Poslanecká sněmovna N. S. R. Č. 1921.
I. volební období.
2. zasedání.
1713.
Návrh
poslance Nejezchleba-Marchy a soudruhů
na postátnění soukromé dráhy Brno-Líšeň.
Z Brna do Líšně, kteréžto městečko je obchodním místem známým v celé Evropě, vede, lokální dráha, náležející akciové společnosti Seifert & spol. Tato dráha je neobyčejnou dopravní tepnou, nejen pro Líšeň samu, nýbrž i pro obce Podolí, Horákov, Velatice, atd.
Dopravní tarif na kámen, který se z líšeňského lomu po dráze dopravuje, je tak vysoký, že ohrožuje existenci tohoto důležitého průmyslu. Dělnictvo a ostatní obyvatelstvo, které používá této dráhy, konalo již několikrát velké schůze, na nichž bylo poukazováno, že v poslední době byl tu zvýšen tarif pro osobní dopravu o 100%. Tato 6 km dlouhá dráha neodpovídá požadavkům doby jak po stránce technické, tak hygienické. Jediným východiskem z tohoto stavu je lokální dráhu Brno-Líšeň postátnit.
Podepsaní navrhují: Poslanecká sněmovno račiž se usnésti: Vládě se ukládá, by neprodleně zahájila kroky ku sestátnění soukromé lokální dráhy Brno-Líšeň.
Tento návrh budiž přikázán výboru dopravnímu.
V Praze dne 21. února 1921.
Nejezchleb-Marcha,
Mašata, Vraný, Rychtera, Dr. Srdínko, Jan Černý, Dr. Hnídek, inž. Botto, Udržal, J. Hálek, Dr. Černý, Křemen, Bradáč, Vahala, Vacula, Chlebounová, Mach, Tůma, Dr. Blaho, Dr. Hálek, Stodola, Dubický.