POSLANECKÁ SNĚMOVNA N. S. R. Č. 1922
1. volební období.
5 zasedání
3461.
Návrh
post. J. Dubického, R. Laubeho, Jos. Stivína, dra Matouška, Koška a soudruhů
na sestátnění místní dráhy Sudoměř - Skalsko - Stará Paka a na bezodkladné odstranění závad, které nynější provoz značně stěžují.
V době poslední stala se vážným předmětem diskuse otázka zřízení hlavního nádraží v Ml. Boleslavi. Valná většina obyvatelstva je přesvědčena, že, má-li býti odpomoženo všem dosavadním obtížím a nevýhodám, které plynou z nepříznivého položení nádraží v Malých Čejticích, musí býti hlavní nádraží města Ml. Boleslavi umístěno u silnice kosmonoské za Slovankou, přibližně asi tam, kde stojí dnešní nádraží lokální dráhy Sudoměř-Stará Paka. Vyřešení této otázky naráží na mnohé obtíže zdánlivě nepřekonatelné. Vyvedeni trati hlavních drah (bývalé severozápadní a české severní) z údolí Jizerského do úrovně severní části našeho města, není však žádným neproveditelným problémem technickým, jest to pauze projekt nákladný, k jehož uskutečnění musí však dojíti, mají-li pro město Ml. Boleslav, jako příští sídlo významné župy, býti vytvořeny i po stránce komunikační nezbytné příznivější podmínky pro jeho další vývoj.
Zájem města kryje se v tom ohledu se zájmy průmyslu, zemědělství, obchodu a živností, neboť právě tyto důležité složky našeho občanstva, nositelé života a ruchu hospodářského nejvíce pociťují všecky nedostatky stavu nynějšího, které plynou z přílišné vzdálenosti hlavního nádraží v Malých Čejticích.
Není to však jenom nepříznivá situace dosavadního hlavního nádraží, jsou to i vysoké sazby dopravní na místní dráze Sudoměř-Stará Paka a zejména na části její trati mezi nádražím Čejtickým a nádražím na SIovance, které jsou přímo na úkor oživení ruchu dopravního a to jak nákladného tak i osobního.
Ve stručném a povšechném odůvodnění tohoto návrhu nemůžeme zevrubně uváděti, jak ohromné dražšími jsou sazby této místní dráhy proti sazbám na státních drahách československých; zmíníme se pouze o tom, že při vozových zásilkách jdoucích z Prahy Denisovo nádraží do Mladé Boleslavi -místní dráha, musíme platiti dopravné z Čejtic na Slovanku v takové výši, že bychom za stejné dovozné dopravili tutéž zásilku na dráze severní dle tř. A až do Svijany Podolí, t. j. o 22 km dále, dle tř. B až do Turnova, t. j. o 28 km dále, dle tř. C až do Železného Brodu, t. j. o 43 km dále.
Při dopravě uhlí mohl by býti vagón na státních drahách dovezen za stejnou sazbu dokonce o 80 km dále než do stanice Mladá Boleslav - místní dráha.
Touto tarifní politikou místní dráhy trpí však nejen občanstvo města Ml. Boleslavi, nýbrž všecko obyvatelstvo obcí a měst na této dráze ležících. Sazby osobní byly sice na všech drahách zvýšeny, aby mohly býti hrazeny zvýšené náklady provozní, ale zdražení sazeb osobních na místní dráze Suduměř-Stará Paka bylo tak horentním (o plných 100%), že obyvatelstvo nepoužívá již na kratší vzdálenosti tohoto prostředku dopravního, nýbrž chodí raději pěšky. S týmž zjevem setkáváme se i při dopravě zboží neboť namnoze dává se přednost dopravě po ose, jalo o tom svědčí vozba po silnici z Ml. Boleslavi do Sobotky.
Na místní dráhu Sudoměř-Skalsko-Stará Paka vedeny jsou však i jiné četné ztížnosti, které mají příčinu v nedostatcích vrchní stavby a častých poruchách lokomotiv i v ubohostí parku vozového; z těch pak povstávají jiné nepořádky, jako nepravidelnost a nepřesnost v dopravě, vyšinutí vagonu, opozďování vlaku atd.
Dráha nemá ani dostatečně rozsáhlých stanic, ani nádraží, její prostředky a zařízeni, nevyhnutelná k nakládání a vykládáni zboží, jsou nanejvýš primitivní, skladiště jsou neupravena a nevyhovující atd. Tedy samé bolesti, vady a nedostatky, na něž jest si právem stěžováno a které volají po nápravě.
Neblahá situace plynoucí z nedostatečných provozovacích prostředků této dráhy nemůže však býti zažehnána vlastními prostředky; na ni nestačí již ani země ani města a obce, jejichž zájmu se poměry na této dráze přímo dotýkají. Jedině stát, jako povolaný činitel může zjednati nápravu, převezme-li dráhu do svého vlastnictví, pozvedne-li její význam a její výkonnost a zjedná-li, nové podmínky pra její budoucí nepochybnou prosperitu.
Podepsaní navrhují:
Poslanecká sněmovno račiž se usnésti:
Vláda se vyzývá, aby Národnímu shromáždění předložila se vším urychlením zákon na sestátnění místní dráhy Sudoměř-Skalsko-Stará Paka. Ministerstvu železnic se ukládá, aby bezodkladně zjistilo závady, které provozy na výše uvedené dráze ztěžují a provedlo urychleně nápravu.
V Praze dne 29. března 1922.
Dubický, Laube, Stivín, dr. Matoušek, Košek,
Malypetr, Beran, dr. Hodža, Vahala, Vacula, Rychtera, Nejezchleb-Marcha, Stodola, inž. Botto, Štolba, dr. Srdínko, dr. Blaho, Vraný, Mach, Křemen, J. Hálek, Chlebounová, dr. Hnídek, Pechmanová.