Poslanecká sněmovna N. S. R. Č. 1921.

I. volební období

3. zasedání


2906.

Návrh

poslance Záruby a soudruhů

o zřízení nutného, praktického přechodu přes koleje u erární silnice v Ouvalech.

Městysem Ouvaly vede dvukolejná dráha Praha - Masarykovo nádraží - Čes. Brod Kolín. Právě uprostřed obce stojí nádraží, jež na konci směrem ke Kolínu jest přetínáno erární silnicí. Při silnici jest jen velká závora. Jest zapotřebí nějakého přechodu pro pěší bud lávky, nebo průchodu spadem pod kolejemi. Praktičtější, estetičtější a lacinější byl by průchod spodem. Že je třeba podobného přechodu, vysvítá z následujícího: Za 24 hodin projíždí stanicí 92 řádných vlaků. Je to: 49 vlaků nákladních, 22 osobních zastavujících, 6 osobních projíždějících a 15 rychlovlaků. Kromě toho projíždějí ještě vlaky mimořádné; zvláště v době kampaně řepné, a pak stroje postrkové ne-li prázdné. Při takové frekvenci vlakové jest závora více uzavřena než otevřena, takže půlhodinové čekání u závor nebývá zvláštností. Netřeba podotýkati, že se tím brání komunikaci občanstva, která je velice značná. Ouvaly čítají na 340 čísel a asi 2500 obyvatelů. Počet obyvatelstva se ještě zvyšuje v době letní hosty z Prahy, kteří zde tráví celé léto a zvyšují počet obyvatelstva až přes 3000. Ale i obec sama vzrůstá značně, neboť letošního roku postaví se asi 30 družstevních domků a pak zřizuje se velký akciový podnik ťPetroleaŤ, čímž komunikace vzroste ještě více. Živnostnictvo a obchodnictvo bydlí po většině v části starší (po levé straně tratě směrem od Prahy). Z nové části obce musí se, tudíž pro všechen nákup přes koleje po silnici. Podobně i školy (měšťanská a obecná) jsou v části starší. Školní dítky z části nové - hustěji zalidněné - musí mnohdy dlouho. čekati u závor, čímž, přicházejí pozdě do školy. Ty pak, které chtějí přijíti včas, závory přelézají nebo prolézají, čímž zase nastává nebezpečí, že může snadno povstati neštěstí. Nemůže přece nikdo žádati, aby stály dlouhou dobu za závorami, když mají mnohdy jen jednu hodinu polední přestávky a mnohé z nich mají skoro půl hodiny od školy domů. Pak také často se stává, že i cestující zmeškají vlak dlouhým čekáním u zavřených závor. Škoda, která jim takovým způsobem vznikne, je vlastně zaviněna správou železniční.

Z těchto důvodů navrhují podepsaní:

Aby železniční erár učinil patřičné komunikační opatření, nejlépe průchodem spodem při silnici, z Oúval do Kolína.

Projednání tohoto návrhu přikazuje se výboru dopravnímu.

Náklad v částce 60.000 Kč hrazen budiž z výnosu drah a zařaděn budiž do rozpočtu na rok 1922.

V Praze dne 5. srpna 1921.

Záruba, Bobok, dr. Nosek, Rozsypalová, dr. Labay, Sedláček, F. Navrátil, Hancko, Tománek, dr. Hruban, Hlinka, Onderčo, Košek, Adamovský, Adámek, dr. Buday, Čuřík, Bezděk, Šamalík, Rýpar, Šrámek.

Související odkazy



Přihlásit/registrovat se do ISP