Poslanecká sněmovna N. S. R. Č. 1921.

I. volební období.

4. zasedání.


 

3179.

Návrh

poslanců Frant. Molíka, Frant. Janalíka, Rudolfa Merty a soudruhů

na stavbu dráhy Čes. Budějovice, Jindř. Hradec, Telč - Moravské Budějovice, Jaroměřice, Mor. Krumlov, Ivančice.

Stará rakouská politika dopravní řízena byla vždy tak, aby všechny dráhy od severu i jihu směřovaly jen k Vídni neb Pešti bez ohledu na potřeby zemí jiných. Tvar Československé republiky však přičleněním Slovenska nabyl nyní takové formy, že československá dopravní politika musí býti vedena od západu Československé republiky k východu, aby celou osou oblast naší republiky projížděla.

Tento směr jest ještě tím důležitější; že přirozená naše odbytiště musíme vyhledávati více na východě a na Balkáně, zejména nyní, kdy našim prvním vlastním přístavem v Bratislavě se nám otvírá nová dunajská cesta až k Černému moři.

Cíle toho dosaženo může býti nejrychleji jen postavením dráhy z Českých Budějovic přes Jindřichův Hradec - Telč - Mor. Budějovice - Hrotovice do Mor. Krumlova a Ivančic, kde se docílí dvojího připojení jednak přes Znojmo, jednak přes Břeclavu s naším přístavem v Bratislavě i s celým Slovenskem.

Tak dosáhlo by se drahého veledůležitého spojení od Šumavy až k Tatrám nejen s dalekosáhlým významem národohospodářským, ale i nedocenitelným významem strategickým na ochranu a obranu zemských hranic, pravě v krajích pohraničních, nejvíce ohrožených.

Obyvatelstvo jihovýchodních Čech, Českomoravské vysočiny, západní i jižní Moravy déle jednoho půlstoletí domáhá se již usilovně tohoto vzájemného železničního spojení a má za tím účelem vypracované již příslušné projekty.

Bohužel projekty ty z různých zájmů místních i časově z různých dob pocházející, jsou vesměs řešeny jenom jako podřadné dráhy druhu drah lokálních, protože za starého režimu Rakouska nebylo vyhlídky na uskutečnění celkové této sítě, jíž scházela právě důležitost strategická.

Projekty ty sestávají ze sedmi samostatných úseků a sice:

1.

úsek

Čes. Budějovice - Lišov - Třeboň.

2.

"

Třeboň - Stráž - Jindřichův Hradec.

3.

"

Jindř. Hradec - Strmilov - Zemská hranice.

4.

"

Zemská hranice - Telč - Želetava.

5.

"

Želetava - Třebíč.

6.

"

Želetava - Mor. Budějovice - Jaroměřice.

7.

"

Jaroměřice - Hrotovice - Moravský Krumlov - Ivančice;


 

jednotlivé tyto úseky takto rozkouskované neposkytují toho významu o všeobecné prospěšnosti, jaký ve spojení a sloučení jich všech v jeden celek skutečně mají a to nejen v ohledu národohospodářském pro krajiny, kterými vedeny jsou, ale i z důvodů celostátních ve prospěch rozvinutí nejintensivnějšího dopravního programu mezi západem a východem, jakož i ku zajištění a zabezpečení ochrany i obrany naší republiky.

Dalekosáhlé úkoly ty však docíliti nelze vybudováním jednotlivých úseků podřadných drah lokálních, třeba v jeden celek seskupených, protože technické provedeni jejich, pokud se týče nivelity, sklonu, stoupání, poloměrů, oblouků, vniterního zařízení, úplného vybavení atd., by nikdy neodpovídalo zvýšeným požadavkům, jež je v budoucnosti očekávají.

Bylo by zajisté neodpustitelnou chybou, kdyby již nyní - zavčas - nebylo pamatováno toho, aby toto projektované spojení západních Čech přes Moravu a Slovenskem nebylo technicky provedeno tak, by všem požadavkům jak z dopravního provozu, tak i z ohledu obranné strategie plně vyhovovalo.

Příčinou toho, že vedle přímého spojení se Slovenskem nutno domáhati se též odbočky Želetava - Třebíč, je dosavadní neblahé železniční spojení Čech a západní Moravy s hlavním městem Moravy Brnem, městem to obchodně i průmyslově velice důležitým a sedlem státních i zemských úřadů, což vyžaduje, aby i krajinám západně od něho ležícím stalo se přístupnějším.

A toho všeho možno docíliti jen přeměnou projektů dosavadních úseků lokálních drah v jednu celkovou dráhu, typu dráhy hlavní ne-li I. tedy aspoň II. řádů.

Vzhledem k tomu navrhují podepsaní poslanecká sněmovno, račiž se usnésti:

Vládě se ukládá, by zařadila vybudování dráhy České Budějovice - Jindř. Hradec Teč - Mor. Budějovice - Jaroměřice - Mor. Krumlov - Ivančice jako celku do stavebního programu pro nejbližší dobu a aby neprodleně přikročila k přípravným pracem, jež jsou v tom směru zákonem předepsány.

Po stránce formální budiž návrh přikázán výboru dopravnímu.

V Praze 18. října 1921.

Molík, Janalík, Merta,

Branecký, dr. Hnídek, Sonntág, Chlebounová, Vraný, Beran, Mach, Jan Černý, Sopko, Malypetr, Orišek, Křemen, Bradáč, J. Hálek, Vacula, dr. Kubíček, dr. Hodža, dr. Blaho.


Související odkazy



Přihlásit/registrovat se do ISP