Poslanecká sněmovna N. S. R. Č. 1921.

I. volební období.

3. zasedání.

2065.

Odpověď

ministra veřejných prací, ministra financí a správce ministerstva pro zásobování lidu

na interpelaci poslanců Bradáče, Dubického, Dra Kubíčka a soudr.,

ohledně umožnění pokračování v nouzových stavbách v severočeských okresích: Železný Brod, Mnichovo Hradiště, Semily, Turnov a Vysoké n Jizerou. (Tisk 1079.)

V důsledku značné nezaměstnanosti, vzniklé počátkem roku 1919, byly povoleny státní příspěvky na nouzové silniční stavby v severočeských okresích: Železný Brod, Mnichovo Hradiště, Semily, Turnov a Vysoké n. Jizerou.

Výše těchto státních příspěvků byla nejprve a to pro nedostatek jiných dokladů stanovena na podkladě předválečných rozpočtů; avšak již počátkem. roku 1920 vymezeny státní příspěvky znovu a sice na spolehlivějších podkladech, čímž se stalo, že zejména v okresích Železný Brod a Turnov povolené státní příspěvky odpovídaly 50% stavebních nákladů, zjištěných podle průměrných jednotkových cen v roce 1920.

Přes to, že nezaměstnanost v okresu železnobrodském a turnovském se značně zmírnila během roku 1920, byla hlavní pohnutkou pro ponechání zvýšení státních příspěvků snaha, aby oboum okresům finančně bylo umožněno dokončení rozsáhlého stavebního programu a to vzhledem ku pokročilému stavu započatých staveb.

Celková částka státních příspěvků veškerým zmíněným okresům do konce roku 1920" přiznaných, činila okrouhle 1,650.000 K, z čehož pouze pro okres Železný Brod vypadala částka 934.100 K.

Uváží-li se, že ve státním rozpočtu na rok 1920 byla pro veškeré mimořádné stavby silnic v Čechách preliminována částka 8,000.000 K, činí státní příspěvky zmíněným pěti okresům přiznané přes 20% veškerých příslušných státních úvěrů.

Mimo to projednává se přiměřené zvýšení státních příspěvků na nouzové silniční stavby v okresu semilském a pravděpodobně dojde i k podobné úpravě subvencí povolených na nouzové stavby v okresu mnichovo-hradištském, takže možno v roce 1921 počítati s tím, že suma státních příspěvků ha nouzové silniční stavby ve zmíněných okresích dostoupí výše 2,000.000 K.

Z předeslaného jest zřejmo, že ministerstvo veřejných prací i při udělení 50%ních státních subvencí pokud jde o okresy Železný Brod, Turnov, učinilo vše, co bylo možno v rámci příslušného státního úvěru a že opatřilo, čeho bylo nezbytně nutno v zájmu čelení nezaměstnanosti.

Nemožnost zvýšení státního příspěvku na 60% skutečných stavebních nákladů spočívá ve značném rozsahu těchto staveb a vysokém stavebním nakladu, dále pak v zásadním stanovisku, neboť stejný požadavek by pak právem mohla uplatniti celá řada okresů jiných a v tom případě by pak ani z daleka nepostačoval příslušný k těmto účelům vymezený státní úvěr.

Přes plné ocenění velkých finančních obětí, kterých zvláště okres železnobrodský a turnovský prováděním nouzových silničních staveb se podjaly, nemůže se připustiti, aby za nynějších mimořádných drahotních poměrů prováděny byly státní správou subvencované nouzové stavby silniční ve značně větším rozsahu, než toho jest nezbytně třeba k čelení nezaměstnanosti.

Restrinkci některých staveb, která se stala po místním odborném šetření, dlužno ostatně pokládati za přechodné opatření, které příznivým stavem nezaměstnanosti v roce 1920 bylo plně odůvodněno. Rozšíření stavebního programu bude však vzato v úvahu, jakmile zvýšená nezaměstnanost toho bude vyžadovati.

K požadavku, aby konečná výměra státních příspěvků se stala na základě skutečných stavebních nákladů při kolaudacích zjištěných i včetně úroků ze zápůjček okresy jako stavebníky k těmto účelům uzavřených, dlužno zdůrazniti, že takovýto postup by při dnešní stále se měnící výši stavebních nákladů znemožnil jakoukoli evidenci zatížení příslušných státních úvěrů a jest tudíž, nehledě k jiným zásadním, důvodům, neproveditelný.

Sráží-li se z povolených státních subvencí podpory vyplacené z. jiných státních fondů dělníkům, na těchto stavbách zaměstnaným, činí se tím jen zadost platným zákonným předpisům, které dvojí podporování jedné a téže stavby ze státních prostředků nepřipouštějí.

Z uvedeného jest zřejmo, že pro nouzovou stavební akci v okresech v interpelaci jmenovaných, zejména však v okrese železnobrodském a turnovském bylo učiněno vše, co bylo možné; jíti nad tuto mez ospravedlňovalo by výtku jednostranného postupu, jelikož jiným okresům ve stejně těžkých poměrech bylo vzhledem k nepostačujícím příslušným státním úvěrům měřeno stejným způsobem.

Pokud se týče bodu 2, interpelace; týkajícího se daně z převodu statků a pracovních výkonů (daně z obratu ), dlužno podotknouti, že okresy, pokud provádějí nouzové stavby, nejsou ťplatiteli daněŤ po rozumu zákona ze dne 11. prosince 1919, č. 658 Sb. z. a n., poněvadž oni sami neprovádějí žádných zdanitelných dodavek ani zdanitelných výkonů (§ 5 cit. zákona), nevystupují tedy jako plátcové daní a nemůže jim proto také býti přiznáno osvobození od těchto daní.

Daně tyto postihují zúčastněné okresy ovšem potud, pokud jednotliví podnikatelé, zjednaní k provádění nouzových staveb, přesunují na ně 1%ní daň, kterou z úplatu za své výkony, resp. dodávky stavebního materiálu dle §§ 1, 3, 5 a 6 cit. zák. státu odváděti musí. Nějakého pak osvobození (subjektivního či objektivního) dodávek neb výkonů prováděných soukromými osobami pro veřejno-právné svazky (okresy), zákon ze dne 11. prosince 1919, č. 658 Sb. z. a n., nezná.

Stanovití pak specielně pro tyto případy nějakou odchylku od platných zákonných norem není možno již z důvodů zásadních, nehledě ani k tomu, že podle nabytých zkušeností sotva lze míti za to, že by všichni zjednaní podnikatelé snížili úplaty za své výkony resp. dodávky o celé 1%, kdyby od daní těchto byli osvobozeni, takže osvobození to přišlo by k dobru namnoze osobám jiným, než těm, jichž zájmy interpelace hájí.

Ohledně příplatků na mouku není ministerstvo pro zásobování lidu vzhledem k ustanovení §u 4 opatření stálého výboru Národního shromáždění ze dne 25. srpna 1920, č. 494 Sb. z. a n. pokud se týče §u 11 vládního nařízení ze dne 2. září 1920, č. 500 Sb. z. a n. o úpravě a úhradě cen mlýnských výrobků vůbec oprávněno nařizovati, aby v interpelaci zmíněné okresy jakožto podnikatelé byly sproštěny povinností platiti příspěvky zaměstnavatelské ku zlevnění mlýnských výrobků.

V Praze dne 8. dubna 1921.

Ministr financí:

Hanačík, v. r.

Ministr veřejných prací:

Dr. Kovařík, v. r.

Správce ministerstva pro zásobování lidu:

Dr. Brdlík, v. r.

Související odkazy



Přihlásit/registrovat se do ISP