Poslanecká sněmovna N. S. R. Č. 1922.

I. volební období.

4. zasedání


3373.

Zpráva

rozpočtového výboru o vládním návrhu (tisk 3165 a příloha),

kterým se stanoví změna finančního zákona ze dne 17. prosince 1920, čís. 682 Sbírky zákonů a nařízení a dodatek ke státnímu rozpočtu a rozpočtu státních investic pro rok 1921.

I.

Vlastní dodatek k státnímu rozpočtu.

Podle finančního zákona ze dne 17. prosince 1920, čís. 682 Sb. z. a n. činily pro rok 1921 veškeré státní

 

řádné

mimořádné

úhrnem

výdaje

K 8.996,574.516

K 4.845,163.611

K 13.841,738.127

příjmy

K 12.079,376.370

K 2.050,543.180

K 14.129,919.550


Dle tohoto rozpočtu vykazovalo státní hospodářství

v rozpočtu řádném přebytek

K 3.082,801.854

v rozpočtu mimořádném schodek

K 2.794,620.431

takže celkový přebytek obnášel

K 288,181.423


V návrhu dodatečného rozpočtu pro rok 1921, který se k ústavnímu schválení předkládá, jsou dle první části rozpočteny

 

řádné

mimořádné

úhrnem

dodatečné výdaje

K 1.675,384.780

K 2.509,337.237

K 4.184,722.017

dodatečné příjmy

K 3.843,939.910

K 674,942.830

K 3.168,997.080


Vykazuje tudíž celkový rozpočet pro rok 1921

 

řádné

mimořádné

úhrnem

celkové výdaje

K 10.671,959.296

K 7.354,500.848

K 18.026,460.144

celkové příjmy

K 15.923,316.280

K 1.375,600.350

K 17.298,916.630


Dle toho vykazuje státní hospodářství

v rozpočtu řádném přebytek

K 5.251,356.984

v rozpočtu mimořádném schodek

K 5.978,900.498

takže celkový schodek obnáší

K 727,543.514


Dodatkem k rozpočtu má býti rozpočet hlavní doplněn bud proto, že preliminované částky na krytí příslušných potřeb nestačily, nebo že se objevily potřeby nové, na něž v hlavním rozpočtu nebylo a nemohlo býti pamatováno. Tak soudí ministerstvo financí ve svých vysvětlivkách k dodatečnému rozpočtu pro rok 1921. Tento názor jest třeba opraviti, resp. doplniti v tomto směru

Dodatečný rozpočet, sestavovaný ku konci rozpočtového roku, má podle soudu referentova obsahovati nejen dodatečná vydání resp. změny ve vydáních, povolených hlavním rozpočtem, nýbrž i změny, které během roku nastaly v preliminovaných příjmech.

Vydání skutečná mohou býti bud větší nebo menší než vydání preliminovaná; v posledním případě jsou to úspory. Dále mohou býti vydání nepreliminovaná, tedy nová.

Příjmy mohou býti, pokud byly preliminovány, větší nebo menší, a dále mohou to býti příjmy nové (nepreliminované).

Ke všem těmto okolnostem má přihlížeti dodatečný rozpočet, pokud to,lest možno. Protože dodatečný rozpočet pro rok 1921, vládou předložený, respektoval pouze některé z uvedených nahoře změn, bylo nutno v příloze vyžádati si od vlády doklady nejen o větších vydáních a o nových vydáních, nýbrž i o větších nebo menších preliminovaných příjmech a o nových příjmech. Pouze v jednom směru nebylo žádáno doplnění.dodatku, aby totiž vláda zařadila do dodatečného rozpočtu také dosažené úspory. Tím by až příliš se přiblížil dodatečný rozpočet státní účetní závěrce, což rozhodně není v intencích rozpočtového výboru a nebylo by dobrým opatřením pro likvidnost státní pokladny.

Větší výdaje, než byly preliminovány, vznikly tím, že pro rozpočet na rok 1921 tvořily podklad výpočtu jednotlivých položek hospodářské poměry, které na počátku roku 1920, v které době rozpočet tento byl sestavován, panovaly. Poměry tyto se liší ve značné míře od hospodářských poměrů v roce 1921 a nalézají výrazu ve zvýšených požadavcích u všech položek, které se týkají běžného hospodářství jednotlivých resortů.

Nové výdaje. Do dodatku musily však býti také zařaděny úvěry pro takové státní potřeby, které se zakládají na zákonech Národním shromážděním usnesených, aniž v těchto zákonech bylo postaráno o úhradu. Jde tu o opatření úhrady, a má býti proto dána zákonodárným sborům možnost posouditi, do jaké výše úhrada jest nutna a jakým způsobem může býti opatřena. Přehled těchto zákonů, nařízení, případně usnesení ministerské rady, kterými nové, případně vyšší výdaje se odůvodňují, jest tento:

Zákony, nařízení atd.

uvedené ve vysvětlivkách k dodatečnému rozpočtu na rok 1921.

1. Zákony.

   

1919.

 
   

11./3.

č. 140. Zřízení pošt. úřadu šekového pro území čs.

15./5.

č. 268. Změna předpisů zákona o nemoc. pojištění dělníků.

23./6.

č. 457. Připočtení válečných let státním zaměstnancům.

24./6.

č. 462. O propůjčování míst legionářům.

11./12.

č. 658. O všeobecné dani z převodu statků a z pracovních výkonův a o dani přepychové.

   

1920.

 
   

17. 12.

1919 č. 3. O zvýšení odpočivných požitků státních zaměstnanců vstoupivších do výslužby před 1./9. 1919 a zaopatřovacích požitků pozůstalých po těchto zaměstnancích atd.

   

5./2. 1920

č. 89. Změna ustanovení zákona o pensijním pojištění.

   

29./2.

č. 122. Zákon podle §u 129. ústavní listiny, jímž se stanoví zásady jazykového práva v republice čs.

   

16./3.

č. 165. Zřizování státních policejních úřadů.

19./3.

č. 186. O úpravě služebních požitků čs. četnictva.

19./3.

č. 195. O úpravě služebních požitků čs. vojska.

19./3.

č. 194. Přejímání voj. gážistů býv. rak. uher., rakouské a uherské branné moci do branné moci rep. čs. a zaopatřovací nároky bývalých vojenských gážistů, kteří se na čs. národě provinili.

9./4.

č. 222. O propočítání služební doby státních zaměstnanců, k tomu prováděcí nařízení ze dne 22./12. 1920, č. 666.

9./4.

č. 214. O mimořádné výpomoci státních zaměstnanců jakož i zaměstnanců v podnicích a fondech státem spravovaných.

9.4.

č. 242. O prozatímní úpravě právních poměrů ústavů léčebných a humanitních v čs. republice.

8./4.

č. 275. O ochraně nájemníků.

9./4.

č. 260. O úpravě uhelného hospodářství.

8./4.

č. 309. O dávce z majetku a dávce z přírůstku na majetku.

15./7.

č. 446. O mimořádné výpomoci státních zaměstnanců jakož i zaměstnanců v podnicích a fondech státem spravovaných.

25./11.

č. 625. O nouzové výpomoci civilním a vojenským státním zaměstnancům v podnicích a Fondech státem spravovaných.

22./12.

č. 676. O změně způsobu zdaňování piva.

22./12.

č. 687, jímž se mění některá ustanovení zákona o dani z lihu.

22./12.

č. 689, jímž se mění některá ustanovení zákonů o pojištění dělníků pro případ nemoci.

   

1921.

 
   

27./1.

č. 48. O zvýšení zaopatřovacích požitků vojenských gážistů a čekatelů ve výslužbě, invalidních poddůstojníků z povolání, jejich pozůstalým a patentálním invalidům.

8./2.

č. 81. Dodatek ke státnímu rozpočtu na rok 1920 a k Finančnímu zákonu ze dne 29./1. 1920, č. 104.

17./2.

č. 85. O dani z obchodu cennými papíry.

3./3.

č. 99. O odpočivných požitcích státních zaměstnanců.

12./8.

č. 288. Mimořádná vý"plata jednoměsíční částky nouzových výpomocí, stanovených zákonem ze dne 25./11. 1920, č. 625.

12./8.

č. 290. O platu presidenta čs. republiky.

12./8.

č. 331. O válečných přirážkách ku přímým daním za rok 1921 mimo Slovensko a Podkarpatskou Rus.

12./8.

č. 332. Dtto pro Slovensko a Podkarpatskou Rus.

12./8.

č. 320. Úvěr k boji proti nákazám zvířecím, zvláště proti moru skotu.

12./8. 1921

č. 334, kterým se přikazuje samosprávným svazkům výnos některých státních daní a mění se v Čechách, na Moravě a ve Slezsku sazba domovní daně třídní.

   

2. Usnesení Stálého výboru Národního shromáždění:

   

25./8. 1920

č. 494. O úpravě a úhradě cen mlýnských výrobků, k tomu prováděcí nařízení ze dne 23./9. 1920, č. 541.

5./10.

č. 556. O výpomoci při škodách válečných.

2./10.

č. 585. O úpravě pachtovného z polních hospodářských a zemědělských pozemků (nájemné ze školních statků).

8./10.

č. 586. O úpravě pachtovného z polních hospodářství a zemědělských pozemků a o obnově drobných zemědělských pachtů.

   

3. Nařízení.

   

23./4. 1919

č. 218. O úředním stejnokroji úředníků politických a policejní služby státní.

14./11.

č. 609. Zrušení nařízení ministra s plnou mocí pro správu Slovenska ze dne 22./2. 1919, č. 136 (Komenského ústav v Košicích).

27./2. 1920

č. 130. Úprava poměrů a platů kancel. pomocného personálu v státních úřadech a ústavech.

4./3.

č. 151. O propůjčování míst legionářům (zákon č. 462/20).

15./7.

č. 439. Náhrada za ušlý výdělek přísedících živnostenských soudů.

3./9.

č. 514. Prováděcí nařízení o úpravě přejímání voj. gážistů býv. rak.-uher. branné moci a úpravě zaopatřovacích nároků býv. voj. gážistů, kteří se na čs. národě provinili (zákon ze dne 19./3. 1920, č. 194).

6./11.

č. 600. Vydání 100 K státovek s datem 14./1. 1920 a stažení 100 1 státovek s lotem 15. dubna 1919.

6./11.

č. 610. Zvýšení valutního příplatku celního.

8./1. 1921

č. 7. Změna neb rušení některých ustanovení zákona o dani z lihu (zákon z 22./12. 1920, č. 687).

15./1.

č. 39. Úprava poplatků soudních lékařů a zvěrolékařů v řízení trestním a v řízení nesporném.

27./1.

č. 54. Zřízení "Československé ústřední rady železniční" a "Ředitelských rad železničních".

 

4. Mírová smlouva Versailleská čl. 339.

Mírová smlouva St. Germainská čl. 300.

Mírová smlouva Trianonská čl. 284.

 

5. Kolektivní smlouva ministerstva zemědělství ze dne 28./5. 1921 č. 29.622/V b.

Rozhodnutí Nejvyšší rady pařížské z 29./9. 1919.


Úspory ve výdajích nebyly pojaty až na nepatrné výjimky do dodatečného rozpočtu.

Z příjmů byly zařaděny do dodatečného rozpočtu jednak příjmy nové, založené na zákonech během roku 1921 schválených, jednak příjmy větší neb menší, než byly preliminovány.

Po provedení všech těchto úprav jeví se celkový státní rozpočet pro rok 1921 v obraze celkem příznivém, neboť výsledek rozpočtu vykazuje schodek okrouhle pouze 728 milionů K, což jest dojista zjev pro hospodářství obnoveného státu v třetím roce jeho trvání vysvětlitelný. Možno však s určitostí očekávati, že ve státní účetní závěrce za tento rok bude schodek tento fakticky ještě menší.

Pátráme-li po příčinách tohoto schodku, dojdeme k poznání, že jedině nešťastná spekulace s prodejem cukru zavinila tento schodek, neboť příjem z přeplatkového fondu komise cukerní v roce 1921 byl nižší o 700 milionů korun a daň z cukru vynesla méně o 179 milionů korun.

Během roku 1921 dalo Národní shromáždění ve smyslu článku III. odst. 3. finančního zákona ze dne 17. prosince 1920, č. 682 Sb. z. a n. souhlas k překročení některých rozpočtových položek u kapitol III., IV., X. a XIX. Zvýšení těchto položek zahrnula vláda do předloženého dodatku pouze u kapit. III., kdežto zvýšení u ostatních třech kapit. IV., X. a XIX. nebylo pojato do dodatku. Tato nekonformovanost neměla se přihoditi.

Úhrada povoleného překročení u kapu. IV., X. a XIX. případně XIX. A. stala se tímto způsobem

Zvýšení rozpočtových položek kapitoly: IV. Nejvyšší správní soud (tisk 1564 posl. sněm.), X. Ministerstvo zahraničních věcí, příspěvek na náklady Společnosti národů z r. 1921 (pol. 22a) tisk 2798 posl. sněm. XIX. a XIX A. Ministerstvo spravedlnosti, na odměny a výpomoci tisk 2798 posl. sněm. nebylo pojato do dodatku k rozpočtu a to proto, že výdaje tyto byly již poslaneckou sněmovnou schváleny a že větší výdej měl býti hrazen z vyšších příjmů než preliminovaných. Vzhledem k tomu ale, že tyto vyšší příjmy byly dodatečně vykázány k úhradě ve vládním návrhu o dodatečném rozpočtu pro rok 1921 vyjmenovaných výdajů, mezi kterými se shora uvedené výdaje nenalézaly a poněvadž nebylo možno, aniž by došlo k značnému průtahu ve věci na výdajích něčeho měniti, byly výdaje tyto hrazeny z úspor při kapitole VII. a potřebné zařízeno dle spisů ministerstva financí 85.258, 88.231, 96.688 z roku 1921.

II.

Rozpočet státních investic.

Rozpočet státních investic pro rok 1921 schválen byl výdajovou částkou

K 3.052,606.000

Podle předloženého rozpočtového dodatku činí dodatečné výdaje

K 120,896.691

Tím se zvyšují veškeré investiční výdaje na

K 3.173,502.691


III.

Změna finančního zákona.

Ve finančním zákoně republiky Československé pro r. 1921 ze dne 17. prosince 1920, čís. 682 Sb. z. a n. jest třeba provésti.vzhledem k obsahu dodatečného rozpočtu tyto změny:

Články I., IV., VI., odst. I., VIII. a IX. citovaného zákona dostávají nové znění, jak v přiložené osnově zákona jest možno čísti. Zvláště odst. I., čl. 6. rozšířen jest o větu, že dodatečných úvěrů výdajových, povolených tímto zákonem může býti použito ještě o 14 dnů po vyhlášení zákona, avšak jen na platby, které byly splatny do konce roku 1921.

IV.

Jednání rozpočtového výboru.

Dodatek k státnímu rozpočtu na rok 1921 rozdán byl v poslanecké sněmovně v 91. schůzi dne 16. listopadu 1921. Ve schůzi rozpočtového výboru dne 22. listopadu zvolen byl zpravodaj, který ve schůzi dne 1. prosince 1921 navrhl, aby vysvětlivky k dodatečnému rozpočtu byly doplněny vládou a aby jí k tomu byla poskytnuta lhůta 3 týdnů. Návrh schválen. To se stalo a v prvé schůzi poslanecké sněmovny po svátcích vánočních dne 10. ledna 1922 rozdána byla příloha k dodatku v poslanecké sněmovně. Rozpočtový výbor začal o dodatku jednati dne 12. ledna 1922 a skončil svoji práci dne 18. ledna 1922, podrobiv dodatečný rozpočet kritice v rozpravě povšechné a jednotlivé jeho kapitoly v rozpravě podrobné, která rozvržena byla do pěti skupin.

Zákon o změnách některých článků finančního zákona pro rok 1921 schválen byl podle návrhů zpravodaje po zamítnutí pozměňovacích návrhů.

Resolučních návrhů bylo podáno 10, z nichž 3 byly schváleny výborem a doporučují se poslanecké sněmovně; 7 ostatních bylo výborem zamítnuto.

Rozpočtový výbor navrhuje:

Slavná poslanecká sněmovno, račiž schváliti:

1. Dodatečný Státní rozpočet republiky Československé pro rok 1921 podle přiloženého elaborátu rozpočtového výboru (příloha I. a II.).

2. Osnovu zákona, kterým se mění finanční zákon pro rok 1921.

3. Přiložené resoluční návrhy.

V Praze dne 18. ledna 1922.

Předseda:

Zpravodaj

Bradáč, v. r.

Dr. O. Srdínko, v. r.


Zákon

ze dne ........................ 1922,

kterým se mění finanční zákon republiky Československé pro rok 1921 ze dne 17. prosince 1920, čís. 682 Sb. zák. a nař. a stanoví se dodatek ke státnímu, rozpočtu a rozpočtu státních investic pro rok 1921.

Národní shromáždění republiky Československé usneslo se na tomto zákoně:

§ 1.

Články I., IV., VI., odst. 1., VIII. a IX. finančního zákona ze dne 17. prosince 1920, čís. 682 Sb. z. a n. se mění a mají toto nové znění:

Článek I.

Veškeré státní výdaje pro rok 1921 stanoví se obnosem (první oddíl přílohy I. finančního zákona ze dne 17. prosince 1920, čís. 682 Sb. z. a n. a první oddíl přílohy I. zde připojeného dodatku k státnímu rozpočtu pro rok 1921).

K 18.026,460.144

Z toho připadá na řádné výdaje

K 10.671,959.296

a na mimořádné

K 7.354,500.848.


Článek IV.

K hrazení státních výdajů v článku I. uvedených stanoví se příjmy obnosem (druhý oddíl přílohy I. finančního zákona ze dne 17. prosince 1920, čís. 682 Sb. z. a n. a druhý oddíl přílohy I. zde připojeného dodatku k státnímu rozpočtu pro rok 1921).

K 17.298,916.630

Z toho připadá na řádné příjmy

K 15.923,316.280

a na mimořádné

K 1.375,600.350.

Státní výdaje, těmito příjmy nehrazené, uhradí se výnosem úvěrních operací.

 

Vláda se zmocňuje, aby k tomu účelu opatřila peníze až do obnosu

K 728,000.000

úvěrními operacemi.

 

Příjmů těchto nesmí býti použito ku hrazení výdajů investičních.

 

Článek VI. Odst. 1.

Úvěrů výdajových, povolených pro rok 1921 finančním zákonem ze dne 17. prosince 1920, čís. 682 Sb. z. a n. smí býti použito jen do 31. prosince 1921. Dodatečných úvěrů výdajových, povolených tímto zákonem může býti použito ještě po 14 dnů po vyhlášení zákona, avšak jen na platby, které byly splatny do konce roku 1921.

Článek VIII.

Veškeré výdaje na státní investice pro rok 1921 stanoví se obnosem

K 3.173,502.691.


Článek IX.

Vláda se zmocňuje, aby opatřila peníze pro investiční potřebu příjmy nekrytou až do obnosu

K 3.174,000.000

úvěrními operacemi.

 

§ 2.

Provedení tohoto zákona, který nabývá účinnosti dnem vyhlášení, ukládá se ministru financí.

Související odkazy



Přihlásit/registrovat se do ISP