Poslanecká sněmovna N. S. R. Č. 1921

I. volební období

4. zasedání


3304.

Zpráva

výbor pro dopravu a veřejné práce

o usnesení senátu k vládnímu návrhu zákona (tisk sen. 863)

o výkupu dráhy Rakovník--Louny (tisk 3208).

Zákonem ze dme 15. července 1919, č. 417 Sb. z. a n. vstoupil stát Československý, a to zpětně k 28. říjnu 1918, v garanční poměr k řadě drah, -mezi nimi pak pod číslem 5, i ku dráze Rakovník-Losiny. Jako mnohé jiné státem garantované dráhy, i jmenovaná dráha byla a je podnikem pasivním a akciová společnost, dosud vlastník dráhy, byla opětovně nucena žádati o značné státní zálohy na základě poměru garančního.

Tento fakt, že stát nucen byl vyplatiti na zálohách více, než činil původně celý akciový kapitál, přispěl vedle ohledů dopravních k tomu, že dráha tato je první z drah garantovaných, u které splňuje se obsah resoluce, přijaté v 61. schůzi Národního shromáždění ze dne 27. června 1919, kterou vyzývala se vláda, aby vzala v úvahu zestátnění místních drah garantovaných státem.

Povinnosti, které vyplývají státu z převzaté záruky, nejsou dary, nýbrž pouze zálohami, které jsou 4%, zúročitelný a které při docílení čistého zisku přesahujícího zaručené obnosy musí dráha vrátiti státní správě. Připamatujeme-li si, že celý akciový kapitál, rozdělený z poloviny na bývalé království České a z poloviny na ostatní zájemníky, obnášel úhrnem 1,559,200 K a že poskytnuté zálohy se strany státu a úroky z nich do konce roku 1920 činí 3,256,06593 Kč a že tato suma podle odpočtu z konečné potřeby za rok 1920 a za rok 1921 ještě vzroste, je pochopitelný krok vlády, učiněný k výkupu této dráhy.

K tomu přistupují i důvody dopravní. Včlenění této dráhy do sítě drah státních odstraní. v této oblasti dvojí hospodaření, které dosud státními úřady železniční jednak na účet státní, jednak na účet společností muselo býti vedeno. Již tu je patrný finanční úspěch, který ještě silněji se projeví, až bude možno po nutných opravách a výpravě dosavadní trati uvésti dopravu k větší intensitě.

Sestátněním trati Rakovník-Louny dostane se najmě dopravě hnědého uhlí ve směru jižním a jihozápadním značného zjednodušení a tím i zlevnění. Dosud přes Prahu jdoucí část uhelných vlaků k Táboru a Českým Budějovicům bude možno dirigovati z Ornic na Rakovník a Protivín. Jednak získává se tímto směrem zkrácení této cesty o 27,8 km a tím přispívá se k rychlejšímu oběhu vazů, jednak vlaky budou řízeny po tratích s daleko menším stoupáním, než tomu jest ve směru přes Prahu, která použitím nového směru dopravy značné bude odlehčena na svých nádražích.

Jestliže dnes na trefí z Obrnic do Českých Budějovic je nutným postrkový stroj v úhrnné délce trati 160.9 km, bude ve směru Rakovník--Protivím tohoto stroje potřebí pouze pro 64,5 km trati a tím značně se zmenší dopravné výlohy.

Zvláštních finančních obětí se strany státu na výkup dráhy potřebí nebude. Vzhledem ke skutečnosti, že dráhy státem poskytnuté daleko převyšují celý akciový kapitál, zbývá státu převzíti dosud nesplacenou část prioritní zápůjčky u Zemské banky v Praze, v obnosu 1. ledna 1922 ještě nezaplaceném a sice 7,211,737 Kč.

Ježto z garanční povinnosti stát již dnes musí doplňovati výtěžky provozní do výše anuit prioritní půjčky, nelze mluviti o nějakém novém, větším zatížení státních financí.

V §1 stanoven jest 1. leden 1922 jako den účinku navrhovaného zákona. Společnost ve smyslu §17, koncesní listiny byla včas zvláštním prohlášením vlády chystaném výkupu zpravena

V době od projednání osnovy vládní v senátu, ozvaly se hlasy jednotlivých majitelů akcií, v tomto případě obcí, které poukazovaly na to, že na koupi akcii učinily před Léty výpůjčky a že nyní, ježto akciový kapitál nestačí ani ke krytí záloh státem poskytnutých, vyjdou na prázdno, a po léta že výpůjčky ty budou muset splácet. S tím musí však každá společnost počítati, když se k podniku chystá. Kdyby vydělávala, dala by si ve smyslu koncesní listiny zaplatiti výkup, o nějaké slevě nebylo by řeči. Výstavba drah nemůže býti jen prostředkem bezděčného uložení peněz těch, kdo se do podniku vkládají, ona musí v prvé řadě usnadniti styk obyvatelstva českých krajů a zemí a rychlou dopravu všeho, co toto obyvatelstvo ke svému životu potřebuje. Oživení všech míst, kudy zmíněná dráha vede, lze konstatovati. Splnila tudíž svůj úkor po této stránce. Nemůže je však splniti v tom směru, aby mohla zlevniti dopravní náklady. To může se státi jen jejím přičleněními k ostatním tratím státním, propočítáním tarifů a zkrácením dopravních cest, jak výše uvedeno.

Z těchto důvodů usnesl se výbor pro dopravu a veřejné práce ve schůzi dne 16. prosince 1921 doporučiti poslanecké sněmovně Národního shromáždění československého v senátě usnesený zákon o výkupu dráhy Rakovník--Louny, tisk 3208, ku přijetí beze změn.

V Praze dne 16. prosince 1921.

lnž. Bečka. v. r

J, Marek, v. r.

předseda.

zpravodaj.


 

ZÁKON

o výkupu dráhy Rakovník - Louny.

Národní shromáždění republiky Československé usneslo se na tomto zákoně,

§1

Stát Československý vykupuje na základě koncesní listiny ze dno 17. srpna 1.901, č. 149 ř. z, železniční podnik dráha Rakovník - Louny s účinkem od 1. ledna 1922.

§ 2.

Cena výkupní určena jest náhradou dle §u 17 č. 1. koncesní listiny.

Státní dlužní úpisy, jimiž by byl dle tohoto ustanovení koncesní listiny případně splacen zbývající akciový kapitál, počítány budou dle průměrného peněžního kursu úředně zaznamenaného na pražské burse, jaký měly dlužní úpisy státní stejného druhu v pololetí právě předcházejícím.

§ 3.

Státní správa srazí si podle §u 5 koncesní listiny pohledávky státu vzniklé zálohami nebo úroky na základě převzaté záruky, které v době výkupu by nebyly ještě splaceny, ze zbývajícího jmění podniků, k němuž náleží též náhrada podle §u 2 tohoto zákona.

§ 4.

Předmětem výkupu jest železniční podnik jako celek. Výkupem železnice a ode dne tohoto výkupu nabývá stát za cenu výkupní v z 2 uvedenou a po srážce zmíněné v u 3 tohoto zákona, jsi prost vší další náhrady, nezávadného - toliko nesplacenými ještě zbytky hypotekární zápůjčky u Zemské banky v Praze zavazeného --- vlastnictví a užívání podniku železničního se všemi k němu příslušejícími věcmi movitými a nemovitými a právy, s výjimkou předmětů majetkových, jež dle ustanovení koncesních po zapravení státních pohledávek v §u 3 uvedených zůstávají vlastnictvím společnosti.

§ 5.

Státní správa má právo dnem výkupu i před konečnou úpravou ceny výkupní ujmouti se fysické držby veškerých majetkových předmětů v §u 4 tohoto z ona uvedených a předmět výkupu tvořících.

§ 6.

Státní správa má právo na základě tohoto zákona vložiti do knih svá právo vlastnické a jiná práva vkladní, která výkopem na ni přecházejí, jestliže společnost ve lhůtě uložené jí státní správou železniční nevydá této správě listin, kterých k tomu účelu. bude zapotřebí, nebo listím těchto státní správou železniční sepsaných neopatří svým zavazujícím podpisem nahrazuje prohlášení ministerstva železnic tyto listiny.

§ 7.

Společnost je povinna podati státní správě účty a bilance a vykázati čisté výtěžky příslušných let provozních. do lhůty, jež jí ministerstvem železnic bude určena. Státní správa má právo zkoumati správnost dokladů těch na základě knih a jiných seznamů a spisů společenských.

Nevyhoví-li společnost ve lhůtě uložené ji státní správou této povinnosti v odst. 1, stanovené, smí státní správa příslušné šetření dáti vykonávati na účet a nebezpečenství společnosti a zjistiti na základě těchto šetření výkupní cenu.

§ 8.

Státní správa může učiniti výplatu ceny výkupní závislou na podmínce, že společnost vydá státní správě Československé veškeré doklady, spisy a pomůcky, týkající se správy a provozu vykoupeného podniku železničního, nebo že jí poskytne možnost nahlédnouti do oněch spisů, jež týkají se pouze správy společenské, a že státní správě, požádá-li o to, vydá opisy těchto

§ 9.

Veškeré s výkupem této železnice související právní úkony, majetkové převody, padání, zápisy, vyhotoveni a jiné listiny jsou prosty kolků a poplatků.

§ 10

Zákon tento nabývá účinnosti dnem vyhlášení. Provésti jej ukládá se ministrům železnic a financí.

 

Související odkazy



Přihlásit/registrovat se do ISP