1 |
2 |
3 |
4 |
5 |
6 |
7 |
8 |
9 |
10 |
|||||
Kapitola |
Titul |
Paragraf |
Státní výdaje |
Platba |
Rozpočet |
Náležitost |
Rozdíl mezi počtem a náležitostí: příznivý, nepříznivý |
Odůvodnění |
Nedoplatky (přeplatky) koncem roku 1919 |
|||||
K |
h |
K |
h |
K |
h |
K |
h |
K |
h |
|||||
13 |
6 |
2 |
Nestátní ústavy. |
|||||||||||
řádné |
1,781.824 |
98 |
2,140.063 |
- |
2,565.304 |
98 |
425.241 |
98 |
Subvence živnostenským školám pokračovacím za druhé pololetí roku 1918 příslušející, byly povoleny a zúčtovány teprve v roce 1919, a to dle své povahy k tíži řádné potřeby, do dodatku k rozpočtu však zařazeny byly v potřebu mimořádnou. Mimo to byly povoleny příplatky k subvencím pro běžný rok, na něž nebylo v rozpočtu s dostatek pamatováno. Překročení takto vzniklé (v Čechách 501.344. Kč, na Moravě 132.765 Kč) snížili se odpadnutím subvencí průmyslových škol na Těšínsku na vykázaný peníz. |
867.469 |
- |
|||
mimořádné |
- |
- |
3,987.705 |
- |
- |
- |
3,987.705 |
- |
Vykázaná úspora, jíž překročení v úvěru řádném nastalé, jest finančně vyrovnáno, nastala hlavně z důvodu ve všeobecném odůvodnění ohledně Slovenska naznačeného. |
- |
- |
|||
§ 2. (dohromady) |
1,781.824 |
98 |
6,127.768 |
- |
2,565.304 |
98 |
3,562.463 |
02 |
867.469 |
- |
||||
Další vzdělávací akce: |
||||||||||||||
řádné |
57.953 |
48 |
215.000 |
- |
82.018 |
72 |
132.981 |
28 |
K akci za účelem vzdělání učitelů pro vyšší textilní školy v cizině vůbec nedošlo a kočovné učitelství nerozvinulo se tak, jak se očekávalo. |
25.185 |
24 |
|||
Titul 6. (úhrn) |
9,370.937 |
44 |
14,456.988 |
- |
10,654.573 |
51 |
3,802.414 |
49 |
1,490.132 |
96 |
||||
7 |
Lidová výchova: |
|||||||||||||
řádné |
208.801 |
23 |
408.000 |
- |
337.040 |
39 |
70.959 |
61 |
128.239 |
16 |
||||
mimořádné |
3.600 |
- |
10.000 |
- |
3.000 |
- |
6.500 |
- |
- |
- |
||||
Titul 7 (dohromady) |
212.301 |
23 |
418.000 |
- |
340.040 |
39 |
77.459 |
61 |
128.239 |
16 |
||||
8 |
Umění: |
|||||||||||||
1 |
Výtvarné umění: |
|||||||||||||
řádné |
981.734 |
99 |
149.333 |
- |
1,128.527 |
73 |
67.100 |
27 |
151.185 |
52 |
||||
mimořádné |
- |
- |
149.333 |
- |
103.864 |
- |
45.469 |
- |
103.864 |
|||||
§ 1. (dohromady) |
981.734 |
99 |
1,344.961 |
- |
1,232.391 |
73 |
112.569 |
27 |
255.050 |
52 |
||||
2 |
Ochrana památek a musejnictví: |
|||||||||||||
řádné |
464.586 |
87 |
952.075 |
- |
735.472 |
12 |
216.602 |
88 |
Konservace památek stavebních a uměleckých nemohla býti prováděna v náležitém rozsahu pro nepříznivé poválečné poměry. |
273.965 |
55 |
|||
mimořádné |
122.275 |
98 |
572.000 |
- |
269.728 |
09 |
302.271 |
91 |
Úspora docílena jednak touž okolností, jak u řádných výdajů tohoto paragrafu uvedeno, jednak tím, že s přemístěním a uložením musejních předmětů z vídeňské likvidace nemohlo býti v plné míře započato, ježto úřad reparačního komisaře a roce 1919 nezačal ještě pravidelně fungovati. |
157.452 |
11 |
|||
§ 2. (dohromady) |
586.862 |
85 |
1,524.075 |
- |
1,005.200 |
21 |
518.874 |
79 |
431.417 |
66 |
Kapitola |
Titul |
Paragraf |
Státní výdaje |
Platba |
Rozpočet |
Náležitost |
Rozdíl mezi počtem a náležitostí: příznivý, nepříznivý |
Odůvodnění |
Nedoplatky (přeplatky) koncem roku 1919 |
|||||
K |
h |
K |
h |
K |
h |
K |
h |
K |
h |
|||||
13 |
8 |
3 |
Pěstování hudby: |
|||||||||||
řádné |
563.097 |
13 |
571.991 |
- |
566.757 |
- |
5.233 |
12 |
3.720 |
75 |
||||
mimořádné |
390.705 |
37 |
4 1.667 |
- |
395.975 |
37 |
15.691 |
63 |
5.270 |
- |
||||
§ 3. (dohromady) |
953.802 |
50 |
983.658 |
- |
962.733 |
25 |
20.924 |
75 |
8.990 |
75 |
||||
4 |
Výpravné umění: |
|||||||||||||
řádné |
147.146 |
50 |
100.000 |
- |
103.100 |
50 |
3 |
50 |
2.850 |
- |
||||
mimořádné |
100.000 |
- |
100.000 |
- |
103.100 |
- |
3.100 |
- |
3.100 |
- |
||||
§ 4. (dohromady) |
247.146 |
50 |
250.000 |
- |
253.096 |
50 |
3.096 |
50 |
5.950 |
- |
||||
5 |
Písemnictví: |
|||||||||||||
řádné |
125.757 |
- |
112.800 |
- |
132.757 |
52 |
19.957 |
52 |
7.000 |
- |
||||
Titul 8. (úhrn) |
2,895.304 |
36 |
4,215.494 |
- |
3,586.179 |
21 |
629.314 |
79 |
708.408 |
93 |
||||
9 |
Zvláštní státní ústavy: |
|||||||||||||
řádné |
16.251 |
- |
500.000 |
- |
497.226 |
- |
2.774 |
- |
480.975 |
- |
||||
10 |
Nadace a příspěvky: |
|||||||||||||
řádné |
4.511 |
74 |
6.000 |
- |
4.511 |
74 |
1.488 |
26 |
- |
- |
||||
Kursovní ztráta: |
||||||||||||||
mimořádné |
13 |
30 |
- |
- |
13 |
30 |
13 |
30 |
- |
- |
||||
Kapitola 13. (úhrn) |
107,079.195 |
91 |
150,171.297 |
- |
118,212.04 |
37 |
31,958.792 |
63 |
13,621.690 |
21 |
||||
Ministerstvo financí: |
||||||||||||||
14 |
1 |
ministerstvo financí: |
||||||||||||
1 |
Ústřední správa a účtárna: |
|||||||||||||
řádné |
2,181.059 |
- |
2,468.851 |
- |
2,295.299 |
02 |
173.551 |
98 |
Rozdíl mezi úsporou na osobních a j. výdajích, docílenou tím, že systemisovaná místa nebyla zplna obsazena, a vyššími výdaji, přivoděnými vzestupem cen všech potřeb, obzvláště topiva a papíru. |
114.240 |
02 |
|||
mimořádné |
639.595 |
25 |
750.000 |
- |
668.044 |
31 |
81.955 |
69 |
28.449 |
06 |
||||
§ 1. (dohromady) |
2,820.654 |
25 |
3,218.851 |
- |
2,963.343 |
33 |
265.607 |
67 |
142.689 |
08 |
Kapitola |
Titul |
Paragraf |
Státní výdaje |
Platba |
Rozpočet |
Náležitost |
Rozdíl mezi počtem a náležitostí: příznivý, nepříznivý |
Odůvodnění |
Nedoplatky (přeplatky) koncem roku 1919 |
|||||
K |
h |
K |
h |
K |
h |
K |
h |
K |
h |
|||||
14 |
1 |
2 |
Revisní odbor ministerstva financí: |
|||||||||||
řádné |
73.724 |
58 |
383.878 |
- |
78.194 |
56 |
305.683 |
44 |
4.469 |
98 |
||||
mimořádné |
6,460.092 |
92 |
22,590.000 |
- |
6,675.883 |
27 |
15,914.116 |
73 |
Revisní odbor ministerstva financí nemohl býti v tomto roce ještě v plném zamýšleném rozsahu vybudován. |
2150.260 |
35 |
|||
§ 2. (dohromady) |
6,533:817 |
50 |
22,973.878 |
- |
6,754.077 |
83 |
16,219.800 |
17 |
200.260 |
53 |
||||
Titul 1. (úhrn) |
9,354.471 |
75 |
26,192.729 |
- |
9,717.421 |
16 |
16,475.307 |
84 |
362.949 |
41 |
||||
2 |
Podřízené úřady a orány: |
|||||||||||||
řádné: |
||||||||||||||
1 |
Finanční úřady administrativní |
17,157.922 |
71 |
18,411.913 |
- |
17,444.036 |
09 |
967.876 |
91 |
Jednak menší náklad na Slovensku, kde příslušné úřady se teprve postupně zřizovaly, jednak značná úspora při osobních požitcích, způsobená neúplným použitím dodatečného úvěru, povoleného zákonem ze dne 18. prosince 1919, č. 670 Sb. z. a n., což stalo se tím, že nebyly z technických důvodů vyřízeny všechny žádosti berních úředníků o přeřazení ze skupiny D do skupiny C státních úředníků (vl. nařízení ze dne 22. prosince 1918, č. 88 Sb. z. a n.), a žádosti oficiantů o zařazení do hodnostních tříd úřednických (zákon ze dne 18. února 1919; č. 89 Sb. z. a n.), jakož i přídavky k adjutu (vládní nařízení ze dne 28. února 1919, č. 107 Sb. z. a n.). Úspory na osobních požitcích povstaly tím, že nebyla všechna systemisovaná místa obsazena, a dále, že odpadly požitky zaměstnanců v polském záboru Těšínském, a že požitky zaměstnanců povolaných k činné službě vojenské byly dle zákona ze dne 22. června 1878, č. 59 ř. z., zmenšeny. Výsledek byl by ještě příznivější, kdyby nebyla povstala četná překročení při některých položkách tohoto odvětví, jako při "kancelářských a manipulačních potřebách" stoupnutím cen všech hospodářských předmětů, dále při "cestovném, stravném a útratách přesídlení", zvýšením diet a železničních tarifů, jakož i hrazením stěhovacích výloh zaměstnancům, převzatým z jiných zemí býv. Rakouska, a konečně při položce "Odměny a výpomoce", kteréžto překročení přivoděno bylo jednak udělením odměn na Moravě z důvodu likvidování vyživovacích příspěvků, jednak větším nákladem pro výpomoci, o něž při svízelných poválečných poměrech státního zaměstnanectva častěji bylo žádáno a jež vzhledem k nezaviněné hospodářské tísni žadatelům nemohly býti odepřeny. |
452.907 |
40 |
||
2 |
Technická finanční kontrola |
2,204.742 |
41 |
2,064.706 |
- |
2,213.431 |
59 |
148.725 |
59 |
Hlavně větší výdaje u rozpočtových položek "osobní požitky" a "cestovné, stravné a výlohy za přesídlení" v Čechách. Při prvně jmenované položce způsobeno bylo propočítáním služebních let úředníkům technické finanční kontroly ve smyslu rozhodnutí říšského soudu ze dne 10. prosince 1917, č. 500 a 502, a nařízení ministerstva financí ze dne 7. září 1918, č. 74.811, a z toho plynoucími značnými doplatky a zvýšenými doplatky a zvýšenými výdaji, při položce druhé pak častějšími, než předvídáno, úředními cestami, v zájmu služby nutnými, hlavně však úpravou diet pro cesty ve vlastním úředním okrsku. K nepříznivému výsledku tomuto značně přispěl také větší náklad pro toto odvětví na Slovensku, kteréžto vyšší výdaje však z valné části vyrovnány jsou jednak nahrazením přeplatků na osobních požitcích (viz řádné příjmy), jednak i úsporou vzniklou při těchže požitcích na Moravě z přeložení úředníků na Slovensko. |
19.330 |
77 |
Kapitola |
Titul |
Paragraf |
Státní výdaje |
Platba |
Rozpočet |
Náležitost |
Rozdíl mezi počtem a náležitostí: příznivý, nepříznivý |
Odůvodnění |
Nedoplatky (přeplatky) koncem roku 1919 |
|||||
K |
h |
K |
h |
K |
h |
K |
h |
K |
h |
|||||
14 |
2 |
3 |
Finanční prokuratury |
816.048 |
21 |
98.919 |
- |
848.528 |
79 |
80.390 |
21 |
45.762 |
72 |
|
4 |
Finanční úřady výkonné |
12,642.349 |
62 |
11,879.923 |
- |
12,731.708 |
75 |
851.785 |
75 |
U řádných výdajů vykázaný výsledek jeví se nepříznivým, ačkoliv při osobních požitcích povstala značná úspora z příčin u § 1 uvedených. Původ překročení spočívá především v tom, že úvěr pro Slovensko odhadnut byl při nedostatku řádných podkladů příliš nízko, a že denní platy a mzdy se oproti preliminovanému obnosu značně zvýšily přijmutím většího počtu výpomocných sil k provedení soupisové a kolkovací akce. Také u jiných položek tohoto odvětví nastalé větší překročení vysvětluje se u "kancelářských a manipulačních potřeb" stoupnutím cen všech hospodářských předmětů, jmenovitě topiva, u "cestovného a diet" zvýšením diet a železničních sazeb, jakož i poskytováním diet zaměstnancům z důvodů vedení dvojí domácnosti, a u "odměn a výpomocí" poskytnutím výpomocí státním zaměstnancům ve značnější míře a udělením remunerací za mimořádnou námahu spojenou s likvidováním vyživovacích příspěvků. Vyšší výdaje jsou kryty celkovými úsporami v kap. 14. |
162.470 |
81 |
||
mimořádné |
44.330 |
92 |
40.000 |
- |
44.330 |
92 |
4.330 |
92 |
- |
- |
||||
§ 4. (dohromady) |
12,686.680 |
54 |
11,919.923 |
- |
12,776.039 |
67 |
856.116 |
67 |
162.470 |
81 |
||||
5 |
Puncovní úřady: |
|||||||||||||
řádné |
118.734 |
27 |
131.310 |
- |
118.603 |
31 |
12.706 |
69 |
Zamýšlené zřízení samostatných puncovních úřadů na Slovensku se prozatím neukázalo nutným a bylo proto odsunuto na dobu pozdější. |
523 |
26 |
|||
mimořádné |
1.131 |
80 |
5.600 |
- |
1.131 |
80 |
4.468 |
20 |
Očekávaný zvýšený provoz při tavení drahých kovů získaných výměnou, se nedostavil, z kteréžto příčiny odpadla potřeba adaptace tavící pece a laboratoře. |
- |
- |
|||
§ 5. (dohromady) |
119.866 |
07 |
136.910 |
- |
119.735 |
11 |
17.174 |
89 |
523 |
26 |
||||
6 |
Ústřední státní pokladna a zemské finanční pokladny: |
|||||||||||||
řádné |
250.284 |
95 |
281.154 |
- |
252.498 |
91 |
28.655 |
09 |
3.060 |
33 |
||||
mimořádné |
4.740 |
21 |
25.000 |
- |
6.030 |
51 |
18.655 |
49 |
Ústřední státní pokladna byla sice zřízena již 1. lednem 1919 (nař. min. fin. ze dne 31. prosince 1918, uveřejněné ve Sb. z. a n. dne 17. února 1919 pod čís. 65), úřadovala však z počátku jen se skrovným počtem úředníků a pro nedostatek vhodných místností nemohla býti během roku 1919 ještě definitivně zařízena. |
3.350 |
63 |
|||
§ 6. (dohromady) |
255.025 |
16 |
306.154 |
- |
258.529 |
42 |
47.634 |
58 |
4.350 |
63 |
||||
7 |
Evidence katastru pozemkové daně: |
|||||||||||||
řádné |
2,602.857 |
67 |
3,175.549 |
- |
2,624.237 |
20 |
551.311 |
80 |
Jednak značné úspory při osobních výdajích, ježto četná systemisovaná místa nebyla obsazena, jednak nebylo zamýšlené převzetí do Československa příslušných geometrů z Bosny a Hercegoviny v roce 1919 uskutečněno. Také "cestovné, diety a náhrady při vyměřování" byly značně menší, poněvadž se v prvé době poválečné ještě nekonaly úřední cesty v takovém rozsahu jako za poměrů normálních, a v Čechách bylo mima to období určené periodickému zjišťování pozemkových změn (§ 24. zák. ze dne 23. května 1883 č. 83 ř. z.) zvláště za tím účelem značně zkráceno, aby více času vyhraženo býti mohlo písemním pracem, spojeným s provedením těchto změn v katastrálních operátech. Konečně i náklad pro Slovensko, kde příslušné úřady se teprve postupně zřizovaly, nedosáhl preliminované výše. |
40.085 |
92 |
Kapitola |
Titul |
Paragraf |
Státní výdaje |
Platba |
Rozpočet |
Náležitost |
Rozdíl mezi počtem a náležitostí: příznivý, nepříznivý |
Odůvodnění |
Nedoplatky (přeplatky) koncem roku 1919 |
|||||
K |
h |
K |
h |
K |
h |
K |
h |
K |
h |
|||||
14 |
2 |
8 |
Celní úřady: |
|||||||||||
řádné |
2,681.137 |
09 |
3,339.124 |
- |
2,733.394 |
94 |
605.729 |
06 |
Značně menší výdaje na Slovensku a v Podkarpatské Rusi kde celní úřady se teprve postupně zřizovaly. Úspora byla by ještě větší, kdyby hrazení stěhovacích výloh zaměstnancům převzatým z jiných zemí býv. Rakouska, zvýšení diet a železničních tarifů, jakož stálé stoupání cen všech hospodářských předmětů nebylo způsobilo značná překročení při "cestovném, vozném, stravném a výlohách za přesídlení", jakož i při "kancelářských a manipulačních potřebách". |
122.038 |
21 |
|||
mimořádné |
53.693 |
54 |
139.000 |
- |
76.965 |
81 |
62.763 |
19 |
Nové celní úřady nemohly býti z technických příčin v tom počtu vybudovány, jak při preliminování bylo zamýšleno. |
23.272 |
27 |
|||
§ 8. (dohromady) |
2,734.830 |
63 |
3,478.124 |
- |
2,810.360 |
75 |
667.763 |
25 |
145.310 |
48 |
||||
9 |
Finanční stráž: |
|||||||||||||
řádné |
13,095.197 |
95 |
10,945.855 |
- |
13,466.629 |
90 |
2,520.774 |
90 |
Střežení rozsáhlé hranice říšské, původně v ohledu celním od vojska vykonávané, předáno bylo v tomto roce finanční správě a vyžadovalo značného rozmnožení osobního stavu tohoto sboru, čímž způsobeno bylo velké zvýšení jak osobního, tak i věcného nákladu. Na překročení jest zúčastněno Slovensko a Podkarpatská Rus obnosem 963.909 K 19 h a dále (mimo jiná na př. u osobních požitků) překročení při "cestovném, vozném, cestném, stravném a útratách přesídlení" v Čechách, na Moravě a ve Slezsku v obnosu per 842.788 Kč 65 h vyvolané značným zvýšením stravného a nocležného v důsledku všeobecné drahoty a četnějšími přesázkami a substitucemi, které vzhledem k zvýšení železničních sazeb vyžadovaly většího nákladu než při preliminování bylo očekáváno. Vyšší výdaje jsou kryty celkovými úsporami v kap. 14. |
706.214 |
82 |
|||
Titul 2. (úhrn) |
51,673.171 |
35 |
51,368.053 |
- |
52,561.528 |
52 |
1,193.475 |
52 |
1,576.956 |
81 |
||||
3 |
Veřejné dávky: |
|||||||||||||
1 |
Přímé daně: |
|||||||||||||
řádné: |
||||||||||||||
pol. 1. Berní exekuce |
792.952 |
08 |
877.790 |
- |
789.760 |
19 |
88.029 |
81 |
Místa berních vykonavatelů nebyla z části obsazena, čímž vznikla úspora jak u platů osobních, tak u cestného, nocležného, stravného a oděvného. |
6.691 |
24 |
|||
pol. 2. Ostatní vydání |
687.190 |
97 |
929.960 |
- |
748.081 |
61 |
181.878 |
89 |
Příznivý výsledek přivoděn tím, že peněžité odměny a remunerace byly udělovány jen zřídka. |
107.354 |
05 |
|||
§ 1. (úhrn) |
1,480.143 |
05 |
1,807.750 |
- |
1,537.841 |
80 |
269.908 |
20 |
100.354 |
05 |
||||
2 |
Cla: |
|||||||||||||
řádné: |
||||||||||||||
pol. 1. Vrácená cla |
1,380.709 |
59 |
694.482 |
- |
1,380.709 |
59 |
686.227 |
59 |
Preliminovaný náklad byl při povaze dotyčných výdajů pouze přibližně odhadnut. |
- |
- |
|||
pol. 2. Vrácené jistoty celní |
646.997 |
47 |
532.296 |
- |
646.997 |
47 |
114.701 |
47 |
Souvisí s příznivějším výsledkem příjmové položky 3., kap. 14., tit. 2., § 2. |
- |
- |
|||
§ 2. (úhrn) |
2,027.707 |
06 |
1,226.778 |
- |
2,027.707 |
06 |
800.929 |
06 |
- |
- |
Kapitola |
Titul |
Paragraf |
Státní výdaje |
Platba |
Rozpočet |
Náležitost |
Rozdíl mezi počtem a náležitostí: příznivý, nepříznivý |
Odůvodnění |
Nedoplatky (přeplatky) koncem roku 1919 |
|||||
K |
h |
K |
h |
K |
h |
K |
h |
K |
h |
|||||
14 |
3 |
3 |
Spotřební daně: |
|||||||||||
řádné: |
||||||||||||||
pol. 1. Správní vydání |
949.5813 |
48 |
1,421.800 |
- |
1,087.558 |
56 |
395.408 |
44 |
Výsledky na Slovensku nedosáhly oné výše, jak při rozpočtu beze všeho účetního podkladu sdělávaném bylo předpokládáno. |
139.733 |
45 |
|||
pol. 2. Vrácené důchodky |
2,292.127 |
92 |
1,421.850 |
- |
2,594.997 |
99 |
1,173.197 |
99 |
Hlavně na výdaje na Slovensku v částce 1,016.54689 Kč nebylo v rozpočtu na rok 1919 pamatováno; ostatně nedá se náklad zde preliminovaný při povaze těchto výdajů vůbec přesněji stanoviti. |
424.626 |
10 |
|||
pol. 3. Kořaleční bonifikace |
1,268.534 |
46 |
3,397.800 |
- |
1,540.082 |
38 |
1,857.717 |
62 |
Taktéž zde dlužno vykázanou úsporu přičísti především na vrub nepřesného rozpočtu pro Slovensko, kde výdaje tyto obnášejí oproti preliminovanému obnosu per 2,350.000 Kč o 1,210.50438 Kč méně, mimo to však i té okolnosti, že vývozní bonifikace se při vázaném hospodářství státním nevyplácely a bonifikace pro hospodářské vinopalny byly zákonem ze dne 1. dubna 1919, čís. 182 Sb. z. a n., sníženy |
274.626 |
10 |
|||
Nevyúčtováno dle druhu |
2,810 |
69 |
- |
- |
2.810 |
69 |
2,810 |
69 |
Příslušné deníky se u finančního ředitelství v Báňské Bystřici a v Košicích ztratily, pročež výdaje ty nemohou rozčleněny býti na jednotlivé rozpočtové položky tohoto odvětví. |
- |
- |
|||
§ 3. (úhrn) |
4,512.986 |
55 |
6,302.567 |
- |
5,225.449 |
62 |
1,077.117 |
38 |
338.902 |
93 |
||||
4 |
Poplatky: |
- |
||||||||||||
řádné: |
||||||||||||||
pol. 1. Správní výdaje |
2,071.327 |
73 |
2,002.548 |
- |
2,977.894 |
88 |
975.346 |
88 |
Značně vyšší výrobní výdaje na známky a blankety, pak za kolkovné rekvisity, které způsobeny byly jednak větší než předpokládanou potřebou kolkových cenin vůbec, jak o tom svědčí příslušné příjmy, jednak tím, že výroba cenin stoupnutím mezd i cen materiálu se nepředvídaně zdražila. Též náklad na provise prodavačů byl při větším odbytu kolkových cenin vyšší. Překročení toto kryto jest celkovými úsporami kap. 14. |
907.378 |
87 |
|||
pol. 2. Vrácené důchodky |
1,303.353 |
06 |
1,844.60 |
- |
1,305.526 |
03 |
539.103 |
91 |
Odchylka jest nahodilá. Výši nákladu nelze při povaze těchto výdajů ani přibližně odhadnouti. |
15.695 |
57 |
|||
§ 4. (úhrn) |
3,374.680 |
79 |
3,847.178 |
- |
4,283.420 |
91 |
436.242 |
91 |
923.074 |
57 |
||||
Titul 3. (úhrn) |
11,395.517 |
45 |
13,184.273 |
- |
13,074.419 |
39 |
109.853 |
61 |
1,862.331 |
55 |
||||
4 |
Monopoly: |
|||||||||||||
1 |
Tabák: |
|||||||||||||
pol. 1. Výroba. |
||||||||||||||
1. Správa. |
||||||||||||||
řádné |
2,611.721 |
53 |
2,307.616 |
- |
2,608.503 |
02 |
300.887 |
02 |
Rozpočet sdělán byl dle rozpočtu rakouského z roku 1918/9 pouze přibližně a bez pevného podkladu účetního z let předešlých. Mimo to bylo za účelem nákupu tabáku a převzetí býv. maďarských úřadů do správy Československa potřebí podniknouti četné cesty do ciziny a na Slovensko, kteréžto služební cesty vyžadovaly vzhledem k nízkému stavu naší valuty a zvýšeným sazbám železničním mnohem vyššího nákladu. Konečně značné stoupnutí cen všech kancelářských potřeb a větší náklad spojený s nutným doplněním kancelářského zařízení ústředního ředitelství, kteréžto okolnosti preliminovanou potřebu více než zdvojnásobily. |
12.899 |
28 |
Kapitola |
Titul |
Paragraf |
Státní výdaje |
Platba |
Rozpočet |
Náležitost |
Rozdíl mezi počtem a náležitostí: příznivý, nepříznivý |
Odůvodnění |
Nedoplatky (přeplatky) koncem roku 1919 |
|||||
K |
h |
K |
h |
K |
h |
K |
h |
K |
h |
|||||
14 |
4 |
1 |
mimořádné |
43.261 |
57 |
353.300 |
- |
50.461 |
57 |
302.838 |
43 |
Většina zamýšlených oprav továrních budov i vlečných drah nemohla býti v tomto roce pro nedostatek materiálu provedena. |
7,200 |
- |
§ 1. (dohromady) |
2,654.983 |
10 |
2,660.916 |
- |
2,658.964 |
59 |
1.951 |
41 |
20.099 |
28 |
||||
řádné: |
||||||||||||||
2. Nákup tabáku v cizozemsku |
98,108.759 |
90 |
70,000.000 |
- |
98,108.759 |
90 |
28,108.759 |
90 |
Vyrovnání kupní ceny, smluvené v cizí měně, vyžádalo si v důsledku poklesu kursu Kč (na př. hol. zl. při kalkulaci v době nákupu 12 Kč, v době placení však - 24 Kč i více) daleko vyšších částek. |
- |
- |
|||
3. Nákup tabáku v tuzemsku |
1,184.911 |
- |
10,011.000 |
- |
1,188.393 |
- |
8,822.607 |
- |
Tabáková žeň na Slovensku z roku 1918, jejíž výkupné v rozpočtu bylo odhadnuto částkou Kč 10,000.000, nemohla býti zachycena pro neurovnanost poměrů, jakož i vzhledem k tomu, že v době výkazu (v lednu 1919) se úřady na Slovensku teprve přejímaly do správy československé. Takto docílená úspora zmenšila se okrouhle o částku K 1,100.000.-, kterouž si vyžádal vyšší náklad za výkup tabáku v Čechách a na Moravě. |
3.482 |
- |
|||
4. Výroba |
36,142.286 |
37 |
18,015.000 |
- |
36,714.082 |
84 |
18,699.082 |
84 |
Zvýšení mezd dělnických průměrně o 200% (od 1. října 1919), nákladních sazeb železničních o 100% (od 1. července 1919), větší výlohy za dopravu z ciziny, jakož i značnější náklad vzniklý z nepředvídané nutnosti dopravovati tovary z továren na tabák v Čechách a na Moravě do továren na Slovensku, konečně stoupnutí cen všech hospodářských předmětů. Ve výdajích zde zúčtovaných obsaženy jsou též obnosy za výrobní potřeby pro továrny na Slovensku (viz odůvodnění k pol. 3.) |
574.348 |
58 |
|||
pol. 1. (úhrn) |
138,090.940 |
37 |
100,686.916 |
- |
138,670.200 |
33 |
37,983.284 |
33 |
597.929 |
86 |
||||
pol. 2. Prodej: |
||||||||||||||
řádné |
2,587.181 |
13 |
1,548.200 |
- |
2,612.067 |
27 |
1,063.887 |
21 |
Vzhledem k malému přídělu tabákových výrobků bylo nutno prodejní provisi většině skladníků zvýšiti. Dále vyšší náklad na tabačenky, vzniklý v důsledku velkého zdražení papíru a výlohy spojené s doprovodem zásilek ohrožených krádeži, konečně zvýšení i větší počet inserčních poplatků. |
27.082 |
52 |
|||
pol. 3. Výdaje tabákové režie na Slovensku: |
||||||||||||||
řádné |
13,696.841 |
02 |
20,045.300 |
- |
13,721.319 |
99 |
6,323.980 |
10 |
Příslušný rozpočtový obnos odhadnut byl při nedostatku řádného účetního podkladu a při neznalosti poměrů na Slovensku pouze přibližně. Výsledek tento jest však ve skutečnosti méně příznivý, ježto většina výrobních potřeb objednávána byla ústředním ředitelstvím pro celé státní území a placena hromadně prostřednictvím důchodkového úřadu v Praze. Dotčené částky obsaženy jsou v náležitosti u pol. 1., č. 4. (výroba), kde na překročení participují. |
28.082 |
52 |
|||
mimořádné |
- |
- |
270.000 |
- |
- |
- |
270.000 |
- |
Pro nejisté poměry; vyvolané bolševickým vpádem, bylo upuštěno od všech mimořádných opatření na Slovensku. Vyšší výdeje jsou kryty celkovými úsporami v kap. 14. |
- |
- |
|||
pol. 3. (dohromady) |
13,696.841 |
02 |
20,315.300 |
- |
13,721.319 |
99 |
6,593.980 |
01 |
28.082 |
52 |
||||
§ 1. (úhrn) |
154,374.962 |
52 |
122,550.416 |
- |
155,003.587 |
53 |
32,453.171 |
53 |
653.116 |
26 |
Kapitola |
Titul |
Paragraf |
Státní výdaje |
Platba |
Rozpočet |
Náležitost |
Rozdíl mezi počtem a náležitostí: příznivý, nepříznivý |
Odůvodnění |
Nedoplatky (přeplatky) koncem roku 1919 |
|||||
K |
h |
K |
h |
K |
h |
K |
h |
K |
h |
|||||
řádné: |
||||||||||||||
14 |
4 |
2 |
Sůl |
87.156 |
28 |
1,005.320 |
- |
94.444 |
33 |
910.875 |
67 |
Náklad na solné úřady na Slovensku, které, když zásobování jich solí z území maďarského po převratu stalo se nemožným, byly po vyprodání zásob jako nepotřebné koncem března 1919 generálním finančním ředitelstvím v Bratislavě zrušeny, odpadl. |
7.125 |
21 |
3 |
Sladidla |
26.795 |
67 |
32.000 |
- |
26.921 |
03 |
5.078 |
97 |
125 |
36 |
|||
4 |
Státní loterie: |
|||||||||||||
pol. 1. Číselná loterie |
2,200.709 |
70 |
3,106.550 |
- |
2,200.709 |
70 |
905.840 |
30 |
Úhrn připadlých výher z této koncem června 1919 (nař. vlády rep. Čsl. ze dne 28. února 1919, č. 109 Sb. z. a n.) zrušené loterie činil jen 1,976.845 Kč 31 h, tedy oproti rozpočtu o 823.154 Kč 69 h méně čili pouze 39,5% místo očekávaných 56% preliminovaných loterních sázek, jichž pro zmenšenou účast na této, svému zániku blízké loterii nebylo dosaženo. |
- |
- |
|||
pol. 2. Třídní loterie |
2,799.330 |
- |
9,248.250 |
- |
2,799.330 |
- |
6,448.920 |
- |
Vykázaný výsledek jest pouze účetní, ježto úplné vyúčtování třídní loterie jest dle herního plánu teprve po uplynutí 3 měsíční propadné lhůty možné, tedy vzhledem k tomu, že tah v poslední třídě byl odbýván v prosinci 1919, teprve v roce 1920. |
- |
- |
|||
pol. 3. Společná vydání |
584.318 |
65 |
385.458 |
- |
451.766 |
32 |
66,308 |
32 |
Vzdor tomu, že zánikem loterních úřadů v Praze a Brně (§ 1 výše zmíněného vládního nařízení) bylo docíleno obzvláště na "osobních požitcích" značné úspory, jeví se při řádných výdajích překročení, které způsobeno bylo zejména většími náklady na kancelářské a manipulační potřeby a odůvodněno jest zvýšením cen za tisk losů za otop a osvětlení. |
38 |
38 |
|||
mimořádné |
101.012 |
47 |
150.000 |
- |
101.012 |
47 |
48.987 |
53 |
U mimořádných výdajů vznikla naproti tomu úspora, a to hlavně tím, že kontrolní skřínky pro tažební svitky a ohnivzdorná skříň, na jichž pořízení příslušný náklad byl v rozpočet pojat, z technických příčin v roce 1919 nebyly dodány. |
- |
- |
|||
pol. 3. (dohromady) |
685.331 |
12 |
535.458 |
- |
552.778 |
79 |
17.320 |
79 |
38 |
38 |
||||
§ 4. (úhrn) |
5,685.370 |
82 |
12,890.258 |
- |
5,552.818 |
49 |
7,337.439 |
51 |
38 |
38 |
||||
Titul 4. (úhrn) |
160,174.285 |
29 |
136,477.994 |
- |
160,677.771 |
38 |
24,199.777 |
38 |
660.753 |
45 |
||||
5 |
Mincovnictví: |
|||||||||||||
řádné |
1,351:431 |
56 |
2,432.000 |
- |
1,384.566 |
85 |
1,047.433 |
15 |
K ražbě peněz v roce 1919 v kremnické mincovně nemohlo býti přikročeno. Ježto veškeré stroje odvezli Maďaři a stroje nově objednané a ostatní k provozu nutné zařízení v tomto roce nebyly dodány, došlo k použití pro tyto účely preliminovaných částek (500.000 Kč - 100.000 Kč) jen v míře poměrně nepatrné. Dalším důsledkem znemožněného provozu bylo, že v mincovně mohly býti konány jen práce přípravné, nebylo proto potřebí úřednická místa obsaditi a stačilo dále též, aby z dělnictva byly zaměstnány jen síly stabilní, takže zůstaly ušetřeny značné obnosy zejména na služném (188.73890 Kč) a na mzdách (184.58834 Kč). Úchylku od rozpočtu konečně vyvolalo, že následkem bolševického vpádu na Slovensko nemohly mincovně státním hutním úřadem v Báňské Šťávnici dodány býti drahokovy ve množství, s jakým při sestavování rozpočtu bylo počítáno. Úspora u výdajů řádných byla by vyšší, kdyby se nebyly udály různé výdaje, na něž v rozpočtu nebylo pamatováno. |
33.135 |
29 |
Kapitola |
Titul |
Paragraf |
Státní výdaje |
Platba |
Rozpočet |
Náležitost |
Rozdíl mezi počtem a náležitostí: příznivý, nepříznivý |
Odůvodnění |
Nedoplatky (přeplatky) koncem roku 1919 |
|||||
K |
h |
K |
h |
K |
h |
K |
h |
K |
h |
|||||
14 |
5 |
mimořádné |
5,003.902 |
63 |
500.000 |
- |
5,003.902 |
63 |
4,503.902 |
63 |
Ačkoliv nebylo mimořádného úvěru per 500.000 Kč, určeného na stavby a jiná mimořádná vydání vůbec k těmto účelům použito, povstal výsledek nepříznivý, a sice koupí 2000 metr. centů mědi za 4,945.997 Kč 63 h a zaváděním elektrisace mincovny nákladem 57.905 Kč. Na obě tato vydání nebylo v rozpočtu pamatováno. Překročení nalézá úhradu v celkových úsporách kapitoly 14. |
- |
- |
|
Titul 5. (dohromady) |
6,355.334 |
19 |
2,932.000 |
6,388.469 |
48 |
3,456.469 |
48 |
33.135 |
29 |
|||||
6 |
Pokladniční správa: |
|||||||||||||
řádné: |
||||||||||||||
1 |
Vrácené odúmrtě |
2.277 |
36 |
6.700 |
- |
2.277 |
36 |
4,422 |
64 |
Účiny jednak nahodilé a nebylo pro stanovení úvěru spolehlivého podkladu. |
- |
- |
||
2 |
Příspěvek k fondu vojenské taxy |
- |
- |
977.440 |
- |
- |
- |
977.440 |
- |
Ke zřízení fondu vojenské taxy nedošlo. |
- |
- |
||
Vrácené vojenské taxy |
- |
- |
- |
- |
156 |
01 |
156 |
01 |
532 |
33 |
||||
3 |
Nouzové podpory při živelních pohromách |
|||||||||||||
mimořádné |
2,618.287 |
49 |
7,700.000 |
- |
2,646:269 |
64 |
5,053.730 |
36 |
Živelní pohromy nenabyly v roce 1919 značnějšího rozsahu. |
27.982 |
15 |
|||
4 |
Mincovní ztráta: |
|||||||||||||
pol. 1. Kursovní ztráta: |
||||||||||||||
řádné |
- |
- |
100.000 |
- |
- |
- |
100.000 |
- |
Preliminovaná kursovní ztráta týkala se nákupu marek pro celní úředníky, exponované na cizím území, jimž účtují se tyto pouze v ceně pokladniční, nikoliv kursovní. Skutečná kursovní ztráta byla kompensována s resultujícím značným kursovním ziskem v příjmech kap. 14., tit. 5., § 4. |
- |
- |
|||
pol. 2. Ztráta při ražení peněz |
- |
- |
- |
- |
- |
- |
- |
- |
- |
- |
||||
§ 4. (úhrn) |
- |
- |
100.000 |
- |
- |
- |
100.000 |
- |
- |
- |
||||
5 |
Bankovní úřad ministerstva financí: |
|||||||||||||
režie: |
||||||||||||||
mimořádné |
15,814.061 |
17 |
6,000.000 |
- |
15,814.061 |
17 |
9,814.061 |
17 |
Do vydání byla zařaděna nepreliminovaná částka 10,226.290 Kč 68 h, kterouž Bankovní úřad ministerstva financí uhradil v důsledku ustanovení § 38 vládního nařízení ze dne 12. května 1919, č. 246 Sb. z. a n., Rakousko-uherské bance co příslušející jí náhradu za převzaté, částečně nezaplacené úroky ze zápůjček na cenné papíry. Náklad na režii Bankovního úřadu ministerstva financi nedosáhl přibližně rozpočtené paušální částky úvěrové, protože úřad, který započal činnost svoji dne 11. března 1919, se teprve vyvíjel. |
- |
- |
|||
6 |
Úprava valuty: |
|||||||||||||
mimořádné |
17,904.574 |
53 |
50,000.000 |
- |
18,189.494 |
07 |
31,810.505 |
93 |
Výlohy spojené s prováděním zákona ze dne 25. února 1919, č. 84 Sb. z. a n., v příčině okolkování bankovek a soupisu jmění za účelem uloženi majetkové dávky, nedosáhly předpokládané výše. |
284.919 |
54 |
Kapitola |
Titul |
Paragraf |
Státní výdaje |
Platba |
Rozpočet |
Náležitost |
Rozdíl mezi počtem a náležitostí: příznivý, nepříznivý |
Odůvodnění |
Nedoplatky (přeplatky) koncem roku 1919 |
|||||
K |
h |
K |
h |
K |
h |
K |
h |
K |
h |
|||||
14 |
6 |
7 |
Různá vydání: |
|||||||||||
řádné: |
||||||||||||||
pol. 1. Úvěrní státní dozor |
204.786 |
66 |
127.588 |
- |
208.694 |
93 |
81.106 |
93 |
Přírůstek peněžních ústavů, podléhajících úvěrnímu dozoru státnímu a zvýšení odměn vládním komisařům. |
4.291 |
60 |
|||
pol. 2. Platba státních pokladen pošt. spoř. |
34.242 |
- |
500.000 |
- |
34.242 |
79 |
465.757 |
21 |
Zamýšlené připojení jednotlivých státních úřadů k poštovnímu řízení šekovému bylo v roce 1919 zahájeno, nemohlo však býti zcela provedeno. |
- |
- |
|||
pol. 3. Upotřebení stát. podílu z přebytků důchodkových trestů |
174.174 |
61 |
180.000 |
- |
177.392 |
67 |
2.607 |
33 |
14.858 |
06 |
||||
pol. 4. Jiná vydání |
20.665 |
80 |
60.917 |
- |
19.858 |
92 |
41.058 |
08 |
K rozličným menším výdajům a náhradám stranám došlo v menším rozsahu, než bylo při stanovení rozpočtu očekáváno. |
5.337 |
77 |
|||
mimořádné |
1,378.820 |
61 |
555.500 |
- |
1,385.074 |
98 |
829.574 |
98 |
Vzhledem k zaúčtování obnosu 800.000 Kč, povoleného ministerstvem financí k sanaci městské spořitelny v Semilech a k vyššímu nákladu, spojenému s placením úroků ze záloh, poskytnutých peněžními ústavy státní správě na běžná vydání. |
8.219 |
68 |
|||
pol. 4. (dohromady). |
1,399.486 |
41 |
616.417 |
- |
1,404.933 |
90 |
788.516 |
90 |
13.557 |
45 |
||||
pol. 5. Nepreliminované výdaje: |
||||||||||||||
řádné |
41.193 |
05 |
- |
- |
41.236 |
25 |
41.236 |
25 |
Výdaj vznikl povinností nahraditi duchcovským drahám ujednanou 10 měsíční kvotu úroků, které vzrostly z částek, poskytnutých jmenovanými drahami státní správě železniční na výplatu kuponů jež však následkem závěry při provádění okolkovací akce v roce 1919 nemohly býti cizozemským majitelům honorovány. Jiné výdaje úrokové vznikly u ředitelství státních drah v Praze, Plzni a Brně (menší částky) ze společné službý připojených stanic s drahami soukromými. |
128 |
20 |
|||
mimořádné |
902.212 |
84 |
- |
- |
902.212 |
84 |
902.212 |
84 |
Účastí státu na akciové jistině společnosti "Telegrafie, československá továrna na telegrafy a telefony a. s. v Praze", v částce 660.000 Kč a výdaji učiněnými v Podkarpatské Rusi, jejichž resortní příslušnost nedala se zjistiti následkem neúplnosti účetních záznamů a zavlečení účetních dokladů při válečném konfliktu s Maďarskem. |
- |
- |
|||
pol. 5. (dohromady) |
943.405 |
89 |
- |
- |
943.449 |
09 |
943.449 |
09 |
128 |
20 |
||||
řádné: |
||||||||||||||
pol. 6. Vyšší náklad následkem započtení válečných let (mimo zaměstnance státní železniční správy) |
12,046.093 |
47 |
12,000.000 |
- |
13,029.377 |
07 |
1,029.377 |
07 |
Spolehlivý odhad skutečné potřeby k provedení zákona ze dne 23. července 1919, č. 457 Sb. z. a n., o připočtení válečných let a zákona ze dne 7. října 1919, čís. 541 Sb. z. a n., jímž byly upraveny požitky státních zaměstnanců, nebyl možný. |
983.288 |
60 |
|||
pol. 7. Vyšší náklad následkem úpravy služebních požitků státních zaměstnanců (mimo zaměstnance státní železniční správy) |
61,158.774 |
10 |
100,000.000 |
- |
62,328.914 |
50 |
37,671.085 |
50 |
Odůvodnění jako u pol. 6. |
1,170.140 |
40 |
|||
pol. 8. Výdaj z výměny 1- a 2 korunových bankovek |
5,865.253 |
79 |
- |
- |
5,865:253 |
79 |
||||||||
mimořádné |
5,865.253 |
79 |
Týká se 10% správního poplatku při výměně jedno- a dvoukorunových bankovek (§ 2 zákona ze dne 23. září 1919, čís. 505 Sb. z. a n.), nacházejících se u státních pokladen. |
- |
- |
|||||||||
§ 7. (úhrn) |
81,826.217 |
72 |
113,424.005 |
- |
83,992.258 |
74 |
29.431.746 |
26 |
2,186.259 |
31 |