Poslanecká sněmovna N. S. R. Č. 1921.

I. volební období.

3. zasedání.

Původní znění.

2791.

Antrag

des Abg. Dr. Wenzel Feierfeil und Genossen

betreffend den Bahnbau Oberleutensdorf—Gebirgsneudorf.

Das Eisnbahnministerium wird aufgefordert, ehestens alle Vorarbeiten für den schon seit dem Jahre 1872 projektierten Bahnbau Oberleutensdorf—Gebirgsneudorf in wirksame Durchführung zu bringen.

Zur Deckung der Auslagen wären die Beiträge der Bezirke und Gemeinden, das Erträgnis aus dem Zollgefälle und dann auch das Erträgnis der Bahn selbst heranzuziehen.

Begründung:

Die Bewohner der volksreichen Ortschaften des Erzgebirges Katharinaberg, Brandau, Gebirgsneudorf usw. haben einen Weg von 3 bis 5 Stunden zurückzulegen, um zur nächsten Bahnstation zu kommen.

Dieser Umstand ist eine solche Benachteiligung dieser Erzgebirgsgegenden, wie sie kaum in einem anderen Teile der Republik sich findet. Abgesehen davon, daß die Bewohner dieser Gegenden, welche allen Leistungen gegenüber dem Staat genau nachkommen, schon an sich einen Anspruch darauf haben, daß ihre Gegend endlich in das Verkehrseisenbahnnetz einbezögen wird, wird dieser Anschluß auch gefordert durch die lebhafte Industrie daselbst. Es blüht namentlich Holzindustrie, es gibt hier Kupfer- und Messingwerke und anderes. Die Gegend ist femer von einer. geradezu reizenden Gebirgsschönheit und fordert auch der Aufschwung des Touristenverkehrs den endlichen Bau dieser Bahn.

Gegenwärtig baut der sächsische Staat die Bahn von Obernhau (Sachsen) bis Deutschgebirgsneudorf (unmittelbar an der Grenze) und es käme der Bau der Linie von Oberleutensdorf über Katharinaberg, Brandau nach Gebirgsneudorf sofort zu seiner vollen Bedeutung, weil durch den sächsischen Bahnenbau die direkte Verbindung mit den sächsischen Staatsbahnen hergestellt wird.

Durch die Inangriffnahme des Baues würde auch die Zahl der Arbeitslosen verringert werden.

Prag, am 22. Juli 1921.

Dr. W. Feierfeil,

Böhr, Budig, Scharnagl, Schälzky, Dr. Luschka, Bobek, Křepek, J. Mayer, Dr. Kafka, Schubert, Windirsch, Dr. E. Feyerfeil, Kraus, Matzner, Patzel, Ing. Kallina, Dr. Radda, Kostka, Knirsch, Simm, Dr. Petersilka.

Poslanecká sněmovna N. S. R. Č. 1921.

I. volební období.

3. zasedání.

Překlad.

2791.

Návrh

poslance dra W. Feierfeila a druhů

na stavbu dráhy z Horního Litvínova do Nové Vsi v Horách.

Ministerstvo železnic se vyzývá, aby co nejdříve účinně provedlo přípravné práce pro stavbu dráhy projektované již od roku 1872 z Horního Litvínova do Nové Vsi v Horách.

Výdaje buďtež hrazeny příspěvky okresů a obcí, výnosem cel a konečně i výnosem samotné dráhy.

Odůvodnění:

Obyvatelé hustě zalidněných obcí rudohorských Hor sv. Kateřiny, Brandova, Nové Vsi v Horách musí jíti pěšky 3 až 5 hodin, než přijdou k nejbližší železniční stanici.

Jest to tak velikou křivdou pro tyto rudohorské kraje, že se podobná sotva najde v jiných krajích republiky. Nehledě k tomu, že obyvatelé těchto krajin, kteří přesně plní všechny závazky vůči republice jíž tím mají nárok na to, aby jejich kraj byl konečně pojat do železniční do právní sítě, také čilý průmysl tamní vyžaduje tohoto připojení. Kvete zde jmenovitě dřevařský průmysl, jsou zde hutě měděné a mosazné. Okolí je dále přímo úchvatnou, krásnou krajinou horskou a tedy také rozvoj turistiky se domáhá; aby konečně tato dráha byla postavena.

Právě staví saský stát dráhu z Obernhau (Sasko) do Německé Nové Vsi v Horách [bezprostředně na hranící) a stavba železnice z Horního Litvínova přes Hory sv. Kateřiny a Brandov do Nové Vsí v Horách ihned by se plně uplatnila, poněvadž novostavbou saské dráhy dosáhlo by se přímého spojení se saskými státními drahami.

Dále, kdyby se začalo se stavbou této dráhy, snížil by se také počet nezaměstnaných.

V Praze dne 22. července 1921.

Dr. W. Feierfeil,

Böhr, Budig, Scharnagl, Schälzky, ar. Luschka, Bobek, Křepek, J. Mayer, dr. Kafka, Schubert, Windirsch, dr. E. Feyerfeil, Kraus, Matzner, Patzel, inž. Kallina, dr. Radda, Kostka, Knirsch, Simm, dr. Petersilka.

Související odkazy



Přihlásit/registrovat se do ISP