Poslanecká sněmovna N. S. R. Č. 1921

I. volební období.

3. zasedání.

2679.

Návrh

poslanců inž. L. Nováka, inž. Bečky a soudruhů

na vydání zákona o úpravě cla na automobily, motorové pluhy a motory.

Podepsaní navrhují:

Zákon

ze dne .................................... 1921

o úpravě cla na automobily, motorové pluhy a motory.

Národní shromáždění republiky Československé usneslo se na tomto zákoně:

§ 1.

Položka 553 a 554 všeobecné celní sazby pro československé celní území (příloha k nařízení vlády republiky Československé ze dne 12. května 1919, č. 379 Sb. z. a n. a zákon ze dne 22. prosince 1920, č. 688 Sb. z. a n.) mění se takto:

 

celní sazby

autonomní

smluvní

553.

Automobily, karoserie pro tyto, motorová vozidla všeho druhu, chassis s motorem neb bez něho, s karoserií neb bez ní a karoserie zvlášť dovážené, bez ohledu na váhu, z ceny

90%

65%

 

Podle položky 553 vyclívají se jako celek automobily pro dopravu osob neb nákladu s karoserií neb bez ní, karoserie zvlášť dovážené, traktory, silniční lokomotivy, motorové pluhy, motorové silniční válce, motor. kola, motorové lodi a čluny a aeroplány, k jichž pohonu slouží motory na benzín, benzol, líh a pod., plyn, páru nebo elektřinu.

Stříkačky, vozy na kropení a čistění ulic, otáčecí žebříky, jeřáby, pumpy, pily, přenosná osvětlovací zařízení a pod. vyclívají se tak, že slouží-li motor kromě k pohonu pracovního stroje také k dopravě celého agregátu, vyclí se pracovní stroj (na př. u stříkačky pumpa) podle celní sazby pro tento stroj platné, motor však s ostatním chassis podle položky 553; slouží-li však motor jen k pohonu pracovního stroje (na př. u stříkačky k pohonu pumpy) nikoliv ale též k jejich dopravě, vyclí se motor podle pol. 554, kdežto pracovní stroj a ostatní části spodku sazbou pro tento pracovní stroj platnou, při čemž do váhy pracovního stroje započítává se váha celého spodku vyjma motoru. Výše uvedené sazby se nemění, schází-li u výše jmenovaných strojů při jich dopravě motor, nebo jsou-li úplné nebo neúplné, zmontované nebo rozložené.

Součásti automobilového spodku, byly-li opracovány více než v hutích, válcovnách, slévárnách a kovárnách obvykle, dlužno vyclívati sazbou pro hotové automobilové spodky. Za opracování prováděné hutěmi, válcovnami, slévárnami a kovárnami považuje se také ještě srážení břitů a součástí lisovaných ze železa, jakož i ohoblování hran a ohybů částí lisovaných z plechu a při odlitcích hrubé opracování za účelem zjištění, jsou-li bez chyby.

Součásti automobilového spodku, jichž opracování nepřevyšuje míry v hutích, válcovnách, slévárnách a kovárnách obvyklé, dlužno vyclívati podle povahy hmoty.

Náhradní součásti na př. reservní pneumatiky, dlužno vyclívati vždy oddělené.

Akumulátorové baterie, dovážené současně s automobily zařízenými na elektrotechnický pohon, vyclívají se zvlášť podle č. 545.

Svítilny, houkačky, nástroje (pouze v jedné soupravě) a pod. s automobily dovážené, dlužno vyclívati jako příslušenství automobilů, nikoli odděleně a to i když jsou zvlášť zabaleny.

554 A. Motory pro automobily osobní i nákladní, motorové pluhy, traktory, válce silniční, motorové lodě a čluny, požární stříkačky, motocykly a pod. jakož i pro různá specielním účelům sloužící motorová vozidla, ať již jejich pohyb děje se na cestách neb na kolejích.

 

Celní sazba

 

smluvní:

autonomní:

a) při váze strojů do 50 kg

6.000

7.500

b) přes 50 - 250 kg

"

5.500

"

7.000

c) přes 250 - 500 kg

"

5.000

"

6.500

d) přes 500 kg nahoru

"

4.500

"

6.000

         

554. B. Motory pro aeroplány bez ohraničení váhy

"

15.000

"

20.000

 

Do této skupiny patří motory pro pohon benzinem, benzolem, lihem a podobnými látkami, plynem a parou. Motory pro pohon elektrickou silou patři do pol. 539.

Motory v pol. 554 jsou stroje bez ohledu na druh výše uvedených pohonných sil, jež mají býti použity k pohonu strojů uvedených v záhlaví.

Charakteristikou těchto motorů jest stěsnaný způsob jich stavby, jejich poměrně malé rozměry a vysoký počet obrátek, jimiž dociluje se při malých rozměrech motorů značné sily. Tyto motory jsou vždycky opatřeny nutnými závěsy neb podpěrami na motorové skříni připevněnými pro zamontování do chassis.

Výše uvedené sazby platí pouze pro zvláště dovážené motory ať již ve zmontovaném neb rozloženém stavu ať s příslušenstvím jako: magnetickými aparáty zapalovacími, splynovači i pod. aneb bez těchto.

Jestli-že se s těmito motory dovážejí i jiné orgány chassis, jako rány, třecí spojky, převodové skříně, zadní osy a pod., dlužno motor i tyto součásti vyclívati podle sazeb platných dle položky 553.

Jednotlivé součásti motorů výše jmenovaných, pokud jsou zcela opracovány a pokud z jich konstrukce lze bez pochybnosti poznati, že jsou součástkami takovýchto motorů, dlužno vyclívati dle oněch výše uvedených sazeb platných pro jednotlivé druhy motorů, podá-li strana potřebných průkazů, z nichž možno bezpečně souditi, že tyto součásti přináležejí k motoru dotyčné položky. Není-li podán tento průkaz, budou považovány za část motorů z nejvyšších sazeb v celním tarifu uvedených a dle toho vycleny.

Jednotlivé díly motorů zvláště dovážené, jsou-li opracovány pouze tak jako v hutích, válcovnách, slévárnách a kovárnách jest obvyklo, dlužno vyclívati podle dosud platných položek pro tyto díly.

Za neopracované díly považují se i ony součástky, při jichž výrobě hutě, válcovny, slévárny neb kovárny srážejí břity a hoblují hrany nebo ohýbají části lisované z plechu a konečně hrubě opracují odlitky za účelem zjištění, jsou-li bez chyby.

§ 2.

Zákon tento nabývá účinnosti pátého dne po vyhlášení. Provedení jeho ukládá se ministru financí v dohodě s ministrem pověřeným správou úřadu pro zahraniční obchod.

Odůvodnění.

Úprava cla na automobily provedená zákonem ze dne 22. prosince 1920, č. 688. Sb. zák. a nař., a na motorové pluhy i motory přílohou nařízení vlády republiky Československé ze dne 22: května 1919, č. 879 Sb. zák. a nař., neodpovídá dnešním poměrům a zejména ne celním sazbám velké většiny států, s nimiž uzavíráme nebo máme uzavírati obchodní smlouvy.

Dnešní celní sazby u nás platné, zejména sazby z nákladních vozů, motorových pluhů a jednotlivých motorů jsou tak nízké, že náš průmysl není jimi nijak chráněn, a nejsou v žádném poměru k celní ochraně, kterou svému průmyslu skytají zejména

Francie, která zavedla od 1. května 1921 značné zvýšení cla,

Italie, jež rovněž značně zvýšila cla z automobilů s platností od 15. ledna t. r.,

Anglie a Amerika.

Nedostatečnost této celní ochrany vysvítá nejlépe ze srovnání cla z nákladního vozu určité váhy u nás a v níže jmenovaných státech:

Nákladní automobil ve vlastní váze do 25 q exkl.

v ceně Kč 150.000.- = frs 30.000.- lir = 40.000.- vyclívá se

v republice Československé: Sazba: za 100 kg Kč 50.- + 1.200%.

Výpočet:

25 q x Kč 50.-

1.250.-

 

+ 1.200%

"

15.000.-

 

tj. z ceny Kč 150.000.- clo

16.250.-

 

= ca

 

11%

 

ve Francii: Sazba: pro automobily ve vlastní váze do 25 q exkl. z ceny 180%;

Poznámka: Sazba automobilů ve vlastní váze 25 q a více frs 200.- X 1.3, tudíž: 25 q X frs 200.- X 1.3 = frs 11.500.-, tj. při ceně frs 30.000 clo frs 11.500.- = ca 39%;

v Italii: Sazba: z ceny 35%; mimo to z váhy za 100 kg 75 lir ve zlatě, tj. s 200% ažia.

Výpočet:

z ceny

   

35%

 

z váhy: 25 q X 75

lir

1.875

 
 

+ ažio 200%

"

3.750

 
 

z ceny 40.000 clo

lir

5.625

121/2%

     

celkem

471/2%

 

v Americe: Sazba při ceně:

pod

dolarů

2.000.-

30%

nad

"

2.000.-

45%

 

Následkem nízkého cla u nás a nízké valuty zejména v Rakousku dováží se k nám v době, kdy náš automobilní průmysl propouští dělníky a omezuje práci, asi polovina celé potřeby našeho státu.

Vzhledem k tomu, že postupně má býti dovoz všeho zboží, tedy i automobilů, motorových pluhů a motorů, úplně uvolněn, jest třeba, aby před tímto uvolněním byla poskytnuta zdejšímu průmyslu taková celní ochrana, která by umožnila existenci tohoto důležitého a vyvinutého průmyslového odvětví, které svoji zdatnost, pokud se týče jakosti svých výrobků, při každé příležitosti osvědčuje.

Po stránce formální navrhujeme, aby tento návrh přikázán byl výboru rozpočtovému.

V Praze dne 15. července 1921.

Inž. L. Novák, inž. Bečka,

dr. Lukavský, Votruba, Veverka, Potrovický, dr. Hajn, dr. Rašín, dr. Kramář, dr. Engliš, G. Navrátil, Purkyňová, Jar. Špaček, Rosolová; Bergman, Mašek, Zavřel, Dyk, dr. Matoušek, Bradáč, dr. Černý, Jan Černý.


Související odkazy



Přihlásit/registrovat se do ISP