Poslanecká sněmovna N. S. R. Č. 1921.
I. volební období.
2. zasedání.
1485.
Interpelace
posl. dra. Rašína, G. Navrátila a druhů
ministru železnic
o potřebě jihočeského ředitelství státních drah v Budějovicích.
Jednou z hlavních příčin neblahé jihočeské krise je nesporně zanedbaný stav tamní železniční sítě. Má-li se opravdu všemožně urychliti její ozdravění a tím i odstranění celé jihočeské krise, může se tak státi jedině soustředěnou energickou péčí státní správy železniční. Za dnešního stavu věci je však jihočeská železniční síť administrativně rozdělena dvěma ředitelstvím státních drah, pražskému a plzeňskému, která zvýšenou agendou jsou tak přetížena, že je vůbec nemyslitelno, aby se mohla jihočeským železničním problémem zabývati s tou naléhavou péčí, jaké nezbytně vyžaduje. Vším právem se proto vynořuje myšlenka, odpomoci této administrativní krisi zřízením nového železničního ředitelství; poněvadž pak železniční ředitelství mají již Čechy západní (Plzeň) a východní (Hradec Králové) a sídlo třetího českého ředitelství — Praha — leží silně mimo střed k severu, vyplývá již z toho samého zcela jasně, že pro nové železniční ředitelství jsou určeny Čechy jižní. Jeho zřízením odstraní se nejen správní krise ředitelství pražského a plzeňského, ale nastoupí se také cesta, aby se odstranila jihočeská krise. To jest hlavni důvod, proč podepsaní podávají na p. ministra železnic dotaz, zda státní železniční správa hodlá učiniti okamžité přípravy ke zřízení jihočeského ředitelství státních drah sídlem v Českých Budějovicích, aby pokud možno nejdříve vstoupilo v činnost. Připomínají ještě, že na stavbu ředitelské budovy uvolní se peněžní položka určená původně na zvýšení dosavadních ředitelských budov v Praze a v Plzni o jedno poschodí.
V Praze dne 4. února 1921.
Dr. Rašín, G. Navrátil,
Dr. Lukavský, Dr. Kramář, inž. Bečka, Bergman, Petrovický, inž. L. Novák, Špaček, Dr. Stránský, Mašek, Votruba, Veverka, Purkyňová, Dyk, Dr. Hajn, Zavřel, Hudec, Modráček, Stejskal, F. Navrátil.