Poslanecká sněmovna N. S. R. Č. 1921.

I. volební období.

2. zasedání.

1953.

Odpověď

ministra sociální péče a veřejných prací

na interpelaci poslance Františka Modráčka a soudruhů

o vyřizování žádostí stavebních družstev. (Tisk 882.)

Obtíže, které se staví v cestu obecně prospěšným stavebním družstvům, jsou mi dobře známy. Stavební věci jsou podle své povahy všecky nutné. Jest nesporno, že ve značné míře závisí úspěch stavební činnosti družstev na rychlém vyřizování jejich žádostí u centrálních úřadů k jich vyřizování povolaných. Že se tak vždy neděje, nelze ovšem, jak také interpelace sama uvádí, klásti za vinu dotčeným státním orgánům, nýbrž dlužno přičísti ji na vrub nedostatečnému vybudování úřadu a zejména naprostému nedostatku zapracovaných sil úřednických.

Úkol řešiti otázku bytovou — jeden z nejtěžších odkazů války — rozdělen jest mezi ministerstvo sociální péče po stránce právní a finanční a ministerstvo veřejných prací po stránce technické. Ministerstvo veřejných prací a ministerstvo sociální péče uvědomivše sobě hned při svém ustavení se význam úkolu jim v bytové otázce připadnuvšího, zřídila pro bytovou péči zvláštní oddělení budované postupně pokud možno odbornými úředníky.

Než dotyčné agendy přibývalo tak netušenou měrou, že nebylo možno úměrně zvyšovati i počet k tomu potřebného úřednictva, který obnášel u ministerstva veřejných prací v roce 1919 jen 5 a v r. 1920 jen 8 úředníků. Při tomto nepatrném počtu úřednictva byly ministerstvem veřejných prací v době od 1. března 1919 do 15. prosince 1920 bez veškeré součinnosti státních stavebních úřadů nižších instancí prozkoumány, schváleny a ministerstvu sociální péče k dalšímu úřednímu řízení odevzdány projekty na stavbu 7.528 obytných nájemních neb rodinných domů se 26.140 byty, rozpočteného stavebního nákladu 1.114 mil. Kč., z čehož připadá na Velkou Prahu 680 domů se 4.769 byty, rozpočteného stavebního nákladu 300,000.000 Kč.

Tento materiál ministerstvem veřejných prací po stránce technické připravený, zpracovává v bytovém, oddělení ministerstva sociální péče po stránce právní a finanční 10 úředníků, kteří ovšem musí vyřizovati i ostatní agendu a z nich většina teprve v posledních měsících nastoupila v ministerstvu službu.

Rozdělením celkové agendy na jednotlivé úředníky dochází se k tak velkému zatížení pracovních sil, že jest naprosto nemožno vyžadovati rychlé vyřizování všech podání. To tím méně, když jednotliví úředníci jsou stálými osobními intervencemi stran v práci své celé dny zdržováni. K odstranění této závady vynaložila obě ministerstva všechno úsilí a podnikla již nyní kroky ku získání vhodných sil úřednických. Akce ta nepotkává se však s kýženým úspěchem. Značná zdržování ve vyřizování mnohých podání, k jichž vyřízení jsou povolána obě ministerstva, působí také ta okolnost, že bytová oddělení obou ministerstev nejsou tak umístěna, aby vzájemný styk byl pokud možno nejvíce umožněn. I v této věci snaží se ministerstvo sociální péče o nápravu a hledá vhodné místnosti ku uskutečnění aspoň místního spojení obou bytových oddělení v jednom domě.

Pokud se týče jednotlivostí v interpelaci uvedených, možno poukázati k tomu, že od měsíce května 1920, kdy pověřen byl v ministerstvu sociální péče zvláštní úředník výhradně vyřizováním žádostí o přiznání obecné prospěšnosti, stížnosti do opožděného vyřizování takových žádostí úplně ustaly.

Projekt obecně prospěšného stavebního a bytového družstva poštovních a telegrafních zřízenců v Praze, z. sp. s r. o. na stavbu čtyřpatrového domu v Nuslích došel do ministerstva veřejných prací dne 31. března 1919 a byl postoupen s odborným posudkem dne 24. dubna 1919 (7433—III—19) ministerstvu sociální péče k dalšímu řízení. Návrh na zadání dotyčné stavby ze dne 23. června 1919, který byl družstvem předložen 2. července 1919, byl vyřízen v ministerstvu veřejných prací pod datem 9. července 1919 (čís. 17.903—III—1919) a postoupen ministerstvu sociální péče. Ministerstvo sociální péče přislíbilo pak státní podporu pro tento projekt, a schválilo zadání prací výnosem ze dne 18. srpna 1919 čís. 8885-II.

Úřední spisy, týkající se Staveb. družstva dělnických a rodinných domků pro Smíchov a okolí, z. sp. s r. o., nijak neprokazují, že by byly oprávněny stesky tohoto družstva do ministerstva sociální péče. Jisto jest, že ministerstvo sociální péče samo žádnému družstvu přímo stavební úvěr neposkytuje, ani jej u peněžních ústavů nezprostředkuje. Nemohlo tudíž ministerstvo sociální péče smíchovskému družstvu ani přímo úvěr přislíbiti ani jej zprostředkovati. Ostatně z úředního protokolu jest patrné, že podobná žádost u ministerstva podána nebyla. Zadání stavby dvou domů stalo se podle návrhu družstva. Třetí dům nemohl býti zadán podle návrhu družstva, poněvadž oferta firmy družstvem navrhované, nejsouc úplnou, nevyhovovala podmínkám ofertního řízení.

Také vývody interpelace týkající se Stavebního a bytového družstva v Modřanech, z. sp. s r. o., jsou v odporu s úředními spisy. Rozhodnou skutečností jest, že družstvo teprve v polovici prosince 1919 předložilo ministerstvu veřejných prací detailní rozpočty s návrhem na zadání stavby, a ministerstvo veřejných prací výnosem již ze dne 13. února 1920, čís. 39.163 schválilo zadání stavby podle návrhu družstva. O tom bylo družstvo, které opětovně osobně v ministerstvu sociální péče intervenovalo, nejdříve krátkou cestou a pak formálně výnosem ze dne 31. března 1920, čís. 1685-C vyrozuměno. Sotva lze tudíž věřiti, že mohlo míti družstvo domky do konce roku pod střechou, i kdyby ministerstvo veřejných prací bylo zadání stavby obratem schválilo. Družstvo postavilo celkem 24 rodinných domků, na další nestačil úvěr, který družstvo si samo opatřilo.

Také stavební družstvo v Nuslích jistě nemůže si stěžovati na pomalé vyřizování, pokud jde o schválení projektů a o schválení návrhů na zadanou práci. Ministerstvo veřejných prací a sociální péče tyto věci vždy v době necelého měsíce vyřídilo. Stavební akce tohoto družstva ztroskotala pro nedostatek úvěru. Družstvo sice žádalo, aby ministerstvo sociální péče samo vyjednávalo s různými peněžními ústavy o poskytnutí úvěru a ministerstvo ovšem této žádosti z důvodů řečených u smíchovského družstva nemohlo vyhověti.

Družstvo pro stavby lidových, rodinných a úřednických domků v Praze IV. a Střešovicích vystavělo již před válkou 2 obytné domy ve Střešovicích pomocí úvěru stavebního, aniž si zajistilo potřebný hypotekární úvěr do II. knihovního pořadí, za který bylo by možno použíti záruky, za kterou družstvo žádalo.

Ministerstvo sociální péče samo zahájilo jednání s peněžními ústavy za získání potřebného úvěru. Bude-li úvěr za přiměřených podmínek získán, nebude překážky proti povolení záruky státního bytového fondu.

Z těchto údajů jest jasno, že v případech v interpelaci zmíněných sotva lze mluviti o zdlouhavém úředním řízení se strany ministerstva veřejných prací a sociální péče. Vyřízení podaných žádostí jest začasté zdržováno nesprávným, neb nedostatečným instruováním spisů, ve kteréž příčině hledí obě ministerstva zkracovati úřední postup tím, že si, pokud možná bezprostředně, u intervenujících stran vyžadují potřebné doplňky nevyhovujících podání. Hlavní příčinou, že všechnu bytovou agendu nelze vyřizovati tak rychle, jak to obce a družštva v zájmu věci vyžadují, jest nedostatek odborného a vyškoleného úřednictva, jehož opatření naráží na velké obtíže, protože s povoláním zapracovaných úředníků nižších instancí ke službě v mnisterstvu počítati nelze, ježto i tyto úřady trpí nedostatkem, úřednictva a zkušení odborníci ze soukromé praxe, ba i mladí právníci a technikové bez veškeré praxe, z finančních ohledů na státní službu nereflektují.

Nemohu zamlčeti, co připadá mi v interpelaci zvláště nápadným. Podle ní stěžují si na pomalé vyřizování hlavně pražská družstva, jichž funkcionáři mají možnost i volnost v obou ministerstvech kdykoli osobně intervenovati. Této volnosti pražská družstva v plné míře užívají. Sotva bude moci některé družstvo tvrditi, že jeho přání a steskům jednotliví úředníci ministerstev nepřicházeli vstříc. To platí zejména také o družstvu smíchovském, nuselském i modřanském, jichž funkcionáři aspoň do ministerstva sociální péče opětovně netoliko v úředních, ale i v odpoledních a večerních hodinách docházeli, aby zde netoliko poháněli vyřízení svých žádostí, ale i nalezli rady a pomoci.

V Praze dne 28. února 1921.

Ministr veřejných prací:

Dr. Kovařík, v. r.,

Ministr sociální péče:

Dr. Gruber, v. r.

Související odkazy



Přihlásit/registrovat se do ISP