Poslanecká sněmovna N. S. R. Č. 1921.

I. volební období.

3. zasedání.

2114.

Odpověď

ministra železnic

na interpelaci poslanců Fr. Staňka, Molíka a soudruhů

o úpravě železniční sítě pro oblast jihovýchodních Čech a jihozápadní Moravy (tisk 1825).

Na interpelaci dovoluji si odpověděti takto:

Trať bývalé severozápadní dráhy byla před převratem důležitou spojovací tratí mezi Vídní a Berlínem a sice s velmi čilou dopravou, vyhýbala se však zúmyslně a důsledně Praze. Po převratu vytvořily se však automaticky nové směry v dopravě, kterým bylo nutno se přizpůsobiti. V prvé řadě bylo třeba vyhověti zájmům domácím, než i v dopravě s odlehlými místy v republice a s cizinou byla učiněna v rámci možnosti potřebná opatření.

Nový jízdní řád od 1. června t. r., který byl sestavován dle pohotových prostředků, bude oproti nynějšímu podstatně zlepšen.

I tu však nutno ještě uznati, že je nemožno během dvou let úplně napraviti to, co bylo po celá desetiletí systematicky zanedbáváno.

Následkem nedostatku bytů byli jsme nuceni zavésti po převratu celé řady nových vlaků pro dělnictvo, školáky a úřednictvo, čímž byly naše skrovné prostředky skoro úplně vyčerpány a v důsledku toho je v mnohých případech dosud nezbytným ponechati sloučenu dopravu místní s dopravou dálkovou. Proto není také doposud možno, aby všecky vlaky vyhovovaly požadavkům všech zájemníků. Snahou naší bude však i na dále, aby postupným vývojem dopravy odstranily se mnohé nesnáze, které vznikly ve válce a po převratu z nejrůznějších příčin. Pro kraj znojemský nastane od 1. června zlepšení tím, že bude prodloužen rychlík čís. 101 z Prahy přes Znojmo do Břeclavy, kde se přesunou přímé vozy na rychlík Praha—Brno—Bratislava. Rovněž ve směru opačném přesunou se v Břeclavě přímé vozy z Bratislavy od rychlíku čís. 309 na rychlík Břeclava—Znojmo—Praha. Tím získá výhodné spojení se Slovenskem nejen Jihlavsko a Znojemsko, ale i jihovýchodní. Čechy.

V Břeclavě bude zároveň dosaženo spojení na rychlíky čís. 805 a 306 sprostředkující spojení s balkánskými státy. Vedle těchto vlaků bude míti Znojemsko se Slovenskem spojem i jinými výhodnými vlaky, které byly zejména na tratí Znojmo—Břeclava patřičně zlepšeny.

Také spojení Brna s Jihlavou dozná v novém jízdním řádu podstatného zlepšení a sice jednak vhodnější polohou vlaků, jednak rozmnožením osobní dopravy na trati Jihlava—Okříšky—Brno. K zavádění ještě dalších vlaků v této relaci nemáme dostatek prostředků a není možno pro nepříznivé traťové poměry zavedením rychlíků docíliti podstatného zlepšení.

Spojení Brna se Znojmem přes Hrušovany Šanov bude v novém jízdním řádu tak uspořádáno, že nebude oprávněných příčin ke stížnostem. K sprostředkování výhodného spojení Znojma s Brnem je určeno v novém jízdním řádu pět dvojic osobních vlaků a sice tak vhodně upravených a rozdělených, že by zavedení rychlíků v této trati bylo úplně bezúčelné, tím spíše, že by rozdíl v jízdních dobách nebyl příliš patrný.

V Praze dne 27. dubna 1921.

Ministr železnic:

Dr. inž. Burger, v. r.

Související odkazy



Přihlásit/registrovat se do ISP