Poslanecká sněmovna N. S. R. Č. 1921.

I. volební období.

3. zasedání.

2613.

Odpověď

ministra financí

na interpelaci poslance F. Petrovického a druhů

o vyměřování přímých daní živnostnictvu (tisk 2000).

Na základě důkladného šetření, které jsem nařídil vzhledem k tomu, že v poslední době došlo mne vedle interpelací podaných ve sněmovně mnoho projevů různých stavovských organisací, v nichž stěžováno si do nepřiměřeně vysokého zdaňování živnostnictva a obchodnictva, mohu prohlásiti, že tvrzení, jako by daně předepisovaly se některým třídám poplatnictva stranicky příliš vysokými sazbami, jest zcela neopodstatněné, a že jsem shledal, že mimo některých ojedinělých případů, které ostatně vysvětliti lze rychle se měnícími poměry hospodářskými, nelze mluviti o přeceňování poplatnictva při ukládání přímých daní vůbec, tím méně však o nějakém nespravedlivém a úmyslném přeceňování příslušníků určitých společenských vrstev.

Projevy proti daňovým břemenům, usnášené na veřejných protestních schůzích politickými a stavovskými organisacemi i pořádaných, nabývají forem tak povážlivých, že považuji za svoji povinnost, abych při odpovědi na interpelaci poslance Petrovického osvětlil blíže příčinu nespokojenosti poplatnictva a uvedl výtky v této otázce finanční správě činěné na pravou míru.

Ukládání daní přímých, hlavně daně výdělkové, daně z příjmů a daně válečné drželo se přetížením berních správ jinými nutnými agendami (soupis majetku, kolkování peněz, spolupůsobení při vyživovacích akcích, atd.) takovým způsobem, že většinou teprve koncem roku 1920 a v roce 1921 bylo možno poplatníkům doručovati platební rozkazy za rok 1919 a za předcházející léta. Předpisy, za tato léta jsou přirozeně vyšší než za léta předválečná. Příčina zvýšení předpisů daňových leží již ve změněných poměrech drahotních a v poklesu ceny peněz. Dosahují-li obraty a zisky mnohonásobné výše obnosů předválečných, musí též sazby daňové přirozeně býti daleko vyššími nežli sazby obvyklé v době předválečné. Na poplatníky doléhá ovšem těžko, že platiti mají nyní najednou zvýšená daňová břemena za léta předešlá a to tím více, že placení spadá do doby, kdy mimořádně výhodná konjunktura obchodní ve všech téměř oborech výroby a obchodu poklesla. Velká většina poplatnictva při dobrých poměrech posledních let nedbala toho, že platiti bude daně odpovídající skutečným ziskům, opomenula udělati si potřebné reservy pro daňová vydání a spotřebovala veškeré své movité prostředky nebo je investovala do podniků a realit, takže nemá v době, kdy zaplacení daní za předešlá léta se požaduje, nutných mobilních obnosů.

Neobyčejně tíživě působí dále na poplatnictvo přílišné zatížení státních daní přirážkami autonomních korporací. Přirážky obecní a okresní vypisují se v posledních létech v takových sazbách, že povinnost daňová se jimi zmnohonásobuje, čímž ovšem břemeno daňové stává se pro poplatnictvo nesnesitelným. Jsou případy, kde okres a obce dohromady požadují až 2000% přirážek, ba i více. Finanční správa uznává tento stav neudržitelným a činila vše možné, aby vypisování přirážek v míře přesahující poplatnou schopnost poplatnictva znemožnila. Námahy tyto nedosáhly však dosud cíle, jelikož vypisování nepřiměřených přirážek příslušnými korporacemi zabráněno nebylo a návrhy na úpravu finančního hospodářství autonomních celků, hlavně obcí, nedošly dosud ku projednání v Národním shromáždění. Náprava v tomto ohledu jest jednou z nejnaléhavějších otázek, které řešiti jest Národnímu shromáždění.

Důsledky zmíněné otázky přirážek autonomních korporací nemohou však působiti na finanční správu, aby jedině z důvodu vysokého zatížení přirážkami vzdala se nároku na předepisování daní přímých sazbami odůvodněnými výší docílených zisků. Podobný postup musel by přinésti do daňového systému a do státního rozpočtu úplný rozvrat.

Že uložené sazby daně státní nepřesahují všeobecně výši úměrnou docíleným ziskům vidno z toho, že počet odvolání podaných proti daňovým předpisům za poslední léta nepřesahuje obvyklé procento, což platí i o oněch berních správách v interpretaci poslance Petrovického jmenovaných, proti kterým prý zvláště časté stížnosti poplatnictvem byly projevovány.

Pouze u berní správy na Král. Vinohradech bylo konstatováno vyšší procento podaných odvolání, než bylo obvyklo v letech předešlých, což vysvětluje se tím, že agenda přímých daní u této berní správy byla za léta předešlá zvláště zanedbány.

Proti vysokému zdanění mohou poplatníci účinně se brániti odvoláními, ve kterých mohou vésti důkazy o svém přecenění. Podaným odvoláním věnují berní správy i odvolací komise největší péči a lze říci, že jest tu dostatečné záruky, že omyly při ukládání daní se přihodivší budou v cestě odvolací úplně odčiněny.

Aby poskytnuto bylo poplatníkům co největší ochrany a úlevy vzhledem ku stávající nesnadné hospodářské situaci, učinil jsem již vhodná opatření za účelem urychlení a zjednodušení vyřizování podaných odvolání a poukázal jsem berní správy, aby v případech, kde jde o očividná přecenění poplatníků, posečkáno bylo s vybíráním a vymáháním těch obnosů daňových, s jejichž odpisem v cestě odvolání možno počítati, a to prozatím bezúročně. V těch případech, kde nenastalo přecenění poplatníka, kde však následkem dodatečných daňových předpisů za léta předešlá, nebo z důvodu hospodářské krise a jiných ohledů zasluhujících okolností schopnost poplatníkova ku vyrovnání závazků daňových dočasně u větší míře byla zmenšena mohou na žádost poplatníku povolávány býti přiměřené měsíční splátky, ve výjimečných případech také delší lhůty ku placení daní dle individuelních poměrů poplatníkových a to i tenkráte, když odvolání proti předpisům daně podáno nebylo. Ve smyslu §u 18, odst. 2, zákona ze dne 16. března 1921, č. 116 Sb. z. a n. jsem svolil. aby při povolení úlev platebních dle právě zmíněného zmocnění byly ve zcela výjimečných a zvláště odůvodněných případech úroky z prodlení sníženy na 5%, hrozí-li poplatníkovy hospodářská zkáza. Aby vyloučeno nebo alespoň co nejvíce obmezeno bylo přeceňování poplatnictva, poukázal jsem berní správy, aby proti očividnému přeceňování poplatníků všemi prostředky zakročovaly a aby při ukládání daní na skutečné, mnohdy velice rychle se měnící poměry braly co největší ohled a aby za účelem ukládání daní slyšely jen správně informované a odborně vzdělané znalce. Aby se rychle ulevilo poplatníkům v případech patrného přecenění, zmocnil jsem berní komise I. instance, aby v širších mezích, než doposud, vyřizovaly podaná odvolání samy.

Učinil jsem také opatření, aby poplatnictvo bylo denním tiskem informováno o pravém stavu věci a o správném postupu, jakým domáhati se může opravení předpisů daňových v případech skutečného přecenění a přípustných úlev v plnění daňových povinností.

A ještě jednu velice závažnou okolnost musím poukázati. Protestní schůze poplatníků pořádané v poslední době skončily v mnoha případech zcela nepřípustnými projevy proti berním správám, při nichž úředníci berních správ i na osobní bezpečnosti byli ohrožováni. Podobné zjevy jsou s to, aby podryly autoritu finančních orgánů a aby ochromily činnost berních správ a daňových komisí. Úřednictvo berních správ nenese na obtížné situaci poplatnictva žádné viny, jelikož, jak shora jsem prokázal, daně předepsané nepřesahují zákonem stanovenou míru, a na okolnosti, které přespříliš poplatnictvo zatěžují, to jest na vypisování přirážek autonomních korporací, berní správy zcela žádného vlivu nemají. Jsou tedy agitace vedené proti úřednictvu berních správ zcela bezdůvodny a nespravedlny. Úřednictvo berních správ vykonává nanejvýš obtížnou a zodpovědnou svoji povinnost se chvályhodnou sebeobětavostí a s nejvyšším sebezapřením za nejvýš nepříznivých poměrů a zasluhuje od naší veřejnosti plného uznání a ochrany proti nerozvážným a nezodpovědným živlům. Proti nespravedlivým útokům musí býti úřednictvo chráněno za všech okolností již ve vlastním zájmu našeho státu. Nespokojenosti poplatnictva využívá se poslední dobou zřejmě měrou takovou, že považuji za svoji povinnost připomenouti všem rozvážným živlům naší společnosti, že to již vážně poškozuje životní zájmy mladého našeho státu a že jest třeba, aby každý, komu blaho státu leží na srdci, pracoval k uklidnění poplatnictva a ku zvýšení jeho vědomí zodpovědnosti vůči státu, jelikož jedině největší obětavostí se strany celé naší veřejnosti jest možno překonati těžké obtíže, které se staví v cestu uspořádání hospodářských poměrů republiky.

V Praze dne 4. července 1921.

Ministr financí:

V z. dr. Hotowetz, v. r.

Související odkazy



Přihlásit/registrovat se do ISP