba zvláštního zákona, mohla učiniti cestou nařizovati, pokud by ovšem průtah, spojený s předložením věci Národnímu shromáždění nebo Stálému výboru podle §u 54 ústavní listiny, byt věci na újmu.

Jednotlivá opatření, jež jsou zahrnuta všeobecnou formulací §u 1 osnovy, nelze v zákoně vypočísti, poněvadž bude záležeti vždy na konkrétním případě, jakých opatření bude použito (srov. shora uvez daný Vládní návrh, resoluci čís. 10 ke článku 16.); předem nelze je všechna vymeziti; výpočet vždy by byl kusý a tudíž z důvodů zákonodárné techniky neupotřebitelný. Proto musí se osnova zákona (1) spokojiti formulací zcela všeobecnou.

Vláda jest si plně vědoma, že opatření, o nichž je řeč v §u 1 osnovy zákona, mohou hluboce zasáhnouti do osobní a majetkové svobody občanstva, zvláště také v tom případě, bude-li nutno vybaviti je vhodnými trestními sankcemi. Jisté záruky však těmto svobodám poskytuje § 2 osnovy zákona, jakož i ta okolnost, že pro tato opatření bude vodítkem dobrozdání Rady (srov. svrchu uvedeny vládní návrh, resoluci čís. 10 odst. 2 ke článku 16), které má doporučiti všem státům opatření zásadně shodná (srnu. resoluci číslo 9 ke článku 16).

Vláda ve snaze plniti přesně mezinárodní závazky, které republika československá na sebe vzala, doporučuje tuto osnovu zákona Národnímu shromáždění ke schválení a projevuje přání, aby tato osnova zákona byla v obou sněmovnách přikázána výboru zahraničnímu a ústavně-právnímu k podání zprávy ve lhůtě tří týdnů.

V Praze dne 14. prosince 1922.

Ant. Švehla, v. r.,

předseda vlády.

Dr. Ed. Beneš, v. r.,

ministr zahraničních věcí.

 

 

Související odkazy



Přihlásit/registrovat se do ISP