POSLANECKÁ SNĚMOVNA N. S. R. Č. 1922.
I. volební období. |
6. zasedání. |
3933.
Zprava
I. výboru pro dopravu a veřejné práce,
II. výboru zahraničního,
o vládním návrhu (tisk 3664),
kterým se předkládá N. S. ke schválení: ťÚmluva o úpravě vzduchoplavbyŤ sjednaná v Paříži 13. října 1919 s dodatečným protokolem z 12. dubna 1920.
I.
rozvoj a pokroky ve vzduchoplavbě dávají tušiti její důležitost pro budoucnost ve styku mezinárodním všech států. Jak železnice zkrátila vzdálenosti jednotlivých středisek světových oproti dobám dřívějším, tak vzduchoplavba sblížiti může i nejodlehlejší končiny pevniny zemské. Letadlo stává se hledaným prostředkem dopravním, ale také obávanou zbraní válečnou.
Jest pochopitelno, že vedoucí činitelé mnohých států obrátili pozornost svoji ku vzduchoplavbě a upravením vzájemných styků leteckých hleděli využíti této ku prospěchu obecného dobra. Toho docíleno dne 13. října 1919 na konferenci pařížské. 27 států utvořilo úmluvu, dle které říditi se má vzduchoplavba mezi jednotlivými státy aspoň za dob míru.
Dopravní výbor podrobil osnovu vládního návrhu rozboru ve schůzi konané dne 6. prosince 1922 a dospěl k jednomyslnému usnesení, aby úmluva doporučena byla ku přijetí slavné sněmovně. Při tom však vyslovuje své podivení nad tím, že ač úmluva tato sjednána byla již 13. října 1919 a dodatečný protokol 12. dubna 1920, přece předložena jest dopravnímu a zahraničnímu výboru teprve nyní a to se lhůtou osmidenní pro podání zpráv.
ve věci samotné dospěl výbor k tomu poznání, že mnohá ustanovení bylo by záhodno pozměniti nebo doplniti, aby vyhovovala plně všem opravdovým přátelům dobré vůle. Přesto však nečiní opravných návrhů ani věcných ani stilistických z toho důvodu, že jest to úmluva vzájemná celého souboru států, a že tudíž jednostranné úpravy vésti by mohly ku obtížím nečekaným.
Vedle toho kojí se výbor nadějí, že v dalších jednáních bude umožněno vzájemnou shodou docíliti potřebných oprav. Výbor tudíž navrhuje, aby poslanecká sněmovna učinila toto usnesení:
1. Úmluva o úpravě vzduchoplavby, sjednaná v Paříži 13. října 1919, a dodatečný protokol z 12. dubna 1920 k této úmluvě se schvalují.
2. Vládě se ukládá, aby tuto úmluvu i s protokolem publikovala ve Sbírce zákonů a nařízení státu československého.
3. Ministru zahraničních věcí se ukládá, aby v dohodě se všemi zúčastněnými ministry učinil další opatření, kterých je potřebí k provádění této úmluvy.
V Praze dne 7. prosince 1922.
Jar. Marek, v. r. |
Inž. B. Bečka, v. r., |
místopředseda. |
zpravodaj. |
II.
Výbor zahraniční vzal na vědomí zprávu výboru dopravního i sdělení pana ministra věcí zahraničních, proč úmluva tato teprve nyní je sněmovně předloženi. U vědomí, že k úmluvě této přistupuji státy dobrovolně a že úmluva tato je základnou, na níž mezinárodní pravidla pro nový odbor dopravnický mohou doznati postupem doby všech oprav a zlepšení, kterých bude v zájmu nejen vzduchoplavectví, ale i obyvatelstva zúčastněných států zapotřebí, doporučuje zahraniční výbor úmluvu tuto ku přijetí tak, jak navrhl výbor dopravní.
V Praze dne 13. prosince 1922.
A. Němec, v. r., |
Jar. Marek, v, r., |
předseda. |
zpravodaj. |