Poslanecká sněmovna N. S. R. Č. 1921.

I. volební období.

2. zasedání.

1613.

Odpověď

ministra železnic

na interpelaci poslance Dra Ant. Uhlíře a soudruhů

o železničních poměrech na českém severovýchodu. (Tisk 660.)

Tuto interpelaci dovoluji si zodpověděti jak následuje:

Dopravní poměry v okrsku ředitelství státních drah v Hradci Králové jsou ve vývinu a dá se očekávati vzestup dopravy v severovýchodní částí Čech, soudobně s postupným urovnáním hospodářských poměru. Státní železniční správa je si těchto skutečností plně vědoma a hodlá vybudovati jednotlivé trati a stanice tak, jak to bude vyžadovati železniční provoz a vzájemné hospodářské styky. Není ovšem možno napraviti všechny závady ihned, neboť dlužno míti ohled na hospodářské zájmy, drahotní poměry a finanční sílu státu. Podrobněji je tato otázka rozvedena níže.

Z těchto příčin nelze ihned přikročiti k vybudování druhých kolejí v severovýchodní oblasti Čech; pro tyto práce chybí dosud i nutné předpoklady dopravní a. komerční.

V otázce dopravy osobní jest poukázali na nedostatek strojů, vozidel, uhlí a provozních potřeb, jež nedovoluje rozmnožení vlaků osobních, ježto v prvé řadě muselo se odpomoci potřebě školních a dělnických vlaků. V provozu ponechány byly rychlovlaky, přijíždějící ráno do Prahy a odjíždějící večer z Prahy, aby umožněn byl obecenstvu vzdálenějších okrsků jednodenní pobyt v hlavním městě republiky. Tak ponecháno po jedné rychlíkové dvojici na trati Praha — Něm. Brod, Praha — Děčín, Praha — Georgswalde Ebersbach s připojením na Liberec. Na trati Praha — Hradec Králové jezdí dvě dvojice rychlíků. Časté zastavování rychlíků má svou příčinu v nepříznivém rozčlenění tratí ředitelství Hradec Králové, v četných přechodných stanicích a dále v tom, že není možno rušiti dávno již vžitá zdržení rychlíků v některých místech.

Za účelem studia železničního spojení s pohraničním pásmem náchodským, předložilo ředitelství státních drah v Hradci Králové pomůcky, na jichž základě je tato otázka sledována.

Spojením z Jičína do Trutnova přes Novou Paku-Chotěvice převedla by se jen zátěž z nynějších, slabě využitých tratí, a neoživil nikterak podhorský kraj chudý průmyslem, nehledě k nevýhodám velkého stoupání. Zavedené komerční šetření pro navrhovanou trať, není dosud skončeno.

Vybudování přímé trati z Prahy do Jaroměře a do Týniště přes Král. Městec a Chlumec, jakož i vybudování druhé koleje na trati Praha-Bakov není odůvodněno ani potřebami dopravními ani komerčními. Při tom nutno se jen krátce zmíniti, že se uvažuje, aby úvrať ve Velkém Oseku byla odstraněna.

Oprava spojky Václavice—Starkoč pro průběžnou dopravu cd Broumova a Náchoda ku Praze, měla by snad význam pro hospodářský život průmyslových mest Broumova, Police, Hronova a Náchoda, které souvisejí s průmyslem ve Svatoňovicích, Červeném Kostelci a Král. Dvoře; provedení navrhované úpravy bude však možno teprve v dobách pozdějších, až připustí to státní finance. Otázkou touto zabývá se již ministerstvo železnice souvislosti s přímou tratí do Kladska.

Nedostatky stanic českého severovýchodu, snaží se odstraniti státní správa železniční, pokud to dovolují finanční prostředky a pracovní i drahotní poměry. Pracuje se na projektech rozšíření stanic v Hradci Králové, Vrchlabí, Červeném Kostelci, Kopidlně, Náchodě a Chřibské, Třebechovicích, Nymburku, Chlumci, Mladé Boleslavi, Turnově, Trutnově, Hořicích, částečně se stavby ty již provádějí. Postupně přikročí se k projektům pro rekonstrukci dalších stanic.

Pro stanici Poděbrady vypracován byl rámcový projekt; jde v prvé řadě o získání potřebných pozemku se zřetelem na okolní stavební ruch a připravovaný plán zastavovací. Rozsah budoucího rozšíření stanice bude stanoven teprve později, až ukončena budou jednání administrativní a až docíleno bude dohody se zájemníky. Ostatně jest podotknouti, že uvěř pro Poděbrady na rok 1920 vyměřen je toliko několika sty tisíců korun.

Rozčlenění tratí ředitelství Hradec Králové nepřipouští také vedení přímých osobních vlaků ze všech směru, nehledě ani k tomu, že by nebyly nově zavedené vlaky dostatečně frekventovány. Jak bylo již podotknuto, nemá státní správa železniční dostatek silných strojů, souprav a uhlí. Spatná jakost uhlí zaviňuje nedostatečné vyvinutí tažné síly stroje, potřebné pro plné zatížení, a má za následek opozdění vlaků. Neslučování vlaků různých směrů v Hradci Králové, Chlumci, Vel. Oseku, Turnově a Bakově vyžadovalo by podstatné rozmnožení osobních vlaků, kterémuž požadavku nemůže býti vyhověno, vzhledem na uvedený již nedostatek strojů, uhlí a vozidel.

Městu Praze a jeho okolí není nadbytečně nadržováno. Naopak lokální doprava pražská nemohla býti dosud tak vybudována, jak by to odpovídalo snaze správy dráhy a potřebám velikého množství občanstva, odkázaného svým povoláním na Prahu, jež nuceno jest bydliti v okolí Prahy.

Přestavbu místní dráhy Jičín—Turnov doporučiti nelze z důvodů dopravních a komerčních. Dopravní poměry na uvedené místní dráze jsou mnohem nepříznivější, než na trati Hradec Králové — Josefov — Jaroměř — Stará Paka — Turnov a značná stoupání až 18%°, zdražila by železniční provoz.

Oproti tomu vede trať Hradec. Králové — Stará Paka — Turnov o stoupání nejvýš 11%° krajem s vysoce vyvinutým průmyslem a jest daleko důležitější, než místní. dráha Jičín — Turnov, která ostatně by musela býti dříve státem vykoupena.

V Praze dne 19. ledna 1921.

Ministr železnic:

Dr. inž. Burger, v. r.

Související odkazy



Přihlásit/registrovat se do ISP