Poslanecká sněmovna N. S. R. Č. 1921.
I. volební období.
2. zasedání.
1867.
Interpelace
posl. Fr. Petrovického a druhů
ministru železnic
o zlepšeném propůjčování nákladních vozů.
Československé státní dráhy zdědily po Rakousku starý, ve válce zavedený a naprosto neosvědčený způsob, dopravovati vagónové zásilky jenom, jsou-li nákladní listy opatřeny dopravním povolením od příslušného ředitelství státních drah, ke kterému dotyčná stanice patří. Toto opatření, jež vzniklo v Rakousku za války kdy byla velká a stálá nouze o vagóny, neosvědčilo se ani tenkráte, poněvadž je obcházeli jak interesenti, tak železniční orgány i ředitelství. To je i dnes možno osobám, jež mají t. zv. "styky". Tento způsob je úplně dnes zbytečný a je to jen zatěžování občanstva, i když je snad v některém období, na př. v době cukerní kampaně, nouze o nákladní vagóny určitých typů, je toto opatření neudržitelným, neboť co je platno potvrzení nákladního listu, když není vagónů. Potom dopravní povolení samo sebou nemá zvláštní ceny. Je to zbytečné zatěžování obchodníků, živnostníků a průmyslníků, výloh na poštovné, obtěžování ředitelství státních drah a nemá to ani praktického významu.
V této věci akce již zahájily odborné korporace: Svaz majitelů pil v Praze, Dřevařské grémium a Říšská Jednota společenstev obchodníků dřívím a majitelů pil v Praze.
Proto podepsaní táží se p. ministra železnic, je-li mu známa dosavadní prakse při uvolňování nákladních vozů pro průmysl, obchod a živnosti, a je-li ochoten odstraniti tento zastaralý způsob, vázaný na dopravní povolení na nákladních listech.
V Praze dne 15. března 1921.
Petrovický,
Dr. Lukavský, Dr. Kramář, Dr. Rašín, O. Navrátil, inž. L. Novák, Purkyňová, Dr. Hajn, Dyk, inž. Bečka, Dr. Matoušek, Mašek, Zavřel, Bergman, Špaček, Veverka, Dr. Stránský, Votruba, Stejskal, Hudec, Modráček.