Poslanecká sněmovna N. S. R. Č. 1921.

I. volební období.

3. zasedání.

2582.

Interpelace

poslance dra Lukavského a soudr.

ministru školství a národní osvěty

o zřizování okresních školních výborů.

Na dobu přechodnou, než budou zřízeny župní rady školní, zřizuje podle §u 36, zák. č. 292 vláda nařízením ze dne 6. listopadu 1920 č. 608, okresní školní výbory, rušíc zároveň okresní školní rady v Čechách, na Moravě a ve Slezsku. Tu povstává především spor o slovíčko ťna místoŤ okresních školních rad v §u 2. Celá tendence zákona směřuje k tomu, aby okres školní a okres politický splýval v jeden, aby hraníce obou okresů se úplně kryly a aby zejména zmizely dva okresy školní v jednom okrese politickém. Avšak výklad, který se tomuto nařízení dává, této tendenci odporuje, tvrdě, že v posavadních hranicích okresův školních se ničeho nezměnilo. Je to důsledek toho, že v zákoně nebylo stanoveno výslovně, které starší zákony a která ustanovení se ruší a mění a ponechává se věc úvaze příslušných úřadu. Avšak ve skutečnosti nastaly změny velmi podstatné. § 6. nařízení č. 608, praví: ťVztahuje-li se působnost okresního školního výboru na školy různého jazyka vyučovacího, jest povolati zástupce učitelstva podle poměru celkového počtu učitelstva z různých jazykových skupin škol v okrese školním. Dále § 7. téhož nařízení č. 608 povolává jako zástupce občanstva do každé okresní školní rady podle výsledků voleb v okrese správním. Zároveň v § 9. se praví, že pozbývají členství, přeloží-li své bydliště mimo obvod okresu školního.

Připustí-li se, že hraníce školního okresu nejsou tímto nařízením dotčeny, nastane také takovýto případ: Obec, na př. A, je v politickém okrese X, avšak ve školním okrese J. Z obce J nemohou býti vybráni zástupcové do školního výboru X, poněvadž ve školním okrese X nebydlí, avšak také ve školním okrese J pozbývají práva zastoupení, poněvadž, jsouce v politickém okrese X podle §u 7. nařízení č. 608, v okrese J se do počtu neberou. Takovýchto případů jest právě na okrajinách národnostních celá řada a bylo by zajisté účelno, aby se před prováděním nařízení vlády č. 608 upravila pravoplatně hranice posavadních škol. okresů tím způsobem, že by se jednoduše prohlásilo, že hranice okresu politického a hranice okresu školního úplně splývají, čímž by se stalo, že by v každém politickém okrese školním byl jediný možný školní výbor, ovšem s poměrným zastoupením podle volby do posledního Národního Shromáždění.

Při sestavování školních výborů však jest v této příčině praxe nejednotná. V některých politických okresích, kde posavadě byly dvě okresní školní rady, tvoří se okresní školní výbor jediný (Mor. Ostrava). Naproti tomu jinde ponechávají se v témže politickém okrese dva okresní školní výbory, teritoriálně rozdělené, při čemž občanstvo z obcí, které politicky patří k jinému okresu a školsky rovněž k jinému okresu, připravováno jest o právo býti zastoupenu ve svém okresním školním výboru svými zástupci.

Za tohoto stavu věcí táží se podepsaní:

1. Jakým způsobem hodlá ministerstvo školství a národní osvěty tyto neshody odstraniti?

2. Zda hodlá ustavování školních výboru na tomto vadném základě tak dlouho ponechati in suspenso, pokud patrná závada tato nebude odstraněna?

3. Jaké důvody vedly ministerstvo školství a národní osvěty k tomu, že nevydalo přesných předpisů o hranicích školních okresů, když právní základ okresních výborů proti právnímu základu okresních školních rad naprosto byl změněn?

V Praze, dne 12. července 1921.

Dr. Lukavský,

inž. Bečka, Bergman, dr. Engliš, dr. Hajn, dr. Kramář, Petrovický, dr. Matoušek, G. Navrátil, Purkyňová, Zavřel, Mašek, dr. Rašín, Rosolová, Dyk, Votruba, Veverka, Špaček, inž. L. Novák, Hudec, Modráček, Stejskal.

Související odkazy



Přihlásit/registrovat se do ISP