Poslanecká sněmovna N. S. R. Č. 1922

I. volební období

5. zasedání


3543.

Vládní návrh.

Zákon

ze dne............ 1922,

kterým se zrušuje úřad (ministerstvo) pro zásobování lidu.

Národní shromáždění republiky Československé usneslo se na tomto zákoně:

§ 1.

Úřad pro zásobování lidu, zřízený nařízením Národního výboru československého ze dne 5. listopadu 1918, č. 20 Sb. z. a n., se zrušuje.

§ 2.

Veškerou působnost, která příslušela posud úřadu (ministerstvu) pro zásobování lidu, bude do provedení likvidace vykonávati ministr pošt a telegrafů pomocí posavadních zařízení úřadu (ministerstva) pro zásobování lidu.

§ 3.

Ministr pošt a telegrafů provede postupně likvidaci úřadu (ministerstva) pro zásobování lidu v dohodě se zúčastněnými ministry tím, že působnost tohoto úřadu (ministerstva) bude přenesena na jednotlivá ministerstva dle jejich věcné působnosti, to oznámeno bude vyhláškou ve Sbírce zákonů a nařízení.

§ 4.

Tento zákon nabývá účinnosti dnem vyhlášení a provedou jej veškeří ministři.

Důvodová zpráva.

Jak všeobecně známo, byly hospodářské poměry bezprostředně po státním převratu - takřka ničím se nelišíce od poměrů válečných a jsouce charakterisovány zejména velkým nedostatkem nejnutnějších potřeb životních - tak tísnivé, že vynutily si svého času zřízení zvláštního úřadu zásobovacího. Poměry ty lepšily se však nenáhle tou měrou, jakou v důsledku jednak intensivnější výroby zemědělské a průmyslové, jednak zvýšeného dovozu se množily zásoby nezbytných potřeb životních, až nastala v napjatých poměrech zásobovacích úleva, umožňující přechod od vázaného hospodářství státního k volnému obchodu a připouštějící posléze zrušení zvláštního orgánu státního pro veřejné zásobování.

Přes to však nynější celkové poměry hospodářské a v důsledku jich dosud platné předpisy v oboru zásobovacím činí nutným, aby ještě po nějakou, zajisté ne dlouhou dobu, byly funkce ministerstva pro zásobování lidu vykonávány pomocí jeho posavadních zařízení.

Funkce tyto zahrnují jednak běžnou agendu zásobovací, podmíněnou posud platnými předpisy zákonnými, jednak likvidaci agendy již vyhaslé. Část běžné agendy zanikne dílem v důsledku časově obmezené platnosti některých zákonných předpisů (vládního nařízení ze dne 30. června 1921, č. 224 Sb. z. a n., o uvolnění a hospodaření sklizní z roku 1921, resp. doplňujícího vládního nařízení ze dne 21. července 1921, č. 237 Sb. z. a n., a vládního nařízení ze dne 11. srpna 1921, čís. 270 Sb. z. a n., o úpravě veřejného zásobování obilím a mlýnskými výrobky, jejichž účinnost resp. platnost končí dnem 30. června resp. dnem 30. července 1922), dílem v důsledku dalšího přirozeného rozvoje hospodářských poměrů určitě během roku 1922, kdežto její část, povahou svou rázu trvalejšího, udrží se pravděpodobně ještě v roce 1923.

Do první kategorie agendy (trvání jen v roce 1922) náleží: rozvrh a evidence povinných dávek obilí na jednotlivé země, výkup obilí, organisace a kontrola výkupní služby, evidence výkupu domácího a cizího obili, záležitosti výkupních organisací, náhrady za nedodané obilí, dlužné dodávky kontingentu chlebovin ze sklizně 920, vyúčtování s Centrokooperativem, osobní záležitosti pomocného personálu pro zásobovací službu u správních úřadů nižších instancí, všeobecný zásobovací plán a přezkoušení zemských zásobovacích plánů, distribuce obilí resp. mlýnských výrobků a její evidence, organisace a kontrola distribuční služby, spotřební dávka, průkazy pro odběr mouky a chleba, příplatky ku zlevnění chleba, záležitosti zásobovacích organisací konsumentských, konsignační sklady mouky, evidence jejich a vyúčtování s nimi, a posléze krmiva.

Do druhé kategorie agendy (trvání ještě v roce 1923) patří: statistika pro potřebu služby zásobovací, součinnost v otázkách dovozu obili a mlýnských výrobků, jakož i vývozu a dovozu potravin vůbec, účast na sjednávání obchodních smluv a tarifů, péče o zásobování nemajetných dětí, ruská pomocná akce, zásobovací podpůrná agenda vídeňské české menšiny, nouzová alce. Dále legislativní a normativní záležitosti v oboru kontroly všech veřejnohospodářských předpisů, zabavování a prohlašování za propadlé životních potřeb, rozhodování o stížnostech proti tomu a náhradách, úprava použití propadlých životních potřeb a jich výtěžků, odvádění peněžních trestů a pokut v oboru lichevním a veřejnohospodářských předpisů vůbec, potírání lichvy, místní lichevní zásobovací dozor, podloudný a řetězový obchod, výkonná služba v oboru generální kontroly veřejnohospodářských předpisů a pod., organisace protilichevních úřadoven a dohled k nim, cenová politika konsumentská včetně účasti v paritních komisích a posléze agenda hospodářských rad.

Zbývající agenda a sice: dozor nad likvidacemi komisí (ústředen), likvidační záležitosti týkající se hospodaření obilím, moukou a mlýnskými výrobky vůbec včetně vymáhání moučné dávky, dále likvidace hospodaření brambory, zeleninou a ovocem, jakož i likvidační záležitosti oboru kožařského a textilního, pak cukr, melasa, líh, droždí, obilní káva, potravinové náhražky, škrob, výrobky sušáren bramborů, slad a pivo - jest již nyní v likvidaci a bude ovšem rozmnožena postupným zánikem agendy běžné.

Ministerstvo pro zásobování lidů vykonává svou působnost t. č. ve dvou odborech a osmi odděleních, vykazujíc dle stavu z března 1922 v kategorii A: jednoho odborového přednostu III. hodn. tř., jenž v důsledku vykonávání poslaneckého mandátu jest t. č. na dovolené, 3 odborové přednosty IV. hodn. tř. (z nichž jeden, jsa předsedou likvidačního výboru Státního obilního ústavu, pro vlastní agendu ministerstva nepřichází v úvahu), 5 ministerských radů V. hodn. tř., 6 odborových radů VI. hodn. tř. (z toho 2 s titulem a charakterem ministerských radů), dále 12 ministerských tajemníků VII. hodn. tř. (z toho 2 s titulem a charakterem odborových radů), 1 ministerského místotajemníka VIII. hodn. tř. a posléze 1 ministerského koncipistu IX. hodn. tř.

Kategorie B a D není vůbec zastoupena. V kategorii C a sice v účetní službě jest 1 úředník VI. hodn. tř., 1 úředník VII. hodn. tř., 2 úředníci VIII. hodn. tř., 3 úředníci IX. hodn. tř., 4 úředníci X. hodu. tř., 3 úředníci XI. hodn. tř. - a v revisní službě 3 úředníci VII. hodn. tř., resp. po 1 úředníku VIII. a IX. hodn. tř.

V kategorii E jest 1 úředník VII. hod. tř., 3 úředníci VIII. hodn. tř., 2 úředníci IX. hodn. tř., 7 úředníků X. hodn. tř. a 3 úředníci XI. hodn. tř.

Pomocného personálu jest zde 27 oficiantů (mužských i ženských sil), 21 definitivní zřízenec, 29 kancelářských pomocníků resp. pomocnic a 10 výpomocných zřízenců. Smluvních úředníků jest 5, smluvních zaměstnanců ve službě lichevní 13.

Počet úředníků i ostatních zaměstnanců klesá ustavičně přejímáním sil do jiných resortů, při čemž se připomíná, že úředníci ministerstva pro zásobování lidu budou do jiných resortů převzati a v nich vedeni extra statutu tak, aby ani jim, ani úředníkům těchto jiných resortů z toho nevzešla nižádná újma.

Že pro výkon působnosti ministerstva. pro zásobování lidu se určují posavadní zařízení tohoto úřadu, jest odůvodněno nutností, aby běžná i likvidační agenda byla provedena zapracovanými silami a pohotovými již pomůckami, tudíž co nejrychleji a nejúčelněji. Okolnost, že se výkonem působnosti zmíněné resp. likvidací ministerstva pro zásobování lidu pověřuje ministr pošt, je důsledkem toho, že týž jest správcem ministerstva pro zásobování lidu. Způsob likvidace dle § 3 osnovy (přenesení působnosti posavadního nejvyššího úřadu zásobovacího na jednotlivá ministerstva dle jejich věcné působnosti) jest přirozený a zvláštního odůvodnění nepotřebuje.

Po stránce formální se připomíná, že ačkoliv úřad pro zásobování lidu byl zřízen nařízením Národního výboru, nutno zrušení jeho provésti zákonem, poněvadž dotyčné ťnařízeníŤ Národního výboru dle obsahu svého a své podstaty není ničím jiným než zákonem. Neboť nehledě ani k tomu, že každé nařízení musí opírati se o zákon, čemuž však v tomto případě není, plyne závěr, že tu jde o zákon, z §u 4 dotčeného opatření Národního výboru, dle něhož bližší nařízení vydá moc výkonná. Nařízení lze však vydati jen k provedení zákona, nutno tedy logicky dotčené opatření Národního výboru považovati za zákon, byť i bylo nazváno ťnařízenímŤ.

Ostatně též všechny jiné nejvyšší úřady správní byly zřízeny zákonem (ze dne 2. listopadu 1918, č. 2 Sb. z. a n.) a není důvodů pro předpoklad, že by Národní výbor byl chtěl odlišně postupovati právě při úřadu pro zásobování lidu, který byl rovněž zamýšlen jako nejvyšší správní úřad a jako takový se též od prvopočátku funkce své ujal.

Bližší nařízení ve smyslu § 4 uvedeného nařízení recte zákona ze dne 5. listopadu 1918, č. 20 Sb. z. a n., moc výkonná nevydala.

Posléze se připomíná, že - ač nejvyšší instance zásobovací byla dotčeným nařízením recte zákonem Národního výboru zřízena jako úřad pro zásobování lidu vyvinulo se a všeobecně zakotvilo pojmenování ťministerstvo pro zásobování liduŤ, jak tomu bylo ostatně i u jiných resortů, které byly zřízeny jako ťúřadyŤ (viz citovaný zákon ze dne 2. listopadu 1918, č. 2 Sb. z. a n.). Vzhledem k tomu v osnově zákona užívá se všude k označení nejvyšší instance zásobovací pojmenování ťúřad (ministerstvo) pro zásobování liduŤ až na § 1, kterým z důvodů formální přesnosti se může vysloviti jen zrušení ťúřadu pro zásobování liduŤ a nikoliv ťministerstvaŤ, které častěji zmíněným nařízením, recte zákonem Národního výboru ze dne 5. listopadu 1918, č. 20 Sb. z. a n., ovšem zřízeno nebylo.

Vláda navrhuje, aby osnova byla projednána ve zkráceném řízení dle § 55 jedn. řádu sněm. a zároveň doporučuje, aby osnova byla přikázána v poslanecké sněmovně výborům zásobovacímu a ústavně-právnímu a v senátě výborům národohospodářskému a ústavně-právnímu k podání zprávy vždy ve lhůtě 3 dnů. K odůvodnění návrhu na zkrácené jednání se uvádí:

Vzhledem k změněným poměrům hospodářským jest nutno, aby byla co nejdříve sjednána náležitá relace mezi těmito poměry a zařízením úředním, které k jejich upravování bylo vybudováno svého času co do šíře i hloubky za zcela jiných předpokladů. Že i moment úspornosti ve státních financích není tu bez důležitosti, jest na bíledni, nehledě ani k tomu, že dle platných předpisů, uvedených v třetím odstavci této zprávy, částečné státní hospodaření sklizní 1921 a veřejné zásobování obilím a mlýnskými výrobky končí již dnem 30. června resp. 30. července 1922.

V Praze dne 1. dubna 1922.

Náměstek předsedy vlády:

Udržal v. r.

 

Správce ministerstva pro zásobování lidu ministr

 

Srba v. r.



Související odkazy



Přihlásit/registrovat se do ISP