Poslanecká sněmovna N. S. R. Č. 1921.

I. volební období.

2. zasedání.

1569.

Interpelace

poslanců Jaromíra Špačka, Staňka a soudruhů

ministru železnic

o zbytečné podružné přídělovně vozů v Moravské Ostravě-Přívoze.

V Moravské Ostravě-Přívoze jest vozový úřad, zvaný ťPodružná přídělovna vozůŤ, podléhající ředitelství státních drah v Olomouci. Tento úřad zřízen byl teprve roku 1909 (úřední list severní dráhy č. 44 ze dne 5. srpna 1909). Pohnutky pro zřízení tohoto úřadu byly čistě osobní; šlo o to, aby vrchnímu revidentovi Goldmannovi bývalého ministerstva železnic ve Vídni zaopatřeno bylo místo přednosty VI. tř. a to systemisované. Tato podružná přídělovna vozů byla pověřena dozorem nad oběhem vozu od Suchdola do Krakova na hlavní trati a na přiléhajících k tomuto úseku odbočkách; měla bdíti nad přechodem německých uhelných vozů v přechodních stanicích Dědicích, Osvětímu, Ščakové a Myslovicích a měla na péči přistavování uhelných vozů pro revír ostravsko-karvínský a pro revír západo-haličský. Toto zařízení bylo za bývalé severní dráhy ovšem účelné. Přídělovna vozů pro celou bývalou severní dráhu byla ve Vídni a nemohla tudíž prováděti dozor na trati skoro 500 km dlouhé z Vídně, zvláště pak v průmyslovém kraji, jímž procházela severní dráha od Suchdola do Dědic. Tato podružná přídělovna přestala však převratem býti nutna, když oblast ředitelství státních drah v Olomouci omezena byla na východ do Petrovic. Tím zmenšil se obor působnosti ostravské přídělovny vozů na pětinu. Nicméně zaměstnává i nyní stejné mnoho úředníků, z nich jednoho inspektora (přednostu), jednoho železničního radu, 3 vrch. revidenty atd. Osobní náklad její je tudíž velmi značný. Již několikráte byly podávány návrhy odborníků, znajících velmi podrobně dopravní poměry ostravsko-karvínského revíru, aby tato podružná přídělovna vozů byla zrušena a aby její funkci pověřen byl dopravní úřad ťMoravská Ostrava Báňská dráhaŤ, jak tomu bylo před jejím zřízením. Značně, by se uspořilo zřízenců, kteří nemají zde dostatečného účelného zaměstnání, přes to, že její přednosta zkomplikoval službu tak, že pro ovládání tohoto těžkopádného nástroje je potřebí vyškolených a dobře zapracovaných specialistů. Také jejích místností mohlo by se při veliké bytové nouzi v Moravské Ostravě účelněji použíti za byty.

Podružná přídělovna vozů v Moravské Ostravě-Přívoze jest vedle toho germanisujícím úřadem, neboť přednosta jeho i všichni ostatní úředníci nevládnou služební řečí ani dostatečně. Došlo tak daleko, že při služebních konferencích musí účastníci používati německého jazyka, protože přednosta této úřadovny pan insp. Schlesinger česky neumí. Česká veřejnost Ostravská projevila nad tím rozhořčení již několikráte i tiskem, avšak olomoucké ředitelství nápravy nezjednalo.

Také jinak má tato úřadovna nevalnou pověst, neboť úředníci její, aspoň někteří, užívají svého služebního vlivu na šachtach, aby prostředkovali obchody uhlím, jak vysvítá z případu vrchního revidenta této přídělovny Hugona Ehrlicha, kterého již několikrát vyšetřoval lichevní úřad v Moravské Ostravě.

Na Ostravsku vládne přesvědčení, že tuto přídělovnu, vlastně jejího přednostu, insp. Schlesingra drží jenom přízeň ústřední vozové služby ministerstva železnic (dep. VI./4.), která všech návrhů na reorganisaci, případně na zrušení této úřadovny zhola si nevšímá a neodpovídá. Tato okolnost způsobila mezi dopravními odborníky Ostravska roztrpčenost, která by mohla míti nevítané následky pro úspěšný chod železniční služby.

Podepsaní táží se tudíž pana ministra železnic:

1. Jest pan ministr ochoten zrušiti tuto zbytečnou přídělovnu vozů v Moravské Ostravě-Přívoze a přistoupiti na návrh, podaný ministerstvu spolkem českých železničních úředníků, resp. jeho odbočkou v Moravské Ostravě-Přívoze?

2. Nehodlá-li tento návrh přijati, jest pan ministr ochoten zjednati u tohoto úřadu nápravu jak po stránce služební a technické, tak také jazykové a je zvláště ochoten na jiné místo přesaditi jeho přednostu inspektora Schlesingera, česky neumějícího?

V Praze dne 16. února 1921.

Špaček, Staněk,

dr. Lukavský, dr. Kramář, dr. Rašín, dr. Hajn, Dyk, Zavřel, Bergman, Mašek, inž. Bečka, dr. Stránský, Petrovický, Vacula, Beran, Udržal, Bradáč, Rychtera, dr. Matoušek, inž. L. Novák, G. Navrátil, Veverka, Votruba, Purkyňová, Nejezchleb-Marcha.

Související odkazy



Přihlásit/registrovat se do ISP