Poslanecká sněmovna N. S. R. Č. 1921. |
|
I. volební období. |
3. zasedání |
3069.
Odpověď
ministra financí
na interpelaci post. Lad. Kučery a soudruhů
o drakonickém trestání venkovanů pro formální nedostatky při povinném hlášení porážek vepřového dobytka (tisk. 2456).
Dle zprávy okresního finančního ředitelství v Jičíně byla oficiálem důchodkové kontroly v Nymburce Františkem Kubátem v obci Vestci (soudní okres Nymburk) provedena ve dnech 8, a 11, února 1921 revise domácích porážek. Revisi prováděl jmenovaný funkcionář důchodkové kontroly v obci Vestec proto, poněvadž důchodkovému kontrolnímu úřadu došly ze zimního období 192021 jen asi dvě nebo tři složenky poštovního šekového úřadu o zapravení daně z masa z domácích porážek předsevzatých v obci Vestci a ježto Vestec jest rolnickou obci, bylo nápadno, že složenek nedochází více a bylo odůvodněno podezření, že rolníci domácí porážky až na nepatrné výjimky vůbec nezdaňují.
Revisi prováděl oficiál důchodkové kontroly František Kubát 8. února u přítomnosti starosty obce a 11. února 1921 u přítomnosti místostarosty. Revisi prováděl od stavení ku stavení, při čemž zástupce obce ještě upozorňoval, kteří z rolníků asi porážku vepřů vykonali. Při revisi dne 8. února byly sepsány asi tři činopisy pro nezdaněné porážky vepřů. Jelikož týž den nemohla býti revise ukončena, byla odložena na 11. února 1921 a tu někteří z rolníků dověděvše se o revisi dne 8. února vykonané zapravili potravní daň z masa vypadající z dříve předsevzatých neohlášených porážek.
Podle §u 6 zákona ze dne 14. dubna 920, č. 262 Sb. z. a n. o dani z masa jest však daň z porážek dobytka veškerého druhu splatná před vykonanou porážkou a jest dle §u 7 tohoto zákona povinen daň zaplatiti, kdo porážku vykoná nebo vykonati dá.
Nezapravení daně před poplatným výkonem, t. j. před porážkou, tvoří skutkovou podstatu těžkého důchodkového přestupku podle §u 324 tr. z. d. a tresce se dle u 265 tr. z. d. 4 až 8násobným obnosem zkrácené daně. Podle §u 27 zákona o dani z masa pak stanovena jest nejmenší výměra peněžitých trestů nebo částek, na jejichž složení se podle důchodkového trestního zákona povoluje upuštění od právního řízení, částkou 100 Kč, byla-li zkrácena daň, což ve všech v interpelaci uvedených případech skutečně bylo.
Ve smyslu těchto zákonných ustanovení byly od jednotlivých stran zkrácené dávky a pokuty, částečně v upouštěcím řízení vybrány, pokud se týče bude provedeno řádné trestní řízení v těch případech, kde strany nepoužily výhod upouštěcího řízení dle §u 541 tr. z. d.
Nelze tudíž v jednání finanční správy a jejich orgánů spatřovati drakonické trestání pro formální nedostatky při povinném hlášení porážek vepřového dobytka, nýbrž jen použiti zákonných předpisů při stíhání zjištěných těžkých důchodkových přestupků.
Zajisté i fin. správa béře v cestě mimořádné milosti zřetel na polehčující okolnosti při trestáni důchodkových přestupků vůbec a přestupků zákona o dani z masa zvláště a vydalo ministerstvo financí v tom směru také pokyny finančním úřadům, aby vzaly zřetel na zjištěné polehčující okolnosti, ku př. neznalost zákona; avšak v případech v interpelací uvedených takových, polehčující okolností nebylo, zvláště ne polehčující okolnosti neznalosti zákona,.jelikož zákon o dani z masa byt v době spáchání přestupku již více než půl roku v platnosti a není pochybnosti, že strany o povinnosti zdaniti domácí porážky věděly. Ku zmírnění zákonem stanovené nejmenší výměry trestů v cestě mimořádné milosti nebylo tudíž důvodů.
Co se týče výtky učiněné oficiálu důchodkové kontroly Františku Kubátovi, poznamenávám na základě konaného šetření, že jmenovaný funkcionář vykonat jen svoji povinnost jako státní úředník a kontrolní orgán finanční správy a nelze jej bráti k odpovědnosti za jednání podle ustanovení zákona a vybírání pokut zákonem stanovených.
Pokud se konečně interpelace týká způsobu vybírání upouštěcích obnosů v trestním řízeni důchodkovém, sdělají následující:
Orgánové důchodkové kontroly a pohraniční finanční stráže mohou dle platných předpisu vybírati v upouštěcím řízení v jednotlivém trestním případě od stran zapravené obnosy a to úředníci až do 200 Kč, jiní orgánové až do 50 Kč, včetně příslušných dávek. Tyto částky zúčtuji tito orgánové v jutovém sešitě a vydají stranám potvrzeni o příjmu průtiskem vyhotovené.
Částky tímto způsobem vybrané odešlou orgánové poštovním šekovým úřadem na účet berního úřadu ve stanovišti okresního finančního ředitelství a poznamenají na úředním spisu učiněnou platbu. Před definitivním vyřízením jednotlivého případu odevzdají se spisy účetnímu oddělení finančního ředitelství, které zjistí platbu dotyčných obnosů a poznamená na spisu dotyčný článek zúčtovací. Zmíněné juxtové sešity jsou přísně súčtovatelny a odevzdávají se finančnímu ředitelství po upotřebení, načež teprve dotyčný orgán obdrží nový sešit. Oficiál Kubát neobdržel ještě nový ústřižkový sešit za starý upotřebený, když revisi v obci Vestci prováděl; stranami složené částky tedy vybral, zapravil u poštovního úřadu na účet bere niko úřadu v Jičíně a stranám dotyčné ústřižky šekové vydal. Platby těchto obnosů byly účtárnou finančního řiditelství v Jičíně řádně zjištěny a články súčtovací na spisech vyznačeny.
Nelze tudíž ani v tomto směru oficiálu Kubátovi ničeho vytknouti.
V Praze dne 21. září 1921.
Ministr financí: V. z. Dr. Gruber, v. r. |