Poslanecká sněmovna N. S. R. Č. 1921.

I. volební období.

3. zasedání.

2807.

Návrh

poslanců R. Bechyně, dra E. Frankeho, dra Al. Rašína, Šrámka, Švehly a soudruhů

na změnu zákona ze dne 20. prosince 1918, č. 93 Sb. z. a n. o platu presidenta Československé republiky.

Národní Shromáždění republiky Československé račiž se usnésti na tomto zákoně:

Zákon

ze dne ............................................................... 1921,

jímž se částečně pozměňuje a doplňuje zákon ze dne 20. prosince 1918, č. 93 Sb. z. a n. o platu presidenta Československé republiky.

Národní shromáždění republiky Československé usneslo se na tomto zákoně:

Čl. I.

§ 1. zákona ze dne 20. prosince 1918, č. 93 Sb. z. a n. o platu presidenta Československé republiky se mění a doplňuje a bude zníti takto:

ť President Československé republiky má platu ročně 1,000.000 Kč a na výdaje svého úřadu 2,000.000 Kč., počínajíc prvním dnem měsíce, kdy vykonal slib dle §u 65. ústavní listiny a končíc posledním dnem měsíce, v němž funkce jeho pomine. Požitky tyto nepodléhají daním a poplatkům. Byt má na hradě PražskémŤ.

Čl. II.

Zákon tento nabývá účinnosti dnem 1. ledna 1921 a provedením jeho pověřuje se vláda.

Důvodová zpráva.

Nynější plat presidenta Československé republiky byl stanoven zákonem ze dne 20. prosince 1918, č. 93 Sb. z. a n., a sice ročními 500.000 Kč., a stejný obnos byl stanoven na výdaje s jeho úřadem spojené.

Ačkoliv od doby, kdy tyto požitky presidentovy byly stanoveny, se poměry drahotní velmi zhoršily a ačkoliv následkem toho bylo nutno v uplynulém mezidobí jak platy členů Národního shromáždění, tak také platy všech státních zaměstnanců i několikráte zvyšovati, aby nepoměr mezi jejich požitky a náklady na nutné potřeby byť i ne zcela odstraněn, aspoň do jisté míry byl zmenšen, zůstal plat presidenta republiky od svého původního stanovení až po nynější doby, tedy po 2 1/2 roku zcela nezměněn, takže není žádné pochyby, že nelze ho shledávati přiměřeným.

Jako další důvod pro jeho nepostačitelnost přistupuje ta okolnost, že v dobách, kdy plat ten byl stanoven, naše republika se nalézala ještě v prvých počátcích svého vývoje; pendentní dosud jednání mírová a jen pomalu ubývající poruchy hospodářského života válkou způsobené nedovolovaly čilejší styk zahraniční a následkem toho také vykonávání representačních funkcí presidentových nutně se v počátcích obmezovalo na úzký kruh působnosti.

Postupem času se poměry tyto velmi změnily a nabývají již v nynější době rozsahu, který by se mohl již skoro normálním nazývati; tento rozvoj podmiňuje však, pokud se týče vykonávání úřadu presidenta, mnohem vyšší náklady než dříve.

Jest tedy jak z ohledu na změněné hospodářské poměry, tak také ze stanoviska důstojné representace hlavy našeho státu zcela odůvodněno, aby plat presidenta republiky byl skutečným potřebám nynějších poměrů aspoň přiblížen, a proto se navrhuje jeho zvýšení na roční 1,000.000 Kč a zvýšení obnosu, určeného na výdaje s tímto úřadem spojené, na 2,000.000 Kč.

Poměrně nevelký náklad s tímto opatřením spojený dojde, pokud ještě v roce 1921 vznikne, bezpečně úhrady ve vyšších než rozpočtených příjmech, pro rok 1922 bude úhrada rozpočtem opatřena.

Po stránce formální se navrhuje, aby osnova byla Národním shromážděním projednána a schválena a za tím účelem přikázána výboru iniciativnímu a po té výboru rozpočtovému k podání zprávy.

V Praze dne 4. srpna 1921.

Bechyně, dr. Franke, dr. Rašín, Šrámek, Švehla,

Hvizdák, Hlinka, Špaček, Langr, dr. Patejdl, David, dr. Bartošek, Buříval, Stříbrný, dr. Dolanský, Malypetr, Zeminová, Tučný, Rozsypalová, dr. Matoušek, dr. Hnídek, Rýpar, Sychravová, dr. Meissner, dr. Markovič, Marek, Kubál, dr. Nosek, dr. Lukavský, Votruba, dr. Hajn, Veverka, Rosolová.

Související odkazy



Přihlásit/registrovat se do ISP