Poslanecká sněmovna N. S. R. Č. 1921.

I. volební období.

3. zasedání.

2030.

Odpověď

ministra financí

na interpelaci Fr. Zeminové, Fr. Buřívala, E. Špatného a spol.

o zrušení berních úřadů v Čechách a na Moravě (tisk 1393).

Vyhláškou ministerstva financí ze dne 17. prosince 1920 uveřejněnou ve Sbírce zákonů a nařízení pod č. 649 bylo zrušeno 36 berních úřadů v Čechách a na Moravě. Účelem opatření tohoto bylo zahájiti správní reformu spočívající v tom, že měly býti postupně zrušovány berní úřady, které nejsou v sídle berní správy a slučovány s berním úřadem v sídle berní správy. K opatření tomuto bylá finanční správa nucena, poněvadž berní správy, které již za války trpěly nedostatkem personálu, jsou vyměřováním majetkové dávky a jiných daní zvláště daně z obratu zatíženy tak, že jeví se býti nezbytně nutným přijíti jim v zájmu financí státních ku pomoci. A to se při nynějším nedostatku úřednictva, zvláště konceptního, muže státi jen tak, že bude k berním správám přidělováno jiné schopné finanční úřednictvo, jakým se jeví býti zvláště úřednictvo berní.

Zavedením povinného placení daní a dávek poštovním úřadem šekovým, které bylo provedeno vyhláškou ze dne 17. prosince 1920, č. 654 Sb. z. a n. odpadla nutnost osobního styku poplatníků při placení daní a dávek. Pokud by se ukázala nezbytná nutnost osobního styku poplatníků s berním úřadem, ku př. při vyšetřování cen, u poplatků, dá se tomu odpomoci buď stanovením úředních dnů nebo užitím jiných orgánů finančních. Ve směru tom byly již zahájeny potřebné kroky. Kromě toho bude postaráno o to, aby poplatnictvo bylo informováno berními knížkami. Tím odpadne další příčina osobního styku, takže vzdálenost berního úřadu od bydliště poplatníkova stane se nerozhodnou.

Že není úsporným, aby měl stát vedle poštovních pokladen, k nimž je organisačně přičleněn poštovní úřad šekový, ještě jiné specielní finanční pokladny, je samozřejmo, právě tak jako musí se připustiti, že jest velkou organisační vadou nynější správy finanční, že záležitosti pokladniční, účetní a celou agendu exekuční při daních, které vyměřuje berní správa, obstarává berní úřad, který má své sídlo v jiném městě. Něco podobného by bylo při podniku soukromohospodářském nemyslitelno, poněvadž to vyžaduje mnoho korespondence, vedení dvojitých záznamů atd. Situace nynější vyvinula se tak, že původní berní úřady vyměřovaly dávky tvořící největší část zdrojů státních příjmů, čemuž však dnes dávno není, poněvadž daleko největší část státních dodávek vyměřuje dnes berní správa. Jestli tedy ministerstvo financí postupuje ve smyslu návrhů bývalé rakouské komise pro správní reformu, která se usnesla dne 1. a 2. července 1913 na zrušení velké části berních úřadů (v odůvodnění mluví se o zmenšení počtu berních úřadů na jednu čtvrtinu), pak nelze tu mluviti o plánu jakési centralistické hlavy, nýbrž o tom, že finanční správa uznala správnost důvodů, které bývalou komisi pro správní reformu k usnesení tomu vedly. Důvody tyto jsou, vezme-li se v úvahu, že dnešní režie úřednická, která činila před válkou zhruba 7% výnosu daňového, stoupla přibližně na 15%, ještě nutkavější. Nechá-li bohatá Anglie a Belgie obstarávati pokladniční agendu z důvodů úsporných cedulovou bankou, není pro náš mladý stát důvodu, aby vydržoval vedle poštovních pokladen s moderním šekovým řízením ještě zvláštní pokladny finanční nehledě k tomu, že při zavedení šekového řízení jest o pohodlí obecenstva ještě více postaráno. Odebéře-li se berním úřadům pokladniční agenda, pak jest samozřejmé, že musí býti koncentrovány tam, kde je jich nejvíce potřebí, totiž u berních správ, jichž súčtovací a exekuční agendu obstarávají.

Co se týče volby berních úřadů, které mají býti zrušeny, bylo vůdčí zásadou, že mají býti zrušovány postupně nejmenší úřady, totiž ony, které mají nejmenší počet berních položek a nikoli snad počet obyvatelstva. Velikost úřadu se řídí dle velikosti pracovního úkolu a nikoliv dle počtu obyvatelstva. Že se musí při tom hleděti také na výhodnost komunikace a na možnost umístění přeloženého úřednictva v nových úředních místnostech, jest za nynější bytové nouze samozřejmé. Obě tyto okolnosti hrály roli při volbě berního úřadu v Habrech.

Jestli mají některé jiné berní úřady menší počet kont, pak to neznamená nic, více, nežli že budou i ony postupně zrušeny, nenalézají-li se v sídle berní správy.

Vzhledem ku shora uvedeným okolnostem musím trvati na zrušení berního úřadu v Habrech.

Při zrušování berních úřadů míním postupovati tak, že budu zrušovat berní úřady, nemající svého sídla v sídle berní správy a sice postupně od nejmenších úřadů a sice bez ohledu na to, leží-li i v území českém nebo německém, protože při volbě těchto úřadu mohou rozhodovati pouze důvody zjednodušení a zlevnění státní správy. Zruší-li se některý berní úřad, neopomene finanční správa učiniti všecka potřebná opatření stran ubytování úřednictva.

Co se týká provádění voleb do daňových odhadních komisí odvolávám se na odpověď mého předchůdce v úřadě na interpelací poslanců Pastyříka, Anděla a soudr. (č. tisku 967), ve které jsou uvedeny podrobně důvody, pro které nebyly dosud provedeny volby do odhadních komisí, pak na odpověď téhož správce ministerstva financí na interpelaci poslanců Dubického, Berana, Bradáče a soudr. v téže záležitosti (č. tisku 1.114).

V Praze dne 26. března 1921.

Ministr financí:

Hanačík, v. r.

Související odkazy



Přihlásit/registrovat se do ISP