Poslanecká sněmovna N. S. R. Č. 1921.

I. volební období.

2. zasedání.

1369.

Návrh

poslance Jaroslava Blažka a soudruhů

na vydání zákona o organisaci služby v dílnách a výtopnách československých státních drah.

Zákon

ze dne .............................................. 1921,

o organisaci služby, v dílnách a výtopnách českosl. stát. drah.

Národní shromáždění republiky Československé usneslo se na tomto zákoně:

§ 1.

Místa přednostů velkých dílen a výtopen, skupinářů, přednostů odborných oddělení, řiditelství a ministerstva železnic u československých státních drah obsazují se stávajícími inženýry z dílen a výtopen ze dvou třetin, a jednou třetinou z řad snaživých uchazečů neinženýrů, po vykonání odborných zkoušek a prokázaných schopnostech v praktické službě.

Stávající nově přijatí inženýři podrobí se praktickému vyškolení u odborníků.

Přijímání inženýrských sil pro službu dílen a výtopen se až na další zastavuje.

§ 2.

Místa náměstků přednostů v dílnách a výtopnách a u ústředních úřadů se postupně ruší. Přednostu zastupuje vždy nejstarší přednosta správcovského oddělení dílny, výtopny neb skupiny a tyto opět autorisovaný technický úředník příslušného oddělení.

§ 3.

Místa přednostů správcovských oddělení dílen a vytopen svěřují se uchazečům ze řad dělmistrů, pokud se týče strojmistrů po složení potřebných zkoušek před volenou komisí.

§ 4.

Správcovská oddělení dílen a výtopen československých státních drah dělí se na oddělení dělmistrovská, která po stránce technické a administrativní vede zcela samostatně dělmistr a zodpovídá za ně.

§ 5.

Dělmistr má přiděleno nejméně 80 řemeslníků, dílovedoucí a četaře v to počítaje, a příslušný počet pomocných dělníků.

Větší počet připouští se jen v případě, když to povaha a úspěch služby nezbytně vyžaduje a při zaručené zdatnosti dělmistra. Rozhodnutí o tom, přísluší přednostovi a dělmistrům celého správcovského oddělení, dále zmocněncům dílovedoucích, četařům a řemeslníkům příslušného dělmistrovského oddělení.

§ 6.

Místa dělmistrů obsazují se uchazeči s řemeslnou prakcí a odbornou školskou průpravou pro vykonání praktické odborné zkoušky ze dvou třetin, a jednou třetinou ze řad dílovedoucích po vykonání odborné zkoušky.

§ 7.

V oddělení dělmistrovském spolupůsobí dílovedoucí. Dle povahy oddělení a služby vedou zápisy o prováděných opravách na opravních prostředcích a předmětech nejméně u 24, nejvíce u 40 řemeslníků. Dílovedoucí konají službu podle disposic dělmistra. Místa dílovedoucích jsou místa úřednická a přísluší v době přítomné uchazečům v tomto pořadí:

1. substitutům dělmistrů k dělmistrovské zkoušce přihlášeným a kteří tuto dosud vykonati nemohli,

2. zapisovačům úkolové, práce s praksí a odborným školním vzděláním,

3. zapisovačům úkolové práce (neinvalidům) bez odborného vzdělání s desítiletou řemeslnou praksí u státních železničních drah, po vykonání odborné zkoušky,

4. dílovedoucím a četařům po vykonání odborné zkoušky, jejíž pořadí určuje počet služebních let,

5. v budoucnu mohou se dílovedoucími státi jen četaři po odborné zkoušce.

§ 8.

Dílovedoucí má přiděleno 24—40 řemeslníků rozdělených ve 3—5 čet, vedených četařem. Četaře stanoví dělmistr po dobrozdání zástupců dílovedoucích, četařů a řemeslníků příslušného oddělení dělmistrovského, ve srozumění s přednostou správcovského oddělení, přihlížejíc k jeho řemeslné a manipulační schopnosti v odboru. Rovněž tak stanoví se zástupce četařů.

Vykonání odborné zkoušky zařaďuje četaře ihned do stupnice podúřednické.

Řemeslnící, kteří se četaři nestali, jmenují se po vykonání dosavadní všeobecné zkoušky podúřednické a po 10 služebních letech podúředníky.

§ 9.

V dílnách a výtopnách československých státních drah samostatně pracující kvalifikovaní pomocní dělníci a četaři pomocných dělníků, jmenují se po 12leté služební době a dosavadní všeobecné podúřednické zkoušce, podúředníky. Pomocní dělníci, kteří se četaři neb samostatně pracujícími kvalifikovanými pomocnými dělníky nestali, jmenují se nejdéle po 15leté službě a po všeobecné zkoušce podúřednické, podúředníky.

§ 10.

Nově přijatí řemeslníci v dílnách a výtopnách jmenují se po zkoušce za 3 roky dílenskými.

Nově přijatí kvalifikovaní dělníci jmenují se za 5 roků, nekvalifikovaní dělnici za 7 roků po zkoušce dílenskými pomocníky.

§ 11.

Provedení tohoto zákona ukládá se ministru železnic.

Odůvodnění.

Dnem 1. ledna 1921 zavádí se v dílnách a výtopnách u československých státních drah nový systém jednotné úkolové práce a tu jeví se nutnost takové celkové organisace služby dílenské, aby výsledky její byly pro naše železnictví příznivější než organisace služby dosud stávající. Hlavní podmínkou musí býti bezesporně zásada: Umožniti všem snaživým, zřízencům rozvinutí a uplatnění jejich schopností k dobru dílenské a tím i celkové železniční služby, což dnes bohužel není. Velmi často poukazuje se, a to zajisté právem, že celá odvětví státní správy vyžádala by si daleko menšího nákladu, kdyby bylo lépe a účelněji využito sil úřednického aparátu.

Různé práče jsou vykonávány od zaměstnanců s vysokoškolským vzděláním, ačkoliv by tytéž práce, zcela dobře mohli konati zaměstnanci se školským vzděláním nižším.

Uvedené platí i pro železniční službu dílenskou a topírenskou, kde je privilegované upotřebení inženýrů na místech, jichž agenda a práce nevyžadují věd inženýrských a působí mimo to zhoubně na vývoj inženýrského dorostu, neuplatňujíc jeho vysokoškolského vzdělání, ani kapitálů na toto investovaných, což je z národohospodářské stránky ztráta i pro stát. Dle organisace podaného návrhu vyvíjela by služby v dílnách a výtopnách u československých státních drah mnohem přízni věji než za organisace nynější, neboť by umožněno bylo všem snaživým zaměstnancům uplatnění jejich schopnosti ve službě železniční. § 1 a 3 vyhrazuje jednu třetinu míst zaměstnancům s praksí, tak, aby tato s theorií spolu žila a tvořila.

Až doposud při písemné práci v kancelářích (dílnách starých stát. drah) a opačně pro práce v dílnách (postátněných drah) vypomáhá každému dělmistru a inženýrům více pomocných sil.

Dosud službu technickou, dozorčí a kancelářskou v dílnách obstarávalo 120 inženýrů, 191 dělmistrů a okrouhle 350 sil výpomocných, celkem, přibližně as 661 zaměstnanců.

Ministerstvo železnic proponuje na příště při 22.000 řemeslníků v dílnách obstarání technické služby 220 inženýry (bez přednostů dílen a jejich náměstků) a 440 dělmistry, při čemž béře se v úvahu, že jeden dělmistr má míti přiděleno 40—60 řemeslníků z 10—12% pomocného dělnictva a sám má si obstarati veškeré zápisy o úkolové práci, jakož i ostatní nutné písemnosti.

Co nyní při 17.300 řemeslníků vykonává 541 pomocných sil a dělmistrů, má vykonati na příště 440 dělmistrů při 22.000 řemeslníků. Tím stanou se z dělmistrů písaři sedící v kancelářích a praktická služba odborná těmto v prvé řade příslušejícím zůstane bez dohledu a oni nemohli by následkem toho převzíti zodpovědnost za bezpečnost dopravních prostředků (strojů, vozidel atd. v dílnách opravovaných) ani za bezpečnostní opatření v dílnách samostatných jak jsou vázány předpisy.

Inženýři nemající vůbec ani dlouholeté. řemeslné ani dělmistrovské prakse, nemohou je tudíž nahraditi a nemají dále ani stejně dlouhou denní služební dobu jako dělnictvo dílen.

Navrhované uspořádání dílenské služby užíváno jest již dlouhá léta prakticky v dílnách a výtopnách železnic německoříšských drah a odpovídá Rakouskem převzatému a v Československé republice užívanému systému. Také v návrhu zákona poslance Buřívala a senátora Pánka na novou pragmatiku státních zaměstnanců zachovává se organisační zásada říšskoněmecká a uznává se tamní uspořádání těmito slovy: ťTak je tomu v Německu, v onom Německu, kde smysl pro organisaci pořádek a disciplínu byl vždy vysoce vyvinut.Ť

U říšskoněmeckých drah bylo roku 1919 55 železničních inženýrů, 2582 technických železničních sekretářů, 1802 dělmistrů. Roku 1920 již jenom 40 železničních inženýrů a jenom 2222 technických železničních sekretářů, avšak 1902 dělmistrů.

Provedení tohoto návrhu nepřivodí zvýšení personálu ani stoupání osobních nákladů.

V Praze dne 26. ledna 1921.

Jar. Blažek,

Skalák, Haken, Skaunicová, Borovszky, Mikulíček, Toužil, Světlík, Tausik, Darula, Kunst, J. Krejčí, Surányi, Houser, Nagy Gyula, Kučera, Koutný, Rouček, Teska, Dr. Šmeral, Malá.

Související odkazy



Přihlásit/registrovat se do ISP