Poslanecká sněmovna N. S. R. Č. 1921.

I. volební období.

3. zasedání.

1980.

Návrh

poslanců L. Pechmanové, Fr. Buřívala, Pelikána a společníků

na přeskupení poštovního úřednictva dopravního skupiny D do skupiny C státních úředníků

Zákon

ze dne .......................................................... 1921,

jímž se poštovní úřednictvo dopravní skupiny D přeřaďuje do skupiny C podle zákona z 25. ledna 1914 (služební pragmatika).

Národní shromáždění republiky Československé usneslo se na tomto zákoně:

§ 1.

Pro přijetí do poštovní služby dopravní stanoví se předvzdělání střední školy s maturitou. Výjimky povoluje ministerstvo pošt a telegrafů.

§ 2.

Dosavadní poštovní úřednictvo dopravní skupiny D (vrchní poštmistři, poštmistři, vrchní poštovní adjunkti, asistenti a aspiranti obého pohlaví) zařaděné do hodnostních tříd převádí se do skupiny C státních úředníků.

§ 3.

Úředníci dosud ve skupině D ustanovení zařaďují se do postupového schéma skupiny C s propočtením celkové služební doby podle zásad zákona ze dne 19. dubna 1920 Sb. z. a n. čís. 222 a nařízení ministerstva pošt a telegrafů ze dne 4. února 1921, č. 23. věstník ministerstva pošt č. 12/21.

§ 4.

Vrchní poštmistři, poštmistři a všichni dopravní úředníci se zkouškou vrchnopoštmistrovskou postupují do požitků X. hodnostní třídy o 3 roky dříve do požitků IX. hodnostní třídy o 1 rok dříve a do požitků VII. hodnostní třídy o 1 rok dříve než úředníci subalterní bez této zkoušky a dosahují po celkové 27leté služební době požitků VI. hodnostní třídy.

§ 5.

Zákon tento nabývá účinnosti dnem vyhlášení. Provedením jeho pověřuje se ministr pošt a telegrafů.

Odůvodnění:

K § 1. Dosavadní předběžné vzdělání, předepsané pro poštovní úřednictvo dopravní skupiny D v § 2. odst. 4. nařízení ministerstva pošt a telegrafů z 12. května 1919 č. 11.100-II-19 nemůže naprosto vyhověli požadavkům doby na dopravní úřednictvo poštovní kladeným. Snaha poštovní správy učiniti republiku Československou srdcem poštovní, telegrafní a telefonní dopravy evropské a získati veškerý mezinárodní transit, byla korunována úspěchem. Má-li však naše pošta, telegraf a telefon, pošta letecká a radiotelegrafie obstáti před mezinárodním forem, nutno prohloubiti povšechné i odborné vzdělání úřednictva tím, že zvýší se úroveň předběžného vzdělání.

K § 2. a 3. Poštovní úřednictvo dopravní skupiny D skládá odborné zkoušky v stejném rozsahu, prodělává praxi i theorii v těchže mezích a vykonává tutéž službu jako poštovní úřednictvo skupiny C, s nimž se ve službě na těchže pracovních místech střídá. V průpravě a práci není žádného rozdílu a také ne ve výkonech služby.

Dosavadní systém dvojího úřednictva je nejen neúčelný, ale také nehospodárný.

K § 4. Přednostové, vrchní poštmistři musí vykonati vyšší odbornou zkoušku přednostenskou a mají vedením úřadu zodpovědnější úkoly a práce, za kterou se jim dosud nedostává žádné zvláštní odměny. Dosavadní skupina C poštovního úřednictva dopravního byla doplněna z 50% bývalými úředníky skupiny D.

Úhrada podle § 41. ústavní listiny:

Náklad na provedení tohoto zákona v úhrnné částce 2,000.000 Kč uhradí se docílenou úsporou v administrativě poštovní, zrušením osobních oddělení pro skupinu D, jež se sloučí s odděleními osobními pro skupinu C.

Některá oddělení následkem tohoto zjednodušení poměrů odpadnou jak v ministerstvu pošt a telegrafů tak u jednotlivých ředitelství, počtem sedmi. Tím docílena bude dostatečná úspora na provedení tohoto zákona.

V Praze dne 31. března 1921.

Pechmanová, Buříval, Pelikán,

Laube, Stříbrný, Dr. Franke, Netolický, Dr. Bartošek, Dr. Uhlíř, Zeminová, Draxl, Hrušovský, Trnobranský, Langr, Hrizbyl, Tučný, Landová-Štychová, Špatný, Sladký, Drobný, Slavíček.

Související odkazy



Přihlásit/registrovat se do ISP