Poslanecká sněmovna N. S. R. Č. 1921.

I. volební období.

3. zasedání.

2527.

Návrh

poslanců Josefa Šamalíka, Jana Rýpara, Antonína Čuříka a soudr.

na zřízení mostu přes řeku Bečvu mezi Hustopečemi, Miloticemi, Němeticemi a Zámrskami za účelem nejkratšího silničního spojení Lašska a Kravařska s Kelečskem, Záhořím k Bystřici pod Host. a Holešovem.

Spojení mezi obcemi: Němetice, Zámrsky, Kladeruby, Komárovice, Kelč, Všechovice atd. z jedné strany — a Hustopeče, Milotice, Vysoká Poruba, Heřmanice, Loučky, Dub, Palačov, Stará Lhota, Starý a Nový Jičín atd. ze strany druhé je velmi stěžováno tím, že na nejkratší a nejpřímější silnici spojující východní část okresu Hranického s okresem Novojickým není přes Bečvu žádného mostu.

Dokud nebyla Bečva upravena, byl za normálního stavu vody přejezd snadný; po regulování řečiště je však přejezd i za nízkého stavu vody obtížný a nesnadný. Proud vody je nyní prudší a poškozuje přejezdy.

Je-li řeka po dešti jen poněkud rozvodněna, nelze na přejetí ani pomysleti — a občané pak jsou nuceni, chtějí-li se dostati na druhou stranu Bečvy, činiti dalekou zajížďku na most u nádraží Černotín-Kelč — nebo na most až u Choryně — čímž ztratí mnoho času.

Zbudováním mostu mezi Hustopečemi-Miloticemi a Němeticemi-Zámrskami získá se:

1. Spojení mezi obcemi a městem Novým Jičínem,

2. směrem pres Hustopeče, Porubu, Palačov docílí se od Kelče, Bystřice pod Host., Holešova, Hulína atd. nejkratší spojení k Starému a Novému Jičínu, Příboru, Místku, Frýdku, Těšínu a Mor. Ostravě.

3. Odbočkou u St. Jické Lhoty — přes Hůrku, Bernatice do Hukvaldu atd.

4. Směrem přes Milotice, Loučky, Heřmanice, Blahutovice, příp. přes Hustopeče, Dub a Polouvsí k Jasenici, Sukdolu, Moravské Ostravě atd.

Také ze stanoviska vojenského byl by navrhovaný most velmi prospěšným, neboť umožnil by nejkratší spojení silniční od Kroměříže, Uh. Hradiště k Těšínu, Mor. Ostravě, případně k Opavě.

Cesta od St. Jické Lhoty vede rovinou až do Hustopeč za Bečvou, pak stoupá do vyšší polohy, z níž se dá ovládat krajina až za Nový Jičín. Při manévrech vojenských v Bystřici pod Host. byly v tomto místě postaveny dva pontonové mosty, ježto mosty u Choryně a Hranic postupu vojska nevyhovovaly.

Že k stavbě tak důležitého mostu již dříve nedošlo, ač o jeho zbudování mnoho žádostí bylo podáno, bylo příčinou, že za Rakouska, byla dávána přednost k zřizování komunikací krajům německým. Žádosti z českých krajů a také kraje tohoto byly odstavovány.

Jelikož zbudování tohoto nového mostu má význam pro nejširší kraj — měl by býti zřízen na náklad státu.

Proto podepsaní navrhují:

Slavná sněmovno, račiž se usnésti:

Ministerstvu veřejných prací se ukládá vykonati neprodleně přípravné práce pro vybudování mostu silničního přes řeku Bečvu — km 10.6—10.7 — mezi Hustopečemi, Miloticemi, Němeticemi, Zámrskami, aby stavba tato co nejdříve státním nákladem provedena býti mohla.

Finanční úhrada budiž opatřena z dotace rozpočtové na r. 1922 na stavby silnic a mostů v republice Čsl. zabezpečené.

Návrh tento budiž přidělen výboru dopravnímu.

V Praze dne 30. června 1921.

Šamalík, Rýpar, Čuřík,

Adamovský, Kopřiva, dr. Mazanec, dr. Nosek, Košek, Záruba, Tomik, dr. Buday, dr. Gažík, Janalík, Bezděk, Adámek, Vrabec, Onderčo, Bobok, F. Navrátil, Sedláček, Roudnický, Tománek, Myslivec.

Související odkazy



Přihlásit/registrovat se do ISP