Poslanecká sněmovna N. S. R. Č. 1922.

I. volební období.

4. zasedání.


3391.

Zpráva

výboru ústavně-právního

o návrhu poslanců dra Frankeho, dra Mazance, dra Meissnera, dra Lukavského, K. Sonntága a soudr. (tisk 3311)

na změnu jednacího řádu poslanecké sněmovny.

Výbor ústavně-právní usnesl se, aby poslanecké sněmovně byl doporučen ku přijetí tento návrh zákona:

Zákon

ze dne.................1922,

kterým se mění jednací řád pro poslaneckou sněmovnu.

Národní shromáždění republiky Československé usneslo se na tomto zákoně:

§ 1.

Místo třetí věty §u 82 zák. ze dne 15. dubna 1920, čís. 325 Sb. z. a n. nastupují tato ustanovení:

ťPoslanci mohou užívati vlaků všech druhů, kterékoliv třídy, všech i soukromých drah, ať jsou v provozu státním nebo ve vlastní režii, malodrah a drah elektrických, osobních autobusů poštovních a lodí dopravních v obvodě státním až do konce kalendářního roku, v němž byli členy poslanecké sněmovny. Za použití to zaplatí poslanec do státní pokladny každoročně peníz 2000 Kč a, stal-li se členem poslanecké sněmovny po prvním červenci, za zbývající část roku peníz 1000 Kč.

Ministr železnic rozhodne, zda jaká část z tohoto obnosu připadne soukromým drahám a dopravním společnostem lodním. Jízdní lístek je prost kolku a poplatků.Ť

§ 2.

Zákon počne účinkovati v den vyhlášení. Provede ho ministr železnic.

Důvodová zpráva.

Ustanovení třetí věty § 82 zákona ze dne 15. dubna 1920, č. 325 Sb. z. a n. o jednacím řádu poslanecké sněmovny Národního shromáždění, dle kterého poslanci mohou bezplatně užívati vlaků všech druhů kterékoliv třídy, všech i soukromých drah a lodí dopravních v obvodě státním, pustilo se zřetele tu skutečnost, že poslanci mohou užívati dopravních prostředku nejen u výkonu svého mandátu, nýbrž i k cestám rázu soukromého.

Bezplatnost cest tohoto druhu při zachování nezměněného znění §u 82 jedu. řádu, neodpovídala by ani úmyslu zákonodárce ani nutnému zřeteli na finance státní ani snaze dopravní politiky, aby bezplatné užívání dopravních prostředků bylo omezeno na míru nejnutnější.

Rozlišeni otázky, které cesty poslanců patří do kategorie jedné a které do druhé, naráželo by po stránce administrativní na nepřekonatelné obtíže a dalo by se technicky stěží prováděti.

Změna jednacího řádu, stanovící paušální náhradu 2000 Kč, po případě 1000 Kč za používání všech dopravních prostředků v osnově uvedených, odpovídá jak shora uvedeným důvodům, tak i praktické potřebě, čímž jest důvodnost její prokázána.

Aby při provádění tohoto zákona nedocházelo k obtížím, jež by mohly vzejíti z jeho neznalosti dopravním personálem, vyslovil výbor ústavně-právní jednomyslně přání, aby znění tohoto zákona bylo pojato do průkazu, který poslance k jízdě opravňuje, průkaz takový pak aby vhodným způsobem byl vložen do dosavadních poslaneckých legitimací.

V Praze dne 24. ledna 1922.

Dr. Hruban, v. r.,

Dr. Josef Pateidl, v. r.,

předseda.

zpravodaj.


 

Související odkazy



Přihlásit/registrovat se do ISP