Poslanecká sněmovna N. S. R. Č. 1921.

I. volební období.

2. zasedání.

1589.

Návrh

poslance Dra Lukavského, G. Navrátila a soudr.

o služební pragmatice profesorů a učitelů středoškolských.

Podepsaní navrhují:

Zákon

ze dne ...................................................... 1921,

o služební pragmatice profesorů a učitelů středoškolských.

Národní shromáždění republiky Československé usneslo se na tomto zákoně:

ÚVODNÍ USTANOVENÍ.

Článek I.

Střední školou podle tohoto zákona jest každá škola, jejíž organisace vyžaduje aspoň pro některá systemisovaná místa služební úplného vzdělání na škole, na níž se studium ukončuje zkouškou dospělosti (pro I. odbor na obch. školách absolutorium obchodní akademie) a na vysoké škole aspoň 3leté nebo na škole uměleckoprůmyslové a na akademii výtvarných umění s předepsanou zkouškou profesorskou (způsobilosti) nebo se všemi státními zkouškami pro určitý odbor na vysoké škole předepsanými.

Střední školy dělí se na skupiny:

1. všeobecně vzdělávací (gymnasia, reálná gymnasia, reform. reálná gymnasia, reálky, lycea),

2. učitelské ústavy a p. (varhanické školy),

3. obchodní (obch. školy 4leté [akademie] a 2leté),

4. průmyslovou a) pro hlavní skupiny průmyslu (umělec, průmysl., průmyslové), b) odborné (školy keramické, brusířské, zlatnicko-rytecké, hornické, sochařské a kamenické, pro umělecké zámečnictví, pro zpracování dřeva, pro průmysl stávkařský a pletařský, tkalcovské a j.), c) řemeslnické.

Mezi školami státními a nestátními nečiní se rozdílu.

Článek II.

Na každé střední škole podléhající ustanovením tohoto zákona jest systemisováno místo profesora jako ředitele (správce), podle potřeby i místa profesorů jako přednostů oddálení, a takový počet řádných míst profesorů neb učitelů, aby při jejích normálním týdenním úkolu učebném všechny kmenové třídy nebo trvalé kursy byly řádně podle odborů obsazeny.

Místa taková obsazují se trvale.

Pro pobočky neb dočasné kursy, které trvají v souvislosti nejméně tří roky nebo nepřetržitě po tři roky se opakují, nechť jest ústředním úřadem na návrh komory středoškolských profesoru a učitelů systemisován příslušný počet míst mimořádných (extra statum).

Místa taková obsazují se podmínečně trvale.

Všechna ostatní služební místa nesystemisovaná obsazují se dočasně.

Pro služební dozor na středních školách jest při ústředním úřadě systemisován příslušný počet míst profesorů jako pedagogicko-didaktických referentů škol středních.

Místa tato obsazují se na dobu 6 roků, po kteréžto době může každé takové místo obsaženo týmž profesorem vždy na dalších 6 roků.

Článek III.

Ve smyslu tohoto zákona rozeznávají se skupiny školské služby takto:

A. Služba, která vyžaduje úplného vzdělání na střední škole nejméně sedmitřídní se zkouškou dospělosti nebo na obchodních akademiích a na vysoké škole tříleté nebo škole umělecko-průmyslové a akademii výtvarných umění se zkouškou profesorskou (způsobilosti) nebo se všemi zkouškami státními pro určitý odbor na vysoké škole předepsanými.

Sem řadí se také služba zatímních profesorů, kteří vysokou školu sice absolvovali, ale úplných zkoušek dosud nevykonali.

B. Služba, která vyžaduje buď úplného vzdělání na střední škole nejméně sedmitřídní se zkouškou dospělosti nebo úplného vzdělání na občanské škole nebo ve čtyřech třídách střední školy všeob. vzdělávací a nejméně ve třech třídách odborné střední školy se zkouškou odbornou a praxí odbornou.

C. Služba, která vyžaduje úplného vzdělání na škole občanské nebo ve třech třídách střední školy odborné nebo na škole průmyslové mistrovské nebo všeobecně vzdělávací s víceletou praxí odbornou. Služební postavení bez rozdílu pohlaví rozeznává se takto:

1. Profesoři (skupina školské služby A):

a) pedagogicko-didaktický referent škol středních, který jest služebně přidělen ústřednímu úřadu a vykonává služební dozor na školách středních jemu přikázaných,

b) ředitel (správce), zatímní správce, jenž řídí střední školu,

c) správce odbočky, jenž řídí samostatnou část střední školy,

d) přednosta oddělení, jenž řídí některé odborné oddělení střední školy,

e) profesor, jenž samostatně vyučuje, jemuž titul ťprofesorŤ náleží a jenž jest v úřad trvale dosazen,

f) zatímní profesor, jemuž sice na ten čas titul ťprofesorŤ náleží, ale jenž není v úřad trvale dosazen, nebo jemuž titul ťprofesorŤ nenáleží, ale jenž absolvoval vysokou školu a na střední škole vyučuje.

2. Učitelé (skupina školské služby B a C):

a) cvičný a skutečný učitel, jenž jest trvale v úřad dosazen podle skupiny školské služby B a vyučuje na střední škole v předmětech naukových nebo jiných kromě dílenských,

b) odborný učitel, jenž jest trvale v úřad dosazen pro předměty dílenské,

c) učitel, jenž jest dosazen v úřad trvale podle skupiny školské služby C,

d) zatímní učitel jenž jest podle skupiny školské služby B nebo C zatímně v úřad dosazen s pevným platem (adjutem),

e) výpomocný učitel, jenž jest dočasně v úřad dosazen s odměnou podle počtu týdenních hodin učebných,

f) vedlejší učitel, jenž jest dosazen v úřad pro vedlejší (mimořádné) předměty,

g) smluvní učitel, jenž jest v úřad dosazen na smlouvu.

Učitelé na cvičných školách přiřaděných ústavům učitelskými podobají také ustanovením tohoto zákona (ve skup. B nebo C.).

Článek IV.

Zákon tento nabývá platnosti ode dne jeho úředního vyhlášení a vztahuje se na všechny profesory a učitele v článku III. uvedené, ať jsou v činné službě, na dovolené. mimo službu, v dočasné nebo v trvalé výslužbě a to tak, jako by byl v platnosti při počátku jejích dosazení v úřad, ovšem s vyloučením všech doplatků platových, příbytečného a přídavků na dobu přede dnem právní účinnosti tohoto zákona bez újmy nabytých práv.

Pokud zákon tento neobsahuje výjimek, zrušují se všechny předpisy o předmětech, které se v zákoně tomto upravují.

Článek V.

Provedením tohoto zákona pověřují se zúčastněná ministerstva nejdéle do 6 měsíců po jeho úředním vyhlášení.

ČÁST I.

VŠEOBECNÉ PŘEDPISY.

Dosazení v úřad.

§ 1.

Na střední škole veřejné nebo právem veřejnosti nadané smí býti dosazen v úřad jen státní občan republiky Československé bez rozdílu pohlaví, náboženství i politické příslušnosti, mravně zachovaly a plnoletý nebo ten neplnoletý, jemuž zákonitým zástupcem bylo dáno svolení.

Jakým podmínkám vzhledem ke svým schopnostem, znalostem a odbornému vzdělání předběžnému musí vyhověti, jest třeba posuzovati podle platných předpisů. Není-li takových předpisů, budou podle potřeby Národním shromážděním nebo ústředním úřadem vydány.

Osoba, jež jest v soudním trestním vyšetřování, nebo jejíž jmění jest v úpadkovém řízení, smí býti dosazena v úřad až po skončeném úředním jednání. Osoba přestupující z jiné veřejné služby smí býti dosazena v úřad, jen když byla z dosavadní své služby bez závady propuštěna.

§ 2.

Aby mohl býti dosazen v úřad, jest po návrhu komory profesorův a učitelů středoškolských třeba zvláštního svolení ústředního úřadu (ministerstva školství a národní osvěty) tomu:

1. kdo nedokončil 18. rok svého věku,

2. kdo překročil 40, rok svého věku a nebyl dosud ve veřejné nebo právem veřejnosti nadané službě školské,

3. kdo byl odsouzen pro zločin nebo přečin povahy nepolitické,

4. kdo z veřejné služby byl propuštěn nebo z ní vystoupil pro jinou příčinu, než jest bezprostřední a bezzávadný přestup do veřejné nebo právem veřejnosti nadané služby školské,

5. kdo by adopcí, sešvakřením nebo jako příbuzný až včetně do 3. stupně pokrevního příbuzenství v přímém nebo pobočném pokolení vstoupil do služebního poměru bezprostřední nadřízenosti nebo podřízenosti.

Nastane-li takový poměr dodatečně, musí se státi opatření, aby úřední nebo služební zájmy nebyly ohroženy.

§ 3.

Vyjde-li dodatečně na jevo, že někdo byl dosazen v úřad na základě neplatných dokladů, nebo že byly zamlčeny okolnosti, které podle platných předpisů vylučují dosazení v úřad, budiž proti němu zakročeno u disciplinárního soudu.

§ 4.

Systemisovaná místa profesorů na státních středních školách propůjčuje ťjmenovánímŤ president republiky Československé nebo odborný ministr jeho jménem k návrhu ústředního úřadu po řádně provedeném konkursním řízení dle § 15.

Ostatní systemisovaná místa propůjčuje ťjmenovánímŤ za stejných okolností, jakož i všechna místa na smlouvu, odborný ministr nebo správce ministerstva, pod jehož vrchní správu škola náleží.

Všechna ostatní místa služební propůjčuje ťustanovenímŤ pedagogicko-didaktický referent, jehož dozoru škola přísluší.

Dosazení v úřad provede, ústřední úřad nebo úřad jím k tomu zmocněný.

Všecka služební místa na nestátních školách středních veřejných nebo právem veřejnosti nadaných propůjčuje obdobně příslušný orgán nestátní, avšak dosazení v úřad nabývá právní platnosti jen tehdy, bylo-li potvrzeno orgánem, který na státních středních školách místa taková propůjčuje.

§ 5.

O dosazení v úřad vyhotoví se dekret, v němž se označí úřední a služební postavení, služební platy a doba od které obojí nabývá právní platnosti, bude-li dekret přijat. Při prvním nebo opětovném vstupu do služebního poměru na střední škole veřejné nebo právem veřejnosti nadané nastává povinnost složiti služební přísahu. Potvrzení na středních školách nestátních dodatečně se na dekretu úředně zaznamená, jakož i potvrzení, byla-li uložená přísaha složena.

§ 6.

Dosazení v úřad nabývá právní platnosti, byl-li dekret doručen a přijat a na středních školách nestátních dosazení v úřad potvrzeno, tím dnem, který jest v dekretu označen. Nebyl-li pro nastoupení služby stanoven zvláštní termín, nebo nevyplývá-li ze zařízení školy nebo ze zvyklosti, má dosazený v úřad nastoupiti do 14 dnů. Opomene-li to, pozbývá dosazení v úřad platnosti, nebude-li průtah v dalších 14 dnech dodatečně ospravedlněn.

§ 7.

Při dosazování v úřad na místa nesystemisovaná mají uchazeči s úplnými předepsanými zkouškami přednost před těmi, kteří jich nemají, avšak předepsané studie absolvovali, a ti opět před těmi, kteří ani takových studií nemají.

Uchazeči bez předepsaných zkoušek dosazují se v úřad vůbec jen v nedostatku uchazečů zkoušených.

§ 8.

Zatímním profesorům (učitelům) přiznává se charakter profesorů (učitelů) středních škol trvale v úřad dosazených s platy podle §§ 54. a 56.

Výpomocní a vedlejší učitelé mají charakter smluvních učitelů s odměnou jako za přespočetné hodiny.

Počátek služebního poměru.

§ 9.

Služební poměr podle tohoto zákona začíná se dnem skutečného nastoupení služby, při bezprostředním přestupu z jiného poměru veřejné služby dnem zproštění dosavadního poměru služebního.

Zrušení služebního poměru.

§ 10.

Služební poměr profesorů (učitelů) trvale v úřad dosazených může býti zrušen z mocí úřední jen po nálezu disciplinárního soudu nebo dobrovolným vystoupením z něho.

Služební poměr zatímního profesora (učitele) s úplnými zkouškami může býti zrušen, ukáže-li se podle nálezu kvalifikační komise, že nemá způsobilosti pro trvalé dosazení v úřad po prvém, roce služebním. Zruší-li se jeho služební poměr, poskytne se mu šestina ročního platu jako odbytné.

Služební poměr zatímního profesora (učitele) bez úplných zkoušek se zruší, jakmile přestane potřeba jeho dalšího ustanovení, a bude mu vyplacena dvanáctina jeho ročního platu jako odbytné, nedosáhl-li jiného placeného místa ve službě veřejné.

Služební poměr výpomocných a smluvních učitelů bude zrušen, jakmile projde doba, na kterou byli ustanoveni, bez jakéhokoli nároku na odbytné, není-li výslovně ve smlouvě jinak stanoveno. Služební poměr jejích může však podle potřeby bytí obnoven; v tom případe by vůbec žádného odbytného nebylo.

Služební poměr vedlejšího učitele bude zrušen, bylo-li místo, které zastával, samo zrušeno anebo nemůže-li mu propůjčeno býti místo na jiné střední škole.

Služební poměr vůbec přestává, nastala-li okolnost uvedená v § 11, odstavec 2.

Služební přísaha.

§ 11.

Každý, kdo vstoupí do služebního poměru podléhajícího ustanovením tohoto zákona, i když po jeho přerušení znovu do něho vstoupí, složí služební přísahu do rukou přednosty úřadu bezprostředně nadřízeného. Přestup na jiné služební místo na střední škole veřejné nebo právem veřejnosti nadané není přerušením platnosti služební přísahy.

Odepře-li někdo složiti služební přísahu, jež mu byla v dekretu o dosazení v úřad uložena, do 4 týdnů po nastoupení služby. a přijetí dekretu, jest služební poměr jeho zrušen.

Přednosta úřadu, který sám dosud služební přísahy nesložil, nesmí od jiných přísahy přijímati.

Přísežný formulář po připojení data, kdy a kde služební přísaha byla složena podpise přísahající o přísahu přijímající a dva svědci přísaze přítomní.

Sbor profesorský.

§ 12.

Profesoři a učitelé na střední škole zaměstnaní, kteří složili služební přísahu a rozhodují o prospěchu žáků v řádných předmětech, tvoří sbor profesorský, v jehož čele stolí ředitel nebo jej zastupující úředně ustanovený správce školy.

Ředitelství (správa) školy.

§ 13.

Ředitelství (správa) každé střední školy, podrobené ustanovením tohoto zákona, jest veřejným úřadem se všemi právy veřejným úřadům příslušejícími.

Obsazování služebních míst.

§ 14.

Všechna volná místa služební na středních školách obsazují se na základě veřejného konkursu nejdéle do šesti měsíců po řádném jeho vyhlášení.

Ve třech vyhláškách o konkursu v různých dnech po sobě následujících jest dlužno udati, pro jaké místo se konkurs vypisuje, rozsah potřebné odborné způsobilosti a dobu, kdy místo má se nastoupiti a kdy se konkurs končí.

Doba trvání konkursu pro místo systemisované od první řádné vyhlášky jest 6 týdnů, pro místo nesystemisované nejméně 8 dní.

Konkurs na každé místo služební vypisuje se do čtyř týdnů po jeho uprázdnění.

Uprázdní-li se na střední škole řádné systemisované místo a je-li na téže škole pro tentýž odbor dosazen v úřad profesor (učitel) na místě mimořádné (extra státům), nastoupí na řádné místo automatickým postupem a konkurs vypíše se pro místo mimořádné.

§ 15.

Žádosti podávají se služební cestou. Výkazy zákonných podmínek připojí v prvopise neb ověřeném opise toliko ti žadatelé, kteří nebyli týmž dosazujícím orgánem již předtím v úřad dosazeni. Rovněž připojí žadatel osobní popis podle úředně stanoveného vzoru a. dvěma členy sboru profesorského ověřený opis kvalifikační tabulky za poslední kvalifikační období.

Sbor profesorský školy, na níž má býti obsazeno místo systemisované, sestaví z předložených žádostí návrh v podobě terna. Při posuzování schopnosti žadatelových jsou směrodatné postupně tyto okolnosti: služební stáří, kvalifikace, rodinné poměry a prokázaná literární, odborná nebo umělecká činnost. K návrhu svému připojí sbor profesorský prostý seznam žadatelů seřaděných podle služebního stáří s vyznačením počátku doby služební za-počítatelné pro postup plátový.

Všecky žádostí s návrhem, přílohami a seznamem předloží se komoře profesorů a učitelů středoškolských, která je přikáže osobní komisi k projednání. Nevyhovuje-li návrh, vrátí se sboru profesorskému s udáním lhůty, do níž by předložil návrh nový. Neučiní-li tak včas, má osobní komise právo, aby návrh učinila sama.

Návrh osobní komise v podobě terna předloží se dosazujícímu orgánu, pro který jest závazný.

Jde-li o služební přikázání školnímu úřadu, učiní podobný návrh školní úřad, o který jde, a zašle jej komoře k stejnému dalšímu projednání.

Při obsazování míst nesystemisovaných nebo při dočasném obsazení míst systemisovaných (zastupování) sestaví sbor profesorský rovněž svůj návrh, který však má pro komoru jen účel informativní.

Rok čekatelský, uvádění v úřad.

§ 16.

Zatímní profesor (učitel) bude po. svém dosazení v úřad nejméně po jeden rok pod dozorem ředitelovým (správcovým, zat. správce) uváděn v úřad profesorem (učitelem) stejného nebo příbuzného odboru, jemuž k ruce mohou býti přiděleni ještě jíní profesoři (učitelé).

Dosáhl-li uváděný po nejméně jednoročním uvádění v úřad beze zření na rozsah jeho učebného úkolu takové praxe v službě školské, že může mu býti svěřeno samostatné vyučování, budiž na zprávu a návrh uvádějícího profesora (učitele), spolupodepsaný ostatními uvádějícími profesory (učiteli) a ředitelstvím (správou) školy, dalšího uvádění v úřad zproštěn ústředním úřadem.

Zkušební rok jako část středoškolské aprobace se zákonem tímto zrušuje.

Osobni a celkový výkaz.

§ 17.

O. každém profesoru (i na vedoucím místě) nebo učiteli na střední škole zaměstnaném vede. se u. ředitelství (správy) školy osobni výkaz, do kterého se zapisují všechna osobní data důležitá pro služební poměr a výměru platů v činné službě i pro výslužbu.

Při změně služebního místa zašle se osobní výkaz úředně na nové působiště, avšak opis jeho uloží se ve školním archivu.

§ 18.

Na počátku každého školního roku sestaví se u ředitelství (správy) školy o všech profesorech a učitelích na škole zaměstnaných celkový výkaz, do kterého se zapíší jejich úřední a služební postavení, rodiště a datum narození, rozsah, a datum způsobilosti odborné, podrobný učebný úkol týdenní, třídnictví a správa sbírek i jiné úřední úkoly, počátek propůjčení služebního místa a započtené služební doby pro výměr služebních platů, datum platnosti posledního platového zvýšení časovým postupem, stav rodinný jakož i všechny okolnosti, které ve školním roce budou míti vliv na zvýšení služebních jeho platů.

Výkaz tento uloží se ve školním archívu a doplňuje se po celý školní rok. Jeden opis jeho zašle se hned počátkem školního roku nadřízenému úřadu a jeden komoře profesorů a učitelů středoškolských.

§ 19.

Do osobního i celkového výkazu má každý, jehož se týká, právo nahlédnouti a poříditi si opis.

Kvalifikace.

§ 20.

O profesorech (učitelích) podléhajících ustanovením tohoto zákona sestavují se každého, roku se zřením k § 23. kvalifikační tabulky, které podle upotřebení kvafikovaného vztahují se za poslední kvalifikační období na jeho

pedagogické a odborné vzdělání, schopnost pro službu.

píli, svědomitost a spolehlivost v konání služby,

zacházení s žáky po stránce pedagogické i didaktické, jakož i styk služební vůbec,

znalost základních služebních předpisů, schopnost pro vedoucí místo (pokud může, přijití v úvahu),

zvláštní odborné schopnosti (znalost řečí, umělecké, literární, osvětové a odborné výkony, technické zručnosti, zvláštní péče o žáky po stránce zdravotnické a. dobročinné, výcvik tělesný a výchova žáků, umělecká výchova a praktický odborný výcvik žáků zvláště ve školní dílně a j.).

Celkový posudek zní: velmi dobrý, dobrý, dostatečný, neuspokojivý.

Všechny orgány povolané k součinnosti při řízení kvalifikačním jsou povinny, aby ve vykonávání své činnosti šetřily přísné svědomitosti, nestrannosti a mlčenlivosti komise kvalifikační a jejich sekce dbejtež stejnoměrnosti v posudcích.

§ 21.

Kvalifikační komise dosadí se při komoře prof. a uč. středoškolských ke konci školního roku dvě: hlavní a odvolací.

Kvalifikační komise hlavní rozdělí se podle vyučovacích odborů v sekce, z nichž každá se skládá z pěti členů a usnáší se prostou většinou.

Členy každé sekce jsou: 1. zástupce ústředního úřadu, 2. pedagogickodidaktický referent školy, jehož dozoru služebními kvalifikovaný podléhá, 3. tři volení zástupci profesorů (učitelů) s kvalifikovaným stejného nebo příbuzného odboru, z nichž vždy jeden jest zástupcem profesorů (učitelů) s vyučovacím jazykem německým. Jde-li o kvalifikaci profesora (učitele) jiného jazyka vyučovacího, nastoupí zástupce tohoto jazyka v sekci místo zástupce jazyka německého.

Sekce kvalifikační komise odvolací jsou stejně složeny, avšak žádný člen sekce, z jejíhož posudku stalo se odvolání, nesmí býti členem sekce, ve které se odvolaní projednává. Za pedagogickodidaktického referenta povolen budiž pedagogickodidaktický referent příbuzného odboru. Budiž učiněno opatření, aby za každého člena sekce hlavní i odvolací mohl býti včas povolán náhradník.

Sekce kvalifikačních komisí ustaví se hned po jejich dosazení z popudu předsedy nebo úřadujícího náměstka komory. Předsedou každé sekce jest její člen. služebně nejstarší, byť i jen jako náhradník byl povolán.

§ 22.

Příslušná sekce kvalifikační komise hlavní ustanoví nejpozději do konce kalendářního roku kvalifikaci za minulé období, prozkoumajíc návrhy (kvalifikační popisy) sestavené ředitelstvím (správou) školy za součinnosti dvou volených důvěrníků sboru, z nichž jednoho zvolí sbor profesorsky a druhého každý kvalifikovaný sám a doplněné pedagogickodidaktickým referentem, jehož dozoru kvalifikovaný podléhá.

Sekce mohou podle potřeby přibrati si odborníky s poradním hlasem. Má-li za nutné doplniti objasnění, může povolati orgán, jehož návrh nebo výrok jest předmětem pochybností, aby podal vysvětlení.

§ 23.

Stanovená kvalifikace pro kvalifikované na vedoucích místech nebo se služební dobou aspoň 20letou má platnost na tři roky, pro ostatní profesory (učitele) na místech systemisovaných na dva roky, pro všechny jiné nejdéle na rok.

Pedagogickodidaktický referent školy po vykonané inspekcí může navrhnouti, aby kvalifikace byla přezkoušena. Totéž právo má i komora profesorů a učitelů středoškolských kdykoli na zvláštní žádost kvalifikovaného, kterou však může zamítnouti proti rozhodnutí takovému není odvolání.

§ 24.

Po skončeném kvalifikačním řízení oznámí se každému kvalifikovanému celkový posudek za náležitého šetření úřední důvěrnosti celého kvalifikačního řízení.

Kvalifikovaný má právo nahlédnouti u bezprostředně nadřízeného úřadu do své kvalifikační tabulky (všech jednotlivých bodů) a opsati si ji.

Kvalifikovaný může do čtyř týdnů od doby, kdy mu výsledek byl oznámen, odvolati se písemnou stížností v bezprostředně nadřízeného úřadu ke komisi odvolací, z jejíhož posudku není odvolání.

Celkový posudek kvalifikační ťvelmi dobrýŤ jest podmínkou pro přikázání okolnímu úřadu nebo k propůjčení vyššího služebního místa a má jako ťdobrýŤ vliv na výmaz disciplinárních trestů, výsledek aspoň ťdobrýŤ opravňuje k postupu do vyšších stupňů platových a pro trvalé dosazení v úřad, ťdostatečnýŤ vylučuje z platového postupu, ťneuspokojivýŤ jest směrodatný pro výslužbu z moci úřední.

§ 25.

Podrobná ustanovení o postupu při se stavování sekcí komisí hlavních i odvolacích jakož i opatření náhradníků stanovena budou zvláštním řádem komorním.

ČÁST II.

POVINNOSTI.

Všeobecné povinnosti.

§ 26.

Všichni profesoři a učitelé středních škol jsou povinní zachovávati všechny státní zákony a nařízení a pro vlastní službu znáti všechny příslušné zákony a nařízení i předpisy školské. Pamětlivi jsouce stále odpovědného úkolu svého vychovati novou generací v duchu demokratickém a vésti jí vždy k pravdě, dobru a krásnu, věnujtež se úřadu a povolání svému horlivě, s láskou a k prospěchu školy i žáků, ve službě buďtež nestranní a nezištní.

Služební poslušnost.

§ 27.

Profesoři (učitelé) jsou dále povinni poslouchati služebních nařízení svých představených, pokud to není proti prospěchu státu, služby neb úřadu jim svěřeného. Nejsou zejména povinní poslechnouti, mělo-li by vykonání takového nařízení v zápětí trestní řízení. Autoritu představených i podřízených jest nutno vždy zachovati.

Služební tajemství.

§ 28.

Vyjmaje případ, že by byl profesor (učitel) zproštěn povinnosti šetřiti úředního tajemství, jest vždy povinen zachovávati mlčení o všech věcech služby; zproštění uděluje ústřední úřad.

Chování.

§ 29.

V úředním styku s představenými, kolegy, podřízenými a rodiči žáků nebo jejích zástupci všichni profesoři (učitelé) i na vedoucích místech jsou povinni vždy přísně setříti taktu společenského, jsouce vždy pamětlivi svého výchovného úkolu, zvláště v jednání s žáky.

Všechny žádosti, rozklady a stížnosti podávají se služebně u přednosty úřadu nadřízeného, který je zašle ihned podle povahy věci dalšímu nadřízenému úřadu nebo komoře profesorů a učitelů středoškolských k úřednímu řízení. Tento úřad nebo komora vhodně rozhodne, vyšetře dříve, je-li třeba, skutkovou povahu.

Do služebních nařízení představených jest možno si stěžovati u komory. Stížnost však nemá odkládací moci.

Povinnost vyučovací.

§ 30.

Učebná povinnost týdenní v předmětech naukových jest 14—17 hodin, v předmětech ostatních 17—20, v předmětech dílenských 26—28. Na školách průmyslových a odborných může býti učebny úkol na čas nižší nebo vyšší, ale takový, aby se průměr za 10 měsíců vyrovnal úkolu tímto ustanovením určenému.

Učebná povinnost týdenní ředitelů (správců) jest v naukových předmětech 4—6, v ostatních předmětech 6—8 hodin, přednostů oddělení 10 hodin.

Učebná povinnost profesora (učitele), který po 15ti služebních letech není na vedoucím místě, jest 11—14 hodin v témdni.

Podle nutné potřeby může býti učebny úkol týdenní zvýšen o jednu pětinu maximálního úkolu; hodiny přes maximům odměňují se jako hodiny přespočetné zvláště.

V pozoruhodných případech může býti učebny úkol týdenní snížen až na. polovici minima. Zcela prominut může býti jen při. úplné úřední dovolené. Nedělní a sváteční klid jest ve službě i úřadě plně zaručen. Za nedělní a sváteční výučování jakož i za vyučování po 6. hodině večerní, není-li vyhnutí, budiž odměna zvýšena o 100%, a spadá-li takové vyučování do řádné povinnosti učebné, počítá se jedna taková hodina za dvě.

§ 31.

Každý profesor (učitel) jest povinen převzíti tak, jak se sbor profesorský usnesl: správu třídy, knihovny a podle vyučovacího odboru i některé sbírky učebných pomůcek nebo školní, zahrady, kterážto povinnost každá zvláště se počítá do týdenního úkolu učebného, po případě odměňuje se jako přespočetné hodiny nejméně jednou hodinou. Ke správě knihovny žákovské nesmí býti nikdo nucen na delší dobu než na dvě léta po sobě jdoucí.

Každá hodina suplovaná, vedení škol. her a dozor při nich, jakož i jiné mimořádné výkony služební (uvádění v úřad, stěhování ústavu, kabinetů a j.) buďtež zvlášť odměňovány.

§ 32.

Vyučování mimořádným předmětům přísluší v prvé řadě členům sboru profesorského, kteří mají k němu prokázanou odbornou způsobilost, v řadě druhé zvláštním vedlejším učitelům, a odměňuje se vždycky podle počtu týdenních hodin vyučovacích.

§ 33.

Vyžadují-li toho důležité zřetele služební, může býti profesoru (učiteli) přechodně přikázáno vyučování i předmětům, pro které nenabyl způsobilostí, má-li však schopnost jím se zdarem vyučovati. Vyučování takové nesmí býti podkladem pro nepříznivou kvalifikaci. Opatření to může se státi jen po dohodě sboru profesorského s příslušným profesorem (učitelem) a trvati jako nouzové po dobu co nejkratší.

Ze stejných důvodů může býti profesoru (učiteli) přikázáno vyučování i na jiné střední škole v témž místě, ovšem jen do výše maximálního úkolu týdenního. Povinnost taková se v dekretu o dosazení. v úřad vyznačí, výlohy s docházkou spojené se hradí zvláště.

§ 34.

Profesor (učitel) jest povinen vyučovati svědomitě podle předepsané osnovy učebné a plniti přesně i ostatní závazky, které vyplývají z jeho služebního postavení, jakož i dodržovati přesně ustanovené hodiny vyučovací a pracovní.

Související odkazy



Přihlásit/registrovat se do ISP