Poslanecká sněmovna N. S. R. Č. 1921.

I. volební období.

2. zasedání.

Původní znění.

1453.

Odpověď

ministrů pro zásobování lidu a železnic

na interpelaci poslanců Dra H. Brunara, Dra E. Schollicha, F. Matznera a druhů

o časopiseckých zprávách, že na severní Moravě a ve Slezsku zmrzly brambory (tisk 915).

V říjnu 1920, současně s počátkem bramborové sklizně, byla také doprava obilí a jiných potravin velmi silná; nad to bylo dislokací vojska a přepravou nováčků zabráno velké množství krytých vozů.

Pro velký nedostatek těchto vozů musilo býti používáno i k převozu brambor otevřených vozů, poněvadž šlo o to, aby převoz jich byl co nejvíce urychlen než nastanou mrazy. Používání otevřených vozů pro zásilky brambor vynutily si tedy poměry samy. Zákazu užívati vozů krytých pro tento převoz nebylo vůbec třeba — a také žádný podobný rozkaz ministerstvem železnic dán nebyl. Bylo pouze nutno trpěti způsob převozu ve vozech nekrytých, poněvadž by jinak vůbec nebylo bývalo možno brambory převážeti, tudíž ani ne v době, kdy mrazů ještě nebylo. Připomenulo-li ministerstvo železnic, jakmile nastaly mrazy, výkonným služebnám, že přeprava bramborů díti se má ve vozech krytých, nelze z toho odvozovati, že před tím používání uzavřených vozů pro přepravu bramborů zakázalo, nýbrž lze z toho připomenutí čerpati jen doklad pro to, že železniční správa učinila opatření i pro přepravu bramborů v době mrazů.

Neočekávaně nastalými mrazy ve dnech 26. a 30. října m. r. bylo v severní Moravě, Moravské Ostravě a ve Slezsku zastiženo na cestě větší množství bramborů a tyto pak jako namrzlé a k lidské výživě nezpůsobilé oddisponovány jednak do škrobáren a jednak do sušáren.

Zmrzlých bramborů bylo celkem 854 vagonů a sice 600 vagonů ze Slovenska, 200 vagonů z Moravy, 50 vagónů z Podkarpatské Rusi a 4 vagóny ze západního Slezska a Hlučínska. Podotýká se, že mnoho bramborů dirigovaných do Moravské Ostravy bylo pozastaveno neoprávněně, o čemž se Zemský obilní ústav v Opavě přesvědčil dodatečně, když asi 40 vagonů z těchto pozastavených bramborů dal predisponovati obci Frývaldovu, která je odebrala pro konsum.

Pokud jde o Slezsko a Hlučínsko, nemůže býti o ohrožení výživy obyvatelů vzhledem k uvedenému nepatrnému množství zmrzlých bramborů vůbec řeči.

Na Moravě bylo učiněno opatření, aby zmrzlé zemáky nahraženy byly zdravými, a Moravské Ostravě ihned dodáno nově 126 vagonů bramborů. Zemský obilní ústav v Brně podnikl vše možné, aby zásobení brambory na Moravě bylo urychleno, což se mu také z největší části podařilo.

Potřeba bramborů v severních německých okresech Moravy jest téměř na celou zimu kryta, ačkoliv právě tyto okresy dodaly doposud velmi málo bramborů na předepsaný kontingent. Okres Rymařov na kontingent 100 vagonů nedodal vůbec ničeho, okres Šternberk na kontingent 250 vagonů dodal pouze 7 vagonů, okres Šumperk na 250 vagonů pouze 30, Moravská Třebová na 450 vagonů pouze 34 vagony.

Přes to však i těmto okresům přidělil zemský obilní ústav v Brně přiměřené množství bramborů z jiných okresů.

Jelikož podle zprávy zemského hospodářského úřadu v Opavě ze dne 30. listopadu 1920, č. 1071, a Zemského obilního ústavu v Brně ze dne 3. prosince 1920 obyvatelstvo naznačených oblastí jest. pro zimní období takřka úplně brambory zásobeno, není v tomto území výživa lidu ohrožena a není tudíž třeba, aby ministerstvo pro zásobování lidu učinilo nějaké zvláštní mimořádné opatření pro tyto oblasti.

V Praze dne 24. ledna 1921.

Ministr pro zásobování lidu:

Průša, v. r.

Ministr železnic:

Dr. inž. Burger, v. r.

Poslanecká sněmovna N. S. R. Č. 1921.

I. volební období.

2. zasedání.

Překlad.

1453.

Antwort

des Ministers für Volksverpflegung und des Eisenbahnministers

auf die Interpellation der Abgeordneten Dr. H. Brunar, Dr. Schollich, F. Matzner und Genossen

betreffend Zeitungsmeldungen über Kartoffelerfrierungen in Nordmähren und Schlesien (Druck 915).

Im Oktober 1920, zugleich mit dem Beginn der Kartoffelernte, war auch der Transport von Getreide und andern Lebensmitteln sehr stark; überdies war durch Dislokationen des Militärs und die Transferierung von Rekruten eine große Menge gedeckter Waggons besetzt.

Wegen des großen Mangels an solchen Wägen mußten auch zum Transport von Kartoffeln offene Waggons verwendet werden, da es darauf ankam, ihren Transport so viel als möglich zu beschleunigen, ehe Frost eintritt. Die Benützung offener Waggons für die Versendüng von Kartoffeln wurde durch die Verhältnisse selbst vorgeschrieben. Ein Verbot, gedeckte Waggons für diesen Transport zu verwenden, war überhaupt nicht nötig — und das Eisenbahnministerium hat auch einen derartigen Auftrag nicht erlassen. Es ergab sich nur die Notwendigkeit, einen Transport in offenen Waggons zu dulden, weil sonst überhaupt der Transport von Kartoffeln unmöglich gewesen wäre und dies auch zur Zeit, da noch keine Fröste waren. Aus dem Umstand, daß das Eisenbahnministerium sogleich beim Einbruch von Prost an die Vollzugsdienststellen die Weisung erließ, daß Kartoffeln in gedeckten Waggons zu transportieren sind, kann nicht etwa abgeleitet werden, daß es vorher die Verwendung geschlossener Waggons für den Transport von Kartoffeln verboten hätte, sondern es kann in dieser Weisung nur ein Beleg dafür gesehen werden, daß die Eisenbahnverwaltung Verfügungen auch für den Transport von Kartoffeln bei Frostwetter getroffen hat.

Durch unerwartete Froste an den Tagen des 26. und 30. Oktober d. J. wurde in Nordmähren, Mähr. Ostrau und Schlesien auf dem Wege eine größere Menge Kartoffel betroffen und diese als erfroren und für die menschliche Ernährung unbrauchbar einerseits in Stärkefabriken, andererseits in Trockenanstalten abdisponiert.

An erfrorenen Kartoffeln waren im Ganzen 854 Waggons u. z. aus der Slowakei 600 W., aus Mähren 200, aus Karpatrußland 50 und 4 W. aus Westschlesien und Hultschin. Es wird bemerkt, daß viele nach Mähr. Ostrau dirigierte Kartoffeln unrechtmäßiger Weise zurückgehalten wurden, wie sich die Landesgetreideanstalt in Troppau nachträglich überzeugt hat, als sie eine Quantität dieser zurückgehaltenen Kartoffeln an die Gemeinde Freywald umdisponieren ließ, die sie für den Konsum übernahm.

Was Schlesien und Hultschin betrifft, so kann von einer Gefahr für die Ernährung der Bevölkerung mit Rücksicht auf die angeführte unwesentliche. Menge der erfrorenen Kartoffeln überhaupt nichtgesprochen werden.

In Mähren wurde Verfugung getroffen, daß die erfrorenen Kartoffeln durch gesunde ersetzt werden und nach Mährisch-Ostrau 126 Waggons neuer Kartoffel abgehen. Die Landesgetreideanstalt in Brünn hat alles unternommen, um die Kartoffelversorgung in Mähren zu beschleunigen, was ihr auch zum größten Teil gelungen ist.

Der Kartoffelbedarf in den nördlichen deutschen Bezirken Mährens ist fast für den ganzen Winter gedeckt, obwohl gerade diese Bezirke bis heute auf das vorgeschriebene Kontingent sehr wenig Kartoffel abgeliefert haben. Der Bezirk Römerstadt hat auf das Kontingent von 100 Waggons überhaupt nichts geliefert, der Bezirk Sternberg auf das Kontingent von 250 Waggons nur 7, der Bezirk Schönberg auf das Kontingent von 250 W. nur 30, Mährisch-Trübau auf das Kontingent von 450 W. nur 34.

Trotzdem hat aber die Landesgetreideanstalt in Brünn auch diesen Bezirken eine angemessene Menge Kartoffel aus andern Bezirken zugeteilt.

Da nun nach dem Berichte des Landeswirtschaftsamtes in Troppau vom 30. Nov. 1920 Z. 1071 und der Landesgetreideanstalt in Brünn vom 3. Dez. 1920 die Bevölkerung der bezeichneten Gebiete für die Winterperiode sozusagen völlig mit Kartoffeln versorgt ist, ist in diesem Gebiet die Volksernährung nicht gefährdet und besteht daher nicht die Notwendigkeit, daß das Ministerium für Volksverpflegung besondere außerordentliche Verfügungen für diese Gebiete treffe.

Prag, am 24. Jänner 1921.

Der Minister für Volksverpflegung:

Průša, m. p.

Der Eisenbahnminister:

Dr. Ing. Burger, m. p.

Související odkazy



Přihlásit/registrovat se do ISP