Poslanecká sněmovna N. S. R. Č. 1921.

I. volební období.

2. zasedání.

1841.

Zpráva

I. výboru pro dopravu a veřejné práce,

II. výboru pro obchod, průmysl a živnosti

o návrhu poslanců Aloise Kříže, Albína Chalupy, Josefa Tesky a soudruhů (tisk 351)

na stavbu spojovací trati dráhy mezi městy Týn n./Vlt. a Bechyně.

I.

Již v době před státním převratem byl připraven technicky projekt dráhy spojovací mezi městy Týn n./Vlt. a Bechyní, a uznána důležitost hospodářského oživení těchto dvou jihočeských okresů.

Prodloužením a spojením místní dráhy Vodňany—Čičenice—Týn n./Vlt. s elektrickou drahou Tábor— Bechyně vzniklo by přímé železniční spojení od Tábora na trať dráhy Budějovice—Chebské, a k lokální dráze Vodňany—Čičenice.

Ježto provedená již traca této dráhy v ministerstvu železnic vede sice nejkratším směrem, ale územím pouze dvou obcí přes Netěchovice, zahájily r. 1919 obce: Bechyně, Radětice, Hvoždany a Dražíč z okresu Bechyňského a pak Chrášťany, Doubravka, Doubrava, Holoměřice a Pašovice z okresu Vltavotýnského, celkem 9 obcí na zásadě, že je všechno úsilí o ozdravění poměrů jihočeských marným a t. zv. jihočeská otázka potáhne se nevyřešena do nekonečna, jestliže správa státu nepřijde zejména vhodným železničním spojením jižním Čechám vstříc, aby dráhy dotýkaly se míst v nichž lze probuditi průmysl, aby jihočeský lid nebyl nucen odcházeti za prací jinam — akci za účelem přetracování trati této v mírném oblouku, kol obce Dražíče, kde nalézá se v blízkosti výborný vápenec, kaolín, hlína, ruda a jiné zeminy, jež sloužiti by mohly za základ jihočeského průmyslu.

Zdálo by se jednodušším a bez práce, použíti hotové již tracy pod aegitou rakouské neutrality ještě zhotovené, ale nutno přihlížeti k tomuto důležitému momentu hospodářskému a doporučiti, aby došlo konečně k trace dráhy, které by se v budoucnu nelitovalo, totiž kolem Dražíče, na niž přistupují i zástupci Týnští žádajíce však aby se stavělo co nejdříve.

Z těch důvodů navrhuje dopravní výbor:

Slavná sněmovno račiž se usnésti:

Ministerstvu železnic a veřejných prací se ukládá, aby ve smyslu zákona o místních drahách ze dne 27. června 1919 Sb. z. a nař. č. 373 na uskutečnění tohoto projektu dále pracovalo, a přivedlo jej co nejdříve k uskutečnění.

V Praze dne 2. března 1921.

Předseda:

Inž. Bečka, v. r.,

Zpravodaj:

Adolf Křemen, v. r.

II.

Výbor pro obchod, průmysl a živnosti připojuje se ku zprávě výboru dopravního a navrhuje poslanecké sněmovně přijetí hořejšího usnesení.

V Praze dne 15. března 1921.

Předseda:

Jan Slavíček, v. r.,

Zpravodaj:

Kříž Alois, v. r.

Související odkazy



Přihlásit/registrovat se do ISP