Poslanecká sněmovna N.S.R.Č. 1922.

I. volební

5. zasedání.


3712.

Návrh

poslanců dra P. Blaho, J. Malypetra, F. Mašaty, J. Rychtery, Ant. Švehly a soudr.

na změnu zákona ze dne 12. srpna 1921, čís. 351 Sb. zák. a nař. o úpravě cla na automobily a motory k automobilům.

Podepsaní navrhují:

Národní shromáždění republiky Československé račiž se usnésti na tomto zákoně:

Zákon

ze dne..............1922,

kterým mění se zákon ze dne 12, srpna 1921, č. 351 Sb. z. a n. a úpravě cla na automobily a motory k automobilům,

Národní shromážděni republiky československé usneslo se na tomto zákoně:

čl. 1.

Položka 553 a 554 všeobecné celní sazby pro československé celní území ve znění zákona ze dne 12, srpna 1921, č. 351 Sb. z. a n. mění se takto:

553. Automobily a jiná vozidla opatřená automobilovými motory:

a) Automobily osobní, chassis s motorem neb bez něho, s karosserií nebo bez ní a karosserie zvlášť dovážené, bez ohledu na váhu, z ceny..........65%.

b) Automobily nákladní, chassis s motorem neb bez něho, s karosseríí nebo bez ní, a karosserie zvlášť dovážené, bez ohledu na váhu..........beze cla.

c) Traktory a pluhy motorové - beze cla,

d) Silniční lokomotivy opatřené automobilovými motory, ...........beze cla,

554. Motory k automobilům a k aeroplánům odděleně dopravované:

a) Motory pro aeroplány, za 100 kg: 15.000 Kč "

b) motory k nákladním automobilům, traktorům, motorovým pluhům a silničním lokomotivám,...............beze cla,

c) ostatní motory:

1. do 50 kg

3.000 Kč

2. 50-250 kg

2.500 Kč

3. 250-500 kg

2.000 Kč

4. přes 500 kg

1,500 Kč.


 

Čl. 2.

Zákon tento nabývá účinnosti 5. dne po vyhlášení. Provedení jeho ukládá se ministru financí v dohodě s ministrem zemědělství a ministrem obchodu.

Odůvodnění.

Zákonem ze dne 12. srpna 1921 č. 351 Sb. z. a n. změněny byly položky 553 a 554 všeobecné celní sazby pro československé celní území ve znění přílohy k nařízení vlády republiky Československé ze dne 12. května 1919, č. 379 Sb. z. a n. a zákona ze dne 22. prosince 1920, č. 688 Sb. z. a n. a stanoveny na automobily a motory cla v takové výší, že je lze nazvati prohibitivními.

Poněvadž v nař. vl. rep. Čsl., kterým se tento zákon provádí, ze dne 10. března 1922, č. 93 Sb. z. a n. jest určeno, že podle zásad platných pro automobily vyclívají se též traktory a silniční lokomotivy, jest patrno, že na dovoz všech strojů tohoto druhu (motory, traktory, automobily nákladní a pod.), jež v dnešní době jsou v zemědělství nezbytny, uvaleno jest vysoké clo, čímž udržuje se cena těchto strojů na ohromné výší pro zemědělce téměř nedostupné zvláště když výrobky produkce zemědělské nejsou téměř vůbec clem chráněny, takže cena jejich oproti výrobkům průmyslovým jest nepoměrně nižší. Důsledek toho jest, že zemědělci nemohou sobě zaopatříte pro své hospodářství potřebné stroje chráněné celními sazbami uvedenými v polož. 553 a 554 celního sazebníku, čímž trpí citelně vývoj hospodářství a znemožňuje se zlevnění zemědělské výroby.

Finanční zatížení návrhem tímto nevznikne, po stránce formální budiž návrh přikázán výboru rozpočtovému.

V Praze dne 19. června 1922.

Dr. Blaho, Malypetr, Mašata, Rychtera, Švehla,

Beran, inž. Botto, dr. černý, Bradáč, Mach, dr. Kubíček, dr. Medvecký, Stodola, Sopko, Molík, dr. Srdínko, Prokůpek, Dubecký, Chlebounová, Štolba, dr. Hálek, Branecký.

 

Související odkazy



Přihlásit/registrovat se do ISP