Poslanecká sněmovna N. S. R. Č. 1921.

I. volební období.

3. zasedání.

2529.

Zpráva

I. výboru dopravního,

II. výboru rozpočtového

o vládním návrhu zákona (tisk 2091),

kterým se povoluje úvěr k úhradě potřeby státní správy železniční na opatření vozidel v roce 1921.

Zákon

ze dne ................................................ 1921,

kterým se povoluje úvěr k úhradě potřeby státní správy železniční na opatření vozidel v roce 1921.

Poslanecká sněmovna Národního shromáždění republiky Československé usnesla se na tomto zákoně:

§ 1.

K úhradě potřeby státní správy železniční na opatření vozidel v roce 1921, jež vznikla stoupnutím cen oproti cenám tvořícím oceňovací základ investičního programu pro rok 1921 dle přílohy k zákonu ze dne 30. března 1920, č. 235 Sb. z. a n., povoluje se úvěr v částce 540,000.000— Kč.

§ 2.

O tuto částku zvyšují se výdaje státních investic pro rok 1921, stanovené čl. VIII. finančního zákona ze. dne 17. prosince 1920, č. 682 Sb. z. a n.

§ 3.

Vláda se zmocňuje, aby částku uvedenou v § 1 hradila úvěrovými operacemi.

§ 4.

Částka 400,000.000 Kč, k jejíž opatření úvěrovými operacemi byla vláda čl. XIII. finančního zákona ze dne 17. prosince 1920, č. 682 Sb. z. a n. k úhradě nejnaléhavějších investičních výdajů zmocněna, zvyšuje se na 800,000.000 Kč.

§ 5.

Zákon tento, jejž provésti se ukládá ministru železnic a ministru financí, nabývá účinnosti dnem vyhlášení.

Důvodová zpráva.

I.

Jak z důvodové zprávy připojené k zákonu z 30. března 1920, č. 235 Sb. z. a n. vidno, bylo počítáno s opatřením asi 1050 lokomotiv a 50 tisíc vozů do konce r. 1926. Z toho na rok 1921 mělo připadnouti 190 lokomotiv s příslušnými tendry a 14 tisíc vozů, aby alespoň z části bylo vyhověno nejnaléhavější potřebě. Částky povolené v investičním zákonu železničním z r. 1920 však vzhledem k mimořádnému stoupnutí cen veškerých průmyslových výrobků nikterak pro tento program nestačí. Jeví se proto nutnost, aby povolen byl úvěr v částce 540 milionů korun čs., za kterýž bude pořízeno ještě dalších 27 lokomotiv s tendry a 4140 vozů, ježto z částky povolené v investičním zákonu železničním a převzaté do finančního zákona 1921 bylo možno poříditi pouze 63 lokomotiv s příslušnými tendry a asi 6860 vozů. Nutno však též přihlížeti k tomu, aby čeleno bylo nezaměstnanosti ve vozovkách a lokomotivkách a jejím zhoubným následkům. Ježto hranice krátkodobých úvěrních operací zatímních stanovená v čl. XIII. finančního zák. pro r. 1921 částkou nejvýše 400 milionů Kč je dosažena, novým zákonem tímto pak má nastati podstatné zvýšení výdajů investičních o 540 milionů korun čs. a peněžní prostředky uvedených operací podle čl. IX. cit. zákona, zejména pak ze státní investiční půjčky dopravní nejsou ještě po ruce, jest nutno, aby částka uvedená v čl. XIII. fin. zákona zvýšena byla ze 400 milionů na 800 milionů Kč.

S ohledem na nutnost těchto opatření, doporučuje dopravně-technický výbor tento vládní návrh shora uvedeného zákona ke schválení.

V Praze dne 21. června 1921.

Předseda:

Inž. Bohdan Bečka, v. r.

Zpravodaj:

Inž. L. Novák, v. r.

II.

Po stránce finanční jde o zkoumání článku VIII. a XIII. finančního zákona ze dne 17. prosince 1920, č. 682 Sb. z. a n., jedná se:

1. Potřeba na železniční investice v roce 1921 činí podle investičního rozpočtu zákonem schváleného pro rok 1921 Kč 1.979,045.000.—

Předloha žádá o zvýšení tohoto obnosu o Kč 540,000.000.—

Bude tedy obnášeti potřeba na železniční investice v r. 1921 úhrnem Kč 2.519,045.000.—

2. Zmocnění vlády učiněné článkem XIII., podle kterého může si opatřiti vláda úvěrními operacemi ku krytí investičních výdajů až do obnosu 400,000.000.— Kč, budiž změněno v tom směru, že obnos tento se o dalších 400,000.000.— Kč zvyšuje, takže celkový peníz, o který vláda žádá a který má býti v našem železničství investován, obnáší pro r. 1921 Kč 2.919,045.000.—.

Předlohu zákona o úvěru na opatření vozidel odůvodňuje vláda jednak nutnou potřebou vozidel, na jichž opatření následkem zdražení úvěry dosud povolené zdaleka nedostačují, jednak nynější situací v kovodělném průmyslu, která vyžaduje přispění státními objednávkami.

Přihlížíme-li k prvému důvodu, tu nelze stav železničních vozidel zdaleka ještě označiti za uspokojující a postačitelný. Místo 4235 lokomotiv, jichž bylo používáno před válkou na nynějších československých státních drahách, mají státní dráhy v užívání lokomotiv pouze 3623, místo asi. 136.000 vozů, jež by jim měly býti přikázány dle předválečných poměrů, dle nejnovějšího sčítání pouze 91.933, z toho pak přes 10 tisíc v cizině.

Tento stav zhoršuje ještě ta okolnost, že během války vozidla sešla a že značná jich část stojí v opravě a tím provozu schází.

Dodávky nových vozidel od převratu do konce května 1921 činí 261 lokomotiva 29.500 vozů, zvýšil se tedy stav vozů pozůstavší stát. drahám po převratu dodávkami nových vozidel o 47%.

Naproti tomu jednání o rozdělení vozidel rakouských a uherských státních drah nepřineslo doposud takových výsledku, jakých ke krytí zmíněných schodků By bylo třeba, neboť repartiční komise nenalezla posud prostředků, aby přiměla státy mající více želez. vozů, než jim patří, k odevzdání části vozů státům, které jich mají nedostatek. Bylo sice již rozhodnuto o odevzdání určitých skupin vozu v počtu asi 33.000 z posavadního společného obozu v nesporný majetek československých stát. drah, jelikož však při tom jde z veliké části o výměnu, nebude skutečný přírůstek tak značný.

Z těchto dat jest patrno, že posavadní postup, při němž nebylo spoléháno na příděl ze společného obozu rakouského a uherského, nýbrž usilováno o to, aby nedostatku lokomotiv a vozů bylo co nejrychleji odpomoženo stavbou nových vozidel, jest správný a že uchránil náš stát od dopravní krise, která dle vývoje poměrů jinak nezbytně by se byla dostavila.

Rychlým opatřením nových vozů bylo umožněno krýti v tomto roce potřebu vozů zplna, kdežto ještě v roce 1919 bylo krytí možné jen z 69%.

Dostatečná pohotovost vozová dovoluje též dáti exportu k disposici dostatečné množství vozů do většiny států, když byly učiněny úmluvy a opatření návrat vozů zajišťující.

Avšak třebaže v této době není pociťovati nedostatek nákladních vozů, dlužno uvážiti, že každoročně v tomto čase nastává po této stránce úleva, která ustoupí zvýšené potřebě na podzim, jakmile nastane řepní kampaň a počne zásobování uhlím. Nastane-li, jak lze očekávati, současně rozmach průmyslu, lze počítati i s citelným nedostatkem vagonů i lokomotiv, nebude-li zavčas postaráno o jich rozmnožení.

Že stav osobních a služebních vozů jest posud nedostatečný, jest známo všeobecně. Zavádění nových rychlíků jest pak v prvé řadě otázkou opatření lokomotiv.

Jeví se proto nutným pokračovati i nadále v rychlém doplňování obozu a jest po této stránce odůvodněno vládou navrhované opatření, která to má umožniti.

Po stránce sociální má objednávka 10.0 lokomotiv a 10.000 vozů dle vládního návrhu na rok 1921 připadající nynější průmyslové krisi veliký význam, neboť poskytne zaměstnání z největší části dělnictvu čítajícímu kol 10.000 hlav v oboru lokomotivním a vagonářském a značnému počtu dělnictva jiných průmyslových odvětví dodávající polotovary pro vozidla potřebná. Jest v eminentním zájmu státním, aby bylo zabráněno náhlému vzrůstu nezaměstnanosti, který by nezbytně nastal, kdyby bylo nutno pro nedostatek prostředku objednávky zastaviti. Nebylo by zajisté účelným platiti neproduktivní podpory nezaměstnanosti tam, kde lze jako v tomto případě pracovní energii, jež by se jinak ztrácela v nedobrovolné nečinnosti, uplatniti ku všeobecnému dobru.

Nelze proto také po této stránce navrhovanému vládnímu opatření upříti účelnosti a bylo by návrh zákona doporučiti ku schválení.

Výbor rozpočtový pojednal o tomto vládním návrhu ve schůzi dne 1. července t. r. a zkoumal při tom ustanovení čl. XIII. finančního zákona, jak a na kolik lze požadavku vlády se stanoviska rozpočtového vyhověti.

Poněvadž výsledky investiční půjčky na základe zákona ze dne 18. března 1921, č. 120 Sb. z. a n. nejsou ještě známy a dále vzhledem ku zdůvodnění, že dříve stanovený program nestačí, musil rozpočtový výbor tento vládní návrh schváliti, nechtěje naše dopravnictví vydati tomu nebezpečí vstříc, že by ve svém vývoji dalším bylo ochromeno. Stavba nových drah, zejména na Slovensku, přebudování a rozšíření tratí v převozu jsoucích a rozmnožení vozidel, toť jsou výdaje produktivní, toť jsou investice, které zdárně započatý výsledek železniční trvale zabezpečí.

Ze všech těchto důvodu doporučuje výbor rozpočtový, aby vládní návrh tento beze změny byl schválen.

V Praze dne 1. července 1921.

Za rozpočtový výbor:

Předseda:

Boh. Bradáč, v. r.

Zpravodaj:

Frant. Buříval, v. r.

Související odkazy



Přihlásit/registrovat se do ISP