Poslanecká sněmovna N. S. R. Č. 1921.

I. volební období.

3. zasedání.

2091.

Vládní návrh.

Zákon

za dne .................................................... 1921,

kterým se povoluje úvěr k úhradě potřeby státní správy železniční na opatření vozidel v roce 1921.

Národní shromáždění republiky Československé usneslo se na tomto zákoně:

§ 1.

K úhradě potřeby státní správy železniční na opatření vozidel v roce 1921, jež vznikla stoupnutím cen oproti cenám tvořícím oceňovací základ investičního programu pro rok 1921 dle přílohy k zákonu ze dne 30. března 1920, č. 235 Sb. z. a n., povoluje se úvěr v částce 540,000.000.—Kč.

§ 2.

O tuto částku zvyšují se výdaje státních. investic pro rok 1921, stanovené čl. VIII. finančního zákona ze dne 17. prosince 1920, č. 682 Sb. z. a n.

§ 3.

Vláda se zmocňuje, aby částku uvedenou v § 1 hradila úvěrovými operacemi.

§ 4.

Částka 400,000.000 Kč, k jejíž opatření úvěrovými operacemi byla vláda čl. XIII. finančního zákona ze dne 17. prosince 1920, č. 682 Sb. z. a n. k úhradě nejnaléhavějších investičních. výdajů zmocněna, zvyšuje se na 800,000.000 Kč.

§ 5.

Zákon tento, jejž provésti se ukládá ministru železnic a ministru financí, nabývá účinnosti dnem vyhlášení.

Důvodová zpráva.

Předkládajíc svůj stavební a investiční program, přijaty zákonem ze dne 30. března 1920, č. 235 Sb. z. a n., byla státní správa železniční vedena snahou, doplniti co nejrychleji nedostatečný železniční oboz, převzaty Československou republikou při převratu, do té míry, aby byla zabezpečena pravidelná a potřebám rozvíjejícího se průmyslu a obchodu plně vyhovující železniční doprava.

Jak z důvodové zprávy připojené k uvedenému návrhu zákona vysvítá, bylo počítáno s opatřením asi 1050 lokomotiv a 50.000 vozů do konce roku 1926, z čehož mělo na rok 1921 připadnouti 190 lokomotiv s příslušnými tendry a 14.000 vozů. Tohoto počtu vozidel bylo by třeba, aby aspoň z části bylo vyhověno naléhavým potřebám všech oborů veřejného života, a zabráněno bylo poruchám, jež by z dopravních nesnází mohly vzejíti pro hospodářský život našeho státu.

Od počátku roku 1920, kdy byl návrh investičního zákona vypracován, nastalo neočekávaně všeobecné zdražení, zejména pak hmotiny, nejdůležitější pro stavbu vozidel, totiž železa a to zdražení až 2.9násobné a tím i zdražení vozidel.

Částky povolené v investičním zákoně železničním z roku 1920 a převzaté do finančního zákona z roku 1921 nyní zcela přirozeně ani z daleka nestačí na opatření svrchu uvedeného počtu vozidel, nýbrž jen asi na 63 lokomotivy s příslušnými tendry a asi na 5860 vozu.

Hrozí proto nebezpečí, že doplnění obozu se oddálí a že nedostatek vagónů stane se těžkou překážkou dalšího rozvoje průmyslu a obchodu, jakmile průmyslová výroba opět se povznese.

Aby státní správa železniční mohla alespoň v nejnutnější míře dostáti svému úkolu, až průmyslový ruch opět oživne, jest třeba objednati v tomto roce při nejmenším ještě dalších 27 lokomotiv s tendry a asi 4.140 vozů v okrouhlé ceně asi 540 mil. Kč.

Počet vozidel, jež bylo původně zamýšleno celkem objednati v roce 1921, jest tím ovšem omezen na míru co nejskrovnější a to u lokomotiv místo preliminovaných 190 pouze na 100, a vozů místo 14.000 pouze na 10.000.

Nelze mlčením pominouti ještě jednu okolnost, národohospodářsky vysoce důležitou: nebudou-li státní železniční správě poskytnuty prostředky alespoň pro tento restringovaný počet vozidel, pozbyly by koncem května továrny, zejména na železniční vozy, zaměstnání, což by mělo v zápětí velmi značné snížení počtu dělnictva.

Aby se aspoň z části vyhovělo naléhavým potřebám pravidelného chodu služby, z části pak, aby se předešlo zhoubným následkům, jež by zastavení objednávek vozidel mělo v zápětí jak pro pravidelnost dopravy, tak po stránce národohospodářské a sociální, předkládá se tento návrh zákona.

Ježto hranice krátkodobých úvěrních operací zatímních, stanovená v čl. XIII. finančního zákona pro rok 1921 částkou nejvýše 400 mil. Kč, jest nyní již bezmála dosažena, novým zákonem tímto pak nastati má podstatné zvýšení výdajů investičních o 540 mil. Kč a peněžní prostředky z úvěrních operací dle článku IX. citovaného finančního zákona, zejména pak ze státní investiční půjčky dopravní (zákon ze dne 18. března 1921, čís. 126 Sb. z. a n.) nejsou ještě pohotově, jest nutno aby částka 400 mil. Kč, uvedená v čl. XIII. finančního zákona, zvýšena byla na 800 mil. Kč.

Po stránce formální se navrhuje, aby osnova tato byla Národním shromážděním projednána a schválena a sice vzhledem k naléhavosti své v řízení zkráceném dle §§ 55 jednacích řádů sněmovních.

Nutnost rychlého opatření prostředků, jímž čeliti se má nezaměstnanosti, jakož i poruchám v rozvoji obchodu o průmyslu, odůvodňuje zajisté s dostatek parlamentní projednání dle §§ 55 jednacích řádů sněmovních.

Zároveň projevuje se přání, aby návrh byl přikázán v poslanecké sněmovně výboru rozpočtovému a výboru dopravnímu a pro veř. práce a po schválení touto sněmovnou v senátě výborům rozpočtovému a technicko-dopravnímu k současnému projednání (§ 34 jedn. řádů sněm. čl. 1.) a podání zprávy ve lhůtě co nejkratší.

V Praze dne 14. dubna 1921.

Ministr železnic:

Dr. inž. Burger, v. r.

Související odkazy



Přihlásit/registrovat se do ISP