Poslanecká sněmovna N. S. §. Č. 1921.

I. volební období.

2. zasedání.

1473.

Zpráva

zemědělského výboru

o návrhu poslanců Berana, Jaroslava Hálka a soudruhů (tisk 54)

v příčině zajištění expedice strojených hnojiv z továren před podzimním osevem.

Vyživovací potíže, které v poslední době ohrožují klidný vývoj našeho státu, jsou vyvolány, z valné částí nedostatečnou domácí výrobou obilovin a odvislost tuzemské spotřeby mouky od dovozu téže ciziny. Finanční a dopravní překážky, které znemožnily pravidelný dovoz mouky z ciziny, přivodily takovou situaci, že jediná záchrana spatřována jest ve zvýšených dodávkách obilí domácích producentů. Tím nesporně potvrzen byl význam domácí produkce obilovin pro zásobování obyvatelstva. Čím větší bude domácí výroba obilovin, tím menší budou zásobovací potíže ve státě a přirozeně ubude i finančních a dopravních nesnází při dovozu obilí z ciziny a jistě že zlepší se i naše politické a hospodářské postavení v cizině. Politickým a národohospodářským příkazem zdravého rozumu jest, učiniti všechna opatření, aby domácí produkce, zemědělských výrobků hlavně obilovin stoupla na nejvyšší dosažitelnou míru.

Válečné hospodářství let minulých přivodilo pokles domácí výroby zemědělských plodin buď omezením nebo zničením podmínek pro intensivní hospodaření zemědělské, jímž docíleno bylo vysokých sklizňových výsledků. Jednou z těchto podmínek bylo používání strojených hnojiv, pocházejících z částí z tuzemské výroby, z větší části pak dovozem z ciziny. Válečné poměry omezily používání strojených hnojiv na míru nejmenší, ba mnohá hnojiva jako ledek a j. z používání úplně vyloučily, čímž intensivní hospodaření zemědělské, při naprostém nedostatku hnojiva chlévského, zasaženo bylo na místě nejcitlivějším. Důsledkem toho byl okamžitý pokles sklizně, hlavně obilovin.

Po skončení války, kdy znovu navazovány byly obchodní a hospodářské styky mezistátní a kdy začala se uplatňovati snaha veřejných činitelů přivoditi normální poměry, dožadovaly se směrodatné zemědělské kruhy v našem státě toho, aby neprodleně zahájena byla akce za účelem opatření potřebných strojených hnojiv ku výrobě zemědělské. Bohužel nedošla tato snaha včasného porozumění a teprve nyní po dvou letech, kdy zásobovací mizerie, dostoupila svého vrcholu a kdy přece jenom proniklo poznání, že v domácí výrobě zemědělské jest naše záchrana a spása, přijat byl ministerstvem pro zemědělství předloženy zákon o zřízení fondu ha zaopatření strojených hnojiv.

Určité množství strojených hnojiv pro použití jich v hospodářském roce 1921 opatřeno bude na podkladě tohoto zákona. Ovšem, účinky používání těchto strojených hnojiv mohou se projeviti v roce 1921 jen z částí a to, pokud jich bude použito k jarnímu osevu. Aby se tak mohlo státi, jest zapotřebí, aby strojená hnojiva dostala se zemědělcům v dostatečném množství a včas, aby jich mohlo býti použito již pro sklizen v letošním roce. Starost opatřiti tato hnojiva vzal na sebe fond pro opatření strojených hnojiv a jest oprávněná naděje, že opatří takové množství, jaké za daných okolností opatřiti bude moci. Doručiti je však včas zemědělcům není již jenom v moci tohoto fondu, a proto jest nutno uložiti za povinnost poctivě spolupůsobiti při této akci všem činitelům, kteří jsou ha ní zúčastněni, aby docíleno bylo očekávaných výsledků. Hlavně jest zapotřebí zajistiti rychlou a správnou dopravu strojených hnojiv na místo určení. Páni navrhovatelé měli na mysli v prvé řádě poměry, které nutno bylo vytvořiti před podzimním osetím. Protože však vlivem různých okolností posunuto bylo projednávání jich návrhu až do nynější doby, jest sice opatření toto pro dobu v návrhu označenou bezpředmětným, avšak s ohledem na podstatu návrhu samého a stejné poměry, jež byly nejen loňského roku v podzimu, nýbrž i v letošním jaře ba i v každé příští sezóně mohou nastati, jest nutno návrhem tímto se zabývati a učiniti určité opatření, aby rychlá a správná doprava strojených hnojiv zajištěna byla vůbec.

V důsledku činnosti fondu pro strojená hnojiva bude dodáváno z jara našemu zemědělství okrouhle asi 20.000 vagonů hnojiv fosforečných a dusíkatých. Mimo toho nutno počítati s dovozem 5000 vagonů drasla z Německa. Množství toto musí býti dodáno na místo určení během měsíce března, má-li ho býti s úspěchem použito k jarnímu osevu. Doprava těchto 25.000 vagonů umělých hnojiv uloží našemu dopravnictví, hlavně železnicím, zvýšenou povinnost dostáti v tak omezeném čase velikému a zodpovědnému úkolu, jinak jest obava, že jako v létech předcházejících nedostane se zemědělcům strojených hnojiv v čas a že osev jarní bude proveden bez nich. Dosavadní neutěšené poměry v dopravě hnojiv zaviněny byly jednak nedostatečným přistavováním železničních vagonů továrnám, jednak zdlouhavou dopravou. Jak v návrhu samém jest uvedeno, bylo pro závody na výrobu Thomasovy moučky ve Vítkovicích a Bubenči, které potřebovaly vyexpedovati 1000 vagonů Thomasovy moučky, přistaveno v měsících březnu-dubnu 1920 pouhých 400 vagonů, čímž stalo se, že moučka byla dodávána zemědělcům v květnu, kdy již osev byl skončen. V důsledku toho byla továrna ve Vítkovicích koncem dubna přeplněna hotovým výrobkem a hrozilo úplné zastavení provozu.

Zrovna tak dělo se i při expedování síranu čpavkového, takže továrny vypravovaly následkem nedostatku vagonů ještě v květnu několik set vagonů. A připočteme-li k tomu také onu okolnost, že vagony nalézaly se, naloženy strojenými hnojivy, i několik týdnů na cestě, docházíme k závěru, že by letošního roku, při zvýšeném požadavku na železniční provoz, mohla nastati silná kalamita v dopravě strojených hnojiv, kdyby se strany příslušných činitelů nebyla učiněna všechna opatření, by expedice strojených hnojiv děla se rychle a správně.

Mimo to vyskytlý se u dováženého k nám drasla z Německa, že nebyly pohraničními celnými orgány odbavovány v čas docházející vagony, čímž nejen doprava samotná byla pozdržena, ale i velká hmotná škoda vznikla zemědělcům, neboť z každého vagonu, platilo se stojné v obnosu 600 marek z jednoho vagonů.

Uváží-li se všechny tyto okolnosti, které ohroziti by mohly neorganisovanou a nesprávnou dopravou střelených hnojiv naděje naše v příští žně kladené, máme za svou povinnost učiniti, vzhledem k podanému návrhu, tento návrh:

Poslanecká sněmovno, račiž se usnésti:

Vládě republiky Československé se ukládá:

1. aby se vším urychlením učinila opatření, aby pro dopravu strojených hnojiv určených k jarnímu osevu, zajištěn byl dostatečný počet železničních vagonů a přistavování těchto aby provedeno bylo plně a cestou zrychlenou. Dostatečný počet lokomotiv buď k dopravě vlaků se strojenými hnojivy zabezpečen a pohotově;

2. aby učinila opatření, směřující k rychlé dopravě vagonů se strojenými hnojivy po železničních tratích;

3. aby dopravě strojených hnojiv z ciziny nebyly činěny potíže, hlavně se strany pohraničních celních orgánů;

4. aby všechny stížnosti, které během dopravy strojených hnojiv vzniknou, dala řádně vyšetřiti a závady při dopravě se vyskytující dala bezodkladně odstraniti;

5. aby pro dopravu strojených hnojiv v jarním a letním období dala vypracovati vzorný dopravní řád a zabránila tak v dobách příštích stížnostem do expedice strojených hnojiv.

V Praze dne 4. února 1921.

Adolf Prokůpek, v. r.,

předseda.

Frant. Mašata, v. r.,

zpravodaj.

Související odkazy



Přihlásit/registrovat se do ISP