Poslanecká sněmovna N. S. R. Č. 1921.
I. volební období.
2. zasedání.
1751.
Interpelace
poslanců Jaromíra Špačka a soudruhů
ministru železnic
o udělení koncese příp. o stavbě železnice z Moravské Ostravy přes Brušperk do Frenštátu pod Radhoštěm.
Bývalá železniční správa rakouská udělila již několik let před válkou koncesi ku stavbě železnice, z Moravské Ostravy do Brušperka, příp. až do Frenštátu panu dru. Edmundu Palkovskému z Moravské Ostravy. Se stavbou bylo také již před válkou započato, avšak byla zastavena pro překážky nastalé válkou. Vystavěné budovy se pomalu rozpadávají, poněvadž koncesionář nemůže nyní pro obrovské zdražení materiálu i mezd započaté práce sám dále prováděti a železniční správa přes opětovné urgence jeho i slezské zemské správní komise nevyřizuje žádosti jeho i této zemské správní komise za přenesení koncesionářských práv dra. Palkovského na zemi slezskou, která je ochotna tuto dráhu jako svou vlastní postaviti a provozovati, a přičleniti ji k soustavě svých železnic, vybudované již před válkou na Ostravska moravském i slezském.
Tyto průtahy železniční správy jsou na značný úkor a škodu nejen koncesionáři resp. zemi slezské, nýbrž i obyvatelstvu tohoto kraje, jeho zájmům dopravním i hospodářským a zaměstnanosti. Tato dráha bude se jistě dobře vypláceti, přinese hospodářský rozkvět obcím na ní položeným, přispěje k oživení ruchu stavebního i k zaměstnanosti obyvatelstva, kterých se nyní již nedostává. Váhati s její stavbou je přímo hříšno. Nemíní-li chopiti se jejího vybudování sám stát, je jeho povinností nečiniti aspoň překážek, aby ji provedla země slezská. Námitka, že by tím nabyla železniční tratí na území moravském, je malicherná, poněvadž z takového podniku není Slezsko žádným zákonem vyloučeno a právě tak provozuje, na příklad, obec moravsko-ostravská vlastní elektrickou železnici z Moravské Ostravy do Karvíny (asi kromě dvou set metrů) jen po. území slezském. Jednání železniční správy v této věci obyvatelstvo našeho kraje nese velmi trpce a pokládáme tudíž za povinnost, dotázati se pana ministra:
1. Zná pan ministr tyto věci? Jestliže ano, jaké jsou příčiny, pro něž železniční správa nedovoluje přenesení koncessionářských práv pana dra. Palkovského na zemi slezskou?
2. Nemíní-li ministerstvo železnic povoliti zemi slezské, aby vystavěla a provozovala tuto důležitou železniční trať, je ochotno, pojati ji do svého plánu stavebního pro nejbližší dobu a provésti ji bezodkladně státem?
V Praze dne 20. února 1921.
Špaček,
Dr. Matoušek, Dr. Lukavský, Votruba, Veverka, Dr. Stránský, Petrovický, Purkyňová, Dr. Hajn, Dr. Kramář, Dr. Rašín, Mašek, inž. Bečka, Bergman, G. Navrátil, inž. L. Novák, Dyk, Šamalík, Kopřiva, F. Navrátil, Zavřel.