Poslanecká sněmovna N. S. R. Č. 1921.

I. volební období.

2. zasedání.

1482.

Interpelace

poslance Petrovického a soudruhů

ministrům železnic a veřejných prací

o zpožďování vlaků a dodávce špatné jakosti uhlí drahám.

Cestující obecenstvo stěžuje si na téměř soustavné zpožďování vlaků. Zodpovědnost za toto zpožďování svalují na železniční personál a hlavně na strojvůdce. Dochází tu k častým kontroversím a někdy i k výhrůžkám násilného rázu. Na př.:

na trati Cheb—Plzeň—České Budějovice byl strojvůdce ohrožen na životě za to, že nemohl odjeti ze stanice, poněvadž měl naprosto špatné uhlí. Služební personál byl tu dokonce kamenován.

A přece strojvůdcové nezaviňují celou. věc ani v nejmenším. Jim samým je zpožďování rovněž nesmírnou obtíží, neboť za daných služebních norem pracují měsíčně o 40 až 50 hodin přes čas bez jakéhokoli honorování. Při tom jsou snad jedinou kategorií organisovaných pracovníků, kteří dosud ještě nevyhrožovali veřejnou stávkou za účelem zvýšení platů.

Služba strojvůdcovského personálu je za dnešních poměrů přímo hrozná. Hlavní vinu na zpožďování vlaků a plnou zodpovědnost za to nesou ti, kdož objednávají a přijímají uhlí. Vinou jejich dostává se topírnám uhlí nejhorší kvality, mouru, kamení a hlíny, a to ještě v takovém nedostatku, že vlaky následkem nevytopení a nedotopení lokomotiv nezpožďují se pouze o čtvrt nebo půl hodiny, ale o celé řady hodin, hlavně u vlaků nákladních.

Spatným topivem nesmírně se poškozují veškery železniční stroje, tak že státu tím nadchází nedozírná škoda, která jde do milionů. Trpí tím doprava, trpí pověst našich železnic a konec konců odnášejí si všecko finance našeho státu.

A přece je známo, že velké množství uhlí výtečné jakosti přesahující i někdy stanovený kontingent vyváží se do republik:

rakouské a německé. Je proto nepochopitelným, že velmi dobré uhlí se exportuje, a mizerné jakosti, pravý to šmejd, se přiděluje pro výtop kotlů vlakových strojů, jichž výkony ovšem nemohou býti potom jinaké, nežli také mizerné, neuspokojující a všeobecně škodící.

Proto táží se podepsaní pp. ministrů železnic a veřejných prací:

Jsou ochotni pánové dáti urychleně nahoře vylíčené stížnosti vyšetřiti a důsledně potom naříditi radikální nápravu?

V Praze dne 3. února 1921.

Fr. Petrovický,

Dr. Lukavský, Dr. Rašín, Dr. Kramář, Votruba, Veverka, inž. L. Novák, G. Navrátil, Špaček, Dr. Stránský, Dyk, Dr. Hajn, Purkyňová, inž. Bečka, Dr. Matoušek, Bergman, Mašek, Zavřel, Modráček, Stejskal, Hudec.

Související odkazy



Přihlásit/registrovat se do ISP